Gå til innhold

Bruke bremsene på sykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 4 kan sykle. Men hun bremser med beina istedenfor å bruke brrmsene. Tips til å lære henne å bruke bremsene?:-) fotbrems eller håndbrems som er enklest å begynne med?:-)

Anonymous poster hash: 4de14...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fotbrems er enklest, men det er vanlig at de ikke mestrer bremsingen på et par år. Hold henne unna bakker.

Anonymous poster hash: 894da...83f

Skrevet

Gutten vår på snart 4 år, klarer å bremse, men hvis vi sier til han at nå må han bremse, så stokker det seg helt for han, og gjentar vi at han må bremse er det beina rett ut til siden og hyling. Søstre problemet er derimot at han skal se på alt annet og havner stadig inni busker og gjerder fordi han ser en helt annen vei. Han sykler på gangvei i boligfeltet

Anonymous poster hash: df726...899
Skrevet

Fotbrems er det enkleste til å begynne med. 

Jeg viste henne hvordan hun skulle bremse da hun fikk tohjulssykkelen (med støttehjul). Jeg sa at vi skulle teste om bremsene holdt og fikk henne til å bremse hver gang jeg sa "stopp" til henne. Etter 10 ganger med dette så satt det og nå sykler hun overalt og klarer fint å bremse. 

Vi snakket også om viktigheten av å holde en fart vi er komfortable med og viktigheten av å følge med på hvor man sykler så man ikke havner i busker o.l. 

Anonymous poster hash: e2bfd...e57
Skrevet

Vår gikk fra balansesykkel hvor hun bremset med beina (burde hatt brems den og), så i starten på vanlig sykkel gjorde hun det samme. Men det var jo livsfarlig for farten ble større og balansen dårligere da hun satte beina ned.

Men hun skjønte ikke prinsippet og bremset alt for hardt, og ble derfor livredd for bremsene. Så fant vi ut at jeg kunne holde henne (i klærne) i nedoverbakkene. Da fikk hun anledning til å øve på å bremse uten å være redd for å miste balansen.

Vi har holdt på et par uker nå og hun begynner å få kontroll. Men i de bratteste bakkene må jeg fortsatt holde.

Jeg tror det er bedre å øve enn å holde ungen borte fra bakker i alle fall. Min er også fire år forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...