Gå til innhold

Trenger noen synspunkter ang. valpen vår..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en valp for to dager siden (en blanding ingen helt vet hva er, den er tykk i pelsen og har ganske store hengeører), den kom fra et dårlig hjem og et rundt 10-12 uker gammel. Den er som valper flest, biter på ting og trenger selvfølgelig masse oppdragelse og oppmerksomhet. Problemet ligger i at jeg føler hun blir aggressiv, skikkelig sint rett og slett, når vi tar tak i henne og sier ifra om det er noe hun ikke får lov til. Hun biter til og glefser etter oss. Hun finnes ikke underdanig i forhold til andre, voksne hunder heller - tvert i mot, hun bjeffer og drar rett bort til de og skal rase. Hun virker direkte fryktløs. Vi har to barn og er usikre på om dette er noe vi skal satse på. Fosterhjemmet som overtok henne er et par gode venner av oss og har sagt at de kan ta henne tilbake om vi ikke kan ha henne. Hva ville dere gjort? Sett det litt an eller?

Anonymous poster hash: b0602...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke er erfarne med hund(høres ikke sånn ut), hadde jeg gitt den tilbake straks. Sånn får den ikke oppføre seg, og den må få bo hos noen som kan ta tak i det straks.

Anonymous poster hash: 06cd0...571

Skrevet

Dere må ikke gi opp, ta henne i snuten, holde og si nei!

Anonymous poster hash: 199d6...038

Skrevet

Forøvrig høres hunden utrolig usikker ut med den oppførselen, en trygg hund reagerer ikke sånn på folk og andre hunder!

Skrevet

Hvis dere ikke er erfarne med hund(høres ikke sånn ut), hadde jeg gitt den tilbake straks. Sånn får den ikke oppføre seg, og den må få bo hos noen som kan ta tak i det straks.

Vi har begge vokst opp med hund og hatt hund tidligere, men aldri med slik lynne, så det har jeg ingen erfaring med nei. Men generell hundeoppdragelse er jeg relativt stødig på, jo.

Skrevet

Jeg vet ingenting om hva hun har opplevd, men hun hyler og biter om man tar henne i nakkeskinnet (ikke hardt altså) og glefser om man fjerner henne fra en plass hun vil være på. Ikke alltid, men ofte. Hun virker også aggressiv mot andre hunder som er større, hun leker med de en god stund og når den voksne hunden sier ifra at nok er nok, så blir hun sint tilbake.

Skrevet

Ville aldri hatt en aggressiv hund rundt mine barn. Når det er sagt synes jeg det høres rart ut at en hund på kun 10-12 uker er aggressiv. Valper er oftere usikker enn aggressiv. Det er vanskelig å gi råd uten å ha møtt hunden, men hva med valpekurs? Jeg har en del erfaring med hunder, men har aldri opplevd å bli glefset etter av en valp.

Anonymous poster hash: eec9d...c7b
Skrevet

Når du sier hun virker aggresiv.. Hva tegn viser hun? Hvordan er munnvikene, posisjonen på ørene? senket hode? Ståpels? Eller bare knurrer hun?

Anonymous poster hash: f0697...062
Skrevet

Vel, hun flekket faktisk tenner til meg igår. Skal ellers se etter det du spurte om, har ikke sett etter noe annet enn at hun blir helt stiv i kroppen og hyler momentant vi tar tak i henne og sier ifra - virkelig hyler!

Skrevet

Det er jo mulig hun faktisk har fått litt hard medfart i valpekassen, og ikke lært seg "de normale tingene" der?

Hun høres usikker ut, ikke sint.. 

Kan hunden ha vondt noe sted?

Når det kommer til biting/glefsing så er min erfaring at hunder av større størrelse er mer bitete i lek enn hva små hunder er.. De leker litt røffere. Men samtidig virker de å være myke, sytete og generelt litt pysete når de blir satt på plass. 

Avledning og positiv trening er i allefall det jeg anbefaler. Da snakker vi om ikke å bruke nakkeskinn, men avledning istedefor,.. lyder, en liten bevegelse mot en pote eller sånne ting som generelt gjør at hunden overhodet ikke forbinder deg meg smerter eller vondter av noe slag. Hun kan ha hatt det dårlig der hun kom fra, og rett og slett blir redd, og da er vel det normale å beskytte seg med både knurring, flekking av tenner og mer til.. Det beste utgangspunktet er hvis dere får hunden til å bli trygg på dere.

Ikke gi henne for mye å leke med, ikke sikkert hun forstår forskjell på en sko, en bamse og en leke som ER til henne..

Anonymous poster hash: f0697...062
Skrevet

Hunder som reagerer når de blir "tatt i nakken" er friske hunder. Kanskje greit å se mer på oppdragermetoden enn på hunden ;-)

Anonymous poster hash: a0900...e93

Skrevet

Få tak i en hundevenner som kan komme hjem til dere og teste ut noen ting! Denne personen kan også mye om hvordan normal oppførsel for hunder er, og kan dermed fortelle om det er lurt å jobbe videre med saken eller gi hunden tilbake! Dyrlegen har sikkert tips til flere hundretrenere. Regner med dere har grei råd siden dere har tatt til dere en hund, så da er det vel verdt pengene om det funker? Min eldste hund var veldig dominant. Hylte mye og ga seg aldri! La han på rygg gang på gang på gang... Han glefset aldri da men! Han er fortsatt sta og dominant, men verdens snilleste kosete gutt! Han er liten og fem kilo. Vi har skaffet oss en stor på 50-60 ved voksen alder. Og de er perlevenner! Så ikke gi opp ...

Anonymous poster hash: 8e8b4...896

Skrevet

Hundetrener***

Skrevet

Vanskelig å bedømme ut fra din beskrivelse.

Er du vant med hunder og har du oppdratt valp før?

Noen valper har masse energi og når de trekker seg opp med lek kan de få en "kortslutning" og de er bare i leken. Bjeffing og biting er helt normalt.

Først ville jeg ikke tillat lek inne, hun kan få tygge på leker på egenhånd men ikke oppmuntre henne med å leke med henne inne.

Så støtter jeg at dere går et valpekurs og prater med en hundtrener og be om en vurdering på om det bare er enormt overskudd eller sinne.

Min siste valp var veldig lik slik du beskriver men det fantes ikke aggresjon i han, han var bare så livsglad og energisk at det tok av hver gang han lekte. Han ble bedre ved 5-6 måneders alderen men han ødela mye før den tid.

Jeg ville uansett ikke gitt opp valpen før jeg hadde fått vurdert henne.

Anonymous poster hash: 790f9...0e4

Skrevet

Hundetrener***

faktisk er hundevenner og nyttige. Ingen snakker "hund" like godt som dem og en eldre, erfaren hund vil fort sette hvalpen på plass og vise henne sin plass på rangstigen. Så må selvfølgelig menneskene vise valpen at de er over henne på samme stigen.

Skrevet

Jeg har vært borti et tilfelle av det samme som deg, HI.

Den hunden ble avlivet da den var ni mnd etter sterk aggresivitet som viste seg allerede i åtte ukers alder.

Det kan hende valpen din er hjerneskadet, den kan ha blitt skadet under fødselen, eller i valpekassa.

Jeg anbefaler avlivning, ikke ompassering. Et dyr som ikke kan fungere normalt i samfunnet, og biter og knurrer allerede som ellve uker, den hunden vil ikke få noe bra liv. Den må alltid passes på,og før eller senere blir den avlivet alikevel. Like greit å ta den til veterinæren med en gang. Ta en voksen avgjørelse. Ikke utsett hunden for et langt miserabelt liv.

Anonymous poster hash: fcfcb...e44

Skrevet

Mishandlede hunder er ikke fryktløse, de er kjemperedde!

Aldri "ta tak" i dem, men ro dem ned og kos med dem. Med kjærlighet blir det en fin tass etterhvert!

VI har en omplasseringshund vi kjenner godt og den rygget hver gang vi prøvde å klappe den og man måtte bruke både en og to timer på å roe den for alt mellom himmel og gjord den maste seg opp for. etter noen år ble det bedre. Denn er jo så ung, at jeg tror det burde være mulig å få til noe. Gå på valpekurs.

Anonymous poster hash: 87018...124
Skrevet

Holde rundt snuten å si nei?

Ta i nakkeskinnet?

Ikke rart hunden reagerer. Flere hjem på kort tid og fysisk avstraffelse.

Det er ett problem her og det er at dere ikke er sjefen. Når hun skjønner at dere og barna er over henne på rangstigen er jobbe gjort.

Sett frem mat til henne og "spis" selv;-) Den som er nederst på rangstigen spiser sist, så la henne komme til når du er ferdig. Høres helt rart ut men det handler om å komme seg ned til hva hunden forstår. Etter tur la henne gå sist inn, og sist ut når dere går ut. Knurrer hun så få henne på rygg, så hun underkaster seg. Dette er uakseptabel oppførsel og tips som å holde henne rundt snuten kan føre til at hunden føler seg enda mer utrygg.

En hund med klare eiere er en trygg hund!

Anonymous poster hash: 3cd24...7ce

Skrevet

Holde rundt snuten å si nei?

Ta i nakkeskinnet?

Ikke rart hunden reagerer. Flere hjem på kort tid og fysisk avstraffelse.

Det er ett problem her og det er at dere ikke er sjefen. Når hun skjønner at dere og barna er over henne på rangstigen er jobbe gjort.

Sett frem mat til henne og "spis" selv;-) Den som er nederst på rangstigen spiser sist, så la henne komme til når du er ferdig. Høres helt rart ut men det handler om å komme seg ned til hva hunden forstår. Etter tur la henne gå sist inn, og sist ut når dere går ut. Knurrer hun så få henne på rygg, så hun underkaster seg. Dette er uakseptabel oppførsel og tips som å holde henne rundt snuten kan føre til at hunden føler seg enda mer utrygg.

En hund med klare eiere er en trygg hund!

Noe ramlet vekk her. Mente ikke at skulle bruke fysisk makt for å få henne på rygg- det var en metafor for å bygge henne noe.

Skrevet

Du som skriver dette med rangstigen: Trist at det finnes folk med slike holdninger. Rangstige meg opp i ræva. Blir provosert. Man skal jobbe MED hunden og ha fokus på positiv trening, ikke knekke psyken å la den være "under" alle andre. Slikt hadde aldri blitt praktisert i vårt hjem. Finn fram en klikker, godbiter, tålmodighet og masse godt humør så les deg opp på klikkertrening. Anbefaler boken "ikke skyt hunden", fantastisk bok:)

Skrevet

Du som skriver dette med rangstigen: Trist at det finnes folk med slike holdninger. Rangstige meg opp i ræva. Blir provosert. Man skal jobbe MED hunden og ha fokus på positiv trening, ikke knekke psyken å la den være "under" alle andre. Slikt hadde aldri blitt praktisert i vårt hjem. Finn fram en klikker, godbiter, tålmodighet og masse godt humør så les deg opp på klikkertrening. Anbefaler boken "ikke skyt hunden", fantastisk bok:)

Så du reagerer mer på det enn at noen anbefaler avliving? Dette er en hund som tydeligvis sliter og alle skjønner at med barn i hus må det til en endring.

Det betyr ikke at jeg oppdrar egne hunder etter den måten, men ja; hunder med store adferdproblemer har vi brukt slike metoder på. Da i samråd med med f.eks dyrebeskyttelsen når vi har hatt hunder i fosterhjem som må jobbes med, og som har stått i fare for avliving.

Jeg har vært aktiv innen dressur lenge og trent hunder både for forsvaret og hunder som har vært til opptrening som førerhund. Selvfølgelig trener en hunden forskjellig utfra dens forutsetninger, pg en slik tilnærming ville aldri vært brukt i slike tilfeller.

Skrevet

Jeg har vært borti et tilfelle av det samme som deg, HI.

Den hunden ble avlivet da den var ni mnd etter sterk aggresivitet som viste seg allerede i åtte ukers alder.

Det kan hende valpen din er hjerneskadet, den kan ha blitt skadet under fødselen, eller i valpekassa.

Jeg anbefaler avlivning, ikke ompassering. Et dyr som ikke kan fungere normalt i samfunnet, og biter og knurrer allerede som ellve uker, den hunden vil ikke få noe bra liv. Den må alltid passes på,og før eller senere blir den avlivet alikevel. Like greit å ta den til veterinæren med en gang. Ta en voksen avgjørelse. Ikke utsett hunden for et langt miserabelt liv.

Anonymous poster hash: fcfcb...e44

Hei. Er du helt sprengt eller? Man bør gi valpen litt mer tid før man i det hele tatt vurderer å avlive.

Herregud for et synspunkt. Kjente jeg ble skikkelig provosert nå.

Anonymous poster hash: 32a9d...20f

Skrevet

hunder er flokkdyr. De søker ledelse og finner trygghet i at alt har sin plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...