Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Vi har 1 barn fra før (4 år), nå har mannen fått jobb i en annen by hvor vi ikke kjenner noe, vi har kjøpt rekkehus, pusset opp og trives ganske godt her, men vi har ingen venner her, bre noen bekjenter. Nå har jeg blitt uplanglagt gravid med tvillinger, jeg er 36 år og mannen min 48. Vi var jo ferdig med barn vi, og nå skal vi plutselig ha 2 til?? Hvordan er det mulig å klare seg alene med 3 barn? Mannen kommer til å reise en god del med jobben sin, jeg har jo ingen har til å avlaste meg med barna, hva hvis en av oss blir syke og må ligge på sykehuset? Da må vi rundt med 3 stakkars barn på slepp :-( uff, jeg har rett og slett fått panikk nå. Vurderer abort, men er redd jeg kommer til å angre i etterkant :-( Skulle begynne å studere også nå her fra høsten av, uff :-( Noen som har vært i en liknende situasjon som kan hjelpe meg litt? PS: Beklager evt skrivefeil Anonymous poster hash: 57a31...deb
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Vi har tre barn under 3 år, og jeg er mye alene med dem pga at mannen min er borte på jobb. Alt går! Har dere barnehageplass? Min erfaring er at veien blir til mens man går, og at det ikke er nødvendig å bekymre seg, for når du står i situasjonen finner du løsninger. Jeg uroet meg mye i starten for hvordan dette skulle bli, men synes det går over all forventning. Og - barna har hverandre etterhvert. Tenk så heldige de er! Anonymous poster hash: 0250c...7dc
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Takk for svar. Jeg bekymrer meg egentlig for alt mulig nå. Jeg føler at vi har kontroll med et barn, men med to til så kommer alt til å gå til helvete :-( Anonymous poster hash: 57a31...deb
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Takk for svar. Jeg bekymrer meg egentlig for alt mulig nå. Jeg føler at vi har kontroll med et barn, men med to til så kommer alt til å gå til helvete :-( Anonymous poster hash: 57a31...deb Kommer til og gå så fint atte! Gratulerer:-) Anonymous poster hash: a40c5...874
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Det kommer til å gå helt fint, man tilpasser seg greit det å ha flere barn, og det er virkelig ikke noe problem å ha med seg tre barn på ting... Jeg har selv fire barn, 7,5 år mellom eldste og yngste så ganske tett. Det går helt fint. Venninnen min hadde to barn på 6 og 3 år da hun ble gravid med tvillinger og plutselig firebarnsmor, det har også gått helt fint. Det er ikke så uvanlig å få panikk når man blir gravid uten at det er planlagt, men det er bare en del av modningsprossessen du må gjennom før du aksepterer utfordringene og tar de på strak arm, det ordner seg! Sier ikke at du ikke kommer til å blir sliten, for det gjør du, særlig første halvåret med tvillinger er slitsomt. Men ungene vokser til, de får så mye glede av hverandre og har alltid en lekekamerat i nærheten. Om et par år sitter du på verandaen en søndag formiddag i sola med avisen og koser deg mens barna leker med hverandre i hagen og maser ikke på deg i det hele tatt, mens hadde du hatt bare en måtte du kanskje ha brukt hele søndagen på å underholde det barnet som kjedet seg og ikke hadde noen å leke med. Det er mange fordeler med å ha mange barn, en av de største fordelene er at de har hverandre. I hverdagen, på ferie, i helgene og på besøk, de har alltid noen å leke med. Anonymous poster hash: 213ac...9a1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Hvordan er det tilrettelagt der dere bor for tre barn? Alfa omega for oss er stor uteplass, lekeplass like i nærheten - mye å finne på ute! Har også et stort hus og har innredet et lekerom med hoppemadrass, lekehus og masse leker. Dette gjør at de to eldste i stor grad sysselsetter seg selv, jeg trenger bare å være i nærheten, og får tid til babyen også. Tror uansett dere vil klare det fint - men innstilling har mye å si! Ha tro på at det kommer til å gå bra, så gjør det gjerne det Anonymous poster hash: 0250c...7dc
MrsMilla Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Fordelen her er at dere har et barn som blir 5 år når tvillingene kommer. Det er flott å få søsken, og med å oppdra 5åringen litt selvstendig får du mye hjelp og kos i storebror/storesøster. Utrolig hvor mye det har å si å ha en til å dulle litt på gulvet med barna mens du tar en nødvendig dusj etc :-) I tillegg må du huske på at det er snakk om rutineendring, men det er aldeles ikke umulig, det er bare annerledes enn dere har nå. Vi venter fjerde barnet, og min mann er mye ute og reiser. Da handler det om å ha logistikken og rutinene i orden, og jeg kjenner på at det går veldig greit med de tre jeg har fra før, det er mindre stress enn man skulle tro, og veldig koselig. I tillegg har jeg fulltidsjobb - noe som gjør at man får muligheten til å ikke bare være mamma hele tiden :-) Man får ofte litt panikk når du oppdager graviditet slik, det gjorde også vi for noen måneder siden. Gi det litt tid, så ser du at alt faller på plass. Viktigste nå er å sørge for at hverdagen glir lett, altså at det er gode løsninger i hjemmet mtp system, lett tilgang til vaskemaskina etc, samt helst en trygg hage man kan kaste ut ungene i :-) Trenger ikke hus på landet for å ha dette, vi bor supersentralt i stor by, har hage, stor terrasse og supert uteområde. I tillegg er det lurt å starte å alliere seg litt med omgangskretsen. Typisk andre foreldre og naboer, slik at man har gode løsninger når logistikken kommer. Altså typisk dele på kjøring til håndball, ha kontakt med nabo, slik at det er mulig å få fem minutters barnevakt mens du kjører på butikken etc. Altså tiden er inne for mange kaffebesøk og å jobbe med det sosiale :-) Så kan du se alle fordelene dere kommer til å ha med en god barneflokk som har hverandre, og de er mange!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Hvordan er det tilrettelagt der dere bor for tre barn? Alfa omega for oss er stor uteplass, lekeplass like i nærheten - mye å finne på ute! Har også et stort hus og har innredet et lekerom med hoppemadrass, lekehus og masse leker. Dette gjør at de to eldste i stor grad sysselsetter seg selv, jeg trenger bare å være i nærheten, og får tid til babyen også. Tror uansett dere vil klare det fint - men innstilling har mye å si! Ha tro på at det kommer til å gå bra, så gjør det gjerne det Anonymous poster hash: 0250c...7dc Vi har en stor hage, og en lekeplass like ved huset. Men vi har "bare" 3 soverom, og de er ikke så veldig store, storebror har det største rommet, men han vil absolutt ikke dele rom, eller flytte til det andre rommet som er mye mindre. Han er en utrolig snill gutt, så vi vil egentlig ikke at han føler seg urettferdig behandlet heller :-( Anonymous poster hash: 57a31...deb
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Hei! Har aldri vært i en lignende situasjon. Skulle inderlig gjerne vært gravid med tvillinger! Men at du bare kan tenke på abort er for meg helt ubegripelig. Det er et ærlig svar. Skjønner imidlertid at det kan bli travelt med tre små. Men mange klarer det! Selv alenemødre! Det kommer til å gå så fint! Du kommer aldri til å angre på at du fikk dine tvillinger. Men det andre, som jeg håper og tror du ikke kommer til å gjøre, det tror jeg du kommer til å angre på. Lykke til! Anonymous poster hash: a6570...341
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 Hvordan er det tilrettelagt der dere bor for tre barn? Alfa omega for oss er stor uteplass, lekeplass like i nærheten - mye å finne på ute! Har også et stort hus og har innredet et lekerom med hoppemadrass, lekehus og masse leker. Dette gjør at de to eldste i stor grad sysselsetter seg selv, jeg trenger bare å være i nærheten, og får tid til babyen også. Tror uansett dere vil klare det fint - men innstilling har mye å si! Ha tro på at det kommer til å gå bra, så gjør det gjerne det Anonymous poster hash: 0250c...7dc Vi har en stor hage, og en lekeplass like ved huset. Men vi har "bare" 3 soverom, og de er ikke så veldig store, storebror har det største rommet, men han vil absolutt ikke dele rom, eller flytte til det andre rommet som er mye mindre. Han er en utrolig snill gutt, så vi vil egentlig ikke at han føler seg urettferdig behandlet heller :-( Anonymous poster hash: 57a31...deb Jeg svarte deg lenger opp her og tvillinger ønsker sjelden å skilles før de blir tenåringer og har hver sin kjæreste altså, ikke bekymre deg for dette med soverom ihvertfall.. Venninnen min som fikk tvillinger hadde de i samme sprinkelseng til de vokste ut av den, barna ønsker jo å være nær hverandre som de var i magen. Nå er tvillingene hennes 5 år og har køyeseng, de legger seg i hver sin seng om kvelden, men når hun ser til dem før hun skal legge seg selv ligger de alltid anføttes i samme seng og sover. Tvillinger er som oftest veldig sammensveiset og ønsker neppe hvert sitt rom, antagelig ønsker de ikke hver sin seng engang Tror de aller fleste steder har en egen "klubb" eller forening for tvillingforeldre, meld deg inn med en gang. Det er masse tips og råd, de selger og gir bort alt fra tvillingvogner til klær og bilseter til hverandre osv. Her vi bor har tvillingforeningen en egen lukket facebook-gruppe som de kommuniserer med hverandre gjennom. Ved å melde seg inn i tvillingforeningen her får man invitasjon til å være med i facebook-gruppen også. Anonymous poster hash: 213ac...9a1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #11 Skrevet 4. mai 2014 Har dere økonomi til å betale for litt hjelp da? Bare det å ha en som kommer og vasker for deg hjelper masse, og kanskje litt avlastning med barnepass i ny og ned så du kan slappe av litt. Min mann er også mye borte og vaskehjelpa mi er helt uunværelig :-) Lykke til - det kommer til å gå bra!!! Anonymous poster hash: 618e9...12e
Peggy Sue Skrevet 4. mai 2014 #12 Skrevet 4. mai 2014 Kjenner ei som hadde to barn fra før da ho ble uplanlagt gravid...med trillinger. Og det gikk helt fint. Dette klarer du:-)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Tusen takk for alle gode svarene her :-) Det er bra å vite at man kan egentlig klare dette, uten særlig mye hjelp og avlasting Anonymous poster hash: 57a31...deb
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 Vet om noen som hadde 3 og bare ville ha den siste og 4. De fikk trillinger .... Det gikk det og...hehe Anonymous poster hash: 725f5...965
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har selv ikke tvillinger, men kjenner flere som har det. Det er veldig viktig at du og mannen din samarbeider godt den først tiden og at han er hjemme! Da tenker jeg mange måneder fremover. Dere har en hektisk tid fremfor derre, men herregud hva man ikke klarer:) lykke til! Anonymous poster hash: 683d5...772
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Vi fikk 3 på 4 år. Og jeg er veldig mye alene med dem. Går stort sett helt fint, men det er dager som er værre enn andre. Bla ved sykdom. Anonymous poster hash: 064a1...89d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå