Gå til innhold

Ang gutter i jentegarderobe og omvendt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av dere har ytret så sterkt hvor forferdelig det er at barn i 1-3kl er med foreldrene i "motsatt" garderobe.

Jeg kom nettopp fra stranden, og mens jeg lå der kom enten en skoleklasse eller SFO. Samtlige av ungene kledde deg nakne og skiftet til badetøy foran hverandre, og mange av jentene badet i bare badetrusen. Ingen gjorde noe ut av det, de bare lekte og koste seg i vannet :) De kan ha vært 7-8år kanskje.

Jeg har ikke deltatt så mye i denne garderobedebatten tidligere da min gutt bare er 5år ennå og selvfølgelig er med sammen med meg i garderoben, men har stusset litt over hvor voksne dere gjør barna deres, og spesielt jentene. Ingen av jentene plages med å stå nakne å skifte vedsiden av sin klassekamerat på stranden iallefall. Synd at barn ikke kan få være barn..

Anonymous poster hash: 07031...87b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stikkordet er VALG.

På stranda kan barna VELGE om de vil skifte side om side eller stikke seg bort for å skifte alene.

I svømmehallens garderobe og i dusjen har noen andre tatt valget for barna og de tvinges til å vise seg naken foran guttene / jentene i klassen.

Anonymous poster hash: 09f87...368
Skrevet (endret)

Mange av dere har ytret så sterkt hvor forferdelig det er at barn i 1-3kl er med foreldrene i "motsatt" garderobe.

Jeg kom nettopp fra stranden, og mens jeg lå der kom enten en skoleklasse eller SFO. Samtlige av ungene kledde deg nakne og skiftet til badetøy foran hverandre, og mange av jentene badet i bare badetrusen. Ingen gjorde noe ut av det, de bare lekte og koste seg i vannet :) De kan ha vært 7-8år kanskje.

Jeg har ikke deltatt så mye i denne garderobedebatten tidligere da min gutt bare er 5år ennå og selvfølgelig er med sammen med meg i garderoben, men har stusset litt over hvor voksne dere gjør barna deres, og spesielt jentene. Ingen av jentene plages med å stå nakne å skifte vedsiden av sin klassekamerat på stranden iallefall. Synd at barn ikke kan få være barn.. Anonymous poster hash: 07031...87b

Flott, men der velger de selv og barn er forskjellige. Jeg har ei på 7 år som ikke er sjenert og ei på 8 år som er blyg...og hun reagerer på å treffe gutter hun går på sfo med i garderoben. Endret av Ugl@ ruger...
Skrevet

Og samtlige av disse barna valgte å skifte sammen, fordi de ikke brydde seg noe med det :) Syns det var så fint å se at de fortsatt bare er unger som ville leke og kose seg.

Skrevet

Og samtlige av disse barna valgte å skifte sammen, fordi de ikke brydde seg noe med det :) Syns det var så fint å se at de fortsatt bare er unger som ville leke og kose seg.

Her har du forklaringen din. Barna velger det selv. De blir ikke pådyttet det av voksne som ikke klarer å følge reglene i svømmehallen.

En annen ting er kontekst. Jeg viser feks. frem musa mi til min mannlige lege. Det betyr ikke at jeg viser den frem til alle menn. Jeg kan isbade naken i en konkurranse hver vinter. Fordi jeg vil vinne. Jeg ville følt det ubehagelig om jeg plutselig skulle dusje og være i svømmehallen med nakne menn.

I situasjonen på badestranda føler ungene seg sikkert fri fordi de velger selv. I svømmehallen er det andre regler og mange barn opplever ubehag av å bli pådyttet nakne gutte / nakne jenter. Barna kan ikke velge selv og de som er sjenerte blir fratatt, av voksne, muligheten til å velge.

Det er en annen setting.

Slett ikke unormalt at mennesker oppfører seg ulikt i ulike kontekster.

Anonymous poster hash: 09f87...368

Skrevet

Og jeg er nesten sikker på at minst ett av disse barna i utgangspunkt ikke ønska å stå naken foran alle, men det er ikke så lett å være den eneste som trekker seg unna for å skifte heller. 

Men til syvende å sist, på stranda velger barna selv om de vil være nakne eller skjerme seg. Når de allerede står nakne i dusjen og en fra klassen av motsatt kjønn kommer inn, får de ikke engang en advarsel med mulighet for å skjerme seg før den andre allerede har sett hele kroppen. 

Anonymous poster hash: 62714...0ef
Skrevet

Og i en garderobe er det ofte litt eldre barn også, det er ikke bare barn på 7-8 år, men kanskje 9-15 også?

Jeg har en gutt på 12 som er blyg. Nå merker han kroppen endrer seg og han hadde "dødd" om han skulle vært naken i garderoben med en jente på 7-9 år (eller eldre)

Anonymous poster hash: b116c...87f

Skrevet

Reagerer i grunn mest på at barn i SFO-alder fikk lov til å bade på stranda i april!!!

Joda, fint og varmt vær, men vannet er iskaldt!

Hadde jeg vært ansvarlig voksen hadde det ikke blitt noen bading!

Anonymous poster hash: 375a9...3dc
Skrevet

Her vi bor har ungene badet på stranda noen uker allerede :)

Skrevet

7 år gamle meg var veldig sjenert når det gjaldt kropp, og syntes det var ille nok å skifte foran andre jenter. Og hvis 7 år gamle meg da hadde møtt en gutt i klassen mens jeg sto naken i dusjen veit jeg rett og slett ikke om jeg hadde turt å sett han i øynene igjen etterpå. Hadde nok dødd litt inni meg. Men det burde ikke verdt et problem heller, for når barnet har begynt på skolen bør det greie å gå inn i garderoben aleine. Førsteklassinger går til og fra skolen aleine, det syns jeg faktisk er verre. Men sånn er det. Og hvis barnet mot formodning ikke skulle greie å gå i garderoben aleine, da ville jeg hørt om det var en familie garderobe eller noe sånt det gikk ann å bruke. For selv om ditt barn ikke er sjenert, kan det godt møte på andre barn som er sjenert. Og ikke undervurder hvor tidlig barn begynner og prate om og bry seg om kropp. De er omringet av det hele tiden, både i blader, på tv og i virkeligheten. Og barn begynner tidlig med å kommentere kropp også. Husker jeg ble kalt tjukka på barneskolen av en annen elev og jeg ble kjempe lei meg. Fantes ikke tjukk, men unge sårbare meg trodde jo på det.

Anonymous poster hash: 344ca...6e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...