Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #1 Skrevet 30. april 2014 Handlet en pose på Kiwi som kostet 550kr. Kjøpte to pk bleier, en fruktmospose, en barnegrøt, en slik maissnack med hirse, to bokser kesam, en cottage cheese, to stk kalkunpålegg, bananer, en melon og en pakke med to modne avokadoer, + en boks snus til mannen. 550kr!! Anonymous poster hash: 1c837...928
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #2 Skrevet 30. april 2014 Snus er ikke sunt. Anonymous poster hash: 0c6a6...d9e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #3 Skrevet 30. april 2014 Ikke spesielt sjokkerende! Første gang du handler? Anonymous poster hash: 7ca8b...a39
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #4 Skrevet 30. april 2014 Sunt er ikke dyrt. Den mengden grønnssaker og frukt jeg handler til 500 kr er masse, mot hvor mye litt godterier koster. Anonymous poster hash: 94411...852
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #5 Skrevet 30. april 2014 Jeg syns du fikk mye for pengene og om dere kutter ut snusen blir det mye billigere. Norge er det landet som bruker minst % av lønnen sin på mat. Anonymous poster hash: f86c5...ece
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #6 Skrevet 30. april 2014 Det koster ikke noe mindre å kjøpe usunt: I dag handlet jeg to pepsi max, et hundebein til bisken, druer, et par bananer, popcorn, potetgull, nøttemix, to pakker røyk, 4 øl. Kom på 533 kr. Alt sammen er egentlig bare tull, vi handler en gang i uken og da har vi alt vi trenger. Skulle en svipptur bort på butikken, fordi det hadde vært koselig med litt øl og snaks i dag i og med at det er fri i morgen. Forrige fredag handlet vi for 700 kr for en hel uke med mat og husholdningsartikler. Skal man handle billig, så må man være bevisst - uansett om man skal være sunn eller usunn. Kjøp på tilbud, sjekk priser, velg billigere varianter... Anonymous poster hash: 1324a...677
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #7 Skrevet 30. april 2014 Handlet en pose på Kiwi som kostet 550kr. Kjøpte to pk bleier, en fruktmospose, en barnegrøt, en slik maissnack med hirse, to bokser kesam, en cottage cheese, to stk kalkunpålegg, bananer, en melon og en pakke med to modne avokadoer, + en boks snus til mannen. 550kr!! Anonymous poster hash: 1c837...928 Om du trekker fra bleiene og snusen, som ikke går under den kategorien jeg kaller 'sunt', så kan det vel ikke ha kostet så mye? Anonymous poster hash: a1e0d...8c9
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #8 Skrevet 30. april 2014 Det finnes jo mye annet som er sunt, og som faktisk koster lite. Om jeg trekker fra snus, husholdningsartikler og det som ikke er mat, kan jeg fint ta en ukeshandel til 500,- om jeg kun teller med maten. Glutenfrie varer er utenom. Vi har mange butikker rundt her jeg bor, og jeg følger med på ukestilbudene og handler deretter. Handler grønnsaker, hermetikk og diverse på innvandrerbutikk. Spiser og kjøper ikke kjøtt, fisk eller egg. Det er mange som sier at et vegetarkosthold må jo være såå dyrt, men det er det overhode ikke. En familiemiddag med lasagne kan jeg handle inn til for en hundrelapp, og da er det attpåtil grønnsaker til overs. Anonymous poster hash: dd932...113
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #9 Skrevet 30. april 2014 Det er dyrt med sundt. Skal du lage alt fra bunn blir det dyrt. Dritt mat er billigt og jeg har komt ut med detta. Siden ein bur på bygder og har kun 1 til 2 butikker og velge blir det dyrt med sundt. Enklere og handle i byer og gå fra den til den og plukke billigt. Anonymous poster hash: f79ad...495
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #10 Skrevet 30. april 2014 Kjøpte du libero? Det er vel 50kr pakka, og en boks snus er vel 70-80kr? Kunne fort spart 170kr der i så fall. Anonymous poster hash: 76cc8...a87
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #11 Skrevet 30. april 2014 Det er dyrt med sundt. Skal du lage alt fra bunn blir det dyrt. Dritt mat er billigt og jeg har komt ut med detta. Siden ein bur på bygder og har kun 1 til 2 butikker og velge blir det dyrt med sundt. Enklere og handle i byer og gå fra den til den og plukke billigt. Anonymous poster hash: f79ad...495 SUNT!!!!! Anonymous poster hash: 1386e...602
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #12 Skrevet 30. april 2014 Det er dyrt med sundt. Skal du lage alt fra bunn blir det dyrt. Dritt mat er billigt og jeg har komt ut med detta. Siden ein bur på bygder og har kun 1 til 2 butikker og velge blir det dyrt med sundt. Enklere og handle i byer og gå fra den til den og plukke billigt. Anonymous poster hash: f79ad...495 Egentlig ikke. Se på fruktmosen. En sånn trykkepose koster her oppimot 20 kr. (19 et eller annet sist jeg så) For 20 kr får du ihvertfall en banan, et eple eller to og en aprikos eller nektarin. Lager du fruktmos selv av dette får du ca 4 porsjoner. Og det tar få minutter. Anonymous poster hash: 6947b...c46
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #13 Skrevet 30. april 2014 Rene kjøttprodukter dyrere enn blandingsprodukter. 1/2 kg middagspølser koster halvparten av 1/2 kg svinekoteletter/kyllingfilet. Grovt brød er dyrere enn kneip, Fettredusert fløte er dyrere enn vanlig fløte. Jevnt over er de fleste sunne alternativer dyrere. Anonymous poster hash: b1b48...b50
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #14 Skrevet 30. april 2014 Jeg syns du fikk mye for pengene og om dere kutter ut snusen blir det mye billigere. Norge er det landet som bruker minst % av lønnen sin på mat. Anonymous poster hash: f86c5...ece Det er mulig det er riktig så statistisk, men det er nok ikke helt riktig allikevel. Andel fattige, andel rike, forskjellen på rik og fattig, og hvordan inntekt gir seg utslag i matvalg spiller helt klart inn i den sammenligningen. Det er ingen tvil om at det er dyrt med mat i norge. Men det er faktisk ikke slik at det er så mye dyrere å leve sunt, det er faktisk biigere. Den handlekurven var forresten ikke spesiell sunn, og den var ikke spesielt billig. HI har kjøpt det hun har llyst på, uten å tenke særlig på dette med pris i forhold til sunnhet. Kjøpte to pk bleier, en fruktmospose, en barnegrøt, en slik maissnack med hirse, to bokser kesam, en cottage cheese, to stk kalkunpålegg, bananer, en melon og en pakke med to modne avokadoer, + en boks snus til mannen. 550kr!! Babyen kan fint bruke billige belier så lenge det ikke er noe atopisk eller andre store plager som trenger dyreste sorten. Babyen trenger ikke en fruktmos pose, det er svindyrt, mos et eple, pære, eller annen frukt, det er sunnere og koster en brøkdel. Barnegrøt er ikke nødvendig etter en viss alder, kan fint spise vanlig billig havregrøt. Ingen helseforskjeller. Mais snack med hirse er også helt fullstendig unødvendig, det er bare magefyll, ingenting sundt, ingen næring, samme hva det må stå på pakken. En skalk er mye bedre og billigere. Kesam og cottage cheese er heller ikke sunt, det er melkeproteiner i stre mengder og det er dyrt, hva skal det brukes til, det er ikke drygt. Men helt greit, så lenge det blir et lite supplement. Frukten var jo grei, men man kan kjøpe den frukten butikken har på tilbud, så kjøper man melon når den er til en rimelig penge og avokado når den er på salg, og så kjøper man appelsiner og epler når det er de som er billig. Snusen sier seg jo selv, ikke særlig billig og ikke særlig sunn. Anonymous poster hash: 2bcb7...59f
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #15 Skrevet 30. april 2014 Dette hadde vi et prosjekt om på ernæring før jul... Konklusjonen: Det er billigere å spise sunt enn folk tror! Så. Nei. Ferske grønnsaker og fersk frukt f.eks koster ikke mye! Se på prisene neste gang du er i butikken. Det er selvfølgelig forskjell på epler også, men du velger selv å kjøpe det dyreste.... En snusboks er mer enn er eple om dagen i en hel uke og de som snuser bruker vel rundt en om dagen mange! Så slutt å klag, lær deg heller å lage mat og faktisk planlegge... Det funker! Anonymous poster hash: 35a95...e5e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 De 2-pakningene med avokado er VELDIG dyre! Du får en pose med avokado på prix til en brøkdel av prisen for 2-pakningene. (Høyeste prisen jeg har sett på de er 50kr!! For TO avokadoer!) Rema 1000-bleiene er kjempegode!! Anonymous poster hash: c7477...744
Anonym bruker Skrevet 30. april 2014 #17 Skrevet 30. april 2014 Rene kjøttprodukter dyrere enn blandingsprodukter. 1/2 kg middagspølser koster halvparten av 1/2 kg svinekoteletter/kyllingfilet. Grovt brød er dyrere enn kneip, Fettredusert fløte er dyrere enn vanlig fløte. Jevnt over er de fleste sunne alternativer dyrere. Anonymous poster hash: b1b48...b50 Du får mer nyttige næringsstoffer for pengene, så er i alt ikke dyrere. Du trenger f.eks mindre grovt brød for å bli mett enn f.eks loff! Anonymous poster hash: 35a95...e5e
Masekråka! Skrevet 1. mai 2014 #18 Skrevet 1. mai 2014 Har aldri spart så mye penger som etter at jeg begynte å lage mat fra bunnen Mye sunnere, mye billigere. Da jeg kuttet ut potetgull, smågodte og brus sparte jeg en formue. I min verden er sunt billig.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2014 #19 Skrevet 1. mai 2014 Du må se på prisene før du handler. Frukt og grønt har sesonger hvor det er billig. Melon f.eks. er ikke i sesong nå. Derimot er kiwi og blåbær/ jordbær ganske billige for øyeblikket. Jeg kjøpte en hel vannmelon igår, og den kostet nesten 100,-. Det er billigere å kjøpe fersk frukt å mose selv enn å kjøpe de ferdige posene. Anonymous poster hash: 0883b...79c
Følelsesvims Skrevet 1. mai 2014 #20 Skrevet 1. mai 2014 For tomat varierer feks kilosprisene fra 5 kr tror jeg til oppmot 100 (avhengig av om du kjøper løsvekt, cherry, plommetomater i shaker, osv), samme med epler, gulrøtter og det meste annet. Hvis man venner seg til å se på kilospris istedenfor stykkpris sparer man fort mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå