sug lut Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 (endret) Overvintrerne ute: Mynte vokser som grasset bak do (dvs som mynte). To storkenebb (en rosa, en blå) også, men ikke knopper ennå, da. En storkenebb er veeeeldig lite i farta, med ett eneste lite blad Fagerklokka er død og erstattes, honningknoppurt og geum er døde og erstattes ikke, for de bada i meldugg uansett hva jeg gjorde Overvintrerne som fortsatt er inne: 3x kjempestore Dronning Ingrid i farta, og den ene blomstrer alt 1 Dronning Ingrid avlegger vokser som bare det Fint bladverk på de andre pellisene Nykommerne ute: Masse stemor i alt av krukker er bare nydelig! Rema-rosa mi, den ferskenfargete lekre, blomstrer så man blir helt forelsket Nye stauder plantet: aubrieta, veronica, vår-floks, fagerklokke, rød astilbe (jeg jobber med fobien min siden fargen er så fin), to storkenebb To erstatnings-pelliser siden jeg hadde litt arm-relatert mannefall i kjelleren (dvs vanning av kjeller-pelargonier var langt nede på pri-lista noen måneder) Frøsådd og ikke utplanta: Jungelvekstforhold i stua!! Snart 30 cm kornblomster, ditto kosmos, 33 tagetes i knopp, flotte kraftige chiliplanter, 20 cm lin. Men det er fremdeles nattefrost hos meg, så jeg kan bare glemme å plante ut - så snart må vi spise på gulvet for spisebordet er oppspist av planter. Endret 5. mai 2014 av sug lut
Ziva Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Ingen stor tilstandsrapport fra denne kanten. Muscari i balkongkassene som blomstrer og koser seg. De må være de heldigste muscari på denne kanten, om natten "sover" de nemlig under hvert sitt Justin Bieber fleeceteppe. Jentungen som har plantet med hjelp av farmor og stuller og steller med de. Håper de lever lenge hvis ikke må a mor trå til som hun gjør når gullfisken klapper sammen finnene.
Bustetroll Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har plantet! Absolut ikke riktig, men det kom da noen ( alt for mange ) frø i bakken. Så satser på at det dukker opp fine blomster :-D gleder meg
sug lut Skrevet 5. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2014 Forøvrig er jeg pisselei de kjedehagesentrene som alle fører bare de samme plantene. Men nå har jeg akkurat funnet meg en ny favoritt så vi må kanskje ut og kjøre en tur, Kongsberg Hagesenter har faktisk Trollius Chinensis (smalballblom) som jeg har lett etter i to år. Vi heier på dem som legger ut ei skikkelig vareliste på nett! http://www.kongsberghagesenter.no/index.php/plantelister/staudeliste-2014
sug lut Skrevet 5. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 5. mai 2014 Juhu roadtrip!! Jepp, du blir med som ansvarlig for sjåførens mentale helse og forsvarlig væske- og næringsinntak.
amandine Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Akkurat bestilt meg masse valmuer hos impecta for jeg simpelthen eeeeeeeeeelsker valmuer! Ellers: I gang eller i blomst Peoner med knopper Kantkonvall i store knopper, liljekonvall med små Vinterblom avblomstret, samme med mildekrokus, scilla, blåveis, hvitveis og klosterklokker En drøss med tulipaner både tamme og ville er sprekkeferdige Rosene har knopper(?!) En hagehortensia frøs istykker bladene sine i helgen( -3 i går morges...) Syrinhortensiaene er små og spede men lysegrønne i tuppene. Storkenebb og akeleier på gang, det samme med honningknoppurten, bare sneglene lar den i fred lenge nok.. Og inne spirer akeleiene fra Anne-B som bare det! Hurra!
Himmel og hav Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Ute står det stort sett til liv. Alle roser har overlevd, rododendronbuskene lever, men det er lite knopper på Percy Wiseman for han fikk litt hard medfart i fjor vår og ha brukt kreftene på nye blader. Jeg er en akeleie i minus, en liten lyseblå tass, som jeg ikke husker navnet på, til gjengjeld så spretter det opp "gammeldagse", rosa akeleier over alt ellers. Særlig i grusen. Hagehortensiaen har overlevd i eiketønne, tulipanene, primula, perleblomster, gullkorg og blåputene blomstrer og hagesildre er rett rundt hjørnet. Ellers tyter det mye rart opp av bakken, og en del av det er jeg ikke helt sikker på hva er. Jeg er ikke verdens beste på å skrive ned hva jeg planter hvor, men jeg finner som regel ut av det i løpet av sommeren .
bIomstre Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har et sykt morelltre Hva gjør man med sånt da? Er i full blomst, men bladene som har kommet begynner alt å bli brune...? Forslag?
Himmel og hav Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har et sykt morelltre Hva gjør man med sånt da? Er i full blomst, men bladene som har kommet begynner alt å bli brune...? Forslag? Har det vært frost?
bIomstre Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Har det vært frost? Nei, har det det da? Kanjegikketenkemeg... Driver ikke med sånt på disse kanter. Og det er et stort og gammelt tre som sikkert har vært ute en frostnatt før hvis det har noe å si.
Himmel og hav Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Har det vært frost? Nei, har det det da? Kanjegikketenkemeg... Driver ikke med sånt på disse kanter. Og det er et stort og gammelt tre som sikkert har vært ute en frostnatt før hvis det har noe å si. Hm. Har ikke veldig erfaring med moreller, så det var i grunnen det hadde å komme med Det er jo mye som kan tulle seg til med frukttrær, da, har jeg skjønt. For mye vann, for lite vann, skade på røtter (kan visst gjøre at grener dør), lus, maur, mugg og sopp. Rart at det i det hele tatt går bra noen ganger
bIomstre Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Hm. Har ikke veldig erfaring med moreller, så det var i grunnen det hadde å komme med Det er jo mye som kan tulle seg til med frukttrær, da, har jeg skjønt. For mye vann, for lite vann, skade på røtter (kan visst gjøre at grener dør), lus, maur, mugg og sopp. Rart at det i det hele tatt går bra noen ganger Ja, mye styggedom... Håper ikke det er noe som tar knekken på det Tenker det blir saging på meg i helgen, best å beskjære de greinene som er ramma sikkert. Blomstre satt i toppen av et tre...
Iiiiik Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Vi fikk brune, litt krøllete blader på vårt morelltre for to-tre år siden. Konklusjonen var at det sannsynligvis var larver til en eller annen møll (?) som hadde angrepet treet. Jeg klippet unna de mest angrepne grenene uten at treet tok noen notis av det. Har ikke hatt samme plage igjen etterpå. Hos oss blomstrer det tidligere omtalte morelltreet. Med dagens regn faller nok blomstene av. Dessuten blomstrer de to pæretrærne og det er knopper på epletrærne. Det er masse nydelige rosa blomster på det bittelille mandeltreet og knopper på det japanske kirsebærtreet. Knopper på rhododendron også og på pionene. Gartneri inne orker jeg ikke og i staudebedet er det villniss. Blir mye bringebær tror jeg. Og til helgen får det bli rabarbrapai. Klematisen blomstrer også forresten og det er knopper på rosebuskene ser jeg. Får håpe det ikke blir frost... Endret 6. mai 2014 av Iiiiik
Iiiiik Skrevet 6. mai 2014 #15 Skrevet 6. mai 2014 I fjor vår hadde jeg forresten noen jobbturer til Kongsvinger og da passerte jeg Årnes. Det var det et veldig fint gartneri for dem som beveger seg i de traktene!
sug lut Skrevet 6. mai 2014 Forfatter #16 Skrevet 6. mai 2014 I fjor vår hadde jeg forresten noen jobbturer til Kongsvinger og da passerte jeg Årnes. Det var det et veldig fint gartneri for dem som beveger seg i de traktene! Det er i alle fall trakter det er mulig å komme seg til en ettermiddag uten altfor store sprell - ingenting er hyggeligere enn gartneri-utflukt, så takk! Skal google.
Iiiiik Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Lillestrøm gartneri er også fint, det er gjerne dit jeg drar. Eller Langhus.
sug lut Skrevet 6. mai 2014 Forfatter #18 Skrevet 6. mai 2014 Jeg kjenner at jeg ikke gidder oppsøke de som ikke har planteliste på nett. Fryktelig elitistisk men jeg skal gjerne ha sære greier (ellers gjør jeg det lokalt), så da vil jeg vite noe om utvalget. Fremdeles er det Kongsberg som virker som det nærmeste jeg finner som har ting jeg vil ha (de har også veldig mange storkenebb-typer, i tillegg til smalballblom).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå