trekkoppfugl Skrevet 1. mai 2014 #1 Skrevet 1. mai 2014 Sønnen min på tre spiser så lite variert! Vi lager all maten fra bunnen, og mannen min er utdannet kokk. vi lager variert, god og sunn mat. sønnen vår får være med å lage maten, noe han liker godt. Han lukter på den, og sier den lukter nydelig, men når vi sitter ved bordet, pirker han i den og spiser gjerne bare poteter, ris og pasta, og grønnsaker han velger seg ut. han spiser aldri fisken eller kjøttet, kun om det er panert eller lignende. Han nekter å spise saus, og pirker ut av gryteretter. han må smake på alt, men det blir fort mye styr! Hva kan vi gjøre? Tips og råd mottas med takk!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #2 Skrevet 1. mai 2014 Slutt å lage noe styr ut av det. Ta litt av alt på tallerkenen og la han spise det han vil. Det høres jo ut som han spiser så han blir mett og da er det ingenting å bekymre seg over. Han kommer til å spise mer variert etterhvert. Anonymous poster hash: b7d0c...073
Ziva Skrevet 1. mai 2014 #3 Skrevet 1. mai 2014 La ham forsyne seg selv. Og som hun/han over sier, ikke lag noe styr ut av det. Vi har ikke et kresent barn, men gryteretter er ikke hennes favoritt heller. Hun vil gjerne se hva hun spiser sier hun.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #4 Skrevet 1. mai 2014 Høres igrunn ut som dere lager ett styr ut av maten og at han reagerer på det. Selv gikk jeg gjennom en hel barndom uten å spise saus. Jeg var aldri glad i saus, og tørre melene poteter var det beste jeg fikk. Noe mor sv en veninne sv meg syns var alt for rart så hun måtte ringe min mor og høre om jeg var veldig sær. Men mamma sa bare at jeg elsket tørre poteter, og mamma fikk sjokk når hun hørte jeg hadde spist kokte grønnsaker. Det likte jeg ikke før, konsistensen syns jeg var grusom. Så hjemme spist jeg bare rå grønnsaker, men var jeg på besøk presset jeg alltid ned litt bare for å værr grei. Ville ikke fremstå som kresen. Har en ungen som ikke liker kjøtt i stykker. Er det kjøttdeig som er stekt spiser hun, men er det kjøttdeig laget til kjøttkak spiser hun ikke. Idag spiste hun to biter av en oksestek, jeg stusset litt når hun spurte om å få kjøtt. Smaken liker hun vist, men ikke konsistensen sier hun. Men hun elsker fisk og fugl, så hun lider ikke med underernæring. Anonymous poster hash: 86c6e...efd
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #5 Skrevet 1. mai 2014 Fortsett å tilby variert mat, og ikke lag noen stor greie ut av det. Min liker ikke sauser (kan til nød spise saus på kjøttkaker) og det er først i det siste hun har begynt å spise kjøtt. Hun har aldri likt gryteretter, og foretrekker at maten ikke er blandet sammen - som over her vil datteren min også se hva hun spiser. Hun er 5 år nå og det er de siste par ukene at hun har begynt å spise kjøtt, bare små biter men det er en fremgang (snakker da om rent kjøtt, ikke kjøttkaker e.l). Hun får litt av alt på tallerkenen og spiser det hun vil derfra. Vi oppfordrer til at hun smaker, men tvinger det ikke igjennom. Forsyner hun seg selv må hun spise litt av alt hun har tatt på tallerkenen men hun trenger ikke spise opp alt (øynene hennes er større enn magevolumet) Anonymous poster hash: 8f1a0...ea0
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #6 Skrevet 1. mai 2014 Min treåring er også sånn. Hun spiser ofte kun kjøtt og gulrøtter, kun ris og kylling, kun pasta og brokkoli osv osv. Det varierer fra dag til dag hva hun finner ut at hun liker eller ikke, hun kan også ombestemme seg ved bordet om hva hun vil ha. Ofte er det humørbetinget, om hun finner ut at hun ikke vil vaske hendene før middag faller hele verden i grus og hun nekter å spise. Vi gjør ikke noe nummer ut av det. Hun får mat på tallerkenen og må sitte med oss mens vi spiser, ofte glemmer hun da at hun ikke vil ha eller ikke liker og ender opp med å spise Det viktigste er at hun må komme på at hun vil spise det selv, blir hun tilbudt eller oppfordret til å spise er det totalnekt. Anonymous poster hash: 9343a...edd
trekkoppfugl Skrevet 2. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 2. mai 2014 Takk for svar, det siste høres akkurat ut som hos oss. Vi er egentlig bevisste på å ikke styre, men det blir baluba om vi i det hele tatt spør "vil du ha litt kylling også?" Forsyne seg selv var et godt tips, det kan vi få til. Hi
☆☆☆ Skrevet 2. mai 2014 #8 Skrevet 2. mai 2014 (endret) Har ei slik, bortsett frå at ho et kjøtet og legg att resten. Lagar ikkje styr ut av det, berre legg litt av alt på fatet. Endret 2. mai 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #9 Skrevet 2. mai 2014 Du kan fint si fra om at det ikke er akseptabelt å svare som en tulling bare fordi dere spør om hun/han vil ha noe. Det går an å si nei takk, og så er det greit. Men ungen må tåle at folk spør om hun vil ha noe! DET hadde jeg slått ned på, ikke at hun takket nei. Anonymous poster hash: 0e762...c0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå