Gå til innhold

Katten måtte avlives i dag :-( Har du tips ang barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hvordan jeg skal si det til barna våre? Er litt redd hvordan de skal ta det, spesielt mtp han eldste som nylig mistet dverghamsteren sin :-( Sorgen var uendelig stor og han har siden det vært redd for at katten skulle dø :-(

Va hps dyrlegen i dagen pgs stort sår og hovne kjever... Det viste seg at han var full i katte aids :-( Og da var det jo bare en ting og gjør, dessverre...

Anonymous poster hash: 5854b...762
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si sannheten, Pusur var veldig syk og at måtte avlivest. Trenger ikke ta med detaljer om sår og smerter, men gjerne at han fikk en sprøyte og så sovnet inn mens du klappet og koste med han.

Så kan dere ha en liten seremoni eller begravelse om dere vil, så får alle sagt adjø.

Det er veldig trist når kjæledyr dyr, så ungene må få sjans til å sørge.

Skrevet

Bare fortell sannheten. At han var syk og ikke kunne få medisiner mot det. Og at det er bedre for katten og få sovne og aldri våkne, enn og gå og ha vondt. Hos oss hjalp det når vi sa at kattene til slutt blir så syke og svake at de går og gjemmer seg og dør av sult/tørst til slutt. Da fant de det mye mer forståelig at de ville vi skulle ta den med til dyrlegen og sitte sammen med den til den sovnet.

Trist blir de allikevel, men lovnad om ny katt gjorde den sorgen kort, og nå gleder de seg til "riktig" kattunge dukker opp. Det er utrolig lite kattunger til salg/som gis bort må jeg si. Og det er egentlig fryktelig bra! Tyder på at mange kastrerer kattene sine :) Og joda, det finnes mange voksen katter til omplassering, men de tre siste har vært omplasseringskatter, nå vil vi gjerne ha en kattunge, da begge barna er store nok til og skjønne at de ikke skal "herje den i stykker".... (og de kattene har vært "gamliser" på 12-13 år, derfor har de heller ikke vart så lenge....For og si det på den måten. Men vi synes jo så fryktelig synd på de kattene "ingen vil" ha fordi de var for store og for gamle....)

Anonymous poster hash: abb41...bc8
Skrevet

For all del ikke si ting som at det var bare et dyr osv! De må få lov til å sørge! Jeg var knust over hunden min som måtte avlives når jeg var liten, og ingen tok sorgen på alvor så jeg var helt alene med den:(

En begravelse eller minnestund hadde sikkert vert bra for de dersom de ønsker det! Men ta det på alvor!

Hva med å få en kattunge? Er det aktuelt? Den kan ikke erstatte det andre kjæledyret, mn demper sorgen litt?

Lykke til! Det er fint å lese at du er bekymret for hvordan barna skal ta det! Makten byr seg ikke om det:(

Anonymous poster hash: 246c8...598

Skrevet

Bakverket, on 28 Apr 2014 - 13:15, said:

Si sannheten, Pusur var veldig syk og at måtte avlivest. Trenger ikke ta med detaljer om sår og smerter, men gjerne at han fikk en sprøyte og så sovnet inn mens du klappet og koste med han.

Så kan dere ha en liten seremoni eller begravelse om dere vil, så får alle sagt adjø.

Bakverket, on 28 Apr 2014 - 13:15, said:

Avlivest? Avlives heter det.... Anonymous poster hash: 52c54...8a0
Skrevet

Om de spør hvor katten er nå kan du stille spm tilbake, hvor tror DU at pus er? Avhengig av alder da. Min svarte at hun tror pus er i kattehimmelen og spiser mus. Da var hun 3. Da snakket vi om hvordan hun trodde kattehimmelen var, og det hjalp. Da var ikke pus helt borte allikevel.

Anonymous poster hash: 4a4a4...7a8

Skrevet

Anonym bruker, on 28 Apr 2014 - 14:00, said:

Om de spør hvor katten er nå kan du stille spm tilbake, hvor tror DU at pus er? Avhengig av alder da. Min svarte at hun tror pus er i kattehimmelen og spiser mus. Da var hun 3. Da snakket vi om hvordan hun trodde kattehimmelen var, og det hjalp. Da var ikke pus helt borte allikevel.

Utrolig teit. Skal barna da måtte gjette seg frem til hvor katten er? Anonymous poster hash: 52c54...8a0
Skrevet

Utrolig teit. Skal barna da måtte gjette seg frem til hvor katten er? Anonymous poster hash: 52c54...8a0

Trodde du skjønte utifrå at hun forteller ungene at katten er død ( og gjerne er kremert) at det er snakk om sjelen.

Slutter aldri å forundre meg over at alt her inne tas i absolutt værste mening og alt skal kritiseres.

Jenteloven på sitt værste.

Skrevet

si det som det er :) kjenner noen som gjorde det pga de ikke likte katter, så fortalte de barna at kattene ble rotet bort i skogen. barna leter fortsatt og ser i skogen....

Anonymous poster hash: c3a78...389
Skrevet

Anonym bruker, on 28 Apr 2014 - 14:05, said:

Anonym bruker" data-cid="146323511" data-time="1398686534" data-date="i dag, 13:02 said:

Anonym bruker" data-cid="146323502" data-time="1398686424" data-date="i dag, 13:00 said:

Trodde du skjønte utifrå at hun forteller ungene at katten er død ( og gjerne er kremert) at det er snakk om sjelen.

Slutter aldri å forundre meg over at alt her inne tas i absolutt værste mening og alt skal kritiseres.

Jenteloven på sitt værste.

Hva har det med janteloven å gjøre.....? Anonymous poster hash: 52c54...8a0
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel din eldste er, men jeg hadde ikke nevnt at katten sovnet inn pga det kan gjøre så barnet blir redd for å sove, tanke på evt dødsangst.

Vi måtte avlive vår pus pga store skader etter en slåsskamp. Vi fortalte at barna at pusen døde pga skadene (for dere pga sykdom) og at pusen er nå sammen med oldemor i himmelen. Det gikk kjempebra her selvom det ble noen tårer. Vi tente ett lys og barna tegna pusen som vi satte ved siden av lyset.

Skrevet

Vær ærlig. Ikke bruk "sove" eller "borte" eller "ferie i himmelen" vær ærlig og konkret. Og forklar det de spør om. Alltid trist å miste dyr, men det blir bare verre om det blir pakket inn i forklaringer de ikke forstår.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ;-) Jeg går nok for den hele sannheten ... Vi har snakket en del om at den ser syk ut :-( de to eldste er 9 og 11 så de forstår. Jeg ville uansett si at han nok antakelig var død , siden han kan være borte lenge om gangen uten at det er uvanlig. Jeg frykter der i mot reaksjonen til eldste mann, da han er veldig opptatt av dyr når det kommer frem at jeg "valgte" og avlive. For det gjør man jo ikke med mennesker! Men han må jo lære seg at det er forskjell på dyr og mennesker ! Dessuten ville katten jo hatt smittet andre katter også. Han har ADHD og har hatt det litt vanskelig for tiden , er veeeeldig følelse menneske og når vonde ting skjer reagerer han veeeeldig! Han har besøk med fra skolen , så jeg for fortelle senere :-( Ønsk meg gjerne lykke til ;-) Tusen takk igjen! Hi

Anonymous poster hash: 5854b...762

Skrevet

Jeg ville unngått å bruke sovnet inn, for å unngå at barna blir redd for å sove, det er bedre å si at pus er død.Vær ærlig, og si at pus var så syk at han ikke kunne bli bra igjen.

Hvis den/de yngste er så små at de ikke har noe konsept om døden finnes det flere forklaringsmodeller, du kan fortelle at pus er i himmelen, at pus råtner og blir til jord, eller noe helt annet, finn en forklaringsmodell du føler du kan stå inne for. Selv kunne jeg nok sagt at kroppen til pus ikke virker lenger, og kommer til å bli til jord tilslutt. Ingen vet helt hva som skjer med den som bodde i en kropp som er død, men jeg tror at pus er tilbake der pus var før den ble født (eventuelt ble plantet ini magen ti kattemor, alt etter alder og forståelsesnivå hos barnet). Jeg liker den forklaringen fordi den på en måte stemmer uansett om man tror på en sjel eller ikke. Hvis det ikke er noen sjel eksisterte jo ikke pus før den ble til, og den eksisterer heller ikke nå. Hvis det finnes en sjel, så var jo ikke sjelen her hos oss før pus ble til, så da er det ikke usannsynlig å anta at sjelen nå har reist tilbake dit den kom fra. Dermed gir jeg en forklaringsmodell som barnet kan ta med seg videre uansett hva det velger å tro på senere i livet. 

Synes ellers det er kjempebra at du tar barnas følelser på alvor, lykke til :-)

Anonymous poster hash: 95bc1...d12
Skrevet

Fortell sannheten, det er alltid det beste. Og husk å vaksiner neste gang :)

Skrevet

*tissa litt i buksa latterkrampe* 😂😂😂

Anonymous poster hash: 8fea1...cbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...