Gå til innhold

Kobberspiral - noen som IKKE har mye bivirkninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med bivirkninger mener jeg at man ikke har kraftigere menstruasjon og menssmerter. Når jeg googler kobberspiral finner jeg skrekkhistorier om damer som blør ut de største bindene samtidig som de bruker den største tampongen, og det skjer på under en time! Og på toppen av det hele så kan man tidoble menssmertene med kobberspiral. Med disse historiene har jeg jo ikke veldig lyst til å prøve... Gravid kan man også bli, visstnok. Tingen er at kobberspiral er det "beste" alternativet for meg nå, men jeg ønsker jo ikke enorme menssmerter eller å blø meg ihjel! Cerazette blir jeg deprimert av, hormoner får jeg migrene av og kondom er altfor usexy når man er godt gift. Den går av i fart, for å si det sånn! Pressar har jeg aldri prøvd, men føler det er usexy på samme måte som med kondom.

På toppen av det hele så ammer jeg, så mulighetene for prevensjon er begrenset. Prevensjonen hittil har vært "svæææært lite sex", og det er jo ikke noe gøy.

Og sterilisering er ikke et alternativ, forresten.

Anonymous poster hash: c651e...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt kobberspiral i 2 omganger og vært kjempefornøyd. Ja visst har jeg blødd mye, men det har vært overkommelig. Prøv den :) nå bruker jeg hormonspiral , men skifter igjen til kobberspiral i neste uke.

Skrevet

Har hatt kobberspiral i 2 omganger og vært kjempefornøyd. Ja visst har jeg blødd mye, men det har vært overkommelig. Prøv den :) nå bruker jeg hormonspiral , men skifter igjen til kobberspiral i neste uke.

Takk for svar :) Blødde du mye før du satte den inn også?

Skrevet

Var veldig fornøyd når jeg hadde kobberspiral. Eneste "bivirkningen" hos meg var at den lagde litt uvanlig syklus.

- Mens i 3 dager, litt kraftige blødninger men ikke noe ubehag.

- Opphold i 4 uker.

- Mens i 3 dager.

- Opphold i 8 uker.

Og sånn fortsatte det 4 uker fri så 8 uker fri osv....

Skrevet

Blødde ganske mye før også, så når jeg tenker meg om, var det ikke så mye forskjell. Har prøvd p piller, plaster , stav , ring og hormonspiral. Er absolutt mest fornøyd med kobberspiral, så derfor blir de en ny. Håper du også blir fornøyd ;)

Skrevet

Du høres ut som meg. Kvalm og deprimert av Cerazette, migrene av p-piller og kondom...tja...

Jeg fikk satt inn kobberspiral etter fødselen og er sånn passe fornøyd. Har menssmerter, mer enn jeg har hatt på fire år (da jeg begynte med prevensjon), men ikke utålelig mye. Syklusen derimot er litt teit. Jeg har noe mer smerter og spotting ved eggløsning som rekker å gå over i knapt er par dager før mensen starter. Blør normalt mye for meg å være i ca.yre dager, men blør ikke ut de tykkeste bindene nei. Men jeg småblør i nesten en uke både før og etter disse dagene, så jeg syns jo jeg har mensen nesten hele tiden ...

Men altså ikke mer vondt eller mer kraftigere blødning. Litt mer spesifikt punkt med menssmerter, der spiralen sitter, i steden for generell verk

Anonymous poster hash: 19387...b29

Skrevet

Ingen bivirkninger her. Syklusen er superstabil, mensen er som før (har 12 timer i løpet av den uka som jeg blør litt mer, men bruker rosa tampong som må skiftes hver 2-3 t disse 12 timene, helt overkommelig)

Ikke vondt å sette inn, ikke vondt etterpå, inegn rare blødninger etter innsetting. 

STRÅLENDE fornøyd :)

Skrevet

Har hatt kobberspiral 3 ganger. Eneste bivirkningen var at jeg begynte å blø litt lett ved sex, de første 2 dagene etter endt menstruasjon.

Skrevet

Kjempefornøyd her også. Hadde kraftige og langvarige menstruasjoner før, og de ble kraftigere og vondere med spiral, men det er kun den ene dagen det er verre. Synes ikke det er et stort problem å sikre meg med bind+tampong i en dag, pluss at jeg tar smertestillende den ene dagen. De andre 27 dagene i måneden er helt normale :)

Syklusen min er like stabil som før. Har aldri hørt om at kobberspiral skal endre syklusen noe - det er jo ikke hormoner!? Lurer på om det heller er sånn at de som har fått endret syklus har det som en følge av fødsel heller enn spiral...?

Anonymous poster hash: 4f9ac...18b

Skrevet

Jeg var kjempefornøyd med kobberspiralen, tåler ikke hormoner så godt. Opplevede at menstruasjonen stabiliserte seg og at hverken mengde eller smerter var værre enn tidligere, ihvertfall ikke etter 2-3 mnd. Ikke vondt å sette inn, spiral var ett utmerket prevensjonsmiddel.

Men har hatt en bivirkning, og det er at jeg idag er i uke 26 med nr 2- altså så ble jeg gravid. Men så ble jeg gravid med nr 1 på p-piller slik at jeg er nok ganske så fertil. Opplevde kobberspiralen som ett godt valg for meg, men prøver nok hormonspiralen neste gang.

Skrevet

Godt fornøyd med kobberspiralen. Hadde litt mellomblødninger de første månedene, bare, men nå merker jeg ingenting til den. En sjelden gang klager mannen over at trådene "poker" ham på hodet om han kommer for dypt til, det er det eneste :)

Anonymous poster hash: adee0...825
Skrevet

Tuuuusen takk for svar, dere! Deilig å kunne lese noe positivt om spiralen :) Da tror jeg at jeg skal prøve. Er det noen som husker hvor mye den koster?

HI

Skrevet

Heller ingen store bivirkninger. Litt ekstra blødning bare... Herlig å slippe hormonene, samt å ikke være nødt til å huske på å ta piller... Mener den kostet noen få hundrelapper, og da varer den vel i 5 år?

Anonymous poster hash: ddb3e...a65
Skrevet

Har ingenting negativt og si om den, satte den inn for ca 2.5mnd siden, stabil mens, minimal blødning, fikk min hos fastlegen ( de har den der) og betalte 450kr for alt ( legetime pluss spiral)

Skrevet

Fornøyd. Har hatt den i drøye 3 år. Ingen menssmerter, men større blødning. Men det er bare ett døgn jeg blør veldig mye. Bruker da grønn tampong, og skifter etter 1,5 - 2 timer. Går fint.

Ingen smerter ved innsetting- gikk helt fint.

Tror den kostet 4-500 kroner. De hadde den hos fastlegen.

Anonymous poster hash: 0d9d2...afb
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med kobberspiralen og sliter hverken med sterke mensensmerter eller store blødninger. Jeg har forstått det slik at de som i utgangspunktet blør mye ikke anbefales denne typen prevensjon, men hvis du ikke er i denne gruppen vil jeg helt klart anbefale kobberspiral. Syns det er så fantastisk å endelig finne noe som ikke er fullt i kjipe bivirkninger.

Skrevet

Jeg skal snart få satt inn for tredje gang, så det sier seg selv at jeg er fornøyd. Blør uansett i 12-16 dager, med, eller uten spiral. Spiralen utgjør ingen forskjell her. Litt økt blødning de første rundene, men det blir bedre. :)

Skrevet

Jeg er superfornøyd! Veldig glad for å ikke bruke hormoner. Av en eller annen merkelig grunn anbefaler alle de gyn jeg har vært hos hormonspiral. Jeg har ikke fått noe merkbart kraftigere mens og syklusen er som før (mens ca hver 6.uke).

Skrevet

Jeg er og superfornøyd. For blødningene (som noen ganger kan være et problem, men langt fra alltid) finnes det Cyclokapron, og for litt ekstra vondt finnes det Naproxen og ibux. Myyyye bedre enn å være et hormontroll!

Anonymous poster hash: b4074...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...