Gå til innhold

Fra aap til uføre... Dere som har erfaring...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettop fått vite at jeg kommer til  og bli uføretrygdet. Hvorfor er ikke relevant iforhold til det jeg lurer på.

Hvor mye gikk dere opp i utbetaling etter dere ble ufør? Og hva er forskjellen på ung ufør og ufør? Jeg fyller 30 i år, aner ikke hvilken av dem det er snakk om enda.

Jeg har 13.000 utbetalt nå (aap). Har det videre noe og si for hva jeg vil motta som ufør?

Tusen takk for særiøse svar!

Anonymous poster hash: 615a4...fab
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

AAP blir regnet ut fra tidligere inntekt(siste tre år), mens varig ufør blir regnet ut fra pensjonpoeng(enn så lenge)

Derfor er det vanskelig å si noe om du går opp eller ned i inntekt.

For min egen del, ble det akkurat samme summen på AAP og VU. Men jeg har fått skattebegrensning på selvangivelsen, og stemmer dette vil jeg få en mye høyere sum totalt på VU, enn på AAP.

Endret av HvittHus
Skrevet

Jeg fikk omtrent det samme på aap og på ung ufør, for jeg er på minstesatsen.

Om du blir ung ufør eller ikke avhenger av om du fikk sykdommen/diagnosen/skaden før du fylte 26 år. Fikk du det så vil du sannsynligvis få ung ufør.

Ung ufør gir som regel en del mer utbetalt enn "vanlig" ufør.

Skrevet

Jeg fikk innvilget ung uføre pensjon i fjor, det utgjør litt ekstra i mnd. Er gift så får grunnpensjinen redusert med 15%, har forsørgertillegg for et barn og har etter skatt utbetalt 15.500.

Får man unguføretillegg skal man også ha etterbetalt dette tillegget fra uføretidspunktet for alle perioder man har mottatt AAP, attføring og rehabeliterings stønad.

Anonymous poster hash: bdb09...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...