Gå til innhold

Kort livmorhals - svangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen har erfaringer som de vil dele i forhold til kort livmorhals i svangerskapet. Hvor kort var den, hvilken oppfølging fikk du og fødte du prematurt?

Anonymous poster hash: f6ef8...d52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går denne graviditeten på noe som heter Lutinus.

Jeg startet å ta denne i uke 16 fordi jeg har hatt problemer med kort livmorhals og premature fødsler.

Sykehuset jeg går på kontroll hos sier at de har like god effekt som om de hadde sydd cervix.

Dette svangerskapet ble ikke livmorhalsen kontrollert før jeg var rundt 20 uker, da var livmorhalsen 2 cm og lukket.

Jeg gikk da i noen uker hver uke på kontroller for å måle livmorhalsen.

Etter at det virket som livmorhalsen holdt seg stabil har kontrollene variert mellom 2 og 3 uker.

Jeg hadde også mye kynnere som jeg var redd for var såpass kraftige at de ville påvirke livmorhalsen.

Leste at mange leger i utlandet anbefalte magnesium mot dette.

Hadde ikke så veldig stor tro på dette,men i og med at jeg hadde en boks i skapet så begynte jeg med dette.

Jeg ble veldig overrasket over effekten.

Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange dager det tok (mellom 5-10), men da gikk jeg fra sikkert 20 kraftige kynnere om dagen til kanskje et par.

Livmorhalsen gikk også fra 2 cm til 3 cm.

Jeg tror jo at det er Lutinus'en som har hjulpet meg med å holde livmorhalsen lukket, men måtte nett skryte litt av magnesiumen også :-)

Nå er jeg 34 uker og har akkurat sluttet med Lutinus'en, så er veldig spent på hvor lang tid det går før babyen kommer.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg fødte prematurt sist i uke 34 (spontan vannavgang) og var bekymret denne gangen, derfor fikk jeg ny kontroll i uke 25. Den viste kort livmorhals, dog ikke dramatisk kort - 2,9 cm mener jeg han sa.

Har også hatt mange og forholdsvis ubehagelige kynnere, og legen anbefalte faktisk magnesium. Disse har hatt grei effekt opplever jeg. Selv om jeg har endel kynnere ennå. Skal på ny kontroll om en uke så det er vel den jeg nå går å venter på...

HI

Anonymous poster hash: f6ef8...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...