Gå til innhold

Videreutdanning og stipend/lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet inn på en videreutdanning ( 30 sp nettbasert 50%, varer i 1 år) som starter til høsten. I tillegg skal jeg jobbe og tjener ca 380.000 i året.

Sjekket støttekalkulatoren til Lånekassen som sier at jeg har krav på ca 50.000 i lån og vil få omgjort ca 10.000 om jeg ikke stryker, samt 1000,- i forsørgerstipend. (Tallene er bare ca)

Egentlig klarer jeg meg uten ekstra støtte siden jeg tjener ok, men pensum, reise o.l vil jo koste litt, så jeg vurderer å søke.

Men må jeg i tilfellet søke hele lånet? Kan det i såfall være lurt å sette dette inn på en konto og betale tilbake etter studiet før rentene begynner å løpe?

Kanskje noen har erfaring med dette som vil svare. Lenge siden jeg var student merker jeg...

Anonymous poster hash: ecbb4...106

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kommet inn på en videreutdanning ( 30 sp nettbasert 50%, varer i 1 år) som starter til høsten. I tillegg skal jeg jobbe og tjener ca 380.000 i året.

Sjekket støttekalkulatoren til Lånekassen som sier at jeg har krav på ca 50.000 i lån og vil få omgjort ca 10.000 om jeg ikke stryker, samt 1000,- i forsørgerstipend. (Tallene er bare ca)

Egentlig klarer jeg meg uten ekstra støtte siden jeg tjener ok, men pensum, reise o.l vil jo koste litt, så jeg vurderer å søke.

Men må jeg i tilfellet søke hele lånet? Kan det i såfall være lurt å sette dette inn på en konto og betale tilbake etter studiet før rentene begynner å løpe?

Kanskje noen har erfaring med dette som vil svare. Lenge siden jeg var student merker jeg...

Anonymous poster hash: ecbb4...106

Studielånet er rentefritt så lenge du studerer, i tillegg så er renten på studielånet lavere en de fleste boliglån.

Og skulle noe skje med deg så kan du i gitte situasjoner få slettet studielånet.

Så klarer du å la være å bruke pengene på stereoanlegg og festing så anbefaler jeg på det sterkeste å ta opp studielånet.

Anonymous poster hash: 997da...211

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...