Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Kjenner dere noen som har det veldig rotete og møkkete hjemme? Hvordan er de som personer ellers? Jeg kjenner ett par familier så har det slik, og de er sløve når det kommer til andre ting også. Dårlig oppfølging av unger, møter ikke på kamper, treninger, foreldremøter osv. De har typisk lavlønnede yrker. Ingen utdannelse eller hobbyer/interesser utenom tv og data. Lurer bare på om det er noen likhetstrekk mellom dem man kjenner som har det slik. Nå snakker jeg ikke om litt hverdagsrot altså. Anonymous poster hash: 0fc12...35f
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 En jeg kjenner som er sånn har god utdanning og en bra jobb. Hun følger opp ungene sine som alle andre, men er kanskje litt ekstra hønemor. Hun er litt sånn skippertak. Den ene gangen jeg er på besøk er det strøkent, andre ganger er det ganske så rotete og møkkete. Anonymous poster hash: 48f6b...24b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Foreldrene mine er slik. Hun er lege, han er ingeniør. Anonymous poster hash: f21c7...3bb
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Et vennepar og et par i nær familien har det slik. De følger opp barna max, er supre foreldre og som venner/familie samt høyt utdannede (master og embetsstudier). Men når det kommer til rydding og vask av hus er de håpløse. Vi har alle våre kvaliteter...men det er nesten slik at du foretrekker å ha skoene på når en er hjemme hos de.... Anonymous poster hash: 9693a...4f7
Elsker livet Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 De jeg kjenner godt er slike som har veldig mange jern i ilden hele tiden. Slike som sier ja til det meste. De arrangerer gjerne sosiale sammenkomster med middag og kaker. Smekker sammen noe selv om de bare har 2 ledige timer den dagen, bare fordi de hadde lyst. Så må gjestene tråkke over skolesekker, bager, klær og kleskurver for å komme seg gjennom gangen, deretter fjerne post, klær en påbegynt gave og et håndarbedi fra jul for å finne seg en sitteplass rundt bordet. De har som oftest veldig god kontroll på det de anser som de viktige tingene. Barna blir godt fulgt opp, men i mine øyne er det for mye kaos og for høy aktivitet så jeg er redd det til tider blir for mye stress for barna. De har gode utdannelser, jobber økonomi, er velfungerende sosialt, men setter hus, hage og utseende langt ned på lista over prioriteringer.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Vi er slik, det er som jeg gremmer meg når jeg får ubedt besøk! Skittent på doen, det er møkkete på kjøkkenbenken, fingermerker på trapperekkverk, støv på bokhyllene, gulvlistene skulle hatt seg en omgang. Fingermerker på alle dørhåndtak, kjøleskap, kjkkenskap, vasken er alltid ekkel. Jeg er jurist og han er ingeniør. I dag kom jeg meg ikke hjem før klokka var halv sju! Var innom og snudde i halvtimen mellom SFO og trenging. Jeg ligger nå på sofaen, med pc. Han har fulgt ungene opp, og nå kommer han å sitter seg ned med en kopp kaffe. Han er trener for et barn sin aktivitet, jeg er i FAU. Vi har vaskehjelp, det er mer plagsomt, en til hjelp. Vi må jo nesten rydde litt før vaskehjelpen kommer. Dessuten vasker hun jo bare, rydder ikke, så det ser liksom ikke så fint ut, at jeg føler det er verdt pengene. Hun tar jo bare toppen av isberget. Skal gå igjennom skap, og boder, og kaste, kaste, kaste, rydde og så kan vi kanskje få det rent. Anonymous poster hash: e9800...a7a
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Søstera til mannen har det sånn. Hun er en møkkamor. Feilet fullstendig i morsrollen og har ikke lenger barnet boende hos seg. Jeg liker henne ikke. Hun er en dtor egoist. Anonymous poster hash: bcce2...773
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Dere som kjenner foreldre som har det slik, og som sier de er gode foreldre. Er man virkelig gode foreldre og rollemodeller når man har det så rotete og møkkete? Det kan være helseskadelig, i den møkka så lager de og spiser mat? Ungene må jo være flaue over å ha venner på besøk? Jeg er selv oppvokst i ett hus der foreldrene mine aldri ryddet og vasket. Jeg unngikk å ha venner på besøk. Men de var også ressurssvake når det gjaldt det meste da. Men det er interessant å se hvordan andre ser på foreldre som har det slik, og høre fra foreldre som har det slik. Hi. Anonymous poster hash: 0fc12...35f
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Røyker med ene hånda og holder barnevogna med andre. Legger stadig ut på FB hva hun baker og lager til middag, jeg hadde aldri spist noe som kom fra det kjøkkenet. Mange idiotiske statuser på FB, ala faen.... drit dag...... mammaaaaaaa lage mat til meg....... faens kattekreket vekket meg...... bilder av bikkja...... åååååå migrene Virker som hun er mer opptatt av å oppdatere der enn å se etter ungene eller holde litt orden hjemme. Anonymous poster hash: 907a7...292
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Kjenner 2 og er litt slik selv også... Ene familien er godt utdannet, følger opp unger og er ingen ting å si på noe. Men huset ser ikke ut, doen tror jeg aldri har vært vasket og støvtørking tror jeg ikke de vet hva er. Er skikkelig rotete over alt, men alle er glade og fornøyde :-) Familie 2 er uten utdanning, til tider også uten jobb. De følger overhode ikke opp barna sine hverken på skole eller fritid. Huset og tomten ser til enhver tid bombet ut. Er mye dårlig stemning i huset. De mener også flere av ungene har ADHD, noe de ikke får gehør for i systemet... Jeg selv er ikke så ille som de over her, men kan ha det ganske rotete jeg også. Jeg skylder på at jeg er syk og dermed ikke orker husarbeid (hater det, prioriterer det kanskje ikke helt... ) Jeg prioriterer barna mine foran alt annet! Så dersom jeg har mer å gå på etter skole og fritid med dem så blir det ryddet litt her Men jeg liker å tro at vi aldri har det så ille som de to familiene over her Anonymous poster hash: ce785...718
Elsker livet Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Dere som kjenner foreldre som har det slik, og som sier de er gode foreldre. Er man virkelig gode foreldre og rollemodeller når man har det så rotete og møkkete? Det kan være helseskadelig, i den møkka så lager de og spiser mat? Ungene må jo være flaue over å ha venner på besøk? Jeg er selv oppvokst i ett hus der foreldrene mine aldri ryddet og vasket. Jeg unngikk å ha venner på besøk. Men de var også ressurssvake når det gjaldt det meste da. Men det er interessant å se hvordan andre ser på foreldre som har det slik, og høre fra foreldre som har det slik. Hi. Anonymous poster hash: 0fc12...35f De jeg kjenner er ikke oftere syke enn oss andre. Mathygienen og håndhygienen er vel omtrent så god som hos folk flest, så direkte helseskadelig å hekte sokkene fast i tørket appelsinjuce og skuffe seg plass i sofaen er det nok ikke. Men jeg trives ikke der lenge om gangen, sitter å klør i fingrene etter å rydde og vaske når jeg er der.
Liv & Røre Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Vi er en slik rotefamilie dere beskriver. Begge har høyere utdanning, jobber i full stilling, har gode inntekter og følger opp ungene. Årsaken til rotet vårt er nettopp det at vi prioriterer å følge opp barna fremfor å gjøre husarbeid. Så tar vi heller skippertak når det blir for ille. For ingen i dette huset blir mer lykkelig av å ha et støvfritt hjem.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Hmm, men hvor går grensen? I dag fikk vi uanmeldt besøk. Det lå leker utover stuegulvet. Papirer på spisebordet. Litt oppvask på kjøkkenbenken. Klær lå slengt til tørk i gangen. Vi har tre under tre år, så jeg måtte ha vasket konstant om det ikke skulle vært fingermerker rundt omkring. Ellers har vi det relativt rent, det skinner ikke på toalettet, men det er langt fra skittent. Ville dere reagert på å komme inn hos oss? Anonymous poster hash: 7c7e8...897
MrsMilla Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 Nei, ser ikke nødvendigvis sammenheng mellom utdanning eller oppfølging av barn og møkkete hus. Vi kjenner noen som underviser på universitet og har toppjobber - de følger opp barna helt supert og er utrolig hyggelige. Men de har ikke strøkent hus! sikkert fordi de har annet å tenke på enn å gå og rydde og vaske dag etter dag. De fleste har vel den gyldne middelvei på det meste tipper jeg.
Elsker livet Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 Hmm, men hvor går grensen? I dag fikk vi uanmeldt besøk. Det lå leker utover stuegulvet. Papirer på spisebordet. Litt oppvask på kjøkkenbenken. Klær lå slengt til tørk i gangen. Vi har tre under tre år, så jeg måtte ha vasket konstant om det ikke skulle vært fingermerker rundt omkring. Ellers har vi det relativt rent, det skinner ikke på toalettet, men det er langt fra skittent. Ville dere reagert på å komme inn hos oss? Anonymous poster hash: 7c7e8...897 Nei. Det høres ut som rot som kommer i løpet av en kort dag og skitt som kommer på steder man ikke vasker hver gang det er et merke. Jeg vasker f.eks ikke vinduene hver gang jeg ser et fingermerke, det hører med når man har barn.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 Vi er litt sånn.. Og det skyldes at vi prioriter barna, jobber, trening og stort sett alt annet før husarbeid.. Min filosofi er at det er forskjell på rot og skitt.. Og at det finnes ren skitt og skitten skitt.. Vi tåler litt støv og hybelkaniner.. Og vi tåler litt sand på gulvet i gangen.. Men ikke matrester osv Og vi tåler uten tvil leker og rot Anonymous poster hash: 00ea9...5a7
Appelsinpiken Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 Akkurat nå har vi det sånn. Mannen er ofte borte på jobb mellom 10 og 14 timer om dagen, jeg har bekkenløsning fra h... Da er det kun brannslukking som vask av klær og oppvask. Men det kommer seg når forhåpentligvis bekkenløsningen gir seg.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #18 Skrevet 30. april 2014 Faren min har det sånn. Jeg Jar ikke besøkt han de siste 5 år pga det. Men der er det dårlig hygiene i tillegg. Juletrær fra de siste år, oppvask for et par uker. Han flyttet inn for 6 år siden og har ennå ikke pakket ut klærne sine. Det lukter urin og er ikke blitt vasket siden han flyttet inn. Han sier stadig: nå har je begynt å rydde opp, så snart kan dere komme på besøk. Det skjer aldri. Han tar i mot møbler, men kaster ikke de han har. Har sikkert 3-4 sofagrupper. Fikk kjøpt seg et fint klesskap på IKEA for et par år siden, men det ble aldri satt opp. Orker ikke mye kontakt med han pga dette. Han er arkitekt. Anonymous poster hash: 380d8...5e0
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #19 Skrevet 30. april 2014 Idag kunne nok huset ha falt under noe slikt, for nå syns jeg det ser skikkelig bomba ut. Litt for lenge siden jeg tok støvtørk også syns jeg, men skittent er det ikke selv om det er litt støv her og der. Vi tåler litt innimellom. Huset her er aldri strøkent, litt rot her og der er det alltid. Jeg tror det er slik hos de fleste som har litt større barn, og ikke minst aktive barn. Idag kom skolesekkene på plassene sine, men da fotball, fiolin og balett var unnagjort ligger disse tingene strødd. Fant en fotballsko i stua, en i gangen, en i dusjen og den siste blir det spennende å se om de har kontroll over. Men vi har hatt noen aktive dager, i en ukes tid nå så har vi såvidt vært hjemom så ting har blitt satt hr og der og vasking har vi ikke hatt tid til. Støvsugeren har fått jobbe hverdag, men strekker seg der. Oppvaskmaskinen har også jobbet foresten, for ett bomba kjøkken takler jeg ikke. Jeg skal vite at alle benkeplater er reine, får angst når mannen forlater kjøkkenet med skittene benkeplater. Så nå står bare det som ikke fikk plass i vaskemaskinen på benken over, og det var ikke mye. Men normaltsett så er det rent her, men litt rot her og der er det alltid. Forskjell på gammelt rot og dagsgammelt rot. Jeg gleder meg til kommende mnd er ferdig, for denne mnd skjer det så mye. Føler vi bare er hjemmom for å skifte, og da blir det ett ork å begynne å vaske når vi har en halvtime før vi må legge oss. Men men, får fire på kravene noen ganger for å kunne stille opp på det barna ønsker. Jeg hadde ikke stilt opp så mye om ikke ungene hadde ett ønske på det, og jeg er elendig på å si nei når de trengeer folk til ditt og datt. Min mann ler seg skakk, for han er stikk motsatt tror han (men han er jo ikke det ) Anonymous poster hash: e8bd3...b60
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #20 Skrevet 30. april 2014 De av dere som sier dere har det slikt tror jeg misforstår hva jeg mener. Jeg mener ikke at man skal ha ett strøkene hus! Jeg snakker om oppvask som har stått på benken i 1 uke, med muggene middagsrester, gulv som man setter seg fast på når man går, møkkete og rene klær om hverandre på gulvene, bad som det ligger strødd håndklær, tomme doruller, doen er svart og vasken er full med gammel tannkrem, skjeggstubber osv. Sengetøy som ikke er skiftet på månedsvis. Osv osv. Har vanskelig for å tro at alle dere har det slik! Hi Anonymous poster hash: 0fc12...35f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå