Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Nå har jeg hatt barnebursdager, heldigvis ferdig for i år, og i prosessen så inkluderte jeg unger og voksne til de grader at det nesten gjorde vondt. Men likevel så sto det en unge gråtende igjen i skolegården på dagen for klassebursdagen og fikk ikke være med. Og jeg har fått greie på nå i dag at det var fordi moren reagerte på at det var på en fredag, og ikke i helgen. Så ungen var stakkars alene på sfo hele ettermiddagen mens bursdagen pågikk! De barna hvor foreldrene hadde problemer med å bringe tok vi med fra sfo selv, etter avtale. Hun kunne ringt meg eller noen av de andre i klassen, så hadde vi løst det. I stedet sendte hun bare en melding og beklaget at ungen ikke kunne komme. Jeg kunne ikke akkurat ringe for å grave og spørre om hvorfor, synes jeg... Vi kunne ikke ha det i noen av de tilhørende helgene, for da var det ene bursdagsbarnet vårt invitert i andre bursdager. Hele venninneflokken har tilfeldigvis bursdag innenfor samme måned. Kjenner jeg er svært oppgitt over denne moren som lager så mye fortvilelse for datteren sin. Neste gang fyller de 8 og 9 år. Er det greit å droppe klassebursdager da? For dette gidder jeg ikke mer... Anonymous poster hash: 4bccd...6b3
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Huff da... Trist for barnet tenker jeg. Men kansje du kan nevne i innbydende at du er behjelpelig om tidspunktet er vanskelig i forhold til arbeidstiden? Bare sånn til neste gang tenker eg.. Dersom du legger et bursdagsbesøk kl 15 på en fredag så tenker jeg det blir naturlig å også skrive i innbydelsen at barna kan gå direkte hjem til deg etter SFO/skole.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Jeg synes det er for tidlig å slutte med klassebursdager så tidlig, men dere bestemmer selvfølgelig selv... Det jeg reagerer litt på er hvorfor dere ikke slår sammen selskapene? Sønnen min har bursdag i januar, det har også fire andre gutter i klassen, om alle skulle ha hvert sitt selskap ville vi ikke gjort annet enn å gå i bursdager den måneden, så vi slår selskapene sammen. Ved å spleise og samarbeide har vi hatt supre bursdager som hadde vært litt for dyre å holde alene og alle er superfornøyde En lærdom du kan ta er å presisere skikkelig i innbydelsen at dere henter/tar med de som ikke har foreldre som kan kjøre midt på dagen. Det er ikke alle som føler seg komfortable med å ringe å si at de ikke kan levere og spørre om dere kan hente barnet, jeg hadde aldri gjort det selv, da hadde heller barnet måtte vært hjemme. Har selv hatt bursdagsselskap i sfo tiden for den andre sønnen min, da har jeg hentet alle guttene i klassen i garderoben ved skoleslutt og tatt de med hjem, så har foreldrene kunnet hente hjemme hos oss istedenfor på sfo den dagen. Anonymous poster hash: a3e26...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Det er jo fryktelig trist for dette barnet men du skal ikke ha skyldfølelse for at barnet sto å var lei seg og var alene på sfo. Du kan ikke gjøre mer en å invitere barna om foreldrene velger at barna deres ikke får gå så kan du ikke gjøre noe mer med det. Er jo synd for barna dine at de ikke skal få mer selskap fordi en foreldre velger å ikke sende sitt barn i bursdagen hos dere. Da lar du jo deres bestemmelse for sitt barn gå utover dine. Det sagt her blir det barne bursdag i vanlig stil til det året de blir 8, når de blir ni får de velge et par venninner som vi finner på noe med, badebassen/kino eller annet. Anonymous poster hash: 44a95...00f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Sant nok, jeg kunne presisert at de kunne være med fra sfo, men det tenkte jeg først ikke på, da det var foreldrene mine som skulle hente jenta vår en stund før selskapet. Dette endret vi på, fordi en av foreldrene tok kontakt, og vi fant en annen løsning. Og innbydelsen var allerede lang som en avhandling, for å favne om alle andre opplysninger. Jeg trodde jeg hadde klart å få med alt, men føler nå at det å arrangere bursdagsselskap er som å ta en doktorgrad. Det er også tydeligvis helt umulig å huske på alt, eller forutse alt. Og her er det helt uaktuelt å ha felles bursdager sammen med andre. Verken jeg eller de foreldrene i klassen jeg har snakket med ønsker dette. Vi vil heller at de kommer hjem til oss og blir kjent med familiene, og at bursdagsbarna opplever at dette kun er deres dag. Det var heller ikke slik at våre bursdager kræsjer med andres i klassen, men andre venner utenfor klassen, som vi for øvrig hadde eget selskap for. Jeg skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet for denne jenta som ikke fikk være med, men jeg synes det bare er så abnormt dårlig gjort av moren... Jeg ser jo hvordan jenta allerede sliter med sosialisering på andre områder. Det ble ikke bedre av dette. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Du har gjort det du kunne og trenger ikke ha dårlig samvittighet. Når alle var invitert, er det jo ikke deres skyld at en mor velger å takke nei for sitt barn. For mange kan jeg også tenke meg at det var en fordel å ha det på en fredag. Om det er mange bursdager på samme årstid er det kjedelig å binde opp alle helger til det. Min eldste fyller 8 i år, og alle jentene inviterer til selskap med alle jentene i klassen. Uaktuelt å slutte med det ennå. Anonymous poster hash: e34de...8f0
