Gå til innhold

Vegetarmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på åtte år som er veldig nysgjerrig på mat, liker å prøve nye ting og elsker å være med på å lage det. Nå har han sagt at han har lyst til at vi skal lage vegetarmat. Det kunne jeg også tenke meg, vil gjerne ha minst en kjøttfri dag i uka. "Problemet" er det eldste barnet, hun er ekstremt kresen, og spiser allerede lite. Er det noen som kan gi meg tips om familievennlige vegetarretter uten altfor mye "rart" i? Tofu og liknende ville den eldste aldri ha smakt på.

Anonymous poster hash: 3dcc3...a1a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har mange oppskrifter :) denne her er veldig barnevennlig:

Makaronifisk

165 g makaroni

1 l melk

Havsalt og muskatnøtt

Kok makaroni i melken i ca 20 min. under lokk. Rør innimellom. Smør en form og hell i massen. La stå til neste dag. Skjer så i tynne skiver, vend i egg og rasp og stekes i panne (som en fiskepinne)

Skrevet

Hva er "rart", da? Fremmede grønnsaker og slikt? Nå vet ikke jeg hva hun liker, men man kan lage mange "vanlige" retter uten kjøtt. F.eks pizza, lasagne, gryteretter med bønner osv. Eller hva med falaffel, sopp-/grønnsakskaker (kutt grønnsaker i små biter, og bland det i potetmos. Form "karbonader"; og stek i stekepanne. Er en favoritt her i huset) eller fajitas? 

Kanskje noe av dette hadde vært godt for hele familien? 
http://www.alleoppskrifter.no/s/vegetar-oppskrifter-barn.html

Kjekt å høre at 8-åringen interesserer seg for vegetamat. Selv én kjøttfri dag utgjør en forskjell ;) 

Skrevet

Hva er "rart", da? Fremmede grønnsaker og slikt? Nå vet ikke jeg hva hun liker, men man kan lage mange "vanlige" retter uten kjøtt. F.eks pizza, lasagne, gryteretter med bønner osv. Eller hva med falaffel, sopp-/grønnsakskaker (kutt grønnsaker i små biter, og bland det i potetmos. Form "karbonader"; og stek i stekepanne. Er en favoritt her i huset) eller fajitas? 

Kanskje noe av dette hadde vært godt for hele familien? 

http://www.alleoppskrifter.no/s/vegetar-oppskrifter-barn.html

Kjekt å høre at 8-åringen interesserer seg for vegetamat. Selv én kjøttfri dag utgjør en forskjell ;)

Takk for link!

De "karbonadene" høres spennende ut, de skal jeg prøve! Hun er dessverre veldig kresen, og har vært det hele livet. Vil helst bare ha "ren" mat, altså ikke blandet sammen. Hun er glad i rå grønnsaker, men spiser det ikke kokt. Av kjøtt liker hun egentlig bare kylling, og av fisk er bare laks til nød akseptabelt. Vet at alt av linser, kikerter og så videre vil bli avvist. Har prøvd i mange år å lage mat som hun kan spise uten for mye grining, men har funnet ut at nå som vi har et matinteressert barn, må vi prøve å oppmuntre det - og så får hun rett og slett spise det hun klarer. Prøver jo likevel å sørge for at det er NOE hun kan spise hver gang, hun er ganske tynn.

HI

Skrevet

Makaronifisk

165 g makaroni

1 l melk

Havsalt og muskatnøtt

Kok makaroni i melken i ca 20 min. under lokk. Rør innimellom. Smør en form og hell i massen. La stå til neste dag. Skjer så i tynne skiver, vend i egg og rasp og stekes i panne (som en fiskepinne)

Det høres spennende ut! Glemte dessverre å si at mannen min ikke spiser melkeprodukter (intoleranse), så det begrenser litt. Men kanskje en dag han ikke er hjemme?

Skrevet

Jeg bruker endel quorn produkter, både "kylling" og "kjøttdeig". Det er lagd av sopp, og du kan lage alle retter der du ville brukt kyllingfilet eller kjøttdeig. Ungene her smaker ikke forskjell(ikke sjokkerte voksne som kommer på besøk heller)

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

De har mye vegetarmat på meny, en veldig enkel variant kunne vært burgerene derfra. Da trenger du ikke fortelle andre barnet at det er vegetar en gang ;) Ellers har du fått mye bra forslag over her. På meny har de også nuggets o.l, det er jo av tofu, men jeg smaker ikke noe særlig forskjell ;)

Skrevet

Makaronifisk

165 g makaroni

1 l melk

Havsalt og muskatnøtt

Det høres spennende ut! Glemte dessverre å si at mannen min ikke spiser melkeprodukter (intoleranse), så det begrenser litt. Men kanskje en dag han ikke er hjemme?

Bruk soyamelk i stedet :) smaker det samme. Har melkeallergiker i huset men lager fortsatt god hvitsaus, ostesaus etc uten melk :)

Anonymous poster hash: 846fa...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...