Gå til innhold

Ny jobb -feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man i ny jobb og ikke har krav på feriepenger? 1 mnd fellesferie :(

Anonymous poster hash: bab3e...30a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sparer feriepengene fra forrige jobb, selvfølgelig..

Anonymous poster hash: 5bf92...5be

Skrevet

Jeg hadde ikke jobb før...

Skrevet

I min første jobb fikk jeg velge om jeg ville ta ubetalt ferie eller om jeg ville jobbe hele sommeren. Jeg valgte å jobbe for jeg hadde ikke råd til flere uker uten lønn.

Anonymous poster hash: 5bf25...33f
Skrevet

Da jobber man i stedet....

Anonymous poster hash: a7d33...497
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt valg hadde jeg ikke spurt..! Hi

Skrevet

Du er pålagt å ta ut ferie selv om du er ny i jobben. Ikke lov å la vær.

Skrevet

Hvis du jobber et sted som stenger hele sommeren, dvs at du ikke har mulighet til å jobbe fremfor å ta ferie, så blir det ferie uten lønn.

Evt så må du vel finne deg en sommerjobb et annet sted i ferietiden.

Skrevet

Enkelt og greit da. Du må ta ferie og får ingen ting for tiden du har ferie.

Anonymous poster hash: 648b1...28b
Skrevet

Ja det er jeg fullt klar over. Hva gjør man?

Skrevet

Og lar vær å leve en mnd da eller?

Enkelt og greit da. Du må ta ferie og får ingen ting for tiden du har ferie.

Skrevet

Ja det er jeg fullt klar over. Hva gjør man?

Ferie uten lønn.

Leve på sparepenger og skattepenger (?) i feriemåneden.

Sommerjobb i feriemåneden?

Det ser ut som du ikke har så mange valg enn 1 mnd. uten lønn.

Anonymous poster hash: 5bf25...33f

Skrevet

Jeg har fysiske problemer så det er vanskelig med sommerjobb da jeg trenger masse tilpassing. Ingen oppsparte penger og null skattepenger. Sjefen sa jeg fikk gå på NAV...

Skrevet

Det er jo ikke din nye arbeidsplass sitt problem at du ikke har  opptjent feriepenger noe annet sted tidligere.

Og ferie er du lovpålagt å ta, ellers så kan arbeidsgiver få problemer.

Er vel heller ikke NAV sitt problem at du ikke har opptjent deg feriepenger.

Sånn er det hvert år for mange det og hva hvis alle skulle løpt til NAV.....

Skrevet

Hjelper ikke at du har vanskelig for å få deg en sommerjobb. Ferie uten lønn må du ta når du jobber et sted uten aktivitet hele året. Om du ikke har oppsparte midler eller annet å leve av, må du nok gjøre som sjefen din sier og høre om NAV kan hjelpe deg. Personlig tviler jeg på at du kvalifiserer til støtte, men jeg vet jo selvsagt ingenting mer om din situasjon.

Får man ikke feriepenger av dagpenger? Jeg aner ikke altså. For dagpenger har du vel hatt om du ikke har hatt jobb?

Skrevet

Det er vel fortsatt et par lønninger til du må ha ferie. Spar det du kan og forsøk å få jobbet ekstra så du har noe å gå på.

Anonymous poster hash: 44e1b...247

Skrevet

Du har vel opparbeidet deg noen rettigheter ift. feriepenger fra det du drev med før du fikk jobb? Du må da ha sett dette komme?

Du får sette at litt penger på neste lønning også låne det du trenge utenom. Enten i bank, kredittkort eller av bekjente.

Anonymous poster hash: a1cbf...562

Skrevet

Jeg mener ikke at det er arbeidsplass eller Navs ansvar, jeg bare spør etter råd.

Jeg har gått på AAP til nå og så det ikke komme, ikke lett å spare på den stønaden... Lønna er veldig lav også.

Skrevet

...

Skrevet

Du har ikke krav på feirepenger. Dette er ditt ansvar og kunn ditt ansvar - ikke arbeidsgivers.

Hvis du virkelig mener at du ikke klarer deg i de tre ukene uten lønn, så må du søke sosialstønad.

Det er fortsatt en stund til fellesferien, så du kan begynne å sette av penger nå slik at du har noe å leve for i de ukene

Anonymous poster hash: f96c6...976
Skrevet

Det er faktisk 4 uker uten penger til mat og husleie og alt det andre...

Skrevet

Såklart kan du gå på NAV om du ikke har feriepenger fra tidligere jobb og er pålagt å ta ut ferie. Det er kun du som har oversikt over din økonomi, og vet om du har mulighet til å spare opp til denne mnd eller ikke. Kanskje har du akkurat så du klarer deg, det vet jo vi ingenting om. 

Så dersom du ikke klarer deg HI så gå på NAV og forklar situasjonen, prøv også å få deg en sommerjobb som du klarer å håndtere. Det kan være at det finnes noe lignende som det du gjør nå som trenger sommervikarer.

Sjekk litt rundt, og hør også evt med NAV om de har noe å anbefale. 

Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan kun pålegge deg 3 ukersommerferie

Skrevet

Er det sant?

Nei, arbeidsgiver kan kun pålegge deg 3 ukersommerferie

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke pålegge noen å ta ut ferien på sommeren, men arbeidstaker har krav på å få lov til å ta ut 3 uker sammenhengende ferie i tidsrommet 1.juni - 30.september. Dersom arbeidsplassen skal stenge, så må selvfølgelig alle ta ferien sin da, men utenom dette er det bare et krav om at ferien avvikles i løpet av året, i henhold til loven. Dersom arbeidstakeren ønsker det, er det ingenting i veien for å dele opp ferien sin over flere måneder, en uke i mai, en uke i juli og en i august for eksempel. Dette må selvfølgelig avklares med arbeidsgiver, slik at det passer i forhold til resten av bemanningen eller sesongvariasjoner i arbeidsmengde. Loven er skrevet for å sikre arbeidstaker ferie på sommeren dersom arbeidstaker ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...