Gå til innhold

Når SKAL babyene åle/krype?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, når er de sent ute om de ikke gjør det? Babyen min er så sent ute med mye... :(

Anonymous poster hash: b8995...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er klar.. Noen gjør det aldri, de bare reiser seg når de skal prøve å gå.

Med mindre du tror noe er galt hadde jeg ikke bekymra mwg.

Skrevet

En av kameratene til gutten min begynte å krype bakover da han var 13 mnd. Han gikk da han var 18 mnd. Nå er det 7 år og han løper og gjør andre fysiske ting like bra som gutten min som gikk da han var 13 mnd.

Så lenge utviklingen går fremover, så hadde jeg ikke vært noe bekymret, men hvis han ikke utvikler seg i det hele tatt, så hadde jeg vært bekymret.

Anonymous poster hash: 4c138...947
Skrevet

Jeg har et barn som var sein, mens neste var tidlig ute. Stresset siden førstemann var sein og synes det var trasig. Men guess what, han lærte både og åle seg, krype og gå etterhvert han også ;) Aldri sett en konfirmant som fortsatt kryper ;) Nr 2 var tidlig, og hvis jeg kunne velge er det bedre at de er sene, alt blir mye mer travelt ;) Nr 3 er veldig sterk, men åler seg ikke enda ved 6 mnd heldigvis. Nr 2 hadde da snurret i ring og begynt å åle seg fremover. Slapp av, det kommer ;) 

Anonymous poster hash: 1560f...bb4
Skrevet

Mi første krøyp når hun var 7 mnd, rundt ti måneder sluttet hun å krype og ålte som en reser (bruker jo å være omvendt?) reiste seg opp til bord rundt 9/10 mnd også... Hun sto/reiste seg ikke selv før hun var 14 måneder og tok små skritt alene rundt 14/15 mnd... Så selv om hun var tidlig ute med krabbingen gikk hun innenfor gjennomsnittet som er 9-18 mnd ;)

Andre her er 11 mnd nå og bare åler, har ikke begynt å reise seg opp langs bord enda, men til lavere ting som lekekasse osv

Med andre barnet synes jeg ikke det er like viktig at de er "tidlig ute"

Anonymous poster hash: 3ed3f...376

Skrevet

Eldste var 7-8mnd før han klarte å åle og krype fremover. Da hadde han kommet seg bakover en god stund. Og han gikk da han var 10mnd...Minste på 3,5mnd kommer seg nesten fremover med åling og jeg merket at det stresser meg mer!

Anonymous poster hash: 9eec2...cfb

Skrevet

Nr 2 krøp fra 7 mnd, husker ikke åling.. Satt som 6 mnders. Gikk rundt bordet 8 mnd. Gikk selv før 9 mnd.

Veldig tidlig og dette ønsker du bare ikke! Hjernen er ikke utviklet til å se farene. Blåkuler og stygge fall/skader :( Vet man kjenner på det med første barnet, men prøv å legge det til side og heller nyt alt :) mest sannsynlig bruker ditt barn energien på andre ting akkurat nå, eks sluker språk :)

Anonymous poster hash: 105fd...a5f

Skrevet (endret)

Opp og ned på alle babyer, min begynte og åle når han var 6 mnd og begynte og krabbe når han var 9 mnd og gikk på 1årsdagen sin :). så ikke tenkt så mye over det,alle babyer er forskjellige,men er barnet over 1år og ikke åler seg,hadde jeg reagert. satt selv når  han var 5 og halv mnd og gikk rundt bordet når han var 8mnd

Endret av olli bolli totti
Skrevet

Tredje barnet her krabbet aldri i det hele tatt.

Reiste seg etter møblene da hun var 11-12 mnd og gikk da hun var 15 mnd, så tidlig ute var hun ikke akkurat, men krabbingen hoppet hun rett og slett helt over...

Anonymous poster hash: d7f3b...39b
Skrevet

Det er vel en av tingene som hs "sjekker" på 10 mnds kontrollen. De aller fleste klarer å komme seg fremover ved åling eller krabbing til den alderen. De regnes vel som "sen" om de ikke kan det til det, men det er jo stor forskjell på barn, så det trenger absolutt ikke være noe galt om de ikke kan det innen den tid.

Anonymous poster hash: 17e42...682
Skrevet

HI her. Tusen takk for svar.

Jeg er ikke opptatt av at han skal være tidlig ute, men er bekymret for om utviklingen er som den skal. 9 mnd og kommer seg ikke av flekken, bare ruller hit og dit. Tror heller ikke han fokuserer på andre ting, han er sent ute med det meste og babler heller ikke.

Får vel høre på 9-månederskontrollen.

Anonymous poster hash: b8995...c46

Skrevet

Her ålte de seg bakover da de var rundt 5 måneder. Men det er tidlig. Er vel innen de er 10 måneder de skal kunne krabbe..

Skrevet

Datteren min begynte å krabbe først da hun var 16 måneder....DET er sent!

Anonymous poster hash: 096ee...270

Skrevet

Når de er 10 mnd bør de klare å flytte seg på en eller annen måte, men da teller det også om de ruller eller snurrer rundt i ring mens de ligger på magen! Her jeg bor blir de som regel henvist fysioterapi for at de skal kunne få litt hint om hvordan de skal knekke koden, men det er som regel ikke noe galt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...