Gå til innhold

Hva i svingende skjedde med ostekaka mi???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Buhu jeg vil bare gråte. Har verken tid eller råd til å lage ny. Alt vel helt fram til gelen skulle på. Da rant den UT av formen å på golvet i et sabla kliss. Den skulle brukes i konfirmasjon i morgen.

Har laget den mange ganger før og har aldri opplevd dette. Tetter bunnen godt med kjeksbunnen (trodde jeg) og hadde på ostemassen. Dette har stått kaldt i 7 timer. Har ikke åpnet på formen heller. Den har stått fint og ptntelig i kjøleskapet hele tiden. :-( :-( :-( :-(

Er så fortvilet nå. Å rett og slett kjempesur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For varm gele? :/ huff så leit! Bake noe annet? :/

Anonymous poster hash: 69f8d...d37

Skrevet

Hehe har du pynta med frukt?se på gele pakka.hvis man bruker f.eks kiwi i kaka under geleen blir ikke gele stiv ; ))

Skrevet

Har ikke ingredienser i hus til å bake noe nå, og i morgen er det full rulle fra tidlig av. *sukk* gelen var lunken. Har alltid hatt den slik og det har aldri skjedd tidligere. Typpisk at det skulle skje når kaka var til noe viktig. Tørr ikke tenke på hvordan den ser ut på sidene nå. Huff dette var nedtur

:-( Noen som har opplevd dette selv. Kan den reddes på noe vis?

Skrevet

Har ikke gjort noe annet enn jeg bruker. Har en annen form eneste, men rart ikke bunn og ostemasse skulle gjøre det tett. Ingen frukt eller noe.

Skrevet

Å ostemassen kjentes stiv ut da jeg tok på den før jeg tok på geleen.

Skrevet

har skjedd meg en gang, og jeg tok å laget en ny pk med gele, og helte over, gikk fint da, for da var det allerede tettet med gele.....

Anonymous poster hash: 4d2e7...f27
Skrevet

Har tenkt å prøve det i mårratidlig. Håper det er tettet med gele. Hvordan så den ut inni da? Meningen er jo at det skal se ok ut. Kanskje bare å skrape forsiktig av? Rant alt av gele ut da eller bare noe?

Skrevet

Skjedde meg en gang og. Laget ny gele og helte over dagen etter.. Og for å være på den sikre siden så pyntet jeg oppå geleen.med.masse friske bær! Ble så bra atte! :)

Skrevet

Har du frukt du kan pynte toppen med istedet for gele? Kan bli minst like godt med bær eller frukt oppå, så slipper du stress med gele i morgen tidlig. 

Til neste gang: Bruk annen type form og lag ostekaken opp ned. Gele først, så ostemasse, så kjeks. Det har jeg alltid gjort. 

Skrevet (endret)

Ja får se hvordan ståa er i morgen akkurat nå tørr jeg ikke åpne kjøleskapet ;) Men friske bær kan jo kamuflere litt hvertfall. Resten er jo ok. Synd den skulle bli bortkastet. Men du som lager oppnedkake,

hvordan får du klemt på kjeksen uten å "gni" den inn i ostemassen. Legger du bare den oppå?

Må prøves nestegang (om jeg tørr)), dette gikk jo på selvtilliten løs :P

Endret av PLuttiPLoTT med tvillinger
Skrevet (endret)

Ja får se hvordan ståa er i morgen akkurat nå tørr jeg ikke åpne kjøleskapet ;) Men friske bær kan jo kamuflere litt hvertfall. Resten er jo ok. Synd den skulle bli bortkastet. Men du som lager oppnedkake,

hvordan får du klemt på kjeksen uten å "gni" den inn i ostemassen. Legger du bare den oppå?

Må prøves nestegang (om jeg tørr)), dette gikk jo på selvtilliten løs :P

Legger den oppå og bare pakker litt på den om du skjønner. Men jeg legger den jo ikke på før ostemassen har stivnet da :) Tar lenger tid å lage den opp ned, hvert lag må stivne før jeg kan legge på neste, og til slutt må jo kjeksen stivne før jeg kan snu den. Men da får man virkelig flotte ostekaker ogås, om man har en lekker form. :)

Synes også opp-ned smaker bedre, fordi kjeksmassen ikke er så veldig hard, jeg liker den best litt mer porøs. 

Her er forresten bilde av hvordan en ostekake i opp ned form blir seende ut: 

3131_Cacas_julerose-form-kake.jpg

Endret av humlemamma
Skrevet

Har du brukt en slik springform som du fester rett på et fat? Jeg har et par slike fra Porsgrunn porselen, og erfaringen min er at det er fort gjort at formen "hopper ut av gjengene" i vask og at den da ikke er tett. Resultat: flytende gelé over alt, jeg snakker av erfaring ;)

Anonymous poster hash: 065c1...f04

Skrevet

hvis man bruker gele i massen, må man ha i bare halvparten av vannmengden: )

Anonymous poster hash: 6134c...ef7
Skrevet

Har du frukt du kan pynte toppen med istedet for gele? Kan bli minst like godt med bær eller frukt oppå, så slipper du stress med gele i morgen tidlig. 

Til neste gang: Bruk annen type form og lag ostekaken opp ned. Gele først, så ostemasse, så kjeks. Det har jeg alltid gjort. 

SMART!! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...