Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #1 Skrevet 28. april 2014 Jeg ringer inn til skatteetaten for å høre angående selvangivelsen. Jeg har trekt 36% skatt og forstår ikke helt hvorfor jeg får baksmell. Siden det ikke er noe endringer i hverken lønn eller gjeld/formue. Dama sier at det står på hennes data at det skal trekkes etter tabell, men min arbeidsgiver har trekt etter prosent (36%). "Da blir det no feil ja" sa hu. Så spør jeg, "Jaha, det blir feil? Hvordan går jeg frem da?" Skattedama: "Ka du mein?" Jeg: ".. om det er feil i skattetrekk må jeg vel foreta meg noe for at det blir korrekt"? Skattedama: "Nei, no e det sånn at du må betal ræstskatten din, ikkje noe å få gjort med det no" Jeg: "Okey .. men du sier at det har blitt trekt for mye skatt, og at det blir feil. Da skal vel noe endres?" Skattedama: Neida, får ikkje gjort no med det no, må no bære betal rÆstskatten din". ??? Er a helg på vidda? Anonymous poster hash: dac8e...159
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #2 Skrevet 28. april 2014 Det skal godt gjøres å få restskatt om du har skattet 36%! Hvis ikke du har jobbet overtid og kun skattet 36% av det da..? Anonymous poster hash: a2b80...c6d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #3 Skrevet 28. april 2014 Ja, hun er dust. Ikke fordi det du sier nødvendigvis er riktig, men fordi hun er pliktig til å opplyse om klageadgang og klagefrist når du ringer inn og mener det er begått en feil i vedtaket om restskatt. Du klager på restskatt-vedtaket, begrunner det og avventer svar. Dessverre må du betale restskatten din mens klagen er under behandling, men den får du tilbakebetalt hvis du får medhold. Lykke til! Anonymous poster hash: bad56...64b
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #4 Skrevet 28. april 2014 Ikke mye overtid nei .. skjønner ikke jeg! Forbanna skatte dama som ikke gidder å svare på utfyllende på spørsmål når jeg har ventet over 35 minutt i telefonen for å få svar Anonymous poster hash: b4da5...a59
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #5 Skrevet 28. april 2014 Har du gått igjennom hele selvangivelsen og sjekket at alle tallene er riktig. Det er enda tid til å endre om noe er feil Anonymous poster hash: ffef8...768
HvittHus Skrevet 28. april 2014 #6 Skrevet 28. april 2014 Legg inn alle tallene dine/deres i skatteetatens skatteprogram. Da ser du om noe kan være feil, og evnt hvorfor du har fått restskatt. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Avansert-skatteberegning/Skatteberegning-for-selvangivelsen-inntektsaret-2013/ Vi fikk også restskatt et år, og det var pga mindre gjeldsrenter. Mannen hadde som deg trekt 36%, men det ble for lite når gjeldsrentene hadde sunket.
Sienna85 Skrevet 28. april 2014 #7 Skrevet 28. april 2014 Hvis alle opplysninger i selvangivelsen din stemmer, også summen du har betalt i skatt så har du jo betalt 36%. Du finner beløpet arbeidsgiver har trukket enten på siste lønnslipp for 2013, eller på lønns og trekkoppgaven. Står det en annen skattesum der endrer du bare det på altinn.no. da får du også en ny beregning.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2014 #8 Skrevet 28. april 2014 Hvordan i all verden kom du fram til - ut fra samtalen - at hun har sagt at det blir trukket for mye skatt? Hvis det skal trekkes tabell og arbeidsgiver har trykket prosent, så er det arbeidsgiver som ahr gjort feilen - ikke skatteetaten. da må du gå til dina rbeidsgiver og be de rette opp skattetrekket ditt. Hva arbeidsgiver faktisk skal trekke (tabell eller prosent) står på skattekortet ditt, del1. Du kan selv regne ut om du har betalt for mye eller for lite skatt ved å legge inn alle dine tall i kalkulatoren til skatteetaten. Du må også sjekke om de innrapporterte tallene faktisk stemmer med dine egne tall (lønns- og trekkoppgaver, oppgaver fra banken). Sjekk at du har fått med alle fradrag. Hvis du fortsatt mener at du baksmellen du har fått er feil, kan du klage på skatteoppgjøret. Da må du begrunne klagen Anonymous poster hash: f2a34...24c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå