Gå til innhold

Hvor mange her var 38+ når dere ble gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet et innlegg her tidligere om at jeg fikk tilbud om drømmejobben, og at det vil innebære utsettelse av graviditet et år. Jeg er 36.

Så nå har forplantningspanikken tatt skikkelig tak i meg!

Hvor mye vanskeligere er det å bli gravid når man er 38, er det stor risiko i svangerskapet, og er aldersforskjell på 7 år mellom søsken for mye?

Fryktelig usikker plutselig, på om karriere og familieliv er på full kollisjonskurs!!

Anonymous poster hash: e0579...8c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk helt fint for meg.:) Har 6,5 år imellom mine og synes det er en perfekt aldersforskjell. Da var jo eldste ferdig med bleier og trass og var til stor hjelp istedet. De har stor glede av hverandre selvom de ikke akkurat leker med de samme lekene......

Anonymous poster hash: 98bd3...ae0
Skrevet

Ble gravid på første forsøk da jeg var 40. Ingen problemer i svangerskapet heller.

Jeg har 3 barn på 19, 13 og 5 måneder og syntes aldersforskjellen på de er helt perfekt!

De to eldste er kjempegode venner og har aldri kranglet. Har masse felles interesser. Mellomste syntes det er så gøy å få lillesøster og er kjempeflink til å hjelpe til med både bleieskift og mating (av eget ønske).

Jeg klarer ikke se en eneste negativ ting ved så stor aldersforsjell. De største har vært ganske selvhjulpne når vi har hatt baby, så man får automatisk bedre tid til den lille og man slipper søskensjalusi.

Helt topp! 

Skrevet

Joda, aldersforskjellen er jo ikke noe problem, men hvis dere virkelig ønsker et barn til ville jeg tenkt meg grundig om med tanke på fertilitet.

Fertiliteten synker jo drastisk for hvert år etter 35(?), og legg til at mange må prøve et år pluss for å bli gravide, så får du en ganske usikker prognose for i det hele tatt å klare å bli gravid.

Som sagt, er det viktig for dere med et barn til, så ville jeg definitivt startet prøvingen nå. Er jo relativt store sjanser for at du uansett ikke vil oppleve å bli gravid før du blir 38..

Skrevet

Ble gravid på prevensjon rett før jeg ble 38... Har gått greit, men jeg valgte å ta Duo-testen for sikkerhets skyld. 10 år mellom barna :-)

Anonymous poster hash: f2703...506

Skrevet

Alderforskjellen betyr ikke så mye.

Fertiliteten er forskjellig hos alle, noen blir naturlig gravid langt opp i årene, mens noen kan få problemer.

Jeg ville spurt legen om å få tatt blodprøver av deg for å sjekke eggreserver.

Lykke til uansett hva du bestemmer :-)

Anonymous poster hash: bde62...cf5

Skrevet

Er 39. Gravid med første nå.

Ble gravid på første EL og føler meg heldig.

Anonymous poster hash: 4a43b...2ac

Skrevet

Takk for mange svar!

Vi hadde vel egentlig tenkt å begynne prøving nå. Så fikk jeg en henvendelse fra pionerene innen feltet jeg jobber, som ville ha meg med på laget. MEG liksom..

Og da ble alt litt kaos :)

HI

Anonymous poster hash: e0579...8c1

Skrevet

Jeg er 34 så det vil jo tiden vise hihi

Anonymous poster hash: 8e7a1...c73

Skrevet

Jeg er enig med Smiia, det er ingenting i veien å bære et barn når man er 38 men fertilitet synker etter 35. Eggreserve og kvalitet kan holde seg god lenge opp i 40 årene men det gjelder ikke flertallet, ingen vet med sikkerhet hvor fort eggreserve synker etter 35 år.

Du må tenke nøye gjennom det, hvor mye det betyr for deg å få 1 barn til, dersom dere skulle slite å bli og forbli gravide når dere er klare å prøve. For prøving uten resultater og eller spontane aborter er utrolig slitsomme både på psyken og resten av familien.

Aldersforskjell har ingen betydning!

Ønsker deg virkelig lykke til :-)

Anonymous poster hash: 7b3e7...b4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...