Gå til innhold

Dere som har greie på urter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

for ca. tre uker siden kjøpte jeg en urte (mynte) på matbutikken. Den var ganske liten og puslete. Etterpå har jeg  beholdt den i den svarte plastpotta si, og puttet den i en skål som jeg har fylt litt vann i ca. annenhver dag. 

Det merkelige er: jeg som aldri har fått en eneste urte til å overleve mer enn noen  dager, har fått en stor, sunn og fin mynte som stadig får nye skudd!

Denne mynten har blitt mitt lille "prosjekt", og jeg har lyst til å sjekke hvor lenge jeg får den til å leve og vokse. Det jeg lurer på er: øker jeg sjansen dens for å overleve hvis jeg planter den om i en større potte? Hva slags jord bør jeg eventuelt bruke? Jeg har noe vanlig planejord som jeg bruker til å plante i ute, kan jeg bruke den?

Takknemlig for svar!

Anonymous poster hash: 44dfa...1d9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gjøre det, jeg har brukt vanlig utejord i plantene jeg har pottet om. Jeg planter tomater, agurker og slike ting.

Bare pass på å ikke press joden hars i potta når du planter den om. Fyll heller på mer jord om den synker litt.

Urtene du kjøper i butikken er ofte altfor mye frø i forhold til hva som skal sååes i mengden jord, så litt bedre plass har den nok godt av. Og husk at den bør være i en plastpotte, kan gjerne få en potte rundt seg. Urter skal ha vann fra bunnen av, slik at du ikke må begynne å vanne fra toppen når du potter den om.

Anonymous poster hash: fb65c...d4f

Skrevet

Du kan gjøre det, jeg har brukt vanlig utejord i plantene jeg har pottet om. Jeg planter tomater, agurker og slike ting.

Bare pass på å ikke press joden hars i potta når du planter den om. Fyll heller på mer jord om den synker litt.

Urtene du kjøper i butikken er ofte altfor mye frø i forhold til hva som skal sååes i mengden jord, så litt bedre plass har den nok godt av. Og husk at den bør være i en plastpotte, kan gjerne få en potte rundt seg. Urter skal ha vann fra bunnen av, slik at du ikke må begynne å vanne fra toppen når du potter den om.

Anonymous poster hash: fb65c...d4f

Hjertelig takk for svar!

Jeg har også hørt at butikkurtene har mange frø i forhold til plass, så tenkte at den kanskje får bedre kår i en større potte med mer jord...

Eneste jorden jeg har er "blomsterjord med leva", kan jeg bruke den tror du? Kanskje ta ut lecakulene først da...

Skrevet

Mynte tåler alt mulig og sprer seg som bare det. Plant den ut, så har du mojito til hele nabolaget snart:)

Anonymous poster hash: c7787...1f1

Skrevet

Mynte tåler alt mulig og sprer seg som bare det. Plant den ut, så har du mojito til hele nabolaget snart:)

Anonymous poster hash: c7787...1f1

Haha, det var min hang til mojito som gjorde at jeg anskaffet meg den :)

Skrevet

Litt finhakket frisk mynte er også nydelig i salater og i hjemmelaget tzatziki :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...