Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #1 Skrevet 28. april 2014 Noen her som har crohns (ev. ulcerøs kolitt) i endetarmen, og måtte ta hensyn til dette under et svangerskap? Hvordan "løste" dere problemet før, under og etter fødsel? Fortell gjerne om medisiner, keisersnitt vs. naturlig, og andre ting dere støtet på Anonymous poster hash: 59334...434
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #2 Skrevet 29. april 2014 Dette lurer jeg og på. Har crohns og ønsker et barn til, men foreløpig fraråder gastrolegen graviditet pga komplikasjoner med sykdommen min. Anonymous poster hash: e2059...c65
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #3 Skrevet 29. april 2014 Crohns er i tynntarmen og Ulcerøs Colitt i tykktarmen. Jeg måtte gå på medisinene mine gjennom hele svangerskapene som vanlig. Jeg hadde noen dårlige perioder ca. halveis i svangerskapene og en verre periode ca. 3 mnd etter svangerskapene. Klarte å stabilisere med mer medisiner og kosthold med lite karbohydrater og ellers bare leve gjennom det. Siden jeg ble verre i/etter svangerskapene og i tillegg var gravid ble jeg verre av hemoridene og måtte ha en operasjon ca. 2-3 mnd etter første svangerskap. Skulle hatt en etter andre også, men kvier meg veldig siden det var så vondt første gangen. Jeg fødte vaginalt begge ganger. Anonymous poster hash: 892ba...63b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #4 Skrevet 29. april 2014 Har UC, og ble dårlig mot slutten av svangerskapet. De vanlige medisinene virket ikke like bra, men jeg kom meg gjennom graviditeten uten store problemer. Ble fulgt opp underveis av fødepoliklinikk og gastrolege. Fødselen gikk også fint, og på forhånd fikk jeg høre at det i utgangspunktet ikke er noen grunn til å ta keisersnitt pga sykdommen. Har vært en del dårlig etter fødselen også, mer enn vanlig. Men håper det går seg til... Det viktigste for oss med disse sykdommene er vel å passe på å ikke bli gravid i de verste sykdomsperiodene, da det medfører større risiko for spontanabort eller for tidlig fødsel. Anonymous poster hash: b1aca...c26
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Takk for svar alle sammen! Dette lurer jeg og på. Har crohns og ønsker et barn til, men foreløpig fraråder gastrolegen graviditet pga komplikasjoner med sykdommen min.Anonymous poster hash: e2059...c65 Hva slags komplikasjoner? Bare en forverring, eller har du gått gjennom en operasjon eller noe? Crohns er i tynntarmen og Ulcerøs Colitt i tykktarmen. Jeg måtte gå på medisinene mine gjennom hele svangerskapene som vanlig. Jeg hadde noen dårlige perioder ca. halveis i svangerskapene og en verre periode ca. 3 mnd etter svangerskapene. Klarte å stabilisere med mer medisiner og kosthold med lite karbohydrater og ellers bare leve gjennom det. Siden jeg ble verre i/etter svangerskapene og i tillegg var gravid ble jeg verre av hemoridene og måtte ha en operasjon ca. 2-3 mnd etter første svangerskap. Skulle hatt en etter andre også, men kvier meg veldig siden det var så vondt første gangen. Jeg fødte vaginalt begge ganger. Anonymous poster hash: 892ba...63b Har lest at om man er relativt frisk før svangerskapet, så holder man seg gjerne ganske bra gjennom hele prosessen, og omvendt. Men har også lest mye annet i blant annet forum, så man kan aldri være sikker. Men er hemoridene en direkte årsak av sykdommen, eller var du bare uheldig? Det har jeg aldri hørt det i den sammenhengen. Du hadde ikke noen problemer ellers med å føde vaginalt? Har UC, og ble dårlig mot slutten av svangerskapet. De vanlige medisinene virket ikke like bra, men jeg kom meg gjennom graviditeten uten store problemer. Ble fulgt opp underveis av fødepoliklinikk og gastrolege. Fødselen gikk også fint, og på forhånd fikk jeg høre at det i utgangspunktet ikke er noen grunn til å ta keisersnitt pga sykdommen. Har vært en del dårlig etter fødselen også, mer enn vanlig. Men håper det går seg til...Det viktigste for oss med disse sykdommene er vel å passe på å ikke bli gravid i de verste sykdomsperiodene, da det medfører større risiko for spontanabort eller for tidlig fødsel.Anonymous poster hash: b1aca...c26 Hvilke medisiner gikk du på? Sa legen noe om at det var pga graviditeten at medisinene ikke hjalp, eller var det bare at du trengte noe "sterkere" siden kroppen jobba hardt med graviditeten? Jeg har også lest det at man i utgangspunktet ikke skal ta keisersnitt, men at det burde diskuteres mellom pasient, gastrolege og ev. gynekolog e.l. Jeg går på humira, og inni pakken står det at man bør vente 5 mnd etter man har sluttet med medisinene med å prøve. Er en sjanse for at jeg er gravid nå, men får ikke testet før neste uke, så det blir jo spennende. Sendte melding til legen min da, så vi får tatt en samtale om alt rundt dette. Jeg har en ganske mild type av sykdommen, med kun ca 20 cm med betennelse i endetarmen. Jeg vil da be om keisersnitt tror jeg (vi skal iallfall gå godt gjennom den diskusjonen), for vil ikke risikere å revne, og få arrvev, og kanskje ødelegge muskler der nede. Er vanskelig nok å holde seg nå liksom.. Anonymous poster hash: 59334...434
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 Jeg har fått beskjed om at man kan ta humira under graviditeten, men slutter på medisin de siste 6 ukene før fødsel. Jeg går i tillegg på imurell og det skal man slutte med 6 måneder før graviditet. Komplikasjoner hos meg er fistler og abcess som det nå har operert 11 ganger. Kommer av sykdommen som gjør at kroppen jobber sent med å få det til å gro. Anonymous poster hash: e2059...c65
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 Jeg har fått beskjed om at man kan ta humira under graviditeten, men slutter på medisin de siste 6 ukene før fødsel. Jeg går i tillegg på imurell og det skal man slutte med 6 måneder før graviditet. Komplikasjoner hos meg er fistler og abcess som det nå har operert 11 ganger. Kommer av sykdommen som gjør at kroppen jobber sent med å få det til å gro. Anonymous poster hash: e2059...c65 Ja, de er vel delte meninger tenker jeg. Er jo såå mange som går på imurel under graviditeten som jeg leser om her inne. Jeg mente å huske at jeg hadde lest at man ikke skal bruke det, men de har kanskje funnet ut at det ikke fører til noe. Uff, det hørtes ikke godt ut. Er sånne ting jeg er redd for. Men hadde du da hatt fistler før? Tipset blir vel da å prøve å bygge opp og opprettholde et sterkere immunforsvar når man er gravid. Anonymous poster hash: 59334...434
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 UC er i tykktarmen mens Chrons kan angripe hele gastrointestinalkjeden fra munn til endetarm. Har selv heldigvis "bare" UC men ikke vært plaget i svangerskapene i det hele tatt (har nå ikke hat anfall siden 2007, siste anfall varte i 18 måneder). Tatt 1 gram salazopyrin gjennom alle mine 3 svangerskap, men alltid blitt fulgt opp med UL hver 5. uke etter uke for å sikre at barnet vokser slik det skal. 3. barnet i magen vokser og legger på seg som normalt så langt:) Anonymous poster hash: 23eea...b7e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 -Men er hemoridene en direkte årsak av sykdommen, eller var du bare uheldig? Det har jeg aldri hørt det i den sammenhengen. Du hadde ikke noen problemer ellers med å føde vaginalt? Jeg fikk hemoroider av sykdommen og ble verre da jeg gikk gravid. All flyvingen på do som har gjort det. Jeg er angrepet i hele tykktarmen. Jeg bruker asacol tabletter. De skal også forebygge tykktarmskreft siden de med UC har økt fare for dette. Jeg revnet og ble klippet under fødselen og fikk problemer med å gro og div annet rundt det. Jeg viste ikke at det kunne ha med sykdommen å gjøre slik en annen skriver lengre opp. Anonymous poster hash: 892ba...63b
Høstduft Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 Jeg har Crohns i endetarmen, og også lengre oppe. Jeg har født vaginalt alle gangene, da det ble anbefalt. I begynnelsen av hvert svangerskap ble jeg dårligere, men så ble jeg mye bedre en hva jeg er vanligvis fra midten av svangerskapet og ut. Veldig deilig! Også ganske bra like etter fødsel, men så ble jeg dårligere igjen. Jeg fikk ikke noe ekstra oppfølging annet enn legetimer istedet for jordmor. Jeg gikk på de vanlige medisinene, salazopyrin. Store, flotte unger som kom til termin og over termin alle tre gangene Men...jeg er dårligere i dag enn hva jeg var før jeg fikk unger.
Høstduft Skrevet 29. april 2014 #11 Skrevet 29. april 2014 Litt på siden, og ikke for å kuppe tråden, men hvordan takler dere med Crohns arbeidslivet? Jeg går nå på aap, og kan ikke skjønne at jeg skal komme meg ut i jobb igjen med all denne doflyinga. Sliten er jeg også.
Firsttimemommy Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 Hei, Hvordan går det med trådstarter og dere andre nå? Jeg er litt i samme situasjon, og lurer veldig på om det er anbefalt å føde vaginalt når man har betennelse i tykktarm og endetarm. Har noen av dere fått spesifikke råd? Og hvordan har det evt gått? Spurte gastrolegen om dette, og fikk bare til svar at det anbefales å føde vaginalt, men fikk ikke noe svar på om risikoen for å revne/andre komplikasjoner i tarmen er større for oss med betennelse. Har også fått beskjed om at jeg ikke skal følges opp på føden fordi om jeg har Crohns/ulcerøs kolitt. Går nå på infliximab og asacol og er i uke 6+5, så det er jo veldig tidlig ennå. Men man tenker jo på det.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 Jeg går på humira og imurellfor crohns. Gastrolegen fraråder graviditet, noen som har erfaringer? Anonymous poster hash: e2059...c65
Firsttimemommy Skrevet 30. september 2014 #14 Skrevet 30. september 2014 Hei, Ikke direkte, for står ikke på disse selv, en min gastrolegen mener at man kan stå på både Imurel og humira når man er gravid, humira skal kanskje avsluttes i tredje trimester? Kan det være at gastrolegen ikke anbefaler graviditet nå pga at betennelsen er i oppblussing? Da skal man ikke prøve i hvert fall. Generelt gir gastrolegene råd om at man kan fortsette med medisiner som humira, remicade og Imurel selv om man blir gravid, hvis dette er best for at mot skal holde seg frisk under svangerskapet. Dette på tross av at det i pakningsvedlegget står at man bør slutte x antall måneder før man begynner å prøve. Vet også om flere vellykkede graviditeter med både Imurel og remicade, og humira er jo en kategori over disse når det gjelder trygghet ifm graviditet. Be om en god begrunnelse fra legen din på hvorfor du ikke kan bli gravid nå. Det kan jo ikke gjelde på ubestemt tid, da må de få deg friskere så snart som mulig! Stor klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå