Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Hei, for ca. tre uker siden kjøpte jeg en urte (mynte) på matbutikken. Den var ganske liten og puslete. Etterpå har jeg beholdt den i den svarte plastpotta si, og puttet den i en skål som jeg har fylt litt vann i ca. annenhver dag. Det merkelige er: jeg som aldri har fått en eneste urte til å overleve mer enn noen dager, har fått en stor, sunn og fin mynte som stadig får nye skudd! Denne mynten har blitt mitt lille "prosjekt", og jeg har lyst til å sjekke hvor lenge jeg får den til å leve og vokse. Det jeg lurer på er: øker jeg sjansen dens for å overleve hvis jeg planter den om i en større potte? Hva slags jord bør jeg eventuelt bruke? Jeg har noe vanlig planejord som jeg bruker til å plante i ute, kan jeg bruke den? Takknemlig for svar! Anonymous poster hash: 44dfa...1d9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Du kan gjøre det, jeg har brukt vanlig utejord i plantene jeg har pottet om. Jeg planter tomater, agurker og slike ting. Bare pass på å ikke press joden hars i potta når du planter den om. Fyll heller på mer jord om den synker litt. Urtene du kjøper i butikken er ofte altfor mye frø i forhold til hva som skal sååes i mengden jord, så litt bedre plass har den nok godt av. Og husk at den bør være i en plastpotte, kan gjerne få en potte rundt seg. Urter skal ha vann fra bunnen av, slik at du ikke må begynne å vanne fra toppen når du potter den om. Anonymous poster hash: fb65c...d4f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Du kan gjøre det, jeg har brukt vanlig utejord i plantene jeg har pottet om. Jeg planter tomater, agurker og slike ting. Bare pass på å ikke press joden hars i potta når du planter den om. Fyll heller på mer jord om den synker litt. Urtene du kjøper i butikken er ofte altfor mye frø i forhold til hva som skal sååes i mengden jord, så litt bedre plass har den nok godt av. Og husk at den bør være i en plastpotte, kan gjerne få en potte rundt seg. Urter skal ha vann fra bunnen av, slik at du ikke må begynne å vanne fra toppen når du potter den om. Anonymous poster hash: fb65c...d4f Hjertelig takk for svar!Jeg har også hørt at butikkurtene har mange frø i forhold til plass, så tenkte at den kanskje får bedre kår i en større potte med mer jord... Eneste jorden jeg har er "blomsterjord med leva", kan jeg bruke den tror du? Kanskje ta ut lecakulene først da... Anonymous poster hash: 44dfa...1d9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Mynte tåler alt mulig og sprer seg som bare det. Plant den ut, så har du mojito til hele nabolaget snart:) Anonymous poster hash: c7787...1f1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Mynte tåler alt mulig og sprer seg som bare det. Plant den ut, så har du mojito til hele nabolaget snart:) Anonymous poster hash: c7787...1f1 Haha, det var min hang til mojito som gjorde at jeg anskaffet meg den Anonymous poster hash: 44dfa...1d9
MammantilNurket Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Litt finhakket frisk mynte er også nydelig i salater og i hjemmelaget tzatziki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå