Gå til innhold

Hyperallergisk mot vepsestikk, epipenn og gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du hyperallergisk og har vært nødt til å bruke epipenn under svangerskapet? Eller kjenner du noen som har brukt det? Jeg fikk et alt for vagt svar av legen i dag... Er ute etter erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har anafylaksi og den virket umiddelbart på meg. Har aldri hørt at bruk under svangerskap skal være farlig. Men vet at den ikke virker på enkelte.

Anonymous poster hash: 76b8f...416
Skrevet

Ja, jeg har anafylaksi og den virket umiddelbart på meg. Har aldri hørt at bruk under svangerskap skal være farlig. Men vet at den ikke virker på enkelte.

...og du ble nødt til å bruke den i svangerskapet? Legens kommentar var litt sånn som "Det er bedre med en levende mor..." Men ikke et ord om barnet. Er redd jeg setter barnets liv i fare om jeg må ta epipenn...

Skrevet

ring astma- og allergiforbundet.. de er veldig flinke til å gi gode råd :)

Anonymous poster hash: b3125...e02
Skrevet

Har ingen erfaring med det,men har prøvd å lese meg opp på det (er sykepleier med en hyperalergisk, gravid svigerinne). Det finnes veldig lite forskning på det, og jeg kom egentlig bare fram til samme svaret som du fikk av legen din. Om du er så allergisk at du risikerer å dø om du ikke bruker epipennen så sier det vel seg selv at du må bruke den om behovet melder seg. Barnet vil uansett ikke overleve om du dør.

Anonymous poster hash: 2cf3f...298

Skrevet

Jeg er også allergisk. Spurte også om dette i et svangerskapet. Svaret var vel egentlig at jeg Må jo ta epidemien, ellers stryker jeg jo med....

Jeg mener allikevel legen sa at det ikke var noe spesiell fare for baby.

Anonymous poster hash: 1d443...3f9

Skrevet

...og du ble nødt til å bruke den i svangerskapet? Legens kommentar var litt sånn som "Det er bedre med en levende mor..." Men ikke et ord om barnet. Er redd jeg setter barnets liv i fare om jeg må ta epipenn...

Jeg brukte epipenn i svangerskapet ja :)

Skrevet

Hva er dere allergisk mot, og når merker dere på kroppen at dere må ta fram epipennen?

Har selv fått en penn av legen, da jeg skulle til statene i vinter og fordi jeg er så engstelig for min kryssallergi, som jeg har fått ifm pollen. Har aldri hatt en alvorlig reaksjon, men er livredd for og få det, siden blodprøvene viste utslag på peanøtter, som igjen kan være ganske alvorlig!

Anonymous poster hash: d1fed...40a

Skrevet

ring astma- og allergiforbundet.. de er veldig flinke til å gi gode råd :)

Anonymous poster hash: b3125...e02

Takk, den muligheten hadde jeg ikke tenkt på :) 

Skrevet

HI her! :) 

I går hentet jeg nye epi-penner på apoteket og fikk snakke med farmasøyten. Hun var myye mer informativ og kunne fortelle at

1: Barnet blir påvirket av adrenalinet i epi-pennen, men det er ikke så store doser at det er fare for barnets liv. Barnet får omtrent den samme reaksjonen som mor. (hjertebank ol) 

2: En bør ringe 113 og tas til sykehus for sjekk av mor og barn etter injeksjon av epi. 

Jeg ble i hvert fall beroliget - etter kommentaren fra legen, hørtes det nesten ut som at en dose adrenalin ville ta livet av barnet... :o

Så får jeg håper at jeg holder meg unna vepsen og vepsen unna meg - før barnet kommer, en gang i begynnelsen av juni... 

:babysmokk:  :babyjente:  :babygutt:

Skrevet

I går hentet jeg nye epi-penner på apoteket og fikk snakke med farmasøyten. Hun var myye mer informativ og kunne fortelle at

1: Barnet blir påvirket av adrenalinet i epi-pennen, men det er ikke så store doser at det er fare for barnets liv. Barnet får omtrent den samme reaksjonen som mor. (hjertebank ol) 

2: En bør ringe 113 og tas til sykehus for sjekk av mor og barn etter injeksjon av epi. 

Jeg ble i hvert fall beroliget - etter kommentaren fra legen, hørtes det nesten ut som at en dose adrenalin ville ta livet av barnet... :o

Så får jeg håper at jeg holder meg unna vepsen og vepsen unna meg - før barnet kommer, en gang i begynnelsen av juni... 

Godt at du fikk hjelp, og ble beroliget :-)

Det skal vel litt til for at man blir stukket av veps vel, sjansen er vel ikke så stor? Har du blitt stukket flere ganger, siden du er allergisk blitt?

Skrevet

Godt at du fikk hjelp, og ble beroliget :-)

Det skal vel litt til for at man blir stukket av veps vel, sjansen er vel ikke så stor? Har du blitt stukket flere ganger, siden du er allergisk blitt?

Ja, det skal jo litt uflaks til for å bli stukket... Jeg er vel stukket en 5-6 ganger i løpet av livet, kanskje... Men, nå er det lenge siden - og jeg har egentlig aldri opplevd å ha fått en stor allergisk reaksjon. Jeg tok en allergi-test for ett par år siden, som tilfeldigvis avdekket hyperallergi mot sånne krek... Satser på at vepseåret ikke slår til før utpå sommeren :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...