Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er syk i dag og kjeder meg og ser derfor på dagtv. For et øyeblikk siden kom det en reklame for viasat som reklamerte med at med deres tjenester kan man passifisere barna i baksete med tv når man kjører et sted. Som de sa: "Stille i bilen TV". Er det bare jeg som synes at dette er litt trist. Når jeg var barn sang vi og snakket i bilen. Vi lekte billeker og var sammen hele familien på biltur. Var ikke det bedre enn å parkere ungene foran en skjerm? Burde vi ikke passe oss for å ikke passifisere barna våre med skjermer i alle mulige situasjoner? Anonymous poster hash: 7733b...b84
sug lut Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Helt enig. Det er dessuten ikke forbudt å kjede seg, det er lov å se ut vinduet, det er lov å tenke. Det gjelder bilturen, det gjelder hytta, det gjelder hverdagene, det gjelder lørdagsmorgen - skjerm (pc, nettbrett, tv) er ikke løsningen, det er bare smokk for litt eldre unger.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Syns reklamene til Telenor er værre, Internett i biln, på hytta og over alt.. så kan familien kose seg på hytta.. osv. Det er ille. Er det slik man skal kose seg sammen på hytta? Anonymous poster hash: 46ad5...e08
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Helt enig, altfor mye skjermbruk blant barn i dag. Ungene våre ser ikke på dvd i bilen og jeg begrenser tv/data bruk veldig hjemme. Bedre å være ute og leke enn å sitte inne å sløve. Vi har heller ikke kjøpt Nintendo DS til ungene selv om det ser ut som om "alle" barn fra tre år og oppover har det... Anonymous poster hash: bfe92...b43
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Enig! De små hjernene må jo bli fullstendig overstimulert! Det er så jo dessuten så utrolig mye vakkert landskap å se langs norske veier. Det er stygt å frarøve barna muligheten til stille stunder. Når i alle dager skal barna få fred?! Det er også sunt å kjede seg, det sa min mor.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 DER kom den tråden ja. Bare ventet på at de gale damene her skulle henge seg opp i den reklamen. Anonymous poster hash: 75fa5...7f3
*Miss Marple* Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 DER kom den tråden ja. Bare ventet på at de gale damene her skulle henge seg opp i den reklamen. Anonymous poster hash: 75fa5...7f3 Så det vil si at du også har reagert på den da? Eller tenker du det om alle reklamene? Jeg tenker at det med DVD i bilen kan være litt sånn jatakk, begge deler. På laaange bilturer kan selv de mest ihuga gå lei av allsang og billeker, og da kan det være greit med 60 min avslapping.
PRobert Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Gale damer? Jeg er da ikke gal selv om ungene ikke får hver sin iPad slengt i fleisen hver gang vi skal på tur:) Jeg er vokst opp med at på langtur har vi det koselig, vi synger, noen sovner, leker "jeg ser" osv. Det er supersosialt, og jeg synes det er rarere med dem som helst vil ha det helt stille i bilen på slike turer. Er kanonkjekt å fyre opp volumet på kjente sanger og gaule i vei
MJ<3 Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er dessverre helt for "stille i bilen tv" iPader og DVD spillere i bil når man skal kjøre langt. Noe av det mest grusomme jeg vet er masing og høye lyder i bilen. Her starter poden med en gang vi har satt oss i bilen med "Er det langt igjen??". Og ja, vi har også innimellom bil-leker og slikt, men det går ikke an å holde på i flere timer med det. Dessuten husker jeg fra jeg var liten hvor forferdelig jeg syns det var med lange bilturer. Husker det var mye krangling mellom oss søsken, og mye frustrerte foreldre. Det er vel forskjell på barn, og foreldre, men jeg er altså av den typen som syns det er helt greit at de har noe å gjøre slik at turen blir litt "kortere".
