Gå til innhold

Trening fjerner gram. Kosthold fjerner kilo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste dett ett sted. Og dette kværner rundt i hodet mitt.

Jeg er ikke glad i å trene, men jeg gjør det forde jeg må.

Jeg må ned noen kilo i vekt, og når jeg sirlig skriver ned alt jeg spiser inne på vekt klubb, så ser jeg at jeg ligger på omlag 1300 kcal pr dag.

Så er jeg på treningssenteret, og går på tredemølla. Jeg har ikke helse til å løpe, så det er rsk gange. Men du verden det er jo ikke mye jeg forbrenner egentlig.

Og da når jeg ikke egentlig er glad i å trene, så tenker jeg at, det er lettere å redusere 200 nkcal i kostholdet, enn å trene og forbrenne 200 kcal ekstra.

Og hvor mye må jeg egentlig forbrenne for at det faktisk skal vises på vekta?

Trening fjerner gram, men det hjelper ikke det dersom ikke kostholdet er på plass.

Dersom du har ett sunt kosthold skal du ikke trenge å trene masse og i timer her og timer der.

Disse tankene kværner runt i hodet mitt. Jeg sier ikke at det ER sånn, jeg bare sier at denne setningen "trening fjerner gram, kosthold fjerner kilo" har satt seg fast inni hodet mitt.

Og jeg får den ikke vekk.

-For den har jo kanskje noe for seg??

Eller?

Anonymous poster hash: 1b36d...43e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er (dessverre) min erfaring og. Dessverre fordi jeg elsker å trene men hater å passe på hva jeg spiser. Dvs, jeg spiser sunt, lite sukker, hvetemel osv, masse ren mat, grønnsaker, drikker hovedsakelig vann. Men teller ikke kalorier og spiser mye. Og har jeg lyst på ost og vin så vil jeg ikke sulte meg i tre dager for å kunne skeie ut.

Men skal jeg oppnå resultater så er det maten som gjør utslaget, ikke treningen.

Anonymous poster hash: 0b669...588

Skrevet

Det du må huske på er at når du kommer så lavt i daglig inntak som 1300 kcal blir det vansklig å få i seg nok av de stoffene kroppen din trenger. I tillegg gjør det å trene styrke at du går mer muskler. De forbrenner litt hele tiden slik at det blir lettere å hole vekten. Du får høyere forbrenning. De flete som føler de sliter med lav forbrenning er egentlug bare utrente og svake.

Tening skulpturerer også kroppen slik at du ser bedre ut med de kloene du har.

Anonymous poster hash: 278cf...fd3

Gjest thricane
Skrevet

I selve perioden du skal ned i vekt så spiller kosthold den største rollen.

Tar jeg meg selv som utgangspunkt så er trening det som hjelper meg å beholde vekten og tillater meg et normalt kosthold. Ellers må jeg leve på diett resten av livet.

Skrevet

Haha. Det stemmer selvfølgelig ikke.

Det hjelper ikke å kutte ned fra 3000 kcal om dagen til 1500, uten å trene. Joda, det funker en viss tid, så stopper det opp, du går ikke ned. Fordi kroppen går i sparemodus og tar vare på alle kaloriene den får. Da er det treningen som gjør at du går ned, dersom du trener.

Og så må du kutte ned ytterligere 10% av kcal per dag i tillegg til å trene.

Anonymous poster hash: ae70f...e2d

Skrevet

Helsegevinst av vektnedgang ved kosthold aleine: liten.

Helsegevinst ved trening: stor.

Skrevet

Jeg trener ikke. Jeg er ute med ungene, går på turer og slikt, men aktiv trening bedriver jeg ikke med. Har lagt om kosten og gått ned 10 kilo på 3 mnd. Er godt fornøyd med det :)

Anonymous poster hash: 310f4...69b
Skrevet

Til og med Grethe Roede lærer bort dette på sine kurs, så selvfølgelig er det hold i det.

Det er mye lettere å la være å spise de 300 kaloriene enn å trene de vekk, men da er det snakk om overvektige som spiser for mye. Om du har et kosthold på 1300 kalorier i døgnet skal du selvfølgelig ikke kutte ned 300 kalorier til og la være trene, da får du i det altfor lite kalorier (det er IKKE bedre med anoreksia enn å trene).

Om du spiser 2500 kalorier i døgnet og skal ned i vekt, så er det kuttet i kalorier som vil føre til vektnedgang og ikke at du trener bort 300 kalorier i døgnet. For å få til en vektnedgang da så MÅ du forandre på kostholdet og få ned kaloriinntaket. Om du bare begynner trene vil vektnedgangen bare utgjøre gram, men om du kutter ned på kaloriinntaket vil vektnedgangen bli i kilo.

Det beste er å legge seg på 14-1600 kalorier i døgnet og trene, da får du en jevn og god vektnedgang samtidig som du strammer opp kroppen og får et pent resultat.

Anonymous poster hash: edb10...9db
Skrevet

Når du trener så tren heller styrke fremfor å gå. Skal du trene kondis for å forbrenne fett så må du få opp pulsen. Jeg kan heller ikke løpe på grunn av knærne mine, men går i veldig rask gange. Når jeg legger inn treningen i app etterpå ser jeg at jeg forbrenner mer av å trene styrke. Og det er mye morsommere! :) Bruker de maskinene som er der, sirkeltrening tre runder. 

Skrevet

Gå heller på timer, bedre å ha høy puls og virkelig svette i 30 minutter, en å spasere på mølla i to timer. Tren styrke, med litt mer muskler vil du også forbrenner mer. Er enig i at trening fjerner gram, men trening former også kroppen. Lite er så deprimerende som en tynn hengerumpe feks.. Finn trening som er morsom (styrketrening!), og du vil oppdage at trening pluss sunt kosthold faktisk passer som hånd i hanske. Også fordi trening hjelper til å få på plass et sunt kosthold.

Anonymous poster hash: 3cdda...0fc

Skrevet

Du må ikke trene for å gå ned i vekt. Kostholdet teller mest. Hvis man syns det er tungt å trene samtidig som man slanketr seg , så kan man begynne når man er ferdig slanket.

Skrevet

Haha. Det stemmer selvfølgelig ikke.

Det hjelper ikke å kutte ned fra 3000 kcal om dagen til 1500, uten å trene. Joda, det funker en viss tid, så stopper det opp, du går ikke ned. Fordi kroppen går i sparemodus og tar vare på alle kaloriene den får. Da er det treningen som gjør at du går ned, dersom du trener.

Og så må du kutte ned ytterligere 10% av kcal per dag i tillegg til å trene.

Anonymous poster hash: ae70f...e2d

Kan dere som snakker om sparemodus linke til seriøs forskning som beviser dette? Eller slutte å skrive denne svadaen?

http://fitnessbloggen.no/24-myter-om-slanking/

http://iform.nu/kosthold/sunn-vekt/slankekur-og-forbrenning

http://www.side2.no/3561663.html

Anonymous poster hash: 3d7a7...0dc

Skrevet

Jeg har også den erfaringen. Jeg begynte å jogge 3 ganger i uken, gikk ned 20 kilo. Nå jogger jeg fortsatt, men kostholdet har jeg slurvet veldig med. Nå har jeg gått opp 15 kilo igjen. Så det er nok noe i at kosthold fjerner eller legger til kilo, men ofte blir man mer bevisst på hva en putter i seg når en begynner å trene.

Anonymous poster hash: 89f8f...c71
Skrevet

Jeg har slanket meg mange kilo, og de samme kiloene mange ganger mer eller mindre uten trening. Og jeg gjør det nå. Jeg kan ikke trene, men prøver å gå tur noen dager eller i det minste holde kroppen i bevegelse. 

Det er mulig kroppen blir finere med trening, men det går uten. 

Skrevet

Det er ikke min erfaring. Jeg startet med trening for 1 år siden, har ikke gjort noe med kostholdet mitt og gått ned over 10 kg...

Skrevet

Jeg gikk ned 25 kg kun ved endringer i kostholdet.

Gikk ned ytterligere 12 kg da jeg begynte å trene i tillegg.

Merket at det var mye enklere å gå ned de første 25 kg. Jeg var jo stor da og de kiloene er jo enklere enn de siste. Men når jeg trener blir jeg ofte veldig sulten.

Men den setningen er jo sann! Om man skal ned MYE holder det ikke å "bare" trene. Man må faktisk gjøre en innsats når det kommer til kostholdet.

Trening gjør at man unngår å bli tynnfeit, man får formet kroppen. Og en trent kropp med 5 kg for mye ser mye bedre ut enn en utrent!

Anonymous poster hash: 03e55...e24
Skrevet

Vel,jeg må si at når jeg går /jogger på tredemølla her hjemme i 30 minutt, og det står at jeg har forbrent 110 kcal. For det første er det bare ett estimert tall. For det andre føler jeg at det er veldig veldig mye jobb for veldig lite. For  jeg har ikke helse til så mye jogging.

Det er smerter og vondter. Jeg prøvde 30 daays sherd med Jillian her en periode, men får så vondt i knærne at det er ikke mulig å jjennomføre. Etter 7 dager har jeg så vondt at jeg ikke kan gjøre det på 2 uker... hva er da vitsen?

Synes styrke er vanskelig. Skal jeg trene armmusklene mine da? eller situps? Eller innside eller utside av lår? Kan ikke skjønne at jeg går ned i vekt av det.

Synes dette er vanskelig jeg.

Anonymous poster hash: 1b36d...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...