Gå til innhold

Jeg blir satt ut av så lite :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk sammen en venninne/god bekjent fra butikken i dag. Da møter vi plutselig på den 18 år gamle datteren av en venninne av meg - som jeg kjenner relativt godt, men min venninne kun vet hvem er. 

Så jeg sier Hei til denne jenta, og følger opp med "hvor skal du". Vi stoppet liksom aldri opp men fortsatte å gå sakte alle sammen - slakket av på tempoet litt liksom. Så ingen la opp til noen samtale, egentlig. 

I det jeg spør om hvor hun skal så avbryter hun jeg gikk sammen med "Neimen, hva bryr det deg hvor hun skal da"? - litt brått og så brøt hun sammen i latter. 

Slikt setter meg helt ut, og jeg tenker...hva, var det et uhøflig spørsmål? Var jeg frekk som spurte? Spør man ikke om sånt? Osv. osv. 

Jeg går videre og min venninne syntes visst at hun hadde vært veldig morsom for hun ler ennå. Jeg går over på et annet tema og selv om jeg har mest lyst til å si til henne hvorfor hun avbrøt sånn, at jeg spør vel hvem jeg vil om hva jeg vil og at jeg kjenner denne jenta greit så jeg syntes ikke det var noe rart å spørre om hvor hun var på vei. Men jeg synes en slik reaksjon ville være uhøflig og vil ikke sette min venninne ille til mote. 

Blæh...hva synes dere?

Anonymous poster hash: c89c5...c62
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk sammen en venninne/god bekjent fra butikken i dag. Da møter vi plutselig på den 18 år gamle datteren av en venninne av meg - som jeg kjenner relativt godt, men min venninne kun vet hvem er. 

Så jeg sier Hei til denne jenta, og følger opp med "hvor skal du". Vi stoppet liksom aldri opp men fortsatte å gå sakte alle sammen - slakket av på tempoet litt liksom. Så ingen la opp til noen samtale, egentlig. 

I det jeg spør om hvor hun skal så avbryter hun jeg gikk sammen med "Neimen, hva bryr det deg hvor hun skal da"? - litt brått og så brøt hun sammen i latter. 

Slikt setter meg helt ut, og jeg tenker...hva, var det et uhøflig spørsmål? Var jeg frekk som spurte? Spør man ikke om sånt? Osv. osv. 

Jeg går videre og min venninne syntes visst at hun hadde vært veldig morsom for hun ler ennå. Jeg går over på et annet tema og selv om jeg har mest lyst til å si til henne hvorfor hun avbrøt sånn, at jeg spør vel hvem jeg vil om hva jeg vil og at jeg kjenner denne jenta greit så jeg syntes ikke det var noe rart å spørre om hvor hun var på vei. Men jeg synes en slik reaksjon ville være uhøflig og vil ikke sette min venninne ille til mote. 

Blæh...hva synes dere?

Synes ikke det var rart å spørre, men kanskje litt rart å ikke stoppe samtidig? Men venninnen din var litt frekk her, synes du kan si at du kjente jenta og visste at hun bodde et stykke unna.

Anonymous poster hash: 909bc...273

Skrevet

Synes sånne spørsmål er frekke. Blir selv provosert av å møte noen som spør hva/hvor jeg skal. Helt i orden å spørre om "hvordan har du det?" "Alt bra?" etc, men ikke spesifikt hva jeg skal. Svarer konsekvent "ikke noe spesielt" i håp om at folk skal lære seg litt folkeskikk, men ingen tar hintet. 

Nær familie spør selvsagt og da svarer jeg om jeg ikke skal noe personlig som til legen eller lignende, men andre kan da holde seg for gode til å snoke slik. Kun nysgjerrighet som gjør at man spør om noe sånt.

Skrevet

Blæh...hva synes dere?

Synes ikke det var rart å spørre, men kanskje litt rart å ikke stoppe samtidig? Men venninnen din var litt frekk her, synes du kan si at du kjente jenta og visste at hun bodde et stykke unna.

Anonymous poster hash: 909bc...273

HI

Min venninne vet godt at jeg kjenner henne. Siden vi var et følge med flere barn så ble det til at jeg halvstoppet mere...da de andre fortsatte å gå. Men jeg hadde nok stoppet om samtalen hadde fortsatt. Men det fikk jeg aldri vite. Puh...jeg synes mennesker er så rare noen ganger. Men jeg tror nok hun skjønte at det var rart det hun hadde sagt....hun ble litt stille etterpå og snakket ikke mer om denne jenta.

Skrevet

Jeg syntes det var rart at du spurte hvor hun skulle.

Anonymous poster hash: 733d4...b1a

Skrevet

HI

Hvorfor er det rart? Jeg kjenner henne ålreit godt, hun er 18 år - det var et rent høflighetsspørsmål....sånn som hvor er du på vei hen? Det er sjelden jeg møter på henne på stedet her vi bor..enten kjører hun moped eller bil...eller så ble hun kjørt av moren (når hun var yngre). 

Om folk ikke vil fortelle hvor de skal, fordi det er personlig, så kan de jo bare si at de skal i butikken eller noe annet. Jeg fulgte ikke etter henne for å få vite om det var sant. 

Tenk at vi kommer dithen, hvor vi ikke kan spørre "snokende" spørsmål, i fare for å være for påtrengende. Hjelpes....

Skrevet

HI

Hvorfor er det rart? Jeg kjenner henne ålreit godt, hun er 18 år - det var et rent høflighetsspørsmål....sånn som hvor er du på vei hen? Det er sjelden jeg møter på henne på stedet her vi bor..enten kjører hun moped eller bil...eller så ble hun kjørt av moren (når hun var yngre). 

Om folk ikke vil fortelle hvor de skal, fordi det er personlig, så kan de jo bare si at de skal i butikken eller noe annet. Jeg fulgte ikke etter henne for å få vite om det var sant. 

Tenk at vi kommer dithen, hvor vi ikke kan spørre "snokende" spørsmål, i fare for å være for påtrengende. Hjelpes....

Stor forskjell på å spørre hvordan det står til, og hva eller hvor noen skal. Det siste er ikke høflig, det er frekt, snokende og kun fordi den som spør er nysgjerrig. Det første er av høflighet, og er ikke påtrengende. Snoking er forøvrig ALLTID påtrengende, det har aldri vært greit og burde heller aldri bli det. 

Skrevet

HI

Stor forskjell på å spørre hvordan det står til, og hva eller hvor noen skal. Det siste er ikke høflig, det er frekt, snokende og kun fordi den som spør er nysgjerrig. Det første er av høflighet, og er ikke påtrengende. Snoking er forøvrig ALLTID påtrengende, det har aldri vært greit og burde heller aldri bli det. 

Da spørs det vel om hvor paranoid personen som blir spurt er. Når jeg spør noen om hvor de er på vei så er det ikke av ren snoking men fordi jeg interesserer meg for personen. Jeg traff henne hjemme hos familien for et par dager siden og vet at hun har det bra - derfor var det litt teit å spørre om det atter en gang. Jeg ble litt overrasket over å se henne der og da, og derav spørsmålet. 

DET ER IKKE SNOKING!! Om jeg hadde spurt henne om HVA hun skulle på apoteket eller i butikken...da blir det snoking. Men å spørre et relativt uskyldig spørsmål kan ikke regnes som snoking for min del. Da kan man jo nesten ikke spørre hverandre om noe mer da....annet enn om de har det bra. 

Går det bra på skolen? --> snoking

Gikk prøven bra? --> snoking

Har du fått lappen ennå? --> snoking

Osv osv...

Skrevet

Jeg tenker at hun hadde et ærend hun ikke ville dele med deg. Det kan hende hun ble satt ut av spørsmålet ditt, hun hadde kanskje ikke forventet at noen skulle spørre henne så glapp det litt sånn ut av henne.

Jeg syns du var litt frekk. Hadde foretrukket at noen heller spurte om hvordan det gikk, også kunne jeg utdypet så mye jeg selv ønsket. Hvis noen hadde spurt meg hva jeg skulle og jeg skulle på matbutikken hadde jeg bare sagt det. Men om man skal noe annet så er det ikke sikkert jeg hadde villet fortelle det.

Du var frekk og hun var frekk...

Anonymous poster hash: cc6b0...5de

Skrevet

Jepp, jepp, jepp. Man må se ann hvor godt man kjenner noen før man spør sånne ting. Men å spørre om det går bra på skolen er en enkel ting, på samme måte som om det går bra ellers. Man svarer ja og er ferdig med det. 

Å spørre hvor noen skal, eller hva de skal er frekt i min verden. Og jeg hadde reagert akkurat som venninnen din, blitt flau over at du spurte slik og avbrutt deg. Tenk hvor mye en 18 år gammel jente kan ha fore seg som hun ikke vil at hennes mors venninne skal vite om! 

Det er ikke like lett å komme på en hvit løgn kjapt om man skal noe veldig privat, ikke om man ikke er forberedt på å svare på spørsmål. (Noe det tyder på siden hun ikke stoppet opp for å snakke med deg.) 

Jeg pleier å vente til folk forteller selv jeg, om de ønsker å fortelle så pleier de å nevne hva de skal. Og da kan jeg være høflig og interessere meg. Å grave i deres gjøremål har jeg ikke noe ønske om, og om andre gjør det hadde jeg blitt skamfull på deres vegne. Barn er fæle til dette, å spørre hvor folk skal, hva de skal kjøpe der osv.(For de slutter ikke etter første spørsmålet) Det er noe man bør lære barna fra de er små at slik spør man ikke, det er frekt og ikke høflig. 

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Misforstår jeg, eller var det venninnen hi opprinnelig gikk sammen med som brøt ut med "det har vel ikke du noe med"?, hvis det er som jeg tror, og venninnen din lo etterpå, antar jeg at hun bare prøvde å være morsom, ikke mer enn det.

Om jeg misforstår og det var 18 åringen som kom med den, så vil jeg si at enten tullet hun også, eller så er det hun som er frekk! Å spørre noen hvor de skal er ikke snodig i mine øyne, og et helt vanlig spm her jeg bor!

Skrevet

Litt hårsår er du nok. Sett i etterpåklokskapens lys, så ville jeg kanskje ikke spurt om hvor hun skulle hvis jeg var deg, men det er ikke verdens undergang for å si det sånn. Venninna di var kanskje også litt brå, men jeg hadde ikke mistet nattesøvnen av det heller...

Get over it - hvis alle skal henge seg opp i sånne ting så er det ikke rart det blir krig i verden! ;-)

Anonymous poster hash: 9bd0b...b4e
Skrevet

Jeg tenker at hun hadde et ærend hun ikke ville dele med deg. Det kan hende hun ble satt ut av spørsmålet ditt, hun hadde kanskje ikke forventet at noen skulle spørre henne så glapp det litt sånn ut av henne.

Jeg syns du var litt frekk. Hadde foretrukket at noen heller spurte om hvordan det gikk, også kunne jeg utdypet så mye jeg selv ønsket. Hvis noen hadde spurt meg hva jeg skulle og jeg skulle på matbutikken hadde jeg bare sagt det. Men om man skal noe annet så er det ikke sikkert jeg hadde villet fortelle det.

Du var frekk og hun var frekk...

Jeg misforstod, trodde det var jenta som svarte deg slik.

Vil i så fall tippe at vennina di syns du var frekk og prøvde å unngå at du dummet deg ut.

Skrevet

Eg syns ikkje det var frekt (av deg), angående venninna di syns eg det høres ut som ho mangle litt sosiale antenne ;)

Skrevet

Du spør hva andre syntes, og når de sier sin oppriktige mening bruker du mye plass på å forsvare deg. Hvorfor spør du om du ikke tåler å høre svaret en gang?

Jeg syntes også det et et frekt spørsmål av deg uansett hvor godt du kjenner noen, av den enkle grunn at du ikke har noe med det. Spørsmålet er alt for direkte. Det er bedre å spørre om det går bra med henne etc, om du vil vise at du bryr deg om henne.

Hvorfor er det direkte? Tenk om hun skulle til gynekologen, elskeren sin, på polet etc. Det raker virkelig ikke deg hvor hun skal.

Nå er jeg spent på å se om du tålte dette eller om du igjen må forsvare deg fordi du er så hårsår.

Anonymous poster hash: e4692...c33

Skrevet

Syns det var ganske frekt jeg.. Jeg er som deg, blir satt ut av ganske mye og tar ting veldig personlig. Men så mente hun det kanskje for tull? Jeg gir deg et tips; ikke tenk mer på det, det gjør deg ikke bra :) Det var nok ment som tull og noen "tenker" ikke helt over hva de sier. :)

Anonymous poster hash: 0fdc2...169
Skrevet

Du var ikke frekk, men det var venninnen din!

Anonymous poster hash: 4e8d1...cd6
Skrevet

Syns venninna di var den frekke her.....

Anonymous poster hash: 30966...690
Skrevet

Syns det var ganske frekt jeg.. Jeg er som deg, blir satt ut av ganske mye og tar ting veldig personlig. Men så mente hun det kanskje for tull? Jeg gir deg et tips; ikke tenk mer på det, det gjør deg ikke bra :) Det var nok ment som tull og noen "tenker" ikke helt over hva de sier. :)

At det var VENNINNEN din som var frekk* My bad :)

Skrevet

Ikke rart at det er mange som sliter med sosial angst når allt mulig er frekt å spørre om/snakke om. Man går jo konstant bekrymmet over at man har sagt noe galt/frekt!

Skrevet

Du tenker for mye :)

Anonymous poster hash: d03fb...17e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...