Mandala Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er ambivalent. Når vi skal kjøre over tre timer så er jeg nok veldig for passifisering med skjerm. Og hvertfall da vi "stadig" kjørte i ti timer! Forrige biltur på tre timer hadde vi ikke noe sånt, og jeg ble overrasket over hvor ekstremt behagelig det også var. Så.... Ambivalent.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er syk i dag og kjeder meg og ser derfor på dagtv. For et øyeblikk siden kom det en reklame for viasat som reklamerte med at med deres tjenester kan man passifisere barna i baksete med tv når man kjører et sted. Som de sa: "Stille i bilen TV". Er det bare jeg som synes at dette er litt trist. Når jeg var barn sang vi og snakket i bilen. Vi lekte billeker og var sammen hele familien på biltur. Var ikke det bedre enn å parkere ungene foran en skjerm? Burde vi ikke passe oss for å ikke passifisere barna våre med skjermer i alle mulige situasjoner? Anonymous poster hash: 7733b...b84 Hvis jeg begynner å leke og underholde alle de 3 barna i bilen mens jeg kjører så blir jeg uoppmerksom sjåfør. Særlig når man skal kjøre langt, og vi gjør det ganske ofte. Klarer du å aktivisere ungene dine hele tiden i flere timer mens du samtidig er HELT konsentrert på veien? det er grunn til at mobiltelefoner i bilen er forbudt for føreren. Trygg trafikk anbefaler heller ikke å prate hele tiden med passasjerene da det svekker konsentrasjonsevnen, eller synge til radioen. Å ha full sirkus i bilen med sang, leker og gud vet hva høres ikke noe særlig trafikksikkert for meg. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Mener dere at det er bedre at de hyler og skriker? Det gjorde min, fra vi satte henne i setet til vi tok henne ut igjen. Uansett. Vi monterte DVDskjerm rett før 1årsdagen hennes. Nå kan vi kjøre mer enn it minutter uten å ødelegge både hennes og vår biltur. Kom igjen, skyt meg. Dere som snakker om flott norsk natur har virkelig ikke opplevd barn som skriker i bilen altså. Anonymous poster hash: 946e6...fb8
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Enig! De små hjernene må jo bli fullstendig overstimulert! Det er så jo dessuten så utrolig mye vakkert landskap å se langs norske veier. Det er stygt å frarøve barna muligheten til stille stunder. Når i alle dager skal barna få fred?! Det er også sunt å kjede seg, det sa min mor. En ettåring har så å si ingen behov for stille stunder unntatt når hun sover da. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2
sug lut Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er syk i dag og kjeder meg og ser derfor på dagtv. For et øyeblikk siden kom det en reklame for viasat som reklamerte med at med deres tjenester kan man passifisere barna i baksete med tv når man kjører et sted. Som de sa: "Stille i bilen TV". Er det bare jeg som synes at dette er litt trist. Når jeg var barn sang vi og snakket i bilen. Vi lekte billeker og var sammen hele familien på biltur. Var ikke det bedre enn å parkere ungene foran en skjerm? Burde vi ikke passe oss for å ikke passifisere barna våre med skjermer i alle mulige situasjoner? Anonymous poster hash: 7733b...b84 Hvis jeg begynner å leke og underholde alle de 3 barna i bilen mens jeg kjører så blir jeg uoppmerksom sjåfør. Særlig når man skal kjøre langt, og vi gjør det ganske ofte. Klarer du å aktivisere ungene dine hele tiden i flere timer mens du samtidig er HELT konsentrert på veien? det er grunn til at mobiltelefoner i bilen er forbudt for føreren. Trygg trafikk anbefaler heller ikke å prate hele tiden med passasjerene da det svekker konsentrasjonsevnen, eller synge til radioen. Å ha full sirkus i bilen med sang, leker og gud vet hva høres ikke noe særlig trafikksikkert for meg. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Hvorfor skaffa du deg unger som må aktiviseres kontinuerlig?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er syk i dag og kjeder meg og ser derfor på dagtv. For et øyeblikk siden kom det en reklame for viasat som reklamerte med at med deres tjenester kan man passifisere barna i baksete med tv når man kjører et sted. Som de sa: "Stille i bilen TV". Er det bare jeg som synes at dette er litt trist. Når jeg var barn sang vi og snakket i bilen. Vi lekte billeker og var sammen hele familien på biltur. Var ikke det bedre enn å parkere ungene foran en skjerm? Burde vi ikke passe oss for å ikke passifisere barna våre med skjermer i alle mulige situasjoner? Anonymous poster hash: 7733b...b84 Hvis jeg begynner å leke og underholde alle de 3 barna i bilen mens jeg kjører så blir jeg uoppmerksom sjåfør. Særlig når man skal kjøre langt, og vi gjør det ganske ofte. Klarer du å aktivisere ungene dine hele tiden i flere timer mens du samtidig er HELT konsentrert på veien? det er grunn til at mobiltelefoner i bilen er forbudt for føreren. Trygg trafikk anbefaler heller ikke å prate hele tiden med passasjerene da det svekker konsentrasjonsevnen, eller synge til radioen. Å ha full sirkus i bilen med sang, leker og gud vet hva høres ikke noe særlig trafikksikkert for meg. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Hvorfor skaffa du deg unger som må aktiviseres kontinuerlig? Uff, du kommer virkelig med noen arrogante og dumme svar ganske ofte. Jeg refererte til henne som skriver at hun sang og snakket i bilen, lekte billeker osv når de kjørte. Og nei, ingen barn klarer å sitte helt stille opp ned i en bil i flere timer og "se på den vakre naturen". Særlig når barna er under skolealder og er vant til full fart hele dagen i barnehagen/med venner. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2
*Miss Marple* Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er syk i dag og kjeder meg og ser derfor på dagtv. For et øyeblikk siden kom det en reklame for viasat som reklamerte med at med deres tjenester kan man passifisere barna i baksete med tv når man kjører et sted. Som de sa: "Stille i bilen TV". Er det bare jeg som synes at dette er litt trist. Når jeg var barn sang vi og snakket i bilen. Vi lekte billeker og var sammen hele familien på biltur. Var ikke det bedre enn å parkere ungene foran en skjerm? Burde vi ikke passe oss for å ikke passifisere barna våre med skjermer i alle mulige situasjoner?Anonymous poster hash: 7733b...b84 Hvis jeg begynner å leke og underholde alle de 3 barna i bilen mens jeg kjører så blir jeg uoppmerksom sjåfør. Særlig når man skal kjøre langt, og vi gjør det ganske ofte. Klarer du å aktivisere ungene dine hele tiden i flere timer mens du samtidig er HELT konsentrert på veien? det er grunn til at mobiltelefoner i bilen er forbudt for føreren. Trygg trafikk anbefaler heller ikke å prate hele tiden med passasjerene da det svekker konsentrasjonsevnen, eller synge til radioen. Å ha full sirkus i bilen med sang, leker og gud vet hva høres ikke noe særlig trafikksikkert for meg. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Hvorfor skaffa du deg unger som må aktiviseres kontinuerlig? Det er veldig sjelden at barn kommer med byttelapp så man får nesten gjøre det beste ut av dem man får. Ellers er det vel få barn under 6-7 år som klarer å sitte i bil i 4-5 timer uten noen form for aktivisering? Billeker og allsang er kos det, men noen ganger kan det være godt for sjåføren å konsentrere om hovedoppgaven sin - nemlig å få alle trygt frem, og da kan DVD, ev lydbøker være gull verd. Som sagt, jatakk, begge deler, både billeker og stille-i-bilen-leker.
amandine Skrevet 5. mai 2014 #17 Skrevet 5. mai 2014 Ja, vi synger i bilen. Til stadighet. Vi leker skiltleker, bilmerkeleker og ler og koser oss. Vi sitter også og kikker ut i løse lufta eller har konkurranser som telle juletrær, menn på sykke, måker etc. Men det er stor stor forskjell på en time eller to i bil og 7-8-9-10-timers bilturer som vi gjerne må slepe våre håpefulle med på. Da er film og pad ren sjelefred på boks. Men det er som med alt annet, måtehold er greit.
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 5. mai 2014 #18 Skrevet 5. mai 2014 Enig! De små hjernene må jo bli fullstendig overstimulert! Det er så jo dessuten så utrolig mye vakkert landskap å se langs norske veier. Det er stygt å frarøve barna muligheten til stille stunder. Når i alle dager skal barna få fred?! Det er også sunt å kjede seg, det sa min mor. En ettåring har så å si ingen behov for stille stunder unntatt når hun sover da. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Jo, barn behøver ro. Det er jo helt vilt å tro noe annet. Er det ettåringer vi diskuterer? De bør ihvertfall ikke ha som vane å sitte klistret til noen som helst skjerm.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #19 Skrevet 5. mai 2014 Ja, vi synger i bilen. Til stadighet. Vi leker skiltleker, bilmerkeleker og ler og koser oss. Vi sitter også og kikker ut i løse lufta eller har konkurranser som telle juletrær, menn på sykke, måker etc. Men det er stor stor forskjell på en time eller to i bil og 7-8-9-10-timers bilturer som vi gjerne må slepe våre håpefulle med på. Da er film og pad ren sjelefred på boks. Men det er som med alt annet, måtehold er greit. Unnskyld meg, teller du juletrær og biler og stirrer i løse lufta MENS DU KJØRER BIL?? Ikke noe rart det er mange påkjørsler og kollisjoner i Norges land når bilister driver og duller med ungene sine i stedet for å konsentrere seg om veien!!! Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #20 Skrevet 5. mai 2014 Enig! De små hjernene må jo bli fullstendig overstimulert! Det er så jo dessuten så utrolig mye vakkert landskap å se langs norske veier. Det er stygt å frarøve barna muligheten til stille stunder. Når i alle dager skal barna få fred?! Det er også sunt å kjede seg, det sa min mor. En ettåring har så å si ingen behov for stille stunder unntatt når hun sover da. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Jo, barn behøver ro. Det er jo helt vilt å tro noe annet. Er det ettåringer vi diskuterer? De bør ihvertfall ikke ha som vane å sitte klistret til noen som helst skjerm. Min ettåring er i hvert fall høyt og lavt hele dagen, kryper, klatrer, løper, åpner skuffer og skap, eneste gangen hun er rolig er når hun sover faktisk. Så hva er tryggere for meg som bilist: at ungen hyler, klager, vræler og lager leven hele tiden slik at jeg blir distrahert, eller ser film? Og nei, det går ikke an å aktivisere henne mens hun sitter stille, hun sliter med at hun må sitte fast, ikke fordi det er kjedelig. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #21 Skrevet 5. mai 2014 Bøker, tegnesaker, musikk på øret, bil leker osv... Aldri brukt skjerm og vi drar på bilferier som varer opptil fire uker i strekk. Lær ungene deres at noen ganger må de kjede seg eller finne på ting selv. Uting å plassere dem foran en skjerm fordi foreldrene ikke takler sine egne barn. Har høy respekt for mine besteforeldre og foreldre som faktisk vokste opp uten alle duppedingsene! Anonymous poster hash: 2359c...dc8
Rediken Skrevet 5. mai 2014 #22 Skrevet 5. mai 2014 Jeg kjører ganske ofte en strekning på 6-7 timer med to unger i baksetet, og da er dvd gull verdt. Etter noen timer blir de lei og begynner å sutre, da er tomas toget og fantorangen redningen på bilturen
Mikkemafian Skrevet 5. mai 2014 #23 Skrevet 5. mai 2014 Vi har skjerm, og jeg tenker at det er bedre at de ser på skjermen når de er stroppet fast i 7 timer og må sitte i ro, enn hjemme, når de egentlig kan gjøre andre ting. Her setter vi på skjermen innomellom uten dårlig samvittighet..
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 5. mai 2014 #24 Skrevet 5. mai 2014 Enig! De små hjernene må jo bli fullstendig overstimulert! Det er så jo dessuten så utrolig mye vakkert landskap å se langs norske veier. Det er stygt å frarøve barna muligheten til stille stunder. Når i alle dager skal barna få fred?! Det er også sunt å kjede seg, det sa min mor. En ettåring har så å si ingen behov for stille stunder unntatt når hun sover da. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Jo, barn behøver ro. Det er jo helt vilt å tro noe annet. Er det ettåringer vi diskuterer? De bør ihvertfall ikke ha som vane å sitte klistret til noen som helst skjerm. Min ettåring er i hvert fall høyt og lavt hele dagen, kryper, klatrer, løper, åpner skuffer og skap, eneste gangen hun er rolig er når hun sover faktisk. Så hva er tryggere for meg som bilist: at ungen hyler, klager, vræler og lager leven hele tiden slik at jeg blir distrahert, eller ser film? Og nei, det går ikke an å aktivisere henne mens hun sitter stille, hun sliter med at hun må sitte fast, ikke fordi det er kjedelig. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Det høres jo helt supert ut! At hun aktiviserer seg selv! Det er den ytre stimulien barn blir påført ved overdreven skjermbruk (blant annet) jeg synes er negativt. At et barn ikke liker å sitte fastspent i bil over lengre tid tror jeg er helt normalt. Dersom skjermbruk hjelper for deg/dere er jo det helt greit, vi har heldigvis aldri hatt behov for det.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #25 Skrevet 5. mai 2014 Enig! De små hjernene må jo bli fullstendig overstimulert! Det er så jo dessuten så utrolig mye vakkert landskap å se langs norske veier. Det er stygt å frarøve barna muligheten til stille stunder. Når i alle dager skal barna få fred?! Det er også sunt å kjede seg, det sa min mor. En ettåring har så å si ingen behov for stille stunder unntatt når hun sover da. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Jo, barn behøver ro. Det er jo helt vilt å tro noe annet. Er det ettåringer vi diskuterer? De bør ihvertfall ikke ha som vane å sitte klistret til noen som helst skjerm. Min ettåring er i hvert fall høyt og lavt hele dagen, kryper, klatrer, løper, åpner skuffer og skap, eneste gangen hun er rolig er når hun sover faktisk. Så hva er tryggere for meg som bilist: at ungen hyler, klager, vræler og lager leven hele tiden slik at jeg blir distrahert, eller ser film? Og nei, det går ikke an å aktivisere henne mens hun sitter stille, hun sliter med at hun må sitte fast, ikke fordi det er kjedelig. Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2 Det høres jo helt supert ut! At hun aktiviserer seg selv! Det er den ytre stimulien barn blir påført ved overdreven skjermbruk (blant annet) jeg synes er negativt. At et barn ikke liker å sitte fastspent i bil over lengre tid tror jeg er helt normalt. Dersom skjermbruk hjelper for deg/dere er jo det helt greit, vi har heldigvis aldri hatt behov for det. Når den aktiviseringen av seg selv går utover førerens konsentrasjonsevne så blir det utrygt for alle. Mener du at litt passiv stimuli er farligere enn kollisjon/kjøring av veien som følge av forstyrrelsene? Anonymous poster hash: 4f3ad...9c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå