Gå til innhold

Tanker rundt 1814 og levesettet da.

Anbefalte innlegg

Skrevet

NRK fikk en familie til å leve slik de gjorde på 1800-tallet. (Faktisk også andre episoder med 1600- og 1700-tallet)

Det var jo mye arbeid, klesvask var et mareritt og man hadde lite mat. Maten var ofte dritkjip, og barnedødeligheten var fryktelig høy. Rennende vann, dusj og toalett fantes ikke.

Denne type dokumentarer og tekster har vi sett før,

MEN

Jeg lurer veldig på hva den menige 1800-tallspersonen ville tenkt om livet i dagens samfunn. Ville de greid seg? Ville de synes det var travelt, enkelt, hva?

Noen tanker?

Anonymous poster hash: 36ad3...14e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg tror det er like slitsom jeg i grunnen. Bare på hver sin måte.

Anonymous poster hash: ffde8...71e

Skrevet

På den tida drømte de om at barna skulle få slite mindre enn de selv. Sentralt i dette var utdannelse og kanskje karriere.

Men jeg tror de ville ment at moralen har sunket mye siden den gang.

Sånn sett ville de nok ha blitt skuffet...

Skrevet

Med unntak av at de fleste ville slitt med å orientere seg og skaffe seg en jobb Pga manglende utdanning (veldig mange var faktisk analfabeter den gangen) tror jeg de fleste ville oppfattet dagens samfunn som helt fantastisk. Tryggheten for at barna dine ville leve opp, at nesten ingen kvinner dør i barsel og at ingen trenger hverken å sulte, fryse eller tigge selv uten jobb tror jeg ville vært nesten overveldende.

Jeg tror også de fleste hadde nytt all fritiden, den gode maten og komforten vi har i dag.

En del ville sikkert savnet nærheten til naboer og det å kjenne alle der du bodde, men spesielt for dem nedrest på rangstigen tror jeg det ville vært fantastisk å oppleve aksepten i dag, oppleve at ungene dine ikke fikk bank daglig fordi du var fattig eller at en hærskare av barn løp bak deg og gjorde narr hver gang du viste deg ute fordi du var halt.

Anonymous poster hash: 63622...972

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...