Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er bare et spørsmål så ikke halshugg meg!

 

Hvorfor gifte seg?

 

Det går jo fint ann å være kjærster/samboere hele livet, så jeg skjønner ikke. Vi vurderer å gifte oss, men skal jeg gifte meg vil jeg ha et bryllup, men det koster jo en del.

 

Så ver så snill å svar meg seriøst. Hva er bra med å gifte seg? Både økonomisk og andre rettigheter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi gifte fortsatt har en del juridiske fortrinn foran samboerpar (selv med barn), sjølvom gapet er blitt forsøkt tettet de siste årene.

Det er litt hyggeligere å gifte seg enn å skrive samboerkontrakt. Vi hadde bare forlovere til stede og ingen fest. 



Anonymous poster hash: d3e79...48a
Skrevet

For å sleppe papirarbeid for å sikre ektefellen og barna.

Skrevet

Det er juridisk sett en praktisk løsning. Utover det har det ingen fordeler, bortsett fra altså om du ønsker å bære brudekjole, slør og blomster offentlig en gang i livet (eller to, tre, fire).

Skrevet

Jeg skulle gjerne giftet meg, men det får jeg nok aldri ettersom samboeren min nekter - på tross av at han fridde til meg, vi er forlovet og det holder i massevis ifølge ham :( 

Jeg vet at ingenting endrer seg med forholdet selv om man har en ring på fingeren, men jeg liker så godt det at man sikrer seg selv/partneren og barna, pluss at det er en del juridiske ting som er praktisk. 

Jeg har så inderlig lyst til å stå i hvit brudekjole og erklære for hele verden at vi er sammen og elsker hverandre og romantikken som det medfølger. Men som tidligere nevnt, vil han ikke. Synes det egentlig er veldig sårt :(



Anonymous poster hash: 836a8...2f5
Skrevet

Som gift er man hverandres nærmeste pårørende i alle henseende, ved sykdom, i møte med helsevesen, med tanke på arv osv osv. Juridisk sett er man hverandres nærmeste familie og det gir lovpålagte rettigheter og plikter.

 

Vi giftet oss fordi vi følte det var det riktige å gjøre når vi hadde valgt hverandre, da er alt juridisk automatisk på plass og det er ingen tvil for noen om hvem som hører sammen. Vi er hverandres ektefeller og nærmeste familie, både juridisk og følelsesmessig.



Anonymous poster hash: 6dbf5...eec
Skrevet

Eiendomsrett

- Gjenstander som arves eller eies ved inngåelse av ekteskapet blir felleseie, men kan tas med ut av den som arvet/eiet ved skilsmisse etter skjevdelingsreglene.)

- Ektefeller som eier felles bolig (og innbo) alene, kan ikke selge eller pantsette denne uten at den andre skriver under.

 

Barn
- Ektemannen erklæres automatisk som faren (pater est).

- Ektepar kan adoptere barn etter å ha vært gift i to år (stabilt samboerskap før ekteskapet vil også telle i disse to årene).
 

Skatt
- Ektefeller som forsørger den andre, kan skattes i skatteklasse 2 og nyte godt av dobbelt personfradrag på 74.000 kroner.

Samboere som forsørger den andre samboeren får ingen ting.

- Ektefeller kan automatisk flytte gjeldsrenter mellom hverandre.

 

Samlivsbrudd
- Ektefeller som skiller lag, kan kreve å få med seg ut av ekteskapet det de brakte med inn eller arvet under ekteskapet, (skjevdeling).

- Det de har kjøpt/opptjent under ekteskapet, deles likt (likedeling) uansett hvem av ektefellene som anskaffet gjenstanden/verdiene.

- Den ene ektefellen kan ved brudd lettere få overta tidligere felles bolig som den andre eier, så lenge man har felles barn. (Forutsatt at man har økonomisk mulighet).

 



Anonymous poster hash: 70c96...afe
Skrevet

 

Som gift er man hverandres nærmeste pårørende i alle henseende, ved sykdom, i møte med helsevesen, med tanke på arv osv osv. Juridisk sett er man hverandres nærmeste familie og det gir lovpålagte rettigheter og plikter.

 

Vi giftet oss fordi vi følte det var det riktige å gjøre når vi hadde valgt hverandre, da er alt juridisk automatisk på plass og det er ingen tvil for noen om hvem som hører sammen. Vi er hverandres ektefeller og nærmeste familie, både juridisk og følelsesmessig.

 

Anonymous poster hash: 6dbf5...eec

 

Vi reiste forresten til utlandet og giftet oss på en ambassade uten å fortelle noen om det på forhånd. Reiste på sommerferie i Europa og kom hjem som gift, hadde ikke med oss noen. Det var helt rette valget for oss...

 

Anonymous poster hash: 6dbf5...eec

Skrevet

 

Eiendomsrett

- Gjenstander som arves eller eies ved inngåelse av ekteskapet blir felleseie, men kan tas med ut av den som arvet/eiet ved skilsmisse etter skjevdelingsreglene.)

- Ektefeller som eier felles bolig (og innbo) alene, kan ikke selge eller pantsette denne uten at den andre skriver under.

 

Barn

- Ektemannen erklæres automatisk som faren (pater est).

- Ektepar kan adoptere barn etter å ha vært gift i to år (stabilt samboerskap før ekteskapet vil også telle i disse to årene).

 

Skatt

- Ektefeller som forsørger den andre, kan skattes i skatteklasse 2 og nyte godt av dobbelt personfradrag på 74.000 kroner.

Samboere som forsørger den andre samboeren får ingen ting.

- Ektefeller kan automatisk flytte gjeldsrenter mellom hverandre.

 

Samlivsbrudd

- Ektefeller som skiller lag, kan kreve å få med seg ut av ekteskapet det de brakte med inn eller arvet under ekteskapet, (skjevdeling).

- Det de har kjøpt/opptjent under ekteskapet, deles likt (likedeling) uansett hvem av ektefellene som anskaffet gjenstanden/verdiene.

- Den ene ektefellen kan ved brudd lettere få overta tidligere felles bolig som den andre eier, så lenge man har felles barn. (Forutsatt at man har økonomisk mulighet).

 

 

Anonymous poster hash: 70c96...afe

 

 

 

Tilføyelse:

 

Arv:

Ektefeller betaler så vidt meg kjent ingen arveavgift inntil et visst beløp, mens samboere betaler den høyeste satsen.

 

Anonymous poster hash: e5db0...842

Skrevet

Får samboere etterlattepensjon eller må man være gift for å få det?

 

Livsforsikringer man tegner selv velger man vel hvem som skal begunstiges, altså kan man velge at samboeren skal få pengene så han/hun kan beholde huset om man dør f.eks. Men andre forsikringsutbetalinger, fra f.eks arbeidsgiver om man dør i en arbeidsulykke e.l. går den til ektefelle eller barna? En forsikringsutbetaling fra arbeidsgiver vil vel ihvertfall ikke gå til samboer...



Anonymous poster hash: 6dbf5...eec
Skrevet

Økonomi og lettvinthet i forhold til ALT

Selvfølgelig kjærlighet også.

Spør heller hvorfor ikke?



Anonymous poster hash: 04a79...f2c
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg stiller spørsmål ved folk, særlig menn, som får barn i hytt og vær med forskjellige, men å gifte seg med mor til sine barn er kjempeskummelt fordi det er "forpliktende". Det burde man kanskje tenke på før man har flyttet inn med dama og fått barn med henne?

Skrevet

Kan samboere sitte i uskiftet bo eller har barna krav på arv etter den døde forelderen med en gang da?

 

Om en ektefelle dør kan den gjenlevende sitte i huset og forvalte barnas arv frem til han/hun selv dør, men er det sånn for samboere? Om man bare er samboer og far dør, må farsarven utbetales med en gang da så overformynderiet kan forvalte den frem til barna blir myndig?



Anonymous poster hash: 6dbf5...eec
Skrevet

Jeg vil gifte meg, men ser ikke grunden. Men nå har jeg fått flere ting å tenke på. Tusen takk. :)

 

Jeg ser heller ikke noe grund til å forlove seg hvis man ikke skal gifte seg, når man forlover seg så lover man jo at man skal gifte seg etterhvert. :)

 

Men kan dere prøve å ''selge'' meg det å gifte seg?

Skrevet

Jeg stiller spørsmål ved folk, særlig menn, som får barn i hytt og vær med forskjellige, men å gifte seg med mor til sine barn er kjempeskummelt fordi det er "forpliktende". Det burde man kanskje tenke på før man har flyttet inn med dama og fått barn med henne?

 

Enig, og var sammen med en sånn. Han maste og maste om å få barn. Gifte seg ville han ikke før vi evt. hadde vært sammen i 8-10 år. Prøvde å få inn i den tjukke skallen hans at det var litt bakvendt å synes barn var mindre seriøst enn ekteskap, men til ingen nytte. Vi fikk selvsagt ikke barn, men én mnd etter jeg gjorde det slutt fikk han ny dame; og hun ble gravid etter ca. en halvtime.

Skrevet

Vi giftet oss fordi vi ville ;) Var ung ( 21 og 23) men tror det har styrket oss i røffe perioder. Alt det økonomiske og ang barna er bare et pluss for oss.

Skrevet

Gifter du deg har du papirer i orden. Men ved brud kan du stå på bar bakke igjen med minus på konto.

 

Anonymous poster hash: e225e...f6c

Skrevet

Vi giftet oss fordi det betød noe for oss. Vi giftet oss borgerlig, uten fest. Det var bare for oss. 



Anonymous poster hash: 5fc6a...b85
Skrevet

Neeeei. Si det.

 

Har vært forlova i fem år. Orker ikke å gifte meg

 

Anonymous poster hash: 09830...c45

Skrevet

For utenom det opplagte: juridisk, vil jeg si det er godt å vite at vi er gift. Både det å ha en storstilt markering (hva en man legger i det) har betydd noe, og det har gitt en trygghet i vårt forhold. Merker det faktisk i diskusjoner. Før, mens vi kun var samboere var vi mer jeg og han. Nå er det vi og oss uansett hvor skoen trykker. 



Anonymous poster hash: 282af...6d0
Skrevet

Kan dere fortelle mer om det juridiske? Med tskje? :huh:  Jeg ser fortsatt ikke visten.

 

Huff nå føler jeg meg fryktelig vanskelig her. :lete:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...