Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #1 Skrevet 29. april 2014 http://www.dagbladet.no/2014/04/29/kultur/meninger/kronikk/arbeidsliv/sykmelding/33030743/ For mange omorganiseringer, for høye krav, for vanskelig å bli sett og hørt? Skaffer vi oss høyt sykefravær på denne måten kan vi jo ikke klage på det i ettertid. Anonymous poster hash: f9aee...766
Chl85 Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 I forhold til resten av Europa syns jeg vel egentlig ikke det. Vi er vel de verden som er mest sykemeldt, så kanskje det er vi nordmenn som er blitt "veikere", he he Eller at vi er mer syke enn mennesker i andre land? Ja hvem vet...
MrsMilla Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 I forhold til resten av Europa syns jeg vel egentlig ikke det. Vi er vel de verden som er mest sykemeldt, så kanskje det er vi nordmenn som er blitt "veikere", he he Eller at vi er mer syke enn mennesker i andre land? Ja hvem vet... Nei, det er ikke fordi vi er veikere eller sykere enn i andre land. Det er fordi vi kjører en politikk der man ønsker at flere skal være i arbeid, også de som i mange andre land ville blitt heime. Altså småbarnsmødre, personer med er eller mindre god helse og behov for tilrettelegging. Derfor har vi såpass gode ordninger her i landet, slik at disse gruppene kan være med å bidra i større grad enn hva de har mulighet til i mange andre land. Så kan man være enig eller ikke uenig i dette. Selv mener jeg det er helt supert, og fører til mer likhet i samfunnet.
PRobert Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Enig i det, vi mener alle skal bidra med det de kan. Klart sykestatistikken går i taket av det. Når det er sagt synes jeg kanskje arbeidsmoralen til helt friske folk til tider er dårlig, spesielt blant unge kanskje. De vil tjene penger, men de vil helst bare sitte bak kassa fremfor å tenke at de burde lettet på ræva og ryddet i butikken f.eks:)
Chl85 Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 I forhold til resten av Europa syns jeg vel egentlig ikke det. Vi er vel de verden som er mest sykemeldt, så kanskje det er vi nordmenn som er blitt "veikere", he he Eller at vi er mer syke enn mennesker i andre land? Ja hvem vet... Nei, det er ikke fordi vi er veikere eller sykere enn i andre land. Det er fordi vi kjører en politikk der man ønsker at flere skal være i arbeid, også de som i mange andre land ville blitt heime. Altså småbarnsmødre, personer med er eller mindre god helse og behov for tilrettelegging. Derfor har vi såpass gode ordninger her i landet, slik at disse gruppene kan være med å bidra i større grad enn hva de har mulighet til i mange andre land. Så kan man være enig eller ikke uenig i dette. Selv mener jeg det er helt supert, og fører til mer likhet i samfunnet. Kan godt hende altså, jeg sitter ikke med tall eller kilder på det ene eller det andre.. Eneste jeg vet er at det koster staten og arbeidsgiver masse penger for tilrettelegging, så om det tjenes inn igjen vet jeg ikke. Men hva er grunnlaget for at vi er mer sykemeldte her til lands enn andre land, når vi har så mye bra ordninger og krav som vi pleier å få dekket? Igjen har ikke masse faglige kilder på dette;) Bare har lest artikler om nyere forskning osv i aviser. Men kan være som du sier og er jo selv veldig glad for at vi setter den menneskelig faktoren så høyt som vi gjør her til lands
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Min mening er at kravene til fritiden er for høye. Anonymous poster hash: 54219...62c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Det er såpass "godt alternativ" for de som ikke greier/orker jobbe, at terskelen for og jobbe er blitt lavere. Mener jeg. Når folk konsekvent velger og jobbe mindre/sykmelde seg når man er "sliten" fremfor og senke krav til hva man skal vinne over og hvordan man skal ha det på fritida, så er det et "sykdomstegn" når det kommer til samfunnet. Ikke at de som VIRKELIG sliter har det så fett, men for "late" folk, så har vi så bra tilbud at de finner det verdt og snylte på.. Og ha mulighet til og være syk i perioder uten og tape økonomisk på det er ikke dermed gitt skal være en RETT og utnytte hver gang vi ikke føler oss helt 100... Kraven til oss i Norsk arbeidsliv er IKKE høyere enn i andre land, snarere tvert om. Jeg har jobbet i utlandet, og når det er skrikende behov for jobber, så kan arbeidsgivere velge og vrake.. Og de vraker ofte. Det skal lite til før man sier opp en ansatt, om man finner ut at denne ikke er lønnsom nok, og bare det og få FAST jobb, og ikke jobbe på kontrakt er vanskelig. Selv med fast ansettelse har man hele tiden pisken over ryggen, og man vet at om man ikke gir ALT, så står det tusenvis i kø for og ta over nettopp din jobb. Du må bevise, hver dag, at ingen av de 1000 som venter på jobben din, ikke kan være bedre enn deg. På noen som helst måte... Om ikke DET er et arbeidspress som er umenneskelig, så vet ikke jeg. Og vi snakke rikke om u-land her. Vi snakker et vest europeisk land, ikke helt ulikt Norge....Og et land som ikke er så ille som mange andre land i Europa.... Her kan vi få tilbake/beholde jobben så lenge vi ikke har uøvd vold eller skade på bedriftens andre ansatte eller produksjon/omdømme... Og det er arbeidsgiver som må bevise at dette har skjedd evt at det er FARE for at det skjer om ansatte må få fortsette...Ellers så er trussel om konkurs en reell grunn til og si opp folk,. Folk bør tenke over hva slags "krav" det egentlig stilles. Mange av kravene til etterutdanning og kvalitetssikring av eget arbeid, er jo til vårt eget beste. Selv om det krever merarbeid og av tida vår, så kan det en dag komme til veldig god nytte. Anbefaler alle og jobbe som vanlig arbeidstaker i annet land. På lik linje og med like rettigheter og lik lønn som en vanlig innbygger i det land man måtte velge..Da vil man se arbeidspress. Og da vil man se at man MÅ se på pris opp mot lønnsnivå. Og at et STORT matvaretilbud ikke nødvendigvis gir en mange flere valg enn hva vi har her til lands............ Anonymous poster hash: 1c3cb...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå