Gå til innhold

Noen her som har barn som var dysmatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det fikk noen konsekvens senere? Liten av vekst senere og om barnet er senere i utviklingen enn andre? Sliter på skolen osv?

Datteren min på 4 år var dysmatur ved fødsel. Enda er hun liten av vekst

Hun er sen med språket (snakker ganske dårlig for alderen)

Hun er relatativt flink grovmotorisk

Men ellers er hun langt etter

Kan noen bokstaver når hun ser de, men skriver bare Sin egen.

Kan tallremsen til 12

Og kan telle til 10

Til høsten er hun førskolebarn og jeg er veldig bekymret

Lurer på om dette kan ha sammenheng med at hun var dysmatur

Anonymous poster hash: cc4ea...2d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen bokstaver men skriver bare sin egen? Det er mye mer enn hva 4-åringen min klarer. (han ble nettopp 4)

Anonymous poster hash: 6ab29...6d8

Skrevet

Kan noen bokstaver men skriver bare sin egen? Det er mye mer enn hva 4-åringen min klarer. (han ble nettopp 4)

Anonymous poster hash: 6ab29...6d8

Hun ble 4 i desember. Hun kan oss i familien sine bokstaver når hun ser de, også kan hun skrive sin egen.

Syns alle andre barn kan så vanvittig mye

Skrevet

Førskolebarn?? Det finnes vel ikke i Norge. De er da barnehagebarn til de begynner på skolen. Hvilke ting ligger hun langt etter med da? De du nevner høres da helt normalt ut. Er barnehagen bekymret, er ppt inne i bildet??

Skrevet

Førskolebarn?? Det finnes vel ikke i Norge. De er da barnehagebarn til de begynner på skolen. Hvilke ting ligger hun langt etter med da? De du nevner høres da helt normalt ut. Er barnehagen bekymret, er ppt inne i bildet??

Barna som skal begynne på skolen til høsten, kalles i mange barnehager for førskolegruppen

Anonymous poster hash: 4ed94...efc

Skrevet

Min var dysmatur (tror jeg). Han var liten av vekst. Er fremdeles liten men følger din egen kurve. Tror han er jevnt over som andre 4.5-åringer. Interessert i bokstaver og skriver noen. God motorisk. Har aldri tenkt at str hans skal spille inn på utviklingen ellers.

Hvor stor var jenten din da hun kom?

Anonymous poster hash: c47a0...8b0

Skrevet

Barna som skal begynne på skolen til høsten, kalles i mange barnehager for førskolegruppen

Anonymous poster hash: 4ed94...efc

Joda, men vi har faktisk ikke førskole i Norge. Derfor utdannes det ikke førskolelærere lenger heller, men barnehagelærere;)

Skrevet

De kaller det for førskolegruppe i barnehagen, men ja det er i barnehagen.

Er vel helst språket jeg tenker på.

Ppt har vært inne for å observere, men foreløpig vet ikke ikke mer

Skrevet

I vår barnehage brukes det førskolegruppen og førskolebarna. De har egen gruppe og eget opplegg store deler av tiden i barnehagen.

Anonymous poster hash: e8006...812

Skrevet

Har to dysmature og premature jenter.

Ene kom 6 uker før tiden, 1900 gr. Hun fulgte sin egen kurve, gikk når hun var 13 mmd, tok rakst igjen alt det andre. Eneste er at hun måtte ha dren når hun var 4-5 år pga hun ikke hørte noen ting, men etter det kom språket til normalt. Hun er nå en helt normal 10 åring

minste født 5 uker før, 2 kg. Hun er bare ett år, men hun har ingen problem som vi kan se nå. Hun går noen skritt alene, er egentlig ganske smart.

Anonymous poster hash: 56133...cf9

Skrevet

Hadde dysmatur som også var 5 uker prematur. Ved ett år hadde hun tatt igjen sine jevnaldringer. Ved 6 år er hun høyere enn gjennomsnittet og litt lettere. Når det gjelder ellers, så er hun litt forsiktig fysisk, men har svært god motorikk (vi har jobbet med det, så hun både sykler, svømmer, klatrer, stuper kråke, hinker osv osv osv). Når det gjelder "hodet" er hun og har hun vært tidlig ute hele tiden. Snakket rent og i fullstendige setninger ved to år, regner enkle regnestykker i hodet i alle fire regneartene osv.

Anonymous poster hash: 85472...d1b
Skrevet

Her er det en dom gleder seg veldig til å bli førskolegutt. Tror mange bhg btuker den betegnelsen.

Skrevet

Når regnes babyene forresten som dysmature? Ingen brukte den betegnelsen på sykehuset. Min var 2.1 kg og kom litt over to uker før termin.

Skrevet

Har en dysmatur og prematur gutt, født i uke 36, veide 2240 gram. Han er nå straks 2, alltid veid lite, vært lang og slank siden han kom ut. Stresset fælt med vekten i starten, men slått meg til ro med at han følger sin kurve selv om han er nederst på kurven når det gjelder vekt. Ellers utvikler han seg normalt. Gikk da han var 13 mnd og begynte å si ord da han var 8 mnd. Nå prater han mye mer enn de andre i bhg på sin alder. Overrasker meg hver dag med nye ord og forstår veldig mye. Så intellektuelt og motorisk er han normal, men vekta er litt lav.

Anonymous poster hash: f48c5...b6b

Skrevet

Min var dysmatur (tror jeg). Han var liten av vekst. Er fremdeles liten men følger din egen kurve. Tror han er jevnt over som andre 4.5-åringer. Interessert i bokstaver og skriver noen. God motorisk. Har aldri tenkt at str hans skal spille inn på utviklingen ellers.

Hvor stor var jenten din da hun kom?

Hun var 2.3 kg og 46 cm. Var de på sykehuset som sa hun var dysmatur.

Skrevet

De kaller det for førskolegruppe i barnehagen, men ja det er i barnehagen.

Er vel helst språket jeg tenker på.

Ppt har vært inne for å observere, men foreløpig vet ikke ikke mer

Tja, hvis det er grunn til bekymring, vil vel ppt finne det ut? Synes ikke de tingene du ellers nevner høres veldig bekymringsverdige ut:)

Skrevet

dysmatur er en diagnose på babyer som var under ernærte som foster. dårlig fostervekst er pga svak morkakw/navlestreng funksjon. de er mindre enn de skal i forhold til svangerskaps uker og sin egen kurve.

min var 1,5 kg, men bare fire uker for tidlig. hadde morkake funksjonen vært optimal hadde han på 34 uker skullet vært 2,5 i forhold til tidlige estimeringer. sf målet flatet ut.

så han fikk diagnose prematur og dysmatur.

han er enda liten av vekst, han har begynt på skolen, han er super flink. får stmbolske feil på prøver i regning, knekte lesekoden nest siste året i barnehagen. får alt riktig på diktatene.

han er liten av vekst. klærene først skoledag var størrelse tre og fire år.

Anonymous poster hash: adb8a...c03

Skrevet

Hvir ppt er inne i bildet, så bør de jo fange opp om det er noe. Det samme bør barnehagen. Hva sier de? Det er store normale variasjoner mellom barn. Jeg har et barn som var prematur, og da blir det sagt at man kan justere alder det første året. Her ble det tatt igjen fort, lenge før hun fyllte et år. Min fireåring, som er gutt og født tidlig 2010 kan alle bokstaver, skriver sitt eget navn, søskens navn, mamma, pappa osv uten hjelp. Nå har han begynt å stave seg frem til ord og lese enkle ord. Han snakker litt utydelig, men har et stort vokabular. På den annen side er han ikke så god på det grovmotoriske.

Anonymous poster hash: d75e5...03e
Skrevet

Har selv et prematurt og dysmaturt barn. Han er meget intelligent og gjør det faglig godt på skolen. Han strever noe med konsentrasjon, blir lett overstimulert. Forskning viser at dysmaturt barn dessverre viser en økt tendens til flere ulike vansker: konsentrasjonsvansker, lærevansker og motoriske vansker. Det er noe mer adhd og asperger problematikk hos disse barna. For meg harvdenne kunnskapen vært svær krevende å bære med meg gjennom barnet mitt sin oppvekst. Du spør om ditt barns sene utvikling skyldes dysmaturitet, det kan det jo være. Det kan også være helt andre årsaker.

Anonymous poster hash: a4cdf...3e6

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Min sønn var svakt dysmatur i følge fødeavdelingen. Han er født en uke før termin, og veide 2710 Gr og var 45 cm lang. Han tok raskt igjen kurvene og har alltid vært midt på eller litt over vekstkurvene. Har ikke vist tegn til den utvikling på noen måte, men er en liten urokråke og kan nok ha litt konsentrasjonsproblematikk, uten at bhg eller helsestasjonen har bragt det på bane. Det ligger til familien, så det overrasker meg ikke. Han er uansett en smart og veldig godhjertet liten herremann :D

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Den = sen utvikling

Skrevet

Min gutt ble kalt dysmatur på fødesuen. 2,7 kg med lite underhudsfett på kroppen. Han har hatt store problemer med å legge på seg og spise nok. Amming skar seg da han var 5 mnd. Ville ikke ta flaske, og kastet opp hver dag i 2-3mnd, så sakte bedring. er nå 2 år og 10 mnd, veier 12 kg og er 90 cm lang. Liten fortsatt altså. Ellers utvikler han seg normalt både notorisk og kognitivt. Men han er en stille og forsiktig gutt. Han pratet lite da han fylte 2, men de siste 10 mnd har han hentet seg litt inn i forhold til sine jevnaldrende. Savner å prate med noen i samme situasjon. Det er sårt å se han sammen med alle de lubne barna på badestrendene, og gruer meg til sommeren. Ribbeina er så alt for tydelige og bena tynne som stilker. Vet ikke om dette henger sammen med litt lav fødselsvekt, men vi som foreldre holder fokus på hyggelige måltider og næringsrik kost. Jeg har bekymret meg mye når det gjelder utvikling og sammenlignet med andre barn. Man kan ikke gjøre noe annet enn å gi trygg og god omsorg med faste rutiner og masse kjærlighet. Min strategi er at gutten lærer gjennom ros, ikke ris. La gutten oppleve mestring i situasjoner han har tydelig interesse for, og aldri gi han en oppgave han ikke er moden for. Alle barn er gode på noe, og mindre gode på andre områder. Ingen barn er gjennomsnittlige på alt. Foreldre burde være flinkere på å dele utfordringer med sine barn, slik at man ser at alle har sitt å stri med.....

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om det fikk noen konsekvens senere? Liten av vekst senere og om barnet er senere i utviklingen enn andre? Sliter på skolen osv?

Datteren min på 4 år var dysmatur ved fødsel. Enda er hun liten av vekst

Hun er sen med språket (snakker ganske dårlig for alderen)

Hun er relatativt flink grovmotorisk

Men ellers er hun langt etter

Kan noen bokstaver når hun ser de, men skriver bare Sin egen.

Kan tallremsen til 12

Og kan telle til 10

Til høsten er hun førskolebarn og jeg er veldig bekymret

Lurer på om dette kan ha sammenheng med at hun var dysmatur Anonymous poster hash: cc4ea...2d8

Min dysmature gutt har hele tiden vært veldig høy og stor for alderen, er nest størst i sin klasse pr i dag (han går i 2.kl) og er veldig langt foran de andre (følger lese- og mattepensumet for 4.klasse). Så det kan vel hende hun bare er som hun er? Uten at det har noen bestemt sammenheng? Endret av Pashla&pashlingene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...