Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Vi har 2 barn som er 16 og 18 år gamle. Jeg var 20 når jeg fikk førstemann. Vi hadde ingen preferanser på listetoppnavn og hva som var populært den gangen. Så endte vi opp med 2 navn som vi syntes var penest. Når de to begynte på skolen oppdaget vi fort at flere syntes de navnene var fine, så det var 3 av hver fordelt på 2 klasser. Det har aldri vært noe problem og rett som det var hadde vi med venner hjem så vi endte opp med at X og Y besøkte Y og X, om jeg kan si det sånn... Hva sier det om oss da, som valgte listetoppnavn uten å vite det. Er vi annenrangs lavborgere uten utdannelse og navere, eller...? Anonymous poster hash: 36851...20b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Here we go again.. Anonymous poster hash: 207b7...612
☆☆☆ Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 (endret) Det seier vel at sansynligheten for at de fulgte trender er stor. Det er ikkje tilfeldig at Silje vart populært på 80-tallet, første bok i sagaen om isfolket kom i -82. Heidi var poppis på 70-tallet pga ein serie på barne-TV (?), osv. Men det plasserar dykk ikkje ift utdanningsnivå og inntekt trur eg. Det blir så mange med poppisnamn fordi alle lag av folket er tilbøyelig til å velge dei. Endret 30. april 2014 av ★
geitemarken Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Det var en helt annen tid. Internett sto ikke like sterkt og informasjonen ikke like lett å hente inn. Så jeg synes ikke det kan sammenliknes på den måten du ønsker det. Jeg er uannsett FOR å velge et navn man liker og drite i om det er populært eller ikke. Det jevnet seg ut med årene. Dessuten er det mer mangfold navnevalg i dag enn for 15 år siden slik at det er færre barn med samme navn. Men skal man virkelig la vær å velge et navn fordi man er redd for at flere skal hete det samme i klassen? Eller at kusina di har valgt samme navn? Navnet følger barnet hele livet, og det jevnet seg ut. Jeg for eksempel har et helt vanlig navn i min aldersgruppe. Jeg gikk aldri i en klasse der vi var mindre enn to som het det samme. På det meste var vi 4. For oss fikk vi en samhørighet vi som het det samme. Nå i voksen alder jobber jeg på en stor arbeidsplass og det er ingen andre som heter det. Så det behøver ikke være negativt å velge et popisnavn. Men man må velge et navn man er fornøyd med selv, for barnet vil nesten alltid på et eller annet tidspunkt betvile at det var det beste navnet. Da må man kunne stå stødig i det og kunne si at det var det fineste navnet.
Nyttårs barn Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Vi blir påvirket av trender og strømninger enten vi vil eller ei. Når jeg var skolejente for leeenge siden kalte vi ei av jentene i klassen for Emma. Hun het egentlig noe annet. Denne jenta var ganske rund, og engang hun var syk bad læreren vår klassen om å slutte med dette kallenavnest siden hun jo hadde nok å stri med... Nå har Emma vært ert av de mest brukte jentenavnene i noen år. Og jeg må alltid le litt når jeg tenker på denne historien.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Her i huset har vi to poppisnavn faktisk. Ett mannen kom med flere år før ungen kom ( og han følger ikke med på sånt) og ett som jeg har likt i 15 år... Mer tilfeldigheter enn noe annet. Eldste har et navn jeg aldri hadde hørt på noen før, nå ser jeg det over alt! Anonymous poster hash: 982ff...bc9
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Nei, egentlig ikke ute etter så mye, men synes det er litt rart at man skal bli satt i bås ut fra hvilket navn man velger på sine barn. De to eldste har poppisnavn ut fra sine årskull, mens minstemann har et navn som folk i alle aldre heter. Ingen i klassen hans som har samme navn, men vet hvertfall 1 på skolen som heter det samme. Jeg bryr meg i grunn ikke, for navnene deres er riktig for dem og de hadde nok blitt hetende det samme i dag Anonymous poster hash: 36851...20b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Å velge popisnavn gjør deg vel ikke til naver og utdanningsløs? Topplistenavnene er navn som "flertallet" velger, uavhengig sosioøkonomisk status. Trodde det var lavstatus å lage egne navn eller navn som er slått sammen, altså litt merkelige og gjerne tungvindte navn som Nathaniel, Carosander, Chrisander osv... Eller om man kombinerere to eller flere av topplistenavnene fordi man bare "må" ha to navn. Anonymous poster hash: f5461...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå