Gå til innhold

Noen som har hatt morkakesvikt i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags oppfølging fikk dere? Hvor ofte fikk dere oppfølging på sykehuset i neste svangerskap?

Anonymous poster hash: c89e5...6a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ble oppdaget ved mindre aktivitet i magen og avflatet symfysemål i uke 29. Ble fulgt opp med tilvekstkontoller, ultralyder og CTG'er hver uke frem til forløsning i uke 32. Har ikke fått flere barn etter det, men ved et eventuelt neste svangerskap skal jeg følges opp nøye av fastlege, på samtale på sykehuset samt gå på blodfortynnende.

Anonymous poster hash: 3f317...9ce

Skrevet

Ja. Ble oppdaget ved mindre aktivitet i magen og avflatet symfysemål i uke 29. Ble fulgt opp med tilvekstkontoller, ultralyder og CTG'er hver uke frem til forløsning i uke 32. Har ikke fått flere barn etter det, men ved et eventuelt neste svangerskap skal jeg følges opp nøye av fastlege, på samtale på sykehuset samt gå på blodfortynnende.

Ok, høres ut som du ble tatt godt vare på og får god oppfølging neste gang også.

Jeg har fått påvist morkakesvikt nå og er så usikker på hva jeg kan forvente av oppfølging på sykehuset, hvor ofte og om de tar det alvorlig nok til å forløse dersom det skulle være nødvendig. Har mine tvil, hører om så mange historier der folk ikke blir tatt seriøst.. :/ Det var liksom så lite informasjon å få og jeg ble sendt hjem igjen og skulle få ny time snart (de har det med å sende sånt i posten...) :/

Skrevet

Mitt råd er: følg NØYE med selv! Ikke stol på at de har kontrollen. Ved det minste tegn til mindre/annerledes liv i magen bærer det rett til mottaket, hvor du krever å bli sjekket med CTG. De har ikke liv til å ikke ta deg imot. Jeg var på sykehuset på kontroll samme dagen som jeg ble innlagt. Fikk time for ny kontroll en uke etter. På kvelden kjente jeg enda mindre liv, og dro på sykehuset. Ble lagt inn, og forløst etter to døgn med kontinuerlig overvåkning. Da kalenderen på telefonen min ga beskjed om at tiden var inne for rutinekontrollen, var babyen allerede 5 dager gammel. Babyen ville ikke overlevd lenge i magen. Så lenge du tar dette på alvor går det nok fint! Hvilken uke er du i?

Skrevet

Mitt råd er: følg NØYE med selv! Ikke stol på at de har kontrollen. Ved det minste tegn til mindre/annerledes liv i magen bærer det rett til mottaket, hvor du krever å bli sjekket med CTG. De har ikke liv til å ikke ta deg imot. Jeg var på sykehuset på kontroll samme dagen som jeg ble innlagt. Fikk time for ny kontroll en uke etter. På kvelden kjente jeg enda mindre liv, og dro på sykehuset. Ble lagt inn, og forløst etter to døgn med kontinuerlig overvåkning. Da kalenderen på telefonen min ga beskjed om at tiden var inne for rutinekontrollen, var babyen allerede 5 dager gammel. Babyen ville ikke overlevd lenge i magen. Så lenge du tar dette på alvor går det nok fint! Hvilken uke er du i?

Takk for gode tips. Skal definitivt følge nøye med på liv og bevegelser. Er dessverre så redd for at jeg ikke skal bli tatt seriøst og bare bli sett på som hysterisk førstegangsfødende :/ Er i uke 31 nå. Betryggende å høre at du ble forløst selv om det var tidlig. Fikk i inntrykk av at dette var noe de måtte vurdere veldig nøye og kun gjorde hvis det var fare for livet til babyen. Men hvordan kan de være helt sikker, og hva hvis de feilvurderer? Huff, mange bekymringer :( Håper de tar ks på meg hvis det blir verre...

Skrevet

Ja, de gjør det nok kun om det er fare for babyens liv. De ventet så lenge de kunne med meg, men til slutt var det ikke trygt lenger, babyens fosterlyd ble svakere og den lå helt stille. Bare tell spark og følg med, og føler du at noe er galt så si fra. Tror de tar dette veldig på alvor altså! Det ville overrasket meg om de så på deg som hysterisk eller avviste deg når du tar kontakt. Slik jeg har forstått det, er det ulike grader av morkakesvikt, og noen ganger får fosteret nok næring til at det kan bli i magen lenge :) kjempebra at du har kommet til uke 31! Var innlagt med folk som hadde fått i uke 24, så uke 31 anses ikke som ekstremprematurt.

Hold oss oppdatert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...