Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Noen som har greie på det? Jeg har en femåring som alltid har vært en håndfull. Moren min mener han er så krevende fordi han er smart.. hun peker på følgende; lavt søvnbehov.. har og har alltid hatt lakenskrekk.. sovner ofte ikke føf ti- tiden om kvelden.. har ALDRI opplevd at han har sovnet foran tv e.l. tenkende som type. Har tusen spørsmål, og da mener jeg tusen spørsmål hver dag tidlig redd for døden (3 år) uten å ha erfart dødsfall.. jeg trodde ikke han visste/skjønte hva døden var men han var visst et hestehode foran meg sta som et esel - takler ikke nei uten en forklaring ekstremt god hukommelse voksen musikksmak, hører iløpet av første akkord hvilken låt det er - synger klokkerent Utpreget sans for humor, synes mye er morsomt som andre barn ikke bryr seg om SVÆRT nysgjerrig, spesielt på tekniske innretninger. Nyter å støvsuge og gjør det bra, opererte ipad, cd-spiller osv fra treårsalder på en annen side, han kan ikke lese, kjenner ikke igjen alle bokstavee.. teller kun til 39.. strever litt med vennskap, men det har blitt bedre i år. Bhg sier han har lekekoder, turtaking og slikt inne og han står ikke med lua i hånda, han har bare ikke vært så interessert i det samme som de andre barna og har tuslet litt rundt alene med egne prosjekter - men har vært veldig fornøyd og stortrives i bhg.. han var forresten veldig sent ute språklig. Hadde ca 15 ord til han var 2 1/2, da "eksploderte" det.. så, hva tenket dere, ligger han bak ellet foran? (Hvis dere skjønner hva jeg mener) Anonymous poster hash: aa9b3...69a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Jeg tenker Aspergers..... Anonymous poster hash: dabf8...a65
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Mja, men han er også veldig kosete og gir god kontakt. Er veldig sosial. Det glemte jeg å si, men han var nærmere fem år før han begynte å interessere seg for tv- han ville mye heller prate, lese bøker og prate prate prate.. er fryktelig oppratt av andre mennesker, innimellom ukritisk og kan finne på å be kassedamene om klem fordi vi fikk god servise. Er ikke asperger-barn litt sky og tilbakeholdne på fysiske kjærtegn da? Anonymous poster hash: aa9b3...69a
MammantilNurket Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Jeg foreslår at vi overlater diagnostisering til fagfolk Mitt spørsmål til HI er: Er du bekymret for barnet ditt? Dersom du er bekymret foreslår jeg at du snakker med barnehage, fastlege eller helsestasjon og tar det derfra Dersom dere mistenker at dere har et over gjennomsnittlig begavet barn kan du også ta en titt på hjemmesidene til mensa. Husk at det er et stort spenn innenfor hva vi regner som "normalt".
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Det finnes en forening for foreldre med intelligente barn, de har satt opp en liste over kjennetegn: http://www.lykkeligebarn.no/ Men det finnes jo mange typer intelligens: http://www.klikk.no/foreldre/nyhetsbrev/article808188.ece Anonymous poster hash: 54e76...968
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Mja, jeg har vel alltid følt at det har vært "noe" med han, men blir veldig avfeid av mannen min som mener jeg bare har lite erfaring med barn.. og det har han jo rett i.. men så er det den magefølelsen da.. barnehagen er ikke bekymret for han så da vil jeg ikke lage noe vesen av småting.. det er jo sånn sett ikke et stort problem i hverdagen vår.. han er en fysisk rolig gutt og det er nok mange som har langt større utfordringer med sine barn.. Anonymous poster hash: aa9b3...69a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Har en veldig intelligent jente på 6 år (nettopp gjort evnetester hvor hun scorer veldig høyt). Vi skjønte tidlig og andre har alltid kommentert at hun er smart/langt fremme. Hun har alltid sovet lite, vært ekstremt nysgjerrig, spør og undrer seg over alt og stiller veldig avanserte spørsmål. Forstår og husker ekstremt godt og har alltid hatt interesser litt utenfor det som er vanlig for alderen. Noe av det første vi la merke til var at hun var utrolig tidlig ute språklig, både å forme setninger og forståelse. Anonymous poster hash: d02de...eef
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 http://lykkeligebarn.no/index-2.htm Har ei som er tidlig ute selv (snakket f.eks. helt rent i fullstendige setninger grammatikalsk korrekt før hun var 2, gjør slutninger på ganske avanserte greier nå som 6åring og klarer å dra sammenligninger der jeg selv aldri ville kommet på det, men som selvsagt er helt korrekt i tillegg til å ha en utrolig stor kunnskapsbase i hodet - også ting hun ikke har lært hjemmefra). MEN noe geni er hun ikke. - Heldigvis! Anonymous poster hash: cbaf4...ad7
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Slapp av, de aller fleste barn som er tidlig ute og virker oppvakte blir neppe rakettforskere, selv om de kan havne i gruppen med de aller mest ressurssterke. Anonymous poster hash: 667a8...1bc
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Det finnes en forening for foreldre med intelligente barn, de har satt opp en liste over kjennetegn: http://www.lykkeligebarn.no/ Men det finnes jo mange typer intelligens: http://www.klikk.no/foreldre/nyhetsbrev/article808188.ece Anonymous poster hash: 54e76...968 Vi er medlem av Lykkelige Barn. Har en 3åring som er utredet av PPT og er høyt begavet. Barnet har ikke alle kjennetegnene på lista, men mange. Får ekstra oppfølging i barnehagen pga. dette. Anonymous poster hash: 467a2...aba
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Kikket på sidene og kjenner igjen flere trekk, feks at han foreyrekker voksne framfor barn, selv om dette har bedret seg noe siste hlavåret. Men han var altså overhodet ikke tidlig ute språklig og var så frustrert at han slo seg selv i ansiktet.. mange beskriver han også som intens og årvåken.. takk for tips om nettsider.. skal lese litt mer. Det hele er litt snodig siden jeg har vært bekymret for at han henger etter på endel ting samtidig som jeg selv opplever han som våken og oppvakt. Haf tenkt at alle foreldre føler det slik.. når alt kommer til alt er det nok best å bare avvente det hele selv om jeg føler det "er noe" med han. Hi Anonymous poster hash: aa9b3...69a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Kikket på sidene og kjenner igjen flere trekk, feks at han foreyrekker voksne framfor barn, selv om dette har bedret seg noe siste hlavåret. Men han var altså overhodet ikke tidlig ute språklig og var så frustrert at han slo seg selv i ansiktet.. mange beskriver han også som intens og årvåken.. takk for tips om nettsider.. skal lese litt mer. Det hele er litt snodig siden jeg har vært bekymret for at han henger etter på endel ting samtidig som jeg selv opplever han som våken og oppvakt. Haf tenkt at alle foreldre føler det slik.. når alt kommer til alt er det nok best å bare avvente det hele selv om jeg føler det "er noe" med han. Hi Anonymous poster hash: aa9b3...69a Anbefaler deg å ta kontakt med PPT. Jeg tok kontakt pga, vanskeligheter med det sosiale i barnehagen. Var ikke i tankene mine at barnet var noe smartere enn andre barn, men etter samtale med barnet og observasjoner i barnehagen fant de ut at det var årsaken til de sosiale problemene. Etter at det ble oppdaget ble det satt i gang tiltak rundt barnet. Både på det sosiale og på kunnskap. Det har fungert veldig bra for barnet. #10 Anonymous poster hash: 467a2...aba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå