Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Jeg har fått et jobbtilbud jeg bør si ja til, men da må vi flytte til Porsgrunn el Skien. Har noen venner i P, så det er mest nærliggende at det blir der. Vi bor i Oslo nå. Har vært der et par ganger på besøk og synes det virker så trist der? Og folk (mener ikke å dømme) høres nesten tilbakestående ut når de snakker ? "Jåda, det er snålt atte..." "Nei, erru gærn, ere deg agitt?? " Noen som har noe positivt å komme med vedr. dette stedet? Vil jo ikke at ungene våre skal snakke sånn!! Takk for hjelpen Anonymous poster hash: 389ed...a4b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 De trenger jo ikke få den bredeste Grenlandsdialekta. Porsgrunn satser på kultur. Har en veldig bra svømmeklubb. Skien har fritidsparken og et lekeland ( eventyr et eller anna), som betyr at det trenger ikke bli alt for kjedelig å flytte fra Oslo. Ikke så langt til Oslo heller.. Anonymous poster hash: 9b6b3...07b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Billigere hus. Bedre for barna (mindre kriminalitet). Gode fritidstilbud, bedre vær. Anonymous poster hash: 7bd51...b4d
piranha Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Dialekten blir nok ikke noe problem, ikke alle snakkær like breit det er kort vei til Oslo, og stort sett trygge oppvekstvilkår. Jeg er født og oppvokst i byen, men valgte å flytte til en større by i fjor sommer da det var dårlig med jobber å få for mannen. Angrer ikke på at vi flyttet, har en liten flytur så er vi "hjemme" igjen
MissMagica Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Porsgrunn er i allefall en mye triveligere by enn Skien. Rimelige hus/leiligheter er det også der. Bortsett fra det har jeg ikke så veldig mye positivt å komme med. Ville virkelig ikke bodd der, men kjenner flere som er vokst opp der og de er selvfølgelig veldig glad i hjemplassen sin selv om de har flyttet derfra. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Nei, ikke alle snakker slik. Jeg har bodd i Porsgrunn i hele mitt liv, og de færreste snakker på den måten du beskriver. Det blir akkurat like idiotisk som å si at alle fra Oslo høres tilbakestående ut fordi de alle sier "bische" og "schjøtt". Porsgrunn er finere, tryggere og bedre enn Skien, spør du meg. Overhodet ikke trist her, absolutt nydelig på sommeren. Anonymous poster hash: e1d75...9c9
Katteskinnet Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Kunne sagt mye, men med den holdningen der er det kanskje bedre om du blir i Oslo.
SuperFries Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Jeg er fra Skien, og elsker det her. Liker sentrum i Porsgrunn bedre enn i Skien, men Down Town er crap i forhold til Herkules (kjøpesenter). Liker at vi er så nært naturen her, selv om vi er en relativt stor by. Uendelig mange steder en kan gå tur og oppdage nye ting. Masse fritidsaktiviteter for barn, både sommer og vinter. Fritidsparken har mange tilbud, og er et flott område. Enkel nærhet til uendelige steder å bade. Det har de siste årene kommet flere gode kafeer og restauranter som satser på gode råvarer og alltid har bra produkt. Noen få snakket skikkelig bred Grenlandsdialekt. Det er ikke mange unge som gjør det. Hører det mest hos godt voksne og eldre, men selv der er det ikke mange. Tilbakestående er vi ikke, selv ikke de som prater dialekt. Det er sikkert flere i Grenland som bruker allværsjakke til daglig enn i Oslo, men det overlever du :-)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #9 Skrevet 1. mai 2014 Både Porsgrunn og Skien er triste og kjedelige byer. Har bodd 24 år i Porsgrunn, men flyttet for 5 år siden. Aldri angret! Tenk deg veldig godt om før du flytter! Anonymous poster hash: 17bee...e01
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #10 Skrevet 1. mai 2014 Porsgrunn og Skien ER trist! Trist plass med trauste folk, det er min erfaring hvertfall. Anonymous poster hash: f9f30...da2
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #11 Skrevet 1. mai 2014 Jeg er født og oppvokst i Grenland. Flyttet derfra da jeg var 19 år og flyttet tilbake når jeg var 22 år og bodde der 1 år til. Jeg er 38 år i dag og byene kan ha endret seg mye. Jeg er stadig på besøk da venner og familie bor der. Jeg personlig skulle aldri bosette meg der igjen selvom mange av mine venner har flyttet tilbake. Jeg syntes Grenland var kjedelig, det var mye stoff der, menneskene er litt trangsynte. Trangsynte, selvsentrerte og "best i verden" syntes jeg nordmenn er generelt og jeg har ikke bodd i Norge på 14 år, så du skal kanskje ikke høre på mig Anonymous poster hash: 15ff2...bd8
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #12 Skrevet 1. mai 2014 En annen grunn til at Grenland er uaktuell for meg er at det ikke finnes noen jobber som passer meg/ er interessante for meg. Og jobben er en stor del av mitt liv ettersom jeg reiser verden rundt med den. Om det hadde vært jobber for meg der så kan det hende det hadde vært anderledes. Hilsen siste anonym Anonymous poster hash: 15ff2...bd8
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #14 Skrevet 1. mai 2014 Takk for mange svar. Ble ikke så mye klokere, forstår at folk har veldig forskjellige syn HI Anonymous poster hash: 389ed...a4b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #15 Skrevet 1. mai 2014 Det er sikkert hyggelig der, synes du bør prøve, i verste fall kan dere jo flytte tilbake til Oslo om ett år Anonymous poster hash: b02b0...3e3
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #16 Skrevet 1. mai 2014 Jeg er født og oppvoksti byen, og savner den egentlig. Men jeg bor nå ikke der lenger, men er ikke lange kjøreturen hjem for å besøke vennerog familie. Jeg flyttet tilbake til byen når jeg ble gravid, oslo var ikke stedet jeg ville oppdra barn i. Bodde der i noen år, samlivsbrudd og så traff jeg mannen i mitt liv og det ble til at jeg flyttet. Stortives her jeg er nå, men savner samtidig byen. I min ungdom var det mye narkotika ute og florerte, det syns jeg ikke detvar her helt til eldste her i huset nå begynner å fortelle om alt som skjer her. Ser nå at det er ganske likt, men siden jeg nå er eldre ser jeg ikke alt det som ungene ser og opplever. Det var jo på ungdomskolen det var så mye snakk om narkotika og salg florerte, det samme er det vist her. Men jeg er jo ikke der utover på møter eller henter unger innimellom og da ser jeg ikke dette. Så jeg tror uansett hvem by en err i så er det slik. Jeg har ikke tatt noe skade av at det var mye slikt i min ungdom, jeg har aldri prøvd og aldri vært med i en gjeng. Kulturlivet i porsgrunn er veldig bra. Ungene har ett stort fritidstilbud og det er mye for de å finne på. Busstilbudet i porsgrunn og skien er bra, så det er lett for ungene når de blir større å komme seg rundt. Det savner jeg her jeg bor nå, for jeg er vant med at det går busser titt og ofte, og de samkjører litt. Mens her eer vi heldige om det går en buss i timen, og en time ventetid på neste buss i byen er kort. Så en busstur for ungene fra a til bher er nesten umulig. Jeg bor i en større by enn porsgrunn, men elendig kollektivtrafikk. Så vi foreldre må være taxi, ikke like kult at ungene må bruke over en time på å komme seg dit de skal når vi kjører på ti min. Snakker rart har jeg hørt at noen av oss gjør. Jeg snakker vist veldig breit, men noen gjør det og andre ikke. Slik er det vel alle steder. Jeg syns folk snakket veldig rart når jeg bodde på majorstuen i oslo. Mye naturopplevelser, og mange forskjellige steder å dra til. Jarseng har ofte snø tidlig og den ligger senere. Slik at det tar ikke lange turen å komme seg til skiløypene om en ønsker det. Hørte min søster lå i hagen og luka ganske lettkledd her tidligere i mars, mens ungene og mannen dro opp dit i vinterrtøy for å stå på ski. De bruker 5min i bil dit fra der de bor. Så nært byen. Som alle andre byer tar det nok litt tid å falle til ro og bli kjent. Her jeg bor syns jeg det var veldig vanskelig, folk var veldig anderledes fra der jeg vokste opp. Men gi det litt tid og du faller nok til ro der og blir kjent med mange nye mennesker. Anonymous poster hash: dde9a...8e3
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #17 Skrevet 2. mai 2014 Jeg er født og oppvoksti byen, og savner den egentlig. Men jeg bor nå ikke der lenger, men er ikke lange kjøreturen hjem for å besøke vennerog familie. Jeg flyttet tilbake til byen når jeg ble gravid, oslo var ikke stedet jeg ville oppdra barn i. Bodde der i noen år, samlivsbrudd og så traff jeg mannen i mitt liv og det ble til at jeg flyttet. Stortives her jeg er nå, men savner samtidig byen. I min ungdom var det mye narkotika ute og florerte, det syns jeg ikke detvar her helt til eldste her i huset nå begynner å fortelle om alt som skjer her. Ser nå at det er ganske likt, men siden jeg nå er eldre ser jeg ikke alt det som ungene ser og opplever. Det var jo på ungdomskolen det var så mye snakk om narkotika og salg florerte, det samme er det vist her. Men jeg er jo ikke der utover på møter eller henter unger innimellom og da ser jeg ikke dette. Så jeg tror uansett hvem by en err i så er det slik. Jeg har ikke tatt noe skade av at det var mye slikt i min ungdom, jeg har aldri prøvd og aldri vært med i en gjeng. Kulturlivet i porsgrunn er veldig bra. Ungene har ett stort fritidstilbud og det er mye for de å finne på. Busstilbudet i porsgrunn og skien er bra, så det er lett for ungene når de blir større å komme seg rundt. Det savner jeg her jeg bor nå, for jeg er vant med at det går busser titt og ofte, og de samkjører litt. Mens her eer vi heldige om det går en buss i timen, og en time ventetid på neste buss i byen er kort. Så en busstur for ungene fra a til bher er nesten umulig. Jeg bor i en større by enn porsgrunn, men elendig kollektivtrafikk. Så vi foreldre må være taxi, ikke like kult at ungene må bruke over en time på å komme seg dit de skal når vi kjører på ti min. Snakker rart har jeg hørt at noen av oss gjør. Jeg snakker vist veldig breit, men noen gjør det og andre ikke. Slik er det vel alle steder. Jeg syns folk snakket veldig rart når jeg bodde på majorstuen i oslo. Mye naturopplevelser, og mange forskjellige steder å dra til. Jarseng har ofte snø tidlig og den ligger senere. Slik at det tar ikke lange turen å komme seg til skiløypene om en ønsker det. Hørte min søster lå i hagen og luka ganske lettkledd her tidligere i mars, mens ungene og mannen dro opp dit i vinterrtøy for å stå på ski. De bruker 5min i bil dit fra der de bor. Så nært byen. Som alle andre byer tar det nok litt tid å falle til ro og bli kjent. Her jeg bor syns jeg det var veldig vanskelig, folk var veldig anderledes fra der jeg vokste opp. Men gi det litt tid og du faller nok til ro der og blir kjent med mange nye mennesker. Anonymous poster hash: dde9a...8e3 Tusen takk for utfyllende og fint svar;) hvor bor du nå da? Anonymous poster hash: 389ed...a4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå