Gå til innhold

foreldrepengekalkulatoren... stemmer den?? og når sende søknad??


nybakt_mamma

Anbefalte innlegg

Når jeg putter inn info om inntekt så blir resultatet mindre utbetalt enn hva lønnen min er, og da har jeg satt 100 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV regner ut hvilken dagsats du har ut i fra årslønn eller månedslønn. Si at f.eks har 390 000 i årslønn. Dette deler de på 260 som er antall arbeidsdager i året. Du har da en dagsats på 1500 kroner. Dette får du 5 dager i uken, mandag til fredag. I måneder med mange arbeidsdager vil du få mer og i måneder med få arbeidsdager vil du få mindre. I februar 2015 vil du f.eks få 1500 x 20 arbeidsdager og i mars vil du få 1500 x 22 arbeidsdager. Derfor kan månedsbeløpet være forskjellig fra måned til måned. Helligdager regnes som vanlige arbeidsdager i NAV så de skal også regnes med.

 

Anonymous poster hash: 0e6ae...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :) men hvorfor skal jeg fylle inn inntekten for de tre siste årene? var ferdig utdannet for to år siden så inntekten har jo vært høyest det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :) men hvorfor skal jeg fylle inn inntekten for de tre siste årene? var ferdig utdannet for to år siden så inntekten har jo vært høyest det siste året.

og det skal trekkes skatt... i mine ører så taper man penger på å få barn enda man velger å være kortere hjemme med 100 % foreldrepenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen ved beregning er at det er den inntekten man har ved permisjonens start som legges til grunn for beregningen, men det gjøres alltid en skjønnsmessig vurdering der man vurderer opp mot de siste 3 år.. Foreldrepengekalkulatoren tar utgangspunkt i siste 3 år og vil dermed ikke være korrekt for et stort flertall av de som søker foreldrepenger.. 



Anonymous poster hash: f57be...eb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det betyr at man ikke skal oppgi inntekt for de 3 siste årene på selve søknaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så det betyr at man ikke skal oppgi inntekt for de 3 siste årene på selve søknaden?

 

Nei, det skal man ikke.. Søknaden spør etter arbeidsforhold de siste 10 mnd før permisjonsstart, nav har allerede informasjon om din pensjonsgivende inntekt siste 3 år via skatteetaten (ligningen din)...  Den/de arbeidsgiverne du har ved permisjonsstart må fylle ut inntektsopplysningsskjema og sende inn til nav.. 

 

Anonymous poster hash: f57be...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

så det betyr at man ikke skal oppgi inntekt for de 3 siste årene på selve søknaden?

 

Nei, det skal man ikke.. Søknaden spør etter arbeidsforhold de siste 10 mnd før permisjonsstart, nav har allerede informasjon om din pensjonsgivende inntekt siste 3 år via skatteetaten (ligningen din)...  Den/de arbeidsgiverne du har ved permisjonsstart må fylle ut inntektsopplysningsskjema og sende inn til nav.. 

 

Anonymous poster hash: f57be...eb2

 

Tusen takk for veldig gode svar :) tror jaggu du jobber i NAV eller no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

så det betyr at man ikke skal oppgi inntekt for de 3 siste årene på selve søknaden?

 

Nei, det skal man ikke.. Søknaden spør etter arbeidsforhold de siste 10 mnd før permisjonsstart, nav har allerede informasjon om din pensjonsgivende inntekt siste 3 år via skatteetaten (ligningen din)...  Den/de arbeidsgiverne du har ved permisjonsstart må fylle ut inntektsopplysningsskjema og sende inn til nav.. 

 

Anonymous poster hash: f57be...eb2

 

Tusen takk for veldig gode svar :) tror jaggu du jobber i NAV eller no ;)

 

Tja, kanskje det ;)

 

Anonymous poster hash: f57be...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...