Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #26 Skrevet 4. mai 2014 Det er det latterligste jeg har hørt! Også noe å henge seg opp i da Anonymous poster hash: ebd3d...8fc
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #27 Skrevet 4. mai 2014 hahahahha åååh ja dette var jammen gjennomtenkt..... navn er da i høyeste grad kulturelle, ikke religiøse! Bibelen inneholder jo liksom historier om folk som allerede levde før den ble skrevet, så navnene fantes jo fra før. Dessuten trenger man jo ikke legge mer betydning i navnet enn det man velger selv. Dessuten oppstod ikke kristendommen før Jesus var voksen, og Jesus-følgerne ble en egen religion, altså kristne (de som tror på Kristus). Så navnene fra gamle-testamentet er jo heller jødiske og muslimske, om man skal se på det etter din logikk. Heter selv Maria og har to svært humanistiske foreldre... men dette navnet er jo vanlig i hele verden, brukes i Asia også av folk med andre religioner. Men har fått kommentar på den svært kristne moren til en venninne av meg som barn, at hun syntes det var rart at jeg het det når foreldrene mine ikke var kristne.... men da har man ikke skjønt mye om hva som er viktig i religion, tenker nå jeg. Anonymous poster hash: 1d106...567
☆☆☆ Skrevet 4. mai 2014 #28 Skrevet 4. mai 2014 Det er riktig, men tilfeldig. Reknar med at ingen kristne velger namn frå norrøn, romersk eller gresk mytologi.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #29 Skrevet 4. mai 2014 Resonnementet ditt henger ikke på greip. Jeg har da navnefest for lille Habbakuk så mye jeg vil for deg. Anonymous poster hash: 37496...a1f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #30 Skrevet 4. mai 2014 Har du ikke annet å bry deg med? Navn er kulturarv og ikke religiøse. Er vel samme for deg hva andre kaller ungene sine? Anonymous poster hash: 06cdf...ae4
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #31 Skrevet 4. mai 2014 Hadde verken dåp eller navnefest, men ville uansett ikke valgt et typisk bibelnavn. Anonymous poster hash: cb7bf...5a7
MrsMilla Skrevet 4. mai 2014 #32 Skrevet 4. mai 2014 Går utifra at om du er kristen har du ikke ribbe til jul (juleblot), juletre ( hedensk, og kan vel sammenliknes med gullkalven) og ikke bruker hedenske navn (som Tor)? Du mangler jo også litt informasjon her, da flere bibelske navn kommer fra gammelt testamente ( jødedom) og at muslimer også har bibelen i sin tro ( jesus var for de en tidlig profet, men ikke guds sønn). I tillegg er det jo lett å glemme at man kan kalle opp barna etter andre mennesker - som igjen har blitt kalt opp av noen, etc og disse kan ha navn nevnt i bibelen. Bibelen har heller ikke enerett på disse navnene, tipper det fantes mennesker som hette Josef før nettopp denne karen i bibelen dukket opp. Men har tilfeldigvis ikke bibelske navn på mine tre....
Gulosten™ Skrevet 4. mai 2014 #33 Skrevet 4. mai 2014 Hehe nei, de er "oppkalt" etter figurene til min helt Astrid Lindgren.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #34 Skrevet 4. mai 2014 jepp! det har vi! var ikke klar over at det var bibelsk en gang..oppkalt etter sin tippoldefar! Anonymous poster hash: 4b2c1...527
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #35 Skrevet 4. mai 2014 Hadde både navnefest og dåp. Er ikke døpt selv, men har et særdeles bibelsk navn (Maria). Datteren min har et sentralt bibelsk navn. Vi er ikke kristne, men har ikke noe imot å forholde oss til den kristne verden eller andre religioner. Datteren min ble døpt for å gi henne tilknytning til faddere og feire henne i en offisiell sammenheng som samfunnet har lettere for å forstå enn navnefest. I dåpen var alle fadderne engasjert i selve dåpshandlingen, mens vi foreldre var i bakgrunn. Jeg syntes det sterkeste med dåpen var å se datteren min i kirka der min far ble gravlagt noen år før. Vi satt til og med på samme plasser. Ei fin kirke og høytidelig stemning og omgivelser. Har i ettertid gått på babysang, småbarnsang og fått 2-årsbok i kirka. Så vi deltar på kirkebegivenhetene for barn selv om jeg ikke har noen barnetro selv eller indre tro på gud eller noe sånt. Jeg ønsker at min datter skal vokse opp og bli like åpen og inkluderende som jeg har fått lov å vokse opp til å bli Anonymous poster hash: 2f7fa...f35
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #36 Skrevet 4. mai 2014 Hi, det finnes sikkert foreldre som definerer seg som ikke-kristne og som har navnefest for barna sine, som har valgt navn som er nevnt i Bibelen. Irriterer det deg? Anonymous poster hash: 281fc...6ce ja, litt!;-) Anonymous poster hash: f49a3...597
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #37 Skrevet 4. mai 2014 Mine barn er døpt, men ingen av oss foreldre er kristne. Vi gjorde det kun av tradisjon Anonymous poster hash: 6b548...382
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #38 Skrevet 4. mai 2014 Hadde både navnefest og dåp. Er ikke døpt selv, men har et særdeles bibelsk navn (Maria). Datteren min har et sentralt bibelsk navn. Vi er ikke kristne, men har ikke noe imot å forholde oss til den kristne verden eller andre religioner. Datteren min ble døpt for å gi henne tilknytning til faddere og feire henne i en offisiell sammenheng som samfunnet har lettere for å forstå enn navnefest. I dåpen var alle fadderne engasjert i selve dåpshandlingen, mens vi foreldre var i bakgrunn. Jeg syntes det sterkeste med dåpen var å se datteren min i kirka der min far ble gravlagt noen år før. Vi satt til og med på samme plasser. Ei fin kirke og høytidelig stemning og omgivelser. Har i ettertid gått på babysang, småbarnsang og fått 2-årsbok i kirka. Så vi deltar på kirkebegivenhetene for barn selv om jeg ikke har noen barnetro selv eller indre tro på gud eller noe sånt. Jeg ønsker at min datter skal vokse opp og bli like åpen og inkluderende som jeg har fått lov å vokse opp til å bli Anonymous poster hash: 2f7fa...f35 jeg liker deg!:-) HI Anonymous poster hash: f49a3...597
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #39 Skrevet 4. mai 2014 Jo, hadde navnefest og valgte et navn fra lista di. Er barnet ditt døpt? Da regner jeg med at DU valgte et bibelsk navn? Anonymous poster hash: bd1e0...2d7 ja, alle fire :-) Anonymous poster hash: f49a3...597
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #40 Skrevet 4. mai 2014 .. Ikke har bibelske navn på barna deres? Siden dere ikke er velger å døpe i kirken, det er vel en grunn til det, at dere ikke er kristen? Det blir ikke litt motstridende å kalle opp etter selveste bibelen? Får ikke hjelpe at navnet er fint da.. Tenker da på navn som Benjamin, David, Filip, Daniel, Jacob, Johannes, Mathias, Lukas, Noah, lea, Maria, Hanna.. Anonymous poster hash: f49a3...597 Jo, har bibelsk navn. Han heter Habakuk. Du vet at fordi et navn er nevnt i bibelen, så betyr det ikke at det har noe med kristendommen å gjøre? Synes du alle mennesker som kaller barnet sitt Frøya eller Tor bør tilbe norrøne guder? Skjønner egentlig ikke at jeg gidder å svare, du er åpenbart et troll. Anonymous poster hash: 9229d...83f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #41 Skrevet 4. mai 2014 Hadde både navnefest og dåp. Anonymous poster hash: 2f7fa...f35 Begge deler?? Anonymous poster hash: 9ffda...39c
pifi med tre nurk Skrevet 4. mai 2014 #42 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Jeg valgte de fineste navnene i verden til mine barn. Uavhengig av opprinnelse. Jeg er ikke kristen. Har hatt navnefest for barna. Shoot me. Endret 4. mai 2014 av pifi med tre nurk
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #43 Skrevet 4. mai 2014 Nå er det vel ikke akkurat sånn at det var en gang en mann som skrev en bok som het bibelen, også fant han liksom på masse navn på personene som var med i boken.. Gamle navn er gamle navn. Bare fordi de forekommer i bibelen betyr ikke det at de er fra bibelen. Det fantes helt sikkert en hel drøss med Noah'er før den tid, og ganske mange etterpå også. Anonymous poster hash: c367c...1ae
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #44 Skrevet 4. mai 2014 Nå er det vel ikke akkurat sånn at det var en gang en mann som skrev en bok som het bibelen, også fant han liksom på masse navn på personene som var med i boken.. Gamle navn er gamle navn. Bare fordi de forekommer i bibelen betyr ikke det at de er fra bibelen. Det fantes helt sikkert en hel drøss med Noah'er før den tid, og ganske mange etterpå også. Anonymous poster hash: c367c...1ae Bibelhistorien har du stålkontroll på... Anonymous poster hash: 00962...e64
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #45 Skrevet 4. mai 2014 Ikke døpt og ikke navnefest. Bibelske navn Anonymous poster hash: b8167...f55
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #46 Skrevet 4. mai 2014 Samme om man velger et bibelsk navn eller ikke vel? Jeg er så langt fra kristen som det går an, likevel er et av mine yndlingsnavn Benjamin. Syns også forresten at Bibelen er kjempeinteressant! Men tror ikke fordet... Anonymous poster hash: e1f47...040
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #47 Skrevet 4. mai 2014 Ingenting som heter bibelske navn di dumme ku. Grunnen til at navnene på personene i bibelen står der er jo at de menneskene bibelen omhandler allerede het det de het.... Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå ? Anonymous poster hash: 28fa7...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå