Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #1 Skrevet 28. april 2014 9åringen min er KRESEN. Det er ikke noe som har blitt plutselig. Det har altid vert slik. Litt rart, da bde far og jeg og alle andre vi spiser hos spiser sunt og variert, er normalt aktive og normalvektige. Min 9 åring spiser kun nugatti max, blåbøærsyltetøy og bringebærsyltetøy. Kjøper det syltetøyer med minst sukker. Men dog. Det er 1 skive nugatti til frokost, 3 stk grove knekkebrød med bringebærsyltetøy på skolen, og 1 skive med blåbærsyltetøy til kvelds. Noen ganger blir det havrefras med blåbærbiola i steden til kvelds da. Jada jada jada, jeg VET dette ikke er bra, men det har oger altig masse pålegg tilgjengelig, men hun liker ikke noe av det. Det eneste vi ikke har gjort er å tvineg henne. Ellers er alt prøvd, og det skal hun ha, hun SMAKER på....opp til flere ganger. Men nei, hun liker ikke makrell i tomat, leverpostei, brunost, trønderfår,kokt skinke, agurk, tomat, paprika, kål, gulrot, røbetter, smør, potet, brun/hvit saus, stappe, pølse, kjøttdeig, pizza, gryterett, tako, seibiff, grønnsakssuppe, speilegg, lutefisk, fiskegrateng, pølsegryte, potetball, osv. Men pannekake, fiskepinner, risengrynsgrøt, havregrøt, fiskekake, fiskepudding, kyllingfillet, bringebærsyltetøy, blåbærsyltetøy, og nugatti....kjempegreier. Hun spiser omega3 kapsler g vitaminbjørner, og jeg har tatt henne med til blodprøver flere ganger, og hun får i seg alt, mangler ingenting Anonymous poster hash: 34b2a...a3e
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #2 Skrevet 28. april 2014 Hva er det egentlig du lurer på ? Eller ville du bare ramse opp matvanene til datteren din ? Anonymous poster hash: 7b9f3...25f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #3 Skrevet 28. april 2014 Hva er det egentlig du lurer på ? Eller ville du bare ramse opp matvanene til datteren din ? Anonymous poster hash: 7b9f3...25f Njæsj,hun er jo sær i kosten da. Noen som har noen gode ideer til hva jeg bør gjøremed det, eller er det bare å fortsette slik vi gjør? Jeg har hørt en del som mener vi gir henne alt for mye søtt pålegg. Anonymous poster hash: 34b2a...a3e
PRobert Skrevet 28. april 2014 #4 Skrevet 28. april 2014 Dere gjør jo det. Man må ikke ELSKE alt man spiser, det er nok at det går greit. Hun har jo et valg, det er nok det som er problemet..
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #5 Skrevet 28. april 2014 Her kjøper jeg verken inn nugatti eller syltetøy for det er så usunt at det er helt unødvendig å ha i huset. Her i huset er den store synden prim,som han smakte for første gang i barnehagen. Så har blitt til at jeg også har kjøpt det her hjemme. Anonymous poster hash: dc2f1...537
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #6 Skrevet 28. april 2014 Ikke kjøp nugatti og syltetøy (ikke til mor og far eller andre heller), så spiser hun nok annet etter hvert... Anonymous poster hash: eb08a...161
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #7 Skrevet 28. april 2014 Vi har en som helst bare spiser nugatti. Men får han ikke det så må han jo spise noe annet. Da blir det enten ingenting, bare smør eller baconost/skinkeost. Anonymous poster hash: 5ef86...be8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #8 Skrevet 28. april 2014 Endel gode poenger her over her. Finnes det ikke så må hun spise noe annet. En niåring bør skjønne hva som er greit og ikke, og selv om hun ikke mangler noe så legger hun et grunnlag for kostholdet som er helt ute å kjøre. Jeg har enda ikke hørt om noen som har sultet ihjel fordi de ikke har fått godteri på brødskiva, så jeg tror nok din også overlever om hun må lære seg å spise ordentlig mat. Men du kan ikke ha det i huset i det hele tatt, for da kommer du til å gi etter Anonymous poster hash: ca6fa...2af
Fru vims Skrevet 28. april 2014 #9 Skrevet 28. april 2014 Ikke la henne bestemme hva dere skal ha til muddag. Lag det du skal ha og sett frem. Spiser hun det ikke så er det ok. Det samme med pålegg. Ikke ha nugatti og syltetøy I huset. Hun spiser nok om hun blir sulten. Og så lenge hun ikke er undervektig eller underernnært trenger du ikke bekymmre deg. Skjønner at du er redd hun ikke skal få I seg nok mat, men du er I ferd me å lage et kresent barn.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #10 Skrevet 28. april 2014 Har ikke sjokoladepålegg eller syltetøy, men det er fordi jeg ikke liker det selv. Barna spør ikke etter det heller. Har prim, men det er pga jernet i den. Har et barn med kronisk jernmangel, så prøver å få i han mest mulig jern gjennom mat i stedet for gjennom apotekvare. Anonymous poster hash: 23870...610
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #11 Skrevet 28. april 2014 Har ikke sjokoladepålegg eller syltetøy, men det er fordi jeg ikke liker det selv. Barna spør ikke etter det heller. Har prim, men det er pga jernet i den. Har et barn med kronisk jernmangel, så prøver å få i han mest mulig jern gjennom mat i stedet for gjennom apotekvare. Anonymous poster hash: 23870...610 Syns å ha lest at de har sluttet å tilsette jern i prim? Men jeg antar du har oversikten. Vi hadde samme problem med eldste, og han måtte bare få tilskudd tilslutt. Anonymous poster hash: ca6fa...2af
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #12 Skrevet 28. april 2014 Vi har ikke nugatti i huset, men vi spiser mye syltetøy. Dette er hjemmelaget av blåbær, bringebær, solbær og jordbær som vi har plukket selv og fryst. Jeg tar opp en porsjon syltetøy og rører det med sukrin istedefor sukker og bruker ingen tilsettningsstoffer. Dette blir da et sunt og godt pålegg med mye vitaminer og antioksidanter og kanksje noe du kunne gjøre også. Bær kan man også få kjøpt i frysedisken så du trenger ikke å sane bær selv. Anonymous poster hash: 8b5e9...e76
sug lut Skrevet 28. april 2014 #13 Skrevet 28. april 2014 Det er jo bare å la være å ha søtt pålegg i huset. Og vil hun ikke ha det dere har så dropper hun pålegg, evt dropper brødskive og spiser noe annet. Samme til middag - tilby normalt sunn mat, vil hun ikke ha middag så får hun være sulten, und so weiter und so fort. Du kan ikke bøye deg baklengs for å tekkes en som ikke liker annet enn ikkemat, det er ingen tjent med.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #14 Skrevet 28. april 2014 Har ikke sjokoladepålegg eller syltetøy, men det er fordi jeg ikke liker det selv. Barna spør ikke etter det heller. Har prim, men det er pga jernet i den. Har et barn med kronisk jernmangel, så prøver å få i han mest mulig jern gjennom mat i stedet for gjennom apotekvare. Anonymous poster hash: 23870...610 Syns å ha lest at de har sluttet å tilsette jern i prim? Men jeg antar du har oversikten. Vi hadde samme problem med eldste, og han måtte bare få tilskudd tilslutt. Anonymous poster hash: ca6fa...2af neida, er i den Sprett eller hva den heter, barneprimen i brunost derimot, er det ikke lenger jern Anonymous poster hash: 2371e...5a4
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #15 Skrevet 28. april 2014 Hva med banan på brødskiva? Det må jo være litt bedre enn nugatti? Anonymous poster hash: 676c9...ba6
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #16 Skrevet 28. april 2014 Jo da, vi har perioder uten søtt pålegg. Og tro meg, da spiser hun tørre brødskiver. Ja hun begynner ikke spise leverpostei forde. Har testet ut det der flere ganger. Og håper ingen missforsto meg, for jeg lager ALDRIG mer enn en rett til middag. Velger hun å ikke spise, så er det ikke mer mat før til kvelds. Hun får ikke flere valg. Banan?? Hun liker ikke banan !! (bombe...lol) Hun BLIR tilbytt vanlig sunn mat. Hun spiser veldig lite, men tydeligvis nok, for hun mangler ikke noe og er normalvektig. Vi har heilt vanlig mat på bordet, stort sett rent kjøtt og fisk. Lite pølser og farsemat da ingen sv oss er glad det.Vi har altid gulrot, brokkoli,blomkål, salat osv til middag, ofte asparges, og bønner og sopp. Men det er bare vi som spiser det. Men ikke missforstå, og ikke leggord i munnen min, hun får ikke flerevalg, og her serveres sunn mat, og hun får spise hvis hun vil. Jeg sier det til henne at det er det samme formeg, dette er til middag, spis eller la vær. Hun får ikke bruke maten til å kontrolere omgivelsene sine. Hun sulter neppe ihjel Hun har levd lenge på tørre brøskiver. I en periode så lenge at helsesøsterville vi skulle ta en ekstra tur til legen, for hun var så slapp, og frøken reagerer på at hun er trøttog uopplagt og har bare tørre brødskiver til mat på skole og sfo. Da sa barnelegen at hun skulle få nugatti, for det var bedre athun spiste 5 med nugatti enn bare 2 uten. Så jo da, jeg ER streng, og har latt henne gå uten. Anonymous poster hash: 34b2a...a3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå