Gå til innhold

Hvor stor er sannsynligheten for Fas hos barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om noen unger som er født med alkoholskader?

Har en på jobben som jeg er rimelig sikker på at har drukket litt under svangerskapet. Hun hadde litt problemer før hun ble gravid men var lenge avholds. Da hun ble gravid tror jeg hun begynte så smått og ta noen drinker igjen da mannen gikk fra henne og hadde funnet seg en taidame.. Hvor odte og hvor mye må man drikke før barnet evnt tar skader? Noen som har noen ærfaringer? Eller vet noe? Fant bare ett innlegg på google hvor det sto litt detaljert.

Håper jo ikke hun har drukket noe. Men har mine tvil. Hun er vel kanskje 6 mnd nå.

Anonymous poster hash: 84a6c...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig å si hvor mye alkohol som skal til for å gi skader, og det er nettopp derfor det anbefales totalavhold i svangerskapet..... Man antar at det nok må misbruk over tid til, men man VET ikke hvor grensen mellom ok og ikke ok går og det ville jo vært sterkt uetisk å forske på det... Dermed, det KAN bli skader men det er ikke sikkert det VIL bli skader... Umulig å si med andre ord... 

Anonymous poster hash: edc59...246
Skrevet

Hvordan vil det evnt bli merket da?

Er det en hjerneskade?

Skrevet

Kjenner til en som er blitt født med promille. Og han er nå 15 år, og husker da onkelen min fortalte meg noen år siden, etter at de holdt på å rydde lokalet de hadde hatt en stor bursdagsfering for kona til onkelen min. Så kom han gutten her da, og spurte om han kunne få litt Champagne. Onkel trodde han tullet, men så merket han at han rista noe voldsomt og hadde så og si abstinenser. Og så fikk han litt Champis og da roa han seg.. Veldig leit :/

Anonymous poster hash: f0b5d...ffb
Skrevet

Født med promille? :( off..

Abstinens som 15 åring? Skjønte ikke helt den.?

Skrevet

Født med promille? :( off..

Abstinens som 15 åring? Skjønte ikke helt den.?

Vet ikke om det staves slik, men han var veldig rastløs, desperat å få alkohol i seg, rista og ble litt aggressiv.

Dette var noen år siden, gutten var da 10, tror jeg.

Skrevet

Hvordan vil det evnt bli merket da?

Er det en hjerneskade?

Ja, fas er en hjerneskade... Det kan gi seg forskjellige utslag fra avvikende utsende, symptomer fra nervesystemet helt til alvorlig hjerneskade med fysisk/psykisk funksjonshemming.. Ikke noe å spøke med med andre ord.. 

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/medfodt-fotalt-alkoholsyndrom-10292.html

Anonymous poster hash: edc59...246

Skrevet

Men ansiktet formes vel i starten? Drikker hun nå på slutten er vel ansiktet ferdig ? Kan det plutselig forrandre seg altså?

Ja leste den artikkelen. Er ikke så mye å finne på nettet..

Hi

Skrevet

Men ansiktet formes vel i starten? Drikker hun nå på slutten er vel ansiktet ferdig ? Kan det plutselig forrandre seg altså?

Ja leste den artikkelen. Er ikke så mye å finne på nettet..

Hi

Det var jeg som skrev #4 og #6 her.

Ansiktet får vel sine særpreg midt i utviklingen kanskje? Han jeg nevnte ser litt annerledes ut og er veldig undervektig. Han ser spesiell ut, men er ikke "stygg" akkurat. Synes han er pen jeg, men annerledes. Men tror hans biologiske mor drakk veldig mye, hun var veldig ung, tror jeg.

Og trekkene kommer jo ved hvilke sykdommer/hjerneskader de har. Downs, for eks.

Skrevet

Leste bare at Fas barn har spesielle trekk i ansiktet. Og hvis ansiktet er ferdig ogmor starter og drikke kan det vel ikke forrandre seg?

Skrevet

Leste bare at Fas barn har spesielle trekk i ansiktet. Og hvis ansiktet er ferdig ogmor starter og drikke kan det vel ikke forrandre seg?

Skulle ikke tro det. Men er jo selvsagt ikke direkte sunt for barnet og hjerneskader kan medkomme uansett hvor langt fosteret er i utvikling.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Fas barn får sitt karakteristiske utseende om mor drikker i den perioden hvor ansiktstrekkene formes.  Andre alkoholskader kan de få uansett når i svangerskapet mor drikker.  Og det skumle er at ingen vet hvor mye eller lite som skal til, og for alt man vet, kan det være perioder i svangerskapet hvor man tåler mer eller mindre enn ellers.

Skrevet

Syns dette er et skikkelig skremmende.tabu og interessant tema. Har hørt veldig lite om dette.. Jeg fikk følelsen av at hun drakk for ca en mnd siden. Har hintet litt. Men ikke fått noe avkreftet/bekreftet.

Rimelig oppegående dame dette i grunn. Så håper jo jeg tar feil. Men i morgen på jobb spørr jeg henne rett ut..

Takk for svar.

Virker ikke som om noen kan så mye om dette emnet igrunn. Og det er jo positivt. . Egentlig. .

Hi

Skrevet

Kjenner to stk som er født med fas. I begge tilfellene er mor alkoholiker og har drukket gjevne og trutt opp igjennom svangerskapet :(

Anonymous poster hash: f9f01...1d7

Skrevet

Over 15 enheter i uka.

Fra Wikipedia:

A study of over 400,000 American women, all of whom had consumed alcohol during pregnancy, concluded that consumption of 15 drinks or more per week was associated with a reduction in birth weight.[38] Though consumption of less than 15 drinks per week was not proven to cause FAS-related effects, the study authors recommend limiting consumption to no more than one standard drink per day.[38] Also, threshold values are based upon group averages, and it is not appropriate to conclude that exposure below this threshold is necessarily ‘safe’ because of the significant individual variations in alcohol pharmacokinetics.[38]

FAS rammer 1 av 500 levendefødte barn i USA

Anonymous poster hash: b9f53...616

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...