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Sant nok, jeg kunne presisert at de kunne være med fra sfo, men det tenkte jeg først ikke på, da det var foreldrene mine som skulle hente jenta vår en stund før selskapet. Dette endret vi på, fordi en av foreldrene tok kontakt, og vi fant en annen løsning. Og innbydelsen var allerede lang som en avhandling, for å favne om alle andre opplysninger. Jeg trodde jeg hadde klart å få med alt, men føler nå at det å arrangere bursdagsselskap er som å ta en doktorgrad. Det er også tydeligvis helt umulig å huske på alt, eller forutse alt. Og her er det helt uaktuelt å ha felles bursdager sammen med andre. Verken jeg eller de foreldrene i klassen jeg har snakket med ønsker dette. Vi vil heller at de kommer hjem til oss og blir kjent med familiene, og at bursdagsbarna opplever at dette kun er deres dag. Det var heller ikke slik at våre bursdager kræsjer med andres i klassen, men andre venner utenfor klassen, som vi for øvrig hadde eget selskap for. Jeg skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet for denne jenta som ikke fikk være med, men jeg synes det bare er så abnormt dårlig gjort av moren... Jeg ser jo hvordan jenta allerede sliter med sosialisering på andre områder. Det ble ikke bedre av dette. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Jeg synes faktisk du skal ta selvkritikk her, for det er ikke alle foreldre som kan levere i en bursdag midt i sfo tiden, og det er langt fra alle foreldre som "tør" å ringe for å spørre om dere kan hente barnet fordi de ikke klarer få levert det. Når dere velger å ha bursdag midt i arbeidstiden til folk må dere ha løsninger på hvordan ungene skal komme seg til dere og informere skikkelig om det... Anonymous poster hash: a3e26...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Sant nok, jeg kunne presisert at de kunne være med fra sfo, men det tenkte jeg først ikke på, da det var foreldrene mine som skulle hente jenta vår en stund før selskapet. Dette endret vi på, fordi en av foreldrene tok kontakt, og vi fant en annen løsning. Og innbydelsen var allerede lang som en avhandling, for å favne om alle andre opplysninger. Jeg trodde jeg hadde klart å få med alt, men føler nå at det å arrangere bursdagsselskap er som å ta en doktorgrad. Det er også tydeligvis helt umulig å huske på alt, eller forutse alt. Og her er det helt uaktuelt å ha felles bursdager sammen med andre. Verken jeg eller de foreldrene i klassen jeg har snakket med ønsker dette. Vi vil heller at de kommer hjem til oss og blir kjent med familiene, og at bursdagsbarna opplever at dette kun er deres dag. Det var heller ikke slik at våre bursdager kræsjer med andres i klassen, men andre venner utenfor klassen, som vi for øvrig hadde eget selskap for. Jeg skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet for denne jenta som ikke fikk være med, men jeg synes det bare er så abnormt dårlig gjort av moren... Jeg ser jo hvordan jenta allerede sliter med sosialisering på andre områder. Det ble ikke bedre av dette. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Jeg synes faktisk du skal ta selvkritikk her, for det er ikke alle foreldre som kan levere i en bursdag midt i sfo tiden, og det er langt fra alle foreldre som "tør" å ringe for å spørre om dere kan hente barnet fordi de ikke klarer få levert det. Når dere velger å ha bursdag midt i arbeidstiden til folk må dere ha løsninger på hvordan ungene skal komme seg til dere og informere skikkelig om det... Anonymous poster hash: a3e26...f5e Hvis du ikke TØR å ringe til en forelder og spørre sånn at ditt barn ikke blir ekskludert fra det gode selskapet, så bør du ta selvtillitkurs siden du svikter som forelder. Hva skjer hvis barnet blir sterkt mobbet eller får problemer på et annet plan, når man ikke tør å ringe og snakke med folk? Skal man bare la barnet bli mobbet videre? Når man har barn så er det ikke noe som heter tør ikke og vil ikke. Man gjør det som gagner barnet best, og driter i sine egne egoistiske behov og nykker. Har man kraftig sosial angst, noe veldig liten prosent av befolkningen har, så kontakter man lege og får behandling. Anonymous poster hash: 9a4f0...5df
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Hvis bursdagen var i SFO-tiden kunne du jo ikke regne med at ungene hadde noen til å følge dem. Det er jo en grunn til at man bruker SFO. Ellers forstår jeg ikke hva som skulle være så mye styr eller vansklig at inbydelsen skulle bli lang som en avhendling. "XX skal feire bursdagen sin, dato, klokkeslett og adresse. Vi håper YY vil komme. Gi beskjed ang spessiell mat, om du trenger transport eller annet så ordner vi det. SU tlf: ZZZ ZZ ZZZ Mvh AA" Anonymous poster hash: 475cd...c96
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Om bursdagsselskapet var klokka 15 eller 16 syns jeg gjerne du kunne ha gitt beskjed i invitasjonen om at dere kunne ta med barn rett fra SFO - det har blitt gjort ved flere anledninger i klassen til jenta mi. Jeg ville neppe mast på bursdagsforeldre om henting av mitt barn om jeg ikke hadde hatt sjanse til å levert selv - om det da ikke var snakk om en veldig god veninne av barnet, da. Men skjønner ikke helt hvorfor det ble vanskeligere for mammaen bare fordi det var på en fredag, om bursdagstidspunktet ikke var tidligere enn vanlig? Man jobber da ikke lenger på fredager enn andre dager? Anonymous poster hash: 022a4...6bf
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Hvis bursdagen var i SFO-tiden kunne du jo ikke regne med at ungene hadde noen til å følge dem. Det er jo en grunn til at man bruker SFO. Ellers forstår jeg ikke hva som skulle være så mye styr eller vansklig at inbydelsen skulle bli lang som en avhendling. "XX skal feire bursdagen sin, dato, klokkeslett og adresse. Vi håper YY vil komme. Gi beskjed ang spessiell mat, om du trenger transport eller annet så ordner vi det. SU tlf: ZZZ ZZ ZZZ Mvh AA" Anonymous poster hash: 475cd...c96 Om bursdagsselskapet var klokka 15 eller 16 syns jeg gjerne du kunne ha gitt beskjed i invitasjonen om at dere kunne ta med barn rett fra SFO - det har blitt gjort ved flere anledninger i klassen til jenta mi. Jeg ville neppe mast på bursdagsforeldre om henting av mitt barn om jeg ikke hadde hatt sjanse til å levert selv - om det da ikke var snakk om en veldig god veninne av barnet, da. Men skjønner ikke helt hvorfor det ble vanskeligere for mammaen bare fordi det var på en fredag, om bursdagstidspunktet ikke var tidligere enn vanlig? Man jobber da ikke lenger på fredager enn andre dager? Anonymous poster hash: 022a4...6bf Jeg regner jo med at når alle jentene i klassen er invitert i bursdag i sfo-tidspunktet, og ikke alle har sfo på ettermiddagen, at alle foreldrene er innforstått med at en eller annen har en forelder til å følge seg. Om man ikke vil mase på de som skal ha selskapet, så går det vel an å ta kontakt med noen andre foreldre og forhøre seg? Det var flere foreldre som leverte både sitt eget og andres barn, som hadde snakket med hverandre. Og invitasjoner til barnebursdager lange som avhandlinger er bare latterlig. Og ja, jeg informerte om kyllingpølser, melkefrie kaker og fravær av kjæledyr. Om noen har en allergi, så bør foreldrene selv informere om det, jeg skulle vel strengt talt ikke være nødt til å presisere det i innbydelsen bare fordi jeg allerede visste om det. Men det gjorde jeg, altså. At jeg i tillegg skulle måtte informere om at vi kanskje skulle kunne endre våre egne planer for henting av eget barn, fordi noen ikke kunne levere selv, det ville blitt så detaljstyrt at jeg hadde ledd meg i hjel om jeg selv hadde mottatt den invitasjonen fra andre. Neste år, om det blir selskap for klassen, så skal det kun stå tid og sted, nada niks mer, og så får de komme de som kan. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har valgt å ha alle bursdager rett etter skoletid. Jeg har bytta vakter slik at vi kan ha bursdag den dagen ungene er tidlig på skolen (akkurat i år har jeg fri den dagen ungene ertidlig feredig, så gått veldig greit i år) Har skrevet i invitasjonen at ungene blir hentet på skolen av oss og vi går i samlet flokk hjem til oss. Vi bor såpass nært at de klarer fint å gå. De kunne gått alene også, men greit de blir hentet syns jeg så blir det evt noen problemer løser vi det. Mannen har ofte hentet for da slipper han å ordne med de siste tingene. I år var det en unge som hadde glemt å gi invitasjonen hjemme,så sfo viste ikke at hun skulle i bursdag. En kjapp tlf og ungen ble med strålende fornøyd. Gave er ingen must for å bli med i bursdag her i huset hvertfall, jenta mi var bare glad for alle som kom. Og vi har skrevet i invitasjonen at bursdagen er fdig kl da og da, men sliter noen med å få hente er de her til foreldrene kommer. Vi vet jo at foreldre er ferdig litt forskjellig fra jobb, så vi er forberedt på at noen blir hentet senere hjem. Ett barn kjørte vi hjem siden foreldrene ikke kjører bil og det var mørkt og kaldt ute. Anonymous poster hash: 801cc...8c9
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har valgt å ha alle bursdager rett etter skoletid. Jeg har bytta vakter slik at vi kan ha bursdag den dagen ungene er tidlig på skolen (akkurat i år har jeg fri den dagen ungene ertidlig feredig, så gått veldig greit i år) Har skrevet i invitasjonen at ungene blir hentet på skolen av oss og vi går i samlet flokk hjem til oss. Vi bor såpass nært at de klarer fint å gå. De kunne gått alene også, men greit de blir hentet syns jeg så blir det evt noen problemer løser vi det. Mannen har ofte hentet for da slipper han å ordne med de siste tingene. I år var det en unge som hadde glemt å gi invitasjonen hjemme,så sfo viste ikke at hun skulle i bursdag. En kjapp tlf og ungen ble med strålende fornøyd. Gave er ingen must for å bli med i bursdag her i huset hvertfall, jenta mi var bare glad for alle som kom. Og vi har skrevet i invitasjonen at bursdagen er fdig kl da og da, men sliter noen med å få hente er de her til foreldrene kommer. Vi vet jo at foreldre er ferdig litt forskjellig fra jobb, så vi er forberedt på at noen blir hentet senere hjem. Ett barn kjørte vi hjem siden foreldrene ikke kjører bil og det var mørkt og kaldt ute. Anonymous poster hash: 801cc...8c9 Det er jo en veldig fin løsning da. Dessverre kunne vi ikke ha selskapet med en gang skolen sluttet, pga jobb og pass av mindre søsken, og siden ikke alle har sfo-plass, og bursdagsbarnet skulle hentes tidligere av besteforeldre, så ble det heller ikke naturlig å tilby oss å hente alle på sfo til selskapets start. Men vi sto disponible til å finne løsninger når foreldrene tok kontakt. Jeg regner ikke med at dere skrev det i innbydelsen at dere kunne kjøre ungene hjem etterpå, men at dette ble en ordning etter samtale med de aktuelle foreldrene? Men, man kan jo ikke alltid tekkes alle, uansett hvor mye man prøver. Synes bare så synd på den ene jenta. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 Hvis bursdagen var i SFO-tiden kunne du jo ikke regne med at ungene hadde noen til å følge dem. Det er jo en grunn til at man bruker SFO. Ellers forstår jeg ikke hva som skulle være så mye styr eller vansklig at inbydelsen skulle bli lang som en avhendling. "XX skal feire bursdagen sin, dato, klokkeslett og adresse. Vi håper YY vil komme. Gi beskjed ang spessiell mat, om du trenger transport eller annet så ordner vi det. SU tlf: ZZZ ZZ ZZZ Mvh AA" Anonymous poster hash: 475cd...c96 Om bursdagsselskapet var klokka 15 eller 16 syns jeg gjerne du kunne ha gitt beskjed i invitasjonen om at dere kunne ta med barn rett fra SFO - det har blitt gjort ved flere anledninger i klassen til jenta mi. Jeg ville neppe mast på bursdagsforeldre om henting av mitt barn om jeg ikke hadde hatt sjanse til å levert selv - om det da ikke var snakk om en veldig god veninne av barnet, da. Men skjønner ikke helt hvorfor det ble vanskeligere for mammaen bare fordi det var på en fredag, om bursdagstidspunktet ikke var tidligere enn vanlig? Man jobber da ikke lenger på fredager enn andre dager? Anonymous poster hash: 022a4...6bf Jeg regner jo med at når alle jentene i klassen er invitert i bursdag i sfo-tidspunktet, og ikke alle har sfo på ettermiddagen, at alle foreldrene er innforstått med at en eller annen har en forelder til å følge seg. Om man ikke vil mase på de som skal ha selskapet, så går det vel an å ta kontakt med noen andre foreldre og forhøre seg? Det var flere foreldre som leverte både sitt eget og andres barn, som hadde snakket med hverandre. Og invitasjoner til barnebursdager lange som avhandlinger er bare latterlig. Og ja, jeg informerte om kyllingpølser, melkefrie kaker og fravær av kjæledyr. Om noen har en allergi, så bør foreldrene selv informere om det, jeg skulle vel strengt talt ikke være nødt til å presisere det i innbydelsen bare fordi jeg allerede visste om det. Men det gjorde jeg, altså. At jeg i tillegg skulle måtte informere om at vi kanskje skulle kunne endre våre egne planer for henting av eget barn, fordi noen ikke kunne levere selv, det ville blitt så detaljstyrt at jeg hadde ledd meg i hjel om jeg selv hadde mottatt den invitasjonen fra andre. Neste år, om det blir selskap for klassen, så skal det kun stå tid og sted, nada niks mer, og så får de komme de som kan. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Selvfølgelig kan man forhøre seg med andre foreldre, men jeg tenker at når man har bursdagsselskap i SFO-tiden er det naturlig å se for seg at det kan være et ganske ugunstig tidspunkt og at det kan bli problemer for mer enn en forelder å få levert barnet. Jeg ville da i utgangspunktet ha satset på å ta med alle barna fra SFO når jeg hentet mitt eget. Men det er det jeg er vant til her i traktene, da, og vi har kort gangvei fra skolen og hjem. Det går ikke for alle. Ellers har jeg forlengst funnet ut at det er helt umulig å tilfredsstille alle i matveien i disse allergitider, og skriver bare opp tid og sted og at man gir beskjed om man ikke kommer - og så regner jeg med at foreldre til allergibarn gir beskjed om allergier eller tar med egen mat. Det viktigste er at de får komme! Anonymous poster hash: 022a4...6bf
smiia Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Hvis bursdagen var i SFO-tiden kunne du jo ikke regne med at ungene hadde noen til å følge dem. Det er jo en grunn til at man bruker SFO. Ellers forstår jeg ikke hva som skulle være så mye styr eller vansklig at inbydelsen skulle bli lang som en avhendling. "XX skal feire bursdagen sin, dato, klokkeslett og adresse. Vi håper YY vil komme. Gi beskjed ang spessiell mat, om du trenger transport eller annet så ordner vi det. SU tlf: ZZZ ZZ ZZZ Mvh AA" Anonymous poster hash: 475cd...c96 Om bursdagsselskapet var klokka 15 eller 16 syns jeg gjerne du kunne ha gitt beskjed i invitasjonen om at dere kunne ta med barn rett fra SFO - det har blitt gjort ved flere anledninger i klassen til jenta mi. Jeg ville neppe mast på bursdagsforeldre om henting av mitt barn om jeg ikke hadde hatt sjanse til å levert selv - om det da ikke var snakk om en veldig god veninne av barnet, da. Men skjønner ikke helt hvorfor det ble vanskeligere for mammaen bare fordi det var på en fredag, om bursdagstidspunktet ikke var tidligere enn vanlig? Man jobber da ikke lenger på fredager enn andre dager? Anonymous poster hash: 022a4...6bf Jeg regner jo med at når alle jentene i klassen er invitert i bursdag i sfo-tidspunktet, og ikke alle har sfo på ettermiddagen, at alle foreldrene er innforstått med at en eller annen har en forelder til å følge seg. Om man ikke vil mase på de som skal ha selskapet, så går det vel an å ta kontakt med noen andre foreldre og forhøre seg? Det var flere foreldre som leverte både sitt eget og andres barn, som hadde snakket med hverandre. Og invitasjoner til barnebursdager lange som avhandlinger er bare latterlig. Og ja, jeg informerte om kyllingpølser, melkefrie kaker og fravær av kjæledyr. Om noen har en allergi, så bør foreldrene selv informere om det, jeg skulle vel strengt talt ikke være nødt til å presisere det i innbydelsen bare fordi jeg allerede visste om det. Men det gjorde jeg, altså. At jeg i tillegg skulle måtte informere om at vi kanskje skulle kunne endre våre egne planer for henting av eget barn, fordi noen ikke kunne levere selv, det ville blitt så detaljstyrt at jeg hadde ledd meg i hjel om jeg selv hadde mottatt den invitasjonen fra andre. Neste år, om det blir selskap for klassen, så skal det kun stå tid og sted, nada niks mer, og så får de komme de som kan. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Du virker veldig problemfokusert og med litt negativ innstilling til det hele. Jeg kunne gjort samme "feil" som deg, oversett at jeg kanskje burde tilrettelegge og strekke hånden litt ekstra ut til et barn du tydeligvis har lagt merke til at sliter litt. Det at moren tydeligvis ikke har noen kommunikasjon med de andre foreldrene heller, viser jo at kanskje hele familien står utenfor det nettverket blandt dere andre, der dere avtaler og hjelper hverandre. De trenger nok en hjelpende hånd, og det hadde jeg hatt lyst til å gi dem. Men som sagt, jeg kunne gjort noe lignende, og dermed angret veldig etterpå. Istedenfor å si at du skal droppe klassebursdag neste gang, synes jeg du skal bestemme deg for å ha n ekstra tanke for denne familien, og sende en sms om at du kan plukke med datteren fra sfo. Det vil nok bety veldig mye for denne jenta.
☆☆☆ Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Snakk om å legge skulda feil plass (mange av dykk). Korleis skal ein kunne forutsjå at foreldre som ikkje sjølv kan levere let vere å ta kontakt med andre foreldre/arrangør av selskapet for å skaffe skyss til ungen? Ein reknar jo med at folk som har dagleg omsorg for barna sine har meir enn eit par fungerande hjerneceller!
sug lut Skrevet 5. mai 2014 #17 Skrevet 5. mai 2014 Snakk om å legge skulda feil plass (mange av dykk). Korleis skal ein kunne forutsjå at foreldre som ikkje sjølv kan levere let vere å ta kontakt med andre foreldre/arrangør av selskapet for å skaffe skyss til ungen? Ein reknar jo med at folk som har dagleg omsorg for barna sine har meir enn eit par fungerande hjerneceller! Hvis en leser her inne slutter en å regne med noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #18 Skrevet 5. mai 2014 Sant nok, jeg kunne presisert at de kunne være med fra sfo, men det tenkte jeg først ikke på, da det var foreldrene mine som skulle hente jenta vår en stund før selskapet. Dette endret vi på, fordi en av foreldrene tok kontakt, og vi fant en annen løsning. Og innbydelsen var allerede lang som en avhandling, for å favne om alle andre opplysninger. Jeg trodde jeg hadde klart å få med alt, men føler nå at det å arrangere bursdagsselskap er som å ta en doktorgrad. Det er også tydeligvis helt umulig å huske på alt, eller forutse alt. Og her er det helt uaktuelt å ha felles bursdager sammen med andre. Verken jeg eller de foreldrene i klassen jeg har snakket med ønsker dette. Vi vil heller at de kommer hjem til oss og blir kjent med familiene, og at bursdagsbarna opplever at dette kun er deres dag. Det var heller ikke slik at våre bursdager kræsjer med andres i klassen, men andre venner utenfor klassen, som vi for øvrig hadde eget selskap for. Jeg skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet for denne jenta som ikke fikk være med, men jeg synes det bare er så abnormt dårlig gjort av moren... Jeg ser jo hvordan jenta allerede sliter med sosialisering på andre områder. Det ble ikke bedre av dette. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Jeg synes faktisk du skal ta selvkritikk her, for det er ikke alle foreldre som kan levere i en bursdag midt i sfo tiden, og det er langt fra alle foreldre som "tør" å ringe for å spørre om dere kan hente barnet fordi de ikke klarer få levert det.Når dere velger å ha bursdag midt i arbeidstiden til folk må dere ha løsninger på hvordan ungene skal komme seg til dere og informere skikkelig om det... Anonymous poster hash: a3e26...f5e Du tuller? Ta selvkritikk?! Burde ikke vært lov å være foreldre hvis man er SÅ hjelpeløs at man ikke klarer å arrangere transport for barnet sitt selv! Koster da virkelig ingenting å kontakte de andre foreldrene i klassen og høre om noen kan hjelpe! Så barnslig. Skjønner ikke hvorfor alt må være så vanskelig i disse dager! Før fikk man bare en lapp om tid og sted, også ordnet selvsagt alle seg selv. Sånn kommer jeg til å gjøre det også når den tid kommer. De familiene som evt ikke klarer å organisere seg, er nok av en type jeg uansett helst ikke vil omgås. Er jeg bekymret for sosialiseringen til barnet, tar jeg heller en tlf til barnevernet. Anonymous poster hash: 4702f...7dc
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #19 Skrevet 5. mai 2014 Sant nok, jeg kunne presisert at de kunne være med fra sfo, men det tenkte jeg først ikke på, da det var foreldrene mine som skulle hente jenta vår en stund før selskapet. Dette endret vi på, fordi en av foreldrene tok kontakt, og vi fant en annen løsning. Og innbydelsen var allerede lang som en avhandling, for å favne om alle andre opplysninger. Jeg trodde jeg hadde klart å få med alt, men føler nå at det å arrangere bursdagsselskap er som å ta en doktorgrad. Det er også tydeligvis helt umulig å huske på alt, eller forutse alt. Og her er det helt uaktuelt å ha felles bursdager sammen med andre. Verken jeg eller de foreldrene i klassen jeg har snakket med ønsker dette. Vi vil heller at de kommer hjem til oss og blir kjent med familiene, og at bursdagsbarna opplever at dette kun er deres dag. Det var heller ikke slik at våre bursdager kræsjer med andres i klassen, men andre venner utenfor klassen, som vi for øvrig hadde eget selskap for. Jeg skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet for denne jenta som ikke fikk være med, men jeg synes det bare er så abnormt dårlig gjort av moren... Jeg ser jo hvordan jenta allerede sliter med sosialisering på andre områder. Det ble ikke bedre av dette. Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Jeg synes faktisk du skal ta selvkritikk her, for det er ikke alle foreldre som kan levere i en bursdag midt i sfo tiden, og det er langt fra alle foreldre som "tør" å ringe for å spørre om dere kan hente barnet fordi de ikke klarer få levert det.Når dere velger å ha bursdag midt i arbeidstiden til folk må dere ha løsninger på hvordan ungene skal komme seg til dere og informere skikkelig om det... Anonymous poster hash: a3e26...f5e Du tuller? Ta selvkritikk?! Burde ikke vært lov å være foreldre hvis man er SÅ hjelpeløs at man ikke klarer å arrangere transport for barnet sitt selv! Koster da virkelig ingenting å kontakte de andre foreldrene i klassen og høre om noen kan hjelpe! Så barnslig. Skjønner ikke hvorfor alt må være så vanskelig i disse dager! Før fikk man bare en lapp om tid og sted, også ordnet selvsagt alle seg selv. Sånn kommer jeg til å gjøre det også når den tid kommer. De familiene som evt ikke klarer å organisere seg, er nok av en type jeg uansett helst ikke vil omgås. Er jeg bekymret for sosialiseringen til barnet, tar jeg heller en tlf til barnevernet. Anonymous poster hash: 4702f...7dc For noen koster det faktisk ganske mye å ta den kontakten med andre foreldre i klassen, og det er oppriktig synd på noen av disse barna. HI sier jo selv at det var snakk om et barn som allerede faller litt utenfor... At du ikke "vil omgås" slike mennesker sier nesten mer om deg enn om dem. I alle klasser er det barn som kommer fra familier som faller litt utenfor, med veldig sjenerte foreldre, foreldre med psykiske problemer o.l. og det er ikke nødvendigvis omsorgssvikt så barnevernet må kontaktes, men de trenger litt drahjelp fra oss som er litt mer ressurssterke... Det koster oss ikke så mange kalorier å strekke ut en hånd, legge litt til rette, sette oss litt inn i deres situasjon og hjelpe de litt. Det er ikke alltid så lett å be om hjelp, men det er veldig lett å tilby seg å hjelpe. Anonymous poster hash: a3e26...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #20 Skrevet 5. mai 2014 Kjenner jeg gruer meg til mini sin bursdagselskaper. Gjør som moren min gjorde. Inviterte jentene i klassen og mine nærmeste utenfor klassen. Fra 11 år slutte med klassebursdager. De som kan komme kommer eller så la vær. Mitt barn, jeg bestemmer tiden og dagen. Enkelt og greit! Ikke rart bursdagsselskap starter krig for tiden når vi må ta hensyn til alles fysiske og psyskiske behov! Anonymous poster hash: 05fc6...37f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #21 Skrevet 5. mai 2014 Sant nok, jeg kunne presisert at de kunne være med fra sfo, men det tenkte jeg først ikke på, da det var foreldrene mine som skulle hente jenta vår en stund før selskapet. Dette endret vi på, fordi en av foreldrene tok kontakt, og vi fant en annen løsning.Og innbydelsen var allerede lang som en avhandling, for å favne om alle andre opplysninger. Jeg trodde jeg hadde klart å få med alt, men føler nå at det å arrangere bursdagsselskap er som å ta en doktorgrad. Det er også tydeligvis helt umulig å huske på alt, eller forutse alt.Og her er det helt uaktuelt å ha felles bursdager sammen med andre. Verken jeg eller de foreldrene i klassen jeg har snakket med ønsker dette. Vi vil heller at de kommer hjem til oss og blir kjent med familiene, og at bursdagsbarna opplever at dette kun er deres dag. Det var heller ikke slik at våre bursdager kræsjer med andres i klassen, men andre venner utenfor klassen, som vi for øvrig hadde eget selskap for.Jeg skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet for denne jenta som ikke fikk være med, men jeg synes det bare er så abnormt dårlig gjort av moren... Jeg ser jo hvordan jenta allerede sliter med sosialisering på andre områder. Det ble ikke bedre av dette.Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Jeg synes faktisk du skal ta selvkritikk her, for det er ikke alle foreldre som kan levere i en bursdag midt i sfo tiden, og det er langt fra alle foreldre som "tør" å ringe for å spørre om dere kan hente barnet fordi de ikke klarer få levert det.Når dere velger å ha bursdag midt i arbeidstiden til folk må dere ha løsninger på hvordan ungene skal komme seg til dere og informere skikkelig om det...Anonymous poster hash: a3e26...f5e Du tuller? Ta selvkritikk?! Burde ikke vært lov å være foreldre hvis man er SÅ hjelpeløs at man ikke klarer å arrangere transport for barnet sitt selv! Koster da virkelig ingenting å kontakte de andre foreldrene i klassen og høre om noen kan hjelpe! Så barnslig. Skjønner ikke hvorfor alt må være så vanskelig i disse dager! Før fikk man bare en lapp om tid og sted, også ordnet selvsagt alle seg selv. Sånn kommer jeg til å gjøre det også når den tid kommer. De familiene som evt ikke klarer å organisere seg, er nok av en type jeg uansett helst ikke vil omgås. Er jeg bekymret for sosialiseringen til barnet, tar jeg heller en tlf til barnevernet.Anonymous poster hash: 4702f...7dc For noen koster det faktisk ganske mye å ta den kontakten med andre foreldre i klassen, og det er oppriktig synd på noen av disse barna. HI sier jo selv at det var snakk om et barn som allerede faller litt utenfor...At du ikke "vil omgås" slike mennesker sier nesten mer om deg enn om dem. I alle klasser er det barn som kommer fra familier som faller litt utenfor, med veldig sjenerte foreldre, foreldre med psykiske problemer o.l. og det er ikke nødvendigvis omsorgssvikt så barnevernet må kontaktes, men de trenger litt drahjelp fra oss som er litt mer ressurssterke... Det koster oss ikke så mange kalorier å strekke ut en hånd, legge litt til rette, sette oss litt inn i deres situasjon og hjelpe de litt. Det er ikke alltid så lett å be om hjelp, men det er veldig lett å tilby seg å hjelpe. Anonymous poster hash: a3e26...f5e Du er tydeligvis en av disse ressurssvake selv, siden du aldri ville tatt den telefonen.. Men vet du hva, sorry! Voksne er voksne og har ansvar for seg selv og eget avkom. Det er for mye forlangt at den som arrangerer bursdagen skal tenke på dette OGSÅ, i tillegg til alt annet som må ordnes. Anonymous poster hash: 4702f...7dc
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #22 Skrevet 5. mai 2014 Kjenner jeg gruer meg til mini sin bursdagselskaper. Gjør som moren min gjorde. Inviterte jentene i klassen og mine nærmeste utenfor klassen. Fra 11 år slutte med klassebursdager. De som kan komme kommer eller så la vær. Mitt barn, jeg bestemmer tiden og dagen. Enkelt og greit! Ikke rart bursdagsselskap starter krig for tiden når vi må ta hensyn til alles fysiske og psyskiske behov! Anonymous poster hash: 05fc6...37f Det er virkelig ikke vanskeligere enn det heller. Jeg har fire barn, og hatt utallige barneselskaper, aldri opplevd store problemer eller drama av noe slag. Men her i tråden var det snakk om et selskap som startet midt på dagen, i barnas sfo tid, og velger man gjøre det på den måten er det vanlig (ihvertfall her jeg bor) å sørge for at barna kommer seg fra skolen til selskapet så foreldre ikke trenger styre med å ta seg fri fra jobb, arrangere samkjøring, engasjere besteforeldre osv for å få barnet i bursdag (noe mammaen til denne ensomme jenta i klassen det her var snakk om tydeligvis ikke maktet og heller meldte avbud). Har man bursdager utenom vanlig arbeidstid, enten på kvelden eller i helgene ordner alltid foreldre skyss selv. Allergier tar man som det kommer, foreldre til allergiske barn tar alltid kontakt og tilbyr seg gjerne å sende med barna mat, aldri vært noe problem. Men i klassen til 10-åringen min går det en gutt som ikke kom i noen bursdager i 1.klasse. De var innflyttere og ingen kjente dem, men etterhvert kom det frem at det var en enslig mor med 4 barn, uten bil. Da det kom frem tilbød noen som bodde i nærheten å ta med seg denne gutten når det var bursdager, og mammaen ble så rørende takknemlig og glad. Hun var utenlandsk og snakket litt dårlig norsk, og kunne aldri fått seg til å spørre om det. Av og til må man bare strekke ut en hånd... Anonymous poster hash: a3e26...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #23 Skrevet 5. mai 2014 Kjenner jeg gruer meg til mini sin bursdagselskaper. Gjør som moren min gjorde. Inviterte jentene i klassen og mine nærmeste utenfor klassen. Fra 11 år slutte med klassebursdager. De som kan komme kommer eller så la vær. Mitt barn, jeg bestemmer tiden og dagen. Enkelt og greit! Ikke rart bursdagsselskap starter krig for tiden når vi må ta hensyn til alles fysiske og psyskiske behov! Anonymous poster hash: 05fc6...37f Det utvanner jo hele konseptet med bursdagen. Bursdag er den dagen barnet selv er i fokus, eller skal være det i hvert fall. I stedet for skal barnet, ifølge DIB-hønene, ta hensyn til absolutt ALLE andre, før han/hun kan begynne å tenke på seg selv. Mobbere skal inviteres, selv om de ødelegger hele bursdagen slik at barnet gråter og ikke vil feires til neste år hvis disse må inviteres igjen. Hvis enkelte er muslimer så skal man lage halalmat. Har flere av barna forskjellige allergier så må man droppe kaken, siden det er nesten umulig å bake noe uten melk, mel og sukker samtidig. Har flere av barna diagnoser så skal foreldrene til bursdagsbarnet tilrettelegge for disse barna og drite i sitt eget barn som faktisk skal feires. Anonymous poster hash: 9a4f0...5df
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #24 Skrevet 5. mai 2014 Sant nok, jeg kunne presisert at de kunne være med fra sfo, men det tenkte jeg først ikke på, da det var foreldrene mine som skulle hente jenta vår en stund før selskapet. Dette endret vi på, fordi en av foreldrene tok kontakt, og vi fant en annen løsning.Og innbydelsen var allerede lang som en avhandling, for å favne om alle andre opplysninger. Jeg trodde jeg hadde klart å få med alt, men føler nå at det å arrangere bursdagsselskap er som å ta en doktorgrad. Det er også tydeligvis helt umulig å huske på alt, eller forutse alt.Og her er det helt uaktuelt å ha felles bursdager sammen med andre. Verken jeg eller de foreldrene i klassen jeg har snakket med ønsker dette. Vi vil heller at de kommer hjem til oss og blir kjent med familiene, og at bursdagsbarna opplever at dette kun er deres dag. Det var heller ikke slik at våre bursdager kræsjer med andres i klassen, men andre venner utenfor klassen, som vi for øvrig hadde eget selskap for.Jeg skal prøve å ikke ha dårlig samvittighet for denne jenta som ikke fikk være med, men jeg synes det bare er så abnormt dårlig gjort av moren... Jeg ser jo hvordan jenta allerede sliter med sosialisering på andre områder. Det ble ikke bedre av dette.Anonymous poster hash: 4bccd...6b3 Jeg synes faktisk du skal ta selvkritikk her, for det er ikke alle foreldre som kan levere i en bursdag midt i sfo tiden, og det er langt fra alle foreldre som "tør" å ringe for å spørre om dere kan hente barnet fordi de ikke klarer få levert det.Når dere velger å ha bursdag midt i arbeidstiden til folk må dere ha løsninger på hvordan ungene skal komme seg til dere og informere skikkelig om det...Anonymous poster hash: a3e26...f5e Du tuller? Ta selvkritikk?! Burde ikke vært lov å være foreldre hvis man er SÅ hjelpeløs at man ikke klarer å arrangere transport for barnet sitt selv! Koster da virkelig ingenting å kontakte de andre foreldrene i klassen og høre om noen kan hjelpe! Så barnslig. Skjønner ikke hvorfor alt må være så vanskelig i disse dager! Før fikk man bare en lapp om tid og sted, også ordnet selvsagt alle seg selv. Sånn kommer jeg til å gjøre det også når den tid kommer. De familiene som evt ikke klarer å organisere seg, er nok av en type jeg uansett helst ikke vil omgås. Er jeg bekymret for sosialiseringen til barnet, tar jeg heller en tlf til barnevernet.Anonymous poster hash: 4702f...7dc For noen koster det faktisk ganske mye å ta den kontakten med andre foreldre i klassen, og det er oppriktig synd på noen av disse barna. HI sier jo selv at det var snakk om et barn som allerede faller litt utenfor...At du ikke "vil omgås" slike mennesker sier nesten mer om deg enn om dem. I alle klasser er det barn som kommer fra familier som faller litt utenfor, med veldig sjenerte foreldre, foreldre med psykiske problemer o.l. og det er ikke nødvendigvis omsorgssvikt så barnevernet må kontaktes, men de trenger litt drahjelp fra oss som er litt mer ressurssterke... Det koster oss ikke så mange kalorier å strekke ut en hånd, legge litt til rette, sette oss litt inn i deres situasjon og hjelpe de litt. Det er ikke alltid så lett å be om hjelp, men det er veldig lett å tilby seg å hjelpe. Anonymous poster hash: a3e26...f5e Du er tydeligvis en av disse ressurssvake selv, siden du aldri ville tatt den telefonen.. Men vet du hva, sorry! Voksne er voksne og har ansvar for seg selv og eget avkom. Det er for mye forlangt at den som arrangerer bursdagen skal tenke på dette OGSÅ, i tillegg til alt annet som må ordnes. Anonymous poster hash: 4702f...7dc Tja, ressurssvak vil jeg ikke kalle meg, men snev av sosial angst og veldig dårlig selvtillit, det lider jeg nok av. Barna mine lider ingen nød da, siden jeg har et godt og solid nettverk av folk jeg kan spørre, selv om jeg aldri ville ringt en av de andre foreldrene i klassen. Mitt barn hadde kommet seg i bursdag, men da kanskje med hjelp fra mormor, tante e.l. men jeg kan skjønne hvorfor det ble vanskelig for denne jentas mamma. Jeg mener ikke at man skal tenke på dette i alle tilfeller, men når man velger å ha bursdag i sfo tiden, når de fleste foreldre er på jobb, da skal man tenke på det. Anonymous poster hash: a3e26...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #25 Skrevet 5. mai 2014 Korfor står barnet og gråter på SFO. Er det HI feil NEI Kor er foreldra, korfor har ikkje dei teke tak i saken. Det er jo barre og ringe og si korfor det ikkje kan komme men barnet har så lyst. Så finne ein løsning. Anonymous poster hash: d58ed...d8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå