Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Har nylig vært i møte på PPT med den som skal skrive sakkyndig vurdering på barnet vårt. Jeg sa at det på nåværende tidspunkt ikke var aktuelt med diverse tester for barnet, og at det heller kunne vente til høsten av forskjellige grunner. Da ble hun sint og sa at dersom jeg ikke ønsket å samarbeide og få hennes hjelp kunne vi like gjerne avslutte saken nå. Kan hun virkelig gjøre dette? Jeg trodde alle barn hadde rett på hjelp, selv om foreldrene ikke ønsker å gjøre akkurat som en fagperson på PPT bestemmer....Barnehagen er forresten enig med oss at det er bedre å vente litt. Noen som har peiling? Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Det er laaaang ventetid hos PPT overalt. Ville tatt det mens dere har sjansen, eller så er det å igjen søke til høsten, og kanskje komme til neste sommer......... Hvorfor mener du det nå er uaktuelt, men til høsten blir det aktuelt? Du vet vel at PPT har aldersadekvate tester? Forstår godt dama hos PPT, for det har blitt satt av tid til dere i en ekstremt travel hverdag, hvor de fleste barn trenger tid til å forberede seg til timene sine. Tro ikke at du får noen akuttime når det trengs til høsten....... Jeg jobber IKKE hos PPT, men har barn som har blitt testet flere ganger pga alder, og jeg ser gjennom dette deres hverdag. Og de er overarbeidet. Så enten eller. La barnet slite med sitt uten tester, og du kommer til å oppleve at det kan gå år til neste sjanse dere får, pga tid, og foreldre som faktisk møter til avtalene sine. Anonymous poster hash: fa149...3a9
Optatium Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Det er nok såpass travelt for ppt at dersom dere ikke ønsker hjelpen nå kan det ta langt id før dere får meste mulighet. Du må nok sånn sett innrette deg etter ppt, eller velge å vente og da muligens forsinke prosessen med ett år.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Hvis hun ble sint så var det uprofesjonelt av henne. Men om hun ble oppgitt så forstår jeg henne godt. Hvis de ikke kan teste barnet har de ikke noe å skrive en sakkyndig vurdering på. Her var det du som var vanskelig. I PPT har vi gjerne stor pågang og mindre ressurser en ønsket. Hun har brukt tid på å sette se inn i saken og forberedt seg til samtale med deg. Tid hun kune brukt på andre viktige ting. Hvorfor har dere kontaktet PPT om dere og barnehagen vil vente til høsten? Da må dere mest antakelig skrive ny søknad og i barnehage er det opptil tre måneders ventetid, i skole opptil seks måneder, i hvert fall er det slik her. Hvem har henvendt seg til PPT, og hvorfor? Hvis barnet trenger hjelp er det greit å komme i gang så fort som mulig for at barnets muligheter skal bli så gode som mulig. Anonymous poster hash: c7553...a92
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Det foreligger en sakkyndig vurdering som er cirka ett år gammel, men fra en annen kommune så de vil ha en ny her. Barnet har per i dag 156 årstimer med spesialpedagog, og hun som skal skrive sakkyndig vurdering skal observere barnet i barnehagen. Barnet trenger tid for å bli trygg på nye mennesker og vi føler derfor at testing på nåværende tidspunkt vil gi "feil" resultat. Ved å vente til høsten kan en som kjenner barnet bedre utføre testene, i tillegg skal barnet legge inn dren og utføre en omfattende synstest på høstparten. Vi som foreldre og barnehagen synes derfor det er bedre å vente for barnets del. Det jeg lurer på er jo om hun kan frata barnet spesialpedagogtimer, fordi hun ikke får "viljen sin"? Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Siste her var selvsagt hi Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 1. Hvorfor henvises barnet? 2. Hvor gammelt er barnet? 3. Hvilke tester gjelder det? 4. Hvorfor er det viktig å vente til høsten med å teste barnet? Dersom du har bedt Ppt om at de skal utarbeide en sakkyndig vurdering, så er det viktig at de har et godt nok grunnlag til å skrive den. Anonymous poster hash: f0911...fd2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Sakkyndig vurdering fra andre kommuner er ikke gjeldende. Ppt i din nåværende kommune har ansvar for å utarbeide ny. Mye skjer i barns utvikling i løpet av et år. Skal hun kunne vurderer hva barnet ditt skal få av ekstra støtte må hun opplyse saken tilstrekkelig. Anonymous poster hash: f0911...fd2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 1. Hvorfor henvises barnet? 2. Hvor gammelt er barnet? 3. Hvilke tester gjelder det? 4. Hvorfor er det viktig å vente til høsten med å teste barnet? Dersom du har bedt Ppt om at de skal utarbeide en sakkyndig vurdering, så er det viktig at de har et godt nok grunnlag til å skrive den. Anonymous poster hash: f0911...fd2 Barnet er 4 år og tester er ennå ikke bestemt, men sliter med språket. Har også svart på noe av dette som #5 Hi Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Sakkyndig vurdering fra andre kommuner er ikke gjeldende. Ppt i din nåværende kommune har ansvar for å utarbeide ny. Mye skjer i barns utvikling i løpet av et år. Skal hun kunne vurderer hva barnet ditt skal få av ekstra støtte må hun opplyse saken tilstrekkelig.Anonymous poster hash: f0911...fd2 De har brukt sakkyndig fra den andre kommunen inneværende år.... Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 De kan bruke en annen kommunes vurdering. Enkelte kommuner mangler PP-rådgivere med testkompetanse slik at de leier inn, det er ikke ulovlig, de er faktisk pliktig til det. Men dersom hun skal skrive en sakkyndig vurdering på bakgrunn av kun observasjon og samtale så kan du risikere at timeantallet synker eller at timene utgår hvis hun mener det ikke er nødvendig med spesialpedagog. Det kommer helt an på hva hun ser den dagen hun skal observere. Jeg forstår at dere vil vente, men dere kan ikke forvente at PPT kan ta saken når dere ønsker det. Mest antakelig har de mye å gjøre. Men mange av de testene som gjennomføres krever en viss kompetanse, dere kan absolutt ikke forvente at dere får utføre disse testene selv. For eksempel testene i Wechsler batteriet er det strenge kriterier på, og det med god grunn! Anonymous poster hash: c7553...a92
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Jeg har selv barn som har slitt med språket, og etter første vurdering fra PPT har fått dren og fjernet mange polypper. Jeg valgte å si ja til ALT PPT ville, og samtidig fikk vi satt inn dren og alt det andre. Vi har fått kontinuerlig hjelp, noe jeg ikke tror ville skjedd om vi valgte sykehusets tid. I dag går dette barnet i 7. klasse, og vi har fortsatt PPT med oss. Hadde vi valgt annerledes helt tidlig(velge bort PPT fordi ingenting skjedde i helsevesenet), så tror jeg neppe vi hadde hatt PPT på vår side i dag. Du risikerer å miste de ekstratimene, det skal du vite........ Og de er himla vanskelige å få igjen. Anonymous poster hash: fa149...3a9
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 En sakkyndig vurdering utarbeidet av ppt i en annet kommune er ikke gyldig, selv om andre over hevder det. I enkelte små kommuner finnes det interkommunalt ppt som betjener flere kommuner, men da fremkommer dette ofte av navnet. Det er å anse som brudd på opplæringsloven dersom ppt ikke utarbeider ny eller prolongerer tidligere vurdering fra forrige hjemkommune. Anonymous poster hash: f0911...fd2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 Bare for å få avklart det så har vi allerede et samarbeid med PPT, og barnet har spesialpedagog og støttepedagog i barnehagen. Det skal i utgangspunktet skrives en ny sakkyndig fordi vi har byttet bokommune, og det siste året har sakkyndig fra tidligere kommune blitt brukt. Vi ble på ansvarsgruppemøtet i høst enige om at tester skulle tas etter synstesten og innlegging av dren. Operasjon(e) skulle blitt gjort nå i våres, men på grunn av misforståelser innad på sykehuset er den utsatt til høsten. Vi (foreldre), barnehage, støttepedagog og spesialpedagog mener det gir et mer riktig resultat hvis testene utføres etter operasjon, og at sakkyndig vurdering nå skrives ut i fra observasjoner som uansett er avtalt. Mitt spørsmål er derfor kan hun virkelig avslutte samarbeidet fordi hun, som har sett barnet vårt en time i høst, synes det er barnets beste å testes av en fremmed når vi andre er uenige i dette? De har fint kapasitet til å vente til høsten sier de selv, og da kan det være en trygg voksenperson til stede. I tillegg til at barnet har utført operasjon. HI Anonymous poster hash: 4f063...d2c
piranha Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 Det er nok litt forskjellig fra kommune til kommune hvordan de jobber, og hva de har mulighet til å gjøre når. Jeg ville nok for barnets del gjort mest mulig for at samarbeidet skulle bli så bra som mulig. Hvis de ser at det fungerer dårlig å utføre tester nå, så får de gjøre de på nytt til høsten, men da har de i hvertfall gjort et forsøk
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 Dersom dere ser for dere en bedring i barnets hverdag etter operasjoner og testing av syn så ser dere for dere at antallet spes.ped timer skal synke, eller? I så fall ville jeg tatt en vurdering med de testene som ppt ønsker slik at dere får beholde mest mulig timer med spe.ped. Anonymous poster hash: 997e1...491
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 Dersom dere ser for dere en bedring i barnets hverdag etter operasjoner og testing av syn så ser dere for dere at antallet spes.ped timer skal synke, eller? I så fall ville jeg tatt en vurdering med de testene som ppt ønsker slik at dere får beholde mest mulig timer med spe.ped. Anonymous poster hash: 997e1...491 Nei, ser ikke for oss at spesped timer vil synke, men at vi vil få et mer riktig bilde av hvilken hjelp barnet faktisk trenger. Per i dag får barnet den hjelpen det har behov for ut i fra hva det trenger nå, og en test vil sannsynligvis ikke gi noe annet bilde. Synes derfor det er mer riktig å teste etter operasjon for å kunne gi barnet riktig hjelp videre... Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #18 Skrevet 30. april 2014 Dersom dere ikke ønsker bistand nå, så er det jo bare å avslutte samarbeidet. Ny henvisning kan jo sendes til høsten når dere trenger hjelp. For andre som står opptil ett år i kø for bistand fra ppt, så fortoner nok dine valgmuligheter seg som lukrative. Anonymous poster hash: f0911...fd2
Iiiiik Skrevet 30. april 2014 #19 Skrevet 30. april 2014 Det er selvfølgelig uprofesjonelt av henne å bli sur, men det er til å forstå at hun gir uttrykk for at det er vanskelig for henne å planlegge egen arbeidshverdag hvis foreldre selv skal få bestemme når testing av et barn skal skje. PPT skal vurdere barnets behov opp mot kravet om likeverdighet. Altså skal ditt barn ha den samme mulighet til å utvikle egne ferdigheter som andre barn i kommunen. Derfor skal egen kommunes PPT gjøre den sakkyndige vurderingen. Det er tydeligvis gjort et unntak ved at den forrige vurderingen er prolongert. For så små barn må sakkyndige vurderinger revideres hyppig, rett og slett fordi barnet utvikler seg raskt. Jeg ville nok tenkt at det er lurt å gjennomføre testingen nå. Da får dere en oppdatert vurdering av barnets behov her og nå. Operasjoner, synstest osv trenger jo ikke automatisk å gi seg utslag i barnets funksjonsnivå umiddelbart. Det er dermed sannsynlig at dere kommer nærmere jul før dere kan vite om drenet gir resultater når det gjelder språkutvikling og om barnet har nytte av synskorrigering. Hva taper dere med å teste nå? Det er neppe sånn at hvis barnet testes nå, så vil ikke revidert testing kunne finne sted f.eks neste vår. Med sakkyndig vurdering nå vil dere kunne på IOPer tilpasset barnets forutsetninger slik de er nå og når neste undervisningsår begynner. Og så får dere heller kreve ny sakkyndig vurdering hvis barnets fungering endres.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #20 Skrevet 1. mai 2014 Det er selvfølgelig uprofesjonelt av henne å bli sur, men det er til å forstå at hun gir uttrykk for at det er vanskelig for henne å planlegge egen arbeidshverdag hvis foreldre selv skal få bestemme når testing av et barn skal skje. PPT skal vurdere barnets behov opp mot kravet om likeverdighet. Altså skal ditt barn ha den samme mulighet til å utvikle egne ferdigheter som andre barn i kommunen. Derfor skal egen kommunes PPT gjøre den sakkyndige vurderingen. Det er tydeligvis gjort et unntak ved at den forrige vurderingen er prolongert. For så små barn må sakkyndige vurderinger revideres hyppig, rett og slett fordi barnet utvikler seg raskt. Jeg ville nok tenkt at det er lurt å gjennomføre testingen nå. Da får dere en oppdatert vurdering av barnets behov her og nå. Operasjoner, synstest osv trenger jo ikke automatisk å gi seg utslag i barnets funksjonsnivå umiddelbart. Det er dermed sannsynlig at dere kommer nærmere jul før dere kan vite om drenet gir resultater når det gjelder språkutvikling og om barnet har nytte av synskorrigering. Hva taper dere med å teste nå? Det er neppe sånn at hvis barnet testes nå, så vil ikke revidert testing kunne finne sted f.eks neste vår. Med sakkyndig vurdering nå vil dere kunne på IOPer tilpasset barnets forutsetninger slik de er nå og når neste undervisningsår begynner. Og så får dere heller kreve ny sakkyndig vurdering hvis barnets fungering endres. Angående testingen er det noe vi i utgangspunktet har blitt enige om, og føler derfor ikke at det noe vi bestemmer. Ingen på ansvarsgruppemøtet følte det var hensiktsmessig med testing før operasjon, og det er hun som plutselig har ombestemt seg. Hun sier også at det er uproblematisk å skrive en ny sakkyndig basert kun på observasjon, men ville, ser det ut til, "bruse litt med fjærene". En av grunnene til at vi ikke ønsker testing nå, er at disse papirene vil følge barnet, og vi ønsker ikke at det skal stå ting som blir "feil". Det er viktig for oss at barnet blir fremstilt så riktig som mulig, slik at de som leser papirene får et riktig bilde av barnet. Jeg jobber selv med barn med spesielle behov, så jeg vet hvordan systemet fungerer. HI Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #21 Skrevet 1. mai 2014 La de teste barnet. Uansett så er en sakkyndig vurdering ofte en bred vurdering av barnet, og det er jo spesialpedagogen som utarbeider IOP'en. Jeg skjønner ikke helt problemet. Det er jo ikke slik at en sakkyndig vurdering er skrevet i stein. Om barnets forutsetninger forandrer seg radikalt til høsten, så har dere krav på ny vurdering. Men da har dere hvertfall allerede noen timer til grunn og en allerede god, etablert kontakt med PPT. Om dere setter dere på bakbeina nå, så ser jeg ikke hvordan der gagner deres barn. Dere kan risikere å miste alt av støtte, og at det kan ta månedsvis å få ny. Ressurser settes av hvert barnehageår og skoleår til ekstra støtte for barn med spesielle behov. Dere kan risikere å gå et helt år uten krav til verken spesial- eller støttepedagog for deres barn. Anonymous poster hash: 624f0...5b6
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #22 Skrevet 1. mai 2014 Kan jeg spørre om barnet er psykisk utviklingshemmet? Anonymous poster hash: c7553...a92
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #23 Skrevet 1. mai 2014 Støttepedagog hadde ikke hun noe med, så det må barnehagen ordne med kommunen selv...Vi har allerede et etablert samarbeid med PPT, og barnet har i dag spesialpedagog noen timer i uken. Barnet er ikke psykisk utviklingshemmet, men sliter med språk og er litt forsinket i utviklingen. Vi er litt redde for merkelapper på barnet, og nei en sakkyndig vurdering er ikke hogget i stein, men det føles jammen slik til tider Er pedagog selv, og har sett på både godt og vondt hvordan ting fungerer både i teori og praksis. HI Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #24 Skrevet 1. mai 2014 Jeg skjønner deg veldig godt, Hi. Vi har selv opplevd anbefaling om henvisning til PPT på bakgrunn av dn ABC test som vi foreldrene ikje kjente oss igjen i i det hele tatt - enkelte ting var direkte feil, som at barnet ikke hadde pinsettgrep, noe vi lett kunne etterprøve. Vi opplever at det å stille spørsmålstegn ved noens faglige vurdering tydelig kan oppleves som et personangrep på den det gjelder. Da blir det vanskelig å få et godt samarbeidsklima. Vi er nå enige i en henvisning, fordi det ikke skader å få en "second opinion" og fordi vi ikke ønsker å stå i veien for hjelp til barnet. Det du beskriver er akkurat det jeg frykter, at man som foreldre har fint lite å si når man først kommer seg inn i systemet. Jeg syns deres saksbehandler har opptrådt uprofesjonelt ved å true med avslutning av hjelpetiltak fordi dere har vært uenige i fremgangsmåte. Og i tillegg har dere med bhg på laget? Anonymous poster hash: c84de...c73
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #25 Skrevet 1. mai 2014 Jeg skjønner deg veldig godt, Hi. Vi har selv opplevd anbefaling om henvisning til PPT på bakgrunn av dn ABC test som vi foreldrene ikje kjente oss igjen i i det hele tatt - enkelte ting var direkte feil, som at barnet ikke hadde pinsettgrep, noe vi lett kunne etterprøve. Vi opplever at det å stille spørsmålstegn ved noens faglige vurdering tydelig kan oppleves som et personangrep på den det gjelder. Da blir det vanskelig å få et godt samarbeidsklima. Vi er nå enige i en henvisning, fordi det ikke skader å få en "second opinion" og fordi vi ikke ønsker å stå i veien for hjelp til barnet. Det du beskriver er akkurat det jeg frykter, at man som foreldre har fint lite å si når man først kommer seg inn i systemet. Jeg syns deres saksbehandler har opptrådt uprofesjonelt ved å true med avslutning av hjelpetiltak fordi dere har vært uenige i fremgangsmåte. Og i tillegg har dere med bhg på laget? Anonymous poster hash: c84de...c73 Vi forstår godt at PPT sine sakkyndige har sin måte å jobbe på, vi er bare ikke helt enig i fremgangsmåten akkurat nå Problemet er nok at vi faktisk har barnehagen i ryggen, samt at jeg har fagkompetanse på området, dette føler saksbehandler som truende...Samarbeidsklimaet er ikke helt på topp nå nei. Vi ønsker heller ikke tester vi ikke vil kjenne oss igjen i, for at barnet så må gjennom dem på nytt. Vi ønsker selvsagt at barnet skal få best mulig hjelp, men ikke på feil premisser. Vi føler også at hvis noen tester viser at barnet er sånn eller sånn, så er barnet sånn...og da jobber de kun ut i fra det, papirer kan være skumle og stigmatiserende også. Anonymous poster hash: 4f063...d2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå