Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Slapp problemet med den første, fordi han ikke brød seg, men nå... Han er 16. Han var på fest natt til 1. mai. Med venner, og russ, han har nemlig arvet sin brors gamle venner. Og han drakk, det har han fortalt. Det ble en del press. Ikke fyll, dårlig eller noe, og veldig ærlig. Og han vil ut igjen natt til 17. Fordi det var gøy rett og slett, han traff nye folk. Og han har vært litt isolert sosialt sett. Men hva gjør jeg nå? Jeg kan ikke gi han lov til å drikke, han er ikke gammel nok. Jeg kan ikke stenge han inne, det er for dumt. Hva har dere gjort? Jeg tenker at han får dra, med klar informasjon om at vi ikke bifaller drikking. Og jeg ser heller ikke at jeg gidder å kjøre på med sanksjoner etterpå. Da blir jeg hykler som drakk fra jeg var 14.
sug lut Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Han har klare føringer hjemmefra - han velger nok å bryte dem, men han har dem. Da er sjansen større for at han ikke tryner, for han kan tenkes å holde noenlunde kontroll fordi han frykter konsekvensene om han går i grøfta. Sørg for at han har tider å forholde seg til, og også vet at han alltid kan ringe hjem for hva som helst, uansett hvor dritings han er. Konsekvenser kan du tenke på når du ser utfallet - jeg har aldri trengt å kjøre drikkekonsekvenser (og det betyr ikke at det aldri ble drukket, men at man holdt balansen og ikke gjorde for dumme ting i fylla). Skjer det ikke mer enn at han drikker, men ikke banker noen, voldtar noen eller kjører i fylla, eller for den saks skyld SITTER PÅ MED russ (eller skistjerner) som kjører i fylla, eller andre virkelig alvorlige nedsatt vurderingsevne-greier, kan du la det skure, han vet hvor du står og det er nok.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Signerer Luten. Du gir klart uttrykk for at du IKKE bifaller inntak av alkohol i hans alder, men samtidig er det viktig at han vet at han ALLTID, uansett tilstand og hva han gjør/drikker/roter seg bort i, kan komme hjem. Akkurat det er det viktig at han vet, at han kan ringe mamma og få hjelp osv. om han skulle trenge det. For øvrig er det ikke direkte hyklersk å ikke ville at barna skal gjenta våre egne bedrifter. I mange tilfeller er det ren, sunn fornuft. For ikke å snakke om ekte kjærlighet.
amandine Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Enig med de andre. Dessuten kan jeg tilføye at husets først-ut-hormontroll nå når hun har nådd fornuftig alder igjen har sagt ved flere anledninger at hun syntes det var godt å vite at vi hadde klare avtaler på tid og også eventuell henting. Det ga henne en åpning til å komme ut av press-situasjoner med æren i behold, de strenge skrekkøglene hjemme ventet.
seigdamererbest Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Enig med det over. Og du er faktisk veldig heldig som har tenåring som snakker åpent med deg! Det må vel väre den beste attesten en mor kan få? Jeg ville også snakket om å ta ansvar for andre hvis de f.eks blir for fulle til å ta vare på seg selv. Og at han alltid kan ringe hvis han trenger dere, uansett tid og omstendigheter ( bedre mer en tlf for mye en uten den ene viktige).
seigdamererbest Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Og nå ser jeg at Luten har allerede nevnt det.........mandagshjerne!
sug lut Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Enig med det over. Og du er faktisk veldig heldig som har tenåring som snakker åpent med deg! Det må vel väre den beste attesten en mor kan få? Jeg ville også snakket om å ta ansvar for andre hvis de f.eks blir for fulle til å ta vare på seg selv. Og at han alltid kan ringe hvis han trenger dere, uansett tid og omstendigheter ( bedre mer en tlf for mye en uten den ene viktige). Det med ivaretakelse av andre er kjempeviktig, der kan man også få inn mye skremsel.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 5. mai 2014 Takk. Visste at jeg ville få gode råd her inne. Det med andre var lurt, samt innetid. Og jeg kommer til å være edru den kvelden sånn at jeg kan hente han/kompisen eller noen andre som trenger det.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Takk. Visste at jeg ville få gode råd her inne. Det med andre var lurt, samt innetid. Og jeg kommer til å være edru den kvelden sånn at jeg kan hente han/kompisen eller noen andre som trenger det. Et eksempel til etterfølgelse. Min mor kjørte samme policy, hun ropte ikke hurra om jeg drakk før fylte 18 (ikke etter heller, for den del), men hun sto likevel alltid parat til å hjelpe/hente/trøste/pleie- både meg og mine venner. Jeg husker en gang jeg var sånn passe brisen, og hun hentet meg- og en venninne av meg var helt møkkings. Hun var også livredd for å reise hjem, og for at foreldrene i det hele tatt skulle få høre om dette, for de var innihampen strenge. På ALT. Og det var bare krangling og pes hjemme hos dem. Så hun ville IKKE hjem. Mamma samla henne sammen, putta henne i bilen sammen med oss andre, og tok henne med hjem til oss. Pleide henne og lot henne overnatte, og sa aldri et ord til foreldrene. Man kan jo mene noe om akkurat det siste, men hun gjorde det rett og slett fordi hun da fikk min venninnes tillit, og visshet om at hun i alle fall hadde _en_ voksen hun kunne stole på. Og fordi det åpenbart var bedre at hun ble med oss hjem, enn at hun lå strødd i en grøft en plass eller ble med en eller annen luguber fyr hjem.
bIomstre Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Har selv vokst opp med følgende enkle regler: 1. Kom hjem til avtalt tid (her hadde jeg en viss grad av medbestemmelse) 2. Ring innen avtalt tid dersom du ser at du ikke når den (for å avtale ny tid, henting eller overnatting) 3. Vekk mor når du kommer hjem (til avtalt tid) I tilleg ble jeg alltid vekket til frokost dagen derpå (kl 10) og følte et visst forventingspress til oppmøte...
amandine Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Har selv vokst opp med følgende enkle regler: 1. Kom hjem til avtalt tid (her hadde jeg en viss grad av medbestemmelse) 2. Ring innen avtalt tid dersom du ser at du ikke når den (for å avtale ny tid, henting eller overnatting) 3. Vekk mor når du kommer hjem (til avtalt tid) I tilleg ble jeg alltid vekket til frokost dagen derpå (kl 10) og følte et visst forventingspress til oppmøte... Jøss! Visste ikke at jeg var moren din! Der har du våre regler omtrent. I tillegg kommer regelen som sier: Det du kommer for sent i dag blir trukket fra innetiden i morgen, og sånn fortsetter det så hvis du ikke holder avtaler ender fredagskvelden i sofakroken med la Famiglia
Himmel og hav Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Vær tydelig på at dette ikke er noe du synes er greit. Såpass tydelig, gjerne, at han kan bruke "Morra mi blir så gæær'n..." for å unngå drikkepress, om han ønsker. Hent han når som helst, og i en hvilken som helst tilstand, om det trengs, og bare for å være litt slem: Vekk han klokka tidlig på søndagen med et 2-minutters bløtkokt egg og ristet brød med myyyye smør
seigdamererbest Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Vær tydelig på at dette ikke er noe du synes er greit. Såpass tydelig, gjerne, at han kan bruke "Morra mi blir så gæær'n..." for å unngå drikkepress, om han ønsker. Hent han når som helst, og i en hvilken som helst tilstand, om det trengs, og bare for å være litt slem: Vekk han klokka tidlig på søndagen med et 2-minutters bløtkokt egg og ristet brød med myyyye smør [/quote Som tidligere arbeider på den sykehusavdelingen som tok imot de ungdommene som var så fulle at vi måtte passe på de, så vet jeg fra erfaring om man skal väre litt "slem" så skal man overbevise de om at havregröt med smörklatt er beste mat dagen derpå ;-)
Gjest Helle_Høygir Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Løperoghenterprintern.. Dette skal lagres til mine blir i rette alderen
Anne-B. Skrevet 8. mai 2014 #16 Skrevet 8. mai 2014 Er så glad for at jeg har dere fine damene som gode forbilder på hva det vil si å være en raus forelder, og nå må jeg gråte en skvett her jeg sitter. Fnis, det skal bli så godt å bli ferdig med denne oppgaven. Snufs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå