Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #1 Skrevet 27. april 2014 Har ei på 4 år som siden hun var 2 år blir så skrekkelig bilsyk.Går fint på kortere strekninger (maks 1mil), men på lengre turer blir hun dårlig og kaster opp. Har prøvd: Armbånd Prostafen (ga henne 2 stk.sist på anbefaling på legen, men kastet fortsatt opp) Ha vinduene litt åpne på begge sidene Ikke gi melkeprdukter dagen før og samme dag MASSE stopp på veien Bok Ikke bok Lydbok Cola Tørre kjeks Ikke fortelle at vi skal reise på tur (tenkte kanskje det var spenning som ga utslag i oppkast) Vi bor på et sted på få andre transportmuligheter så tog og fly er ikke et alternativ. Jeg bruker ikke parfyme, røyker ikke eller forpester bilen med andre lukter som kan gjøre henne kvalm. Reiser ikke så ofte på bilturer, men er fint å ha muligheten siden vi bor litt avsides og bare det å kjøre til hytta har blitt en terskel pga.oppkast og sykt barn. Noen som har noen tips eller vet om det finnes noe man kan få på resept? Anonymous poster hash: e824d...6a7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #2 Skrevet 27. april 2014 Har ei på 4 år som siden hun var 2 år blir så skrekkelig bilsyk.Går fint på kortere strekninger (maks 1mil), men på lengre turer blir hun dårlig og kaster opp. Har prøvd: Armbånd Prostafen (ga henne 2 stk.sist på anbefaling på legen, men kastet fortsatt opp) Ha vinduene litt åpne på begge sidene Ikke gi melkeprdukter dagen før og samme dag MASSE stopp på veien Bok Ikke bok Lydbok Cola Tørre kjeks Ikke fortelle at vi skal reise på tur (tenkte kanskje det var spenning som ga utslag i oppkast) Vi bor på et sted på få andre transportmuligheter så tog og fly er ikke et alternativ.Jeg bruker ikke parfyme, røyker ikke eller forpester bilen med andre lukter som kan gjøre henne kvalm. Reiser ikke så ofte på bilturer, men er fint å ha muligheten siden vi bor litt avsides og bare det å kjøre til hytta har blitt en terskel pga.oppkast og sykt barn. Noen som har noen tips eller vet om det finnes noe man kan få på resept? Anonymous poster hash: e824d...6a7 Hvilken vei sitter hun i bilen? Hvis hun sitter bakover hadde jeg snudd setet Anonymous poster hash: 1c50f...2bd
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #3 Skrevet 27. april 2014 Her hjalp det å snu setet, og la han sitte i midten bak så han ser fremover og ut av frontruten. Han er 13 år nå og blir fremdeles litt kvalm og uggen på lengre turer, men har ikke kastet opp i bil siden han var 5-6 år gammel. Anonymous poster hash: 04cf8...081
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #5 Skrevet 27. april 2014 Jeg snudde henne da hun var nesten 3 år. Da reiste vi hjem på ferie og det var oppkast galore nesten hele veien. Snudde henne, men det hjalp ikke. Det er forresten værst på veien til dit vi skal hun kaster opp.På hjemveien virker det som om noe har balansert seg og ting går bedre. Kaster kanskje opp 1-2 ganger, men ikke noe mer. HI Anonymous poster hash: e824d...6a7
It's all about me Skrevet 27. april 2014 #6 Skrevet 27. april 2014 Alle mine var også ekstremt bilsyke en periode. På to av dem fungerte ikke Prostafen, men Marzine gjorde susen. La også merke til at de ble lettere bilsyk i den ene bilen enn den andre.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #7 Skrevet 27. april 2014 Uff, ikke greit det der. Det hender jeg bruker postafen når vi skal på langtur i bil. Jeg blir trøtt å sovner. Funker fjell. Plaster over navlen funker utrolig nok også!!! Hohoho, rart! Er det bare når dere kjører bil, eller blir hun kvalm av å huske, karusell o.l også? Anonymous poster hash: f35bf...ad2
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #8 Skrevet 27. april 2014 Alle mine var også ekstremt bilsyke en periode. På to av dem fungerte ikke Prostafen, men Marzine gjorde susen. La også merke til at de ble lettere bilsyk i den ene bilen enn den andre. Takk Det skal jeg prøve. Er den reseptfri? HI Anonymous poster hash: e824d...6a7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #9 Skrevet 27. april 2014 Uff, ikke greit det der. Det hender jeg bruker postafen når vi skal på langtur i bil. Jeg blir trøtt å sovner. Funker fjell. Plaster over navlen funker utrolig nok også!!! Hohoho, rart! Er det bare når dere kjører bil, eller blir hun kvalm av å huske, karusell o.l også? Anonymous poster hash: f35bf...ad2 Karusell har hun aldri kjørt, men hun blir ikke kvalm av å huske. Ja, det er utrolig slitsomt. Verst for henne. Hun blir så ulykkelig og vegrer seg voldsomt for å kjøre på lengre turer. Det skjønner jeg godt. HI Anonymous poster hash: e824d...6a7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #10 Skrevet 27. april 2014 Uff, stakkars- vet akkurat hvordan hun har det. Jeg har vært bilsyk bestandig, og er 36 år nå og enda plaget:/ I min barndom, og enda om jeg ikke kjører selv er musikk på øret det som utgjør hele forskjellen. Har nok noe med balansesystemet å gjøre. Å ha musikk på i bilen hjelper altså ikke, det må være fra øretelefoner. Barna mine er også noe avhengig av musikk. De har prøvd seg på å se film, lese osv men det blir de bare dårlig av- samme blir jeg. Håper barnet ditt vokser det av seg. Føler meg som en fjott sol selv i russetiden satt med musikk i ørene når vi dro på tur- snakk om å være sosial;-)) Anonymous poster hash: efce1...d11
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #11 Skrevet 27. april 2014 Uff, stakkars- vet akkurat hvordan hun har det. Jeg har vært bilsyk bestandig, og er 36 år nå og enda plaget:/ I min barndom, og enda om jeg ikke kjører selv er musikk på øret det som utgjør hele forskjellen. Har nok noe med balansesystemet å gjøre. Å ha musikk på i bilen hjelper altså ikke, det må være fra øretelefoner. Barna mine er også noe avhengig av musikk. De har prøvd seg på å se film, lese osv men det blir de bare dårlig av- samme blir jeg. Håper barnet ditt vokser det av seg. Føler meg som en fjott sol selv i russetiden satt med musikk i ørene når vi dro på tur- snakk om å være sosial;-)) Anonymous poster hash: efce1...d11 Musikk på øret. Noterer det ned Tusen takk for tipset! HI Anonymous poster hash: e824d...6a7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #12 Skrevet 27. april 2014 Uff, stakkars- vet akkurat hvordan hun har det. Jeg har vært bilsyk bestandig, og er 36 år nå og enda plaget:/ I min barndom, og enda om jeg ikke kjører selv er musikk på øret det som utgjør hele forskjellen. Har nok noe med balansesystemet å gjøre. Å ha musikk på i bilen hjelper altså ikke, det må være fra øretelefoner. Barna mine er også noe avhengig av musikk. De har prøvd seg på å se film, lese osv men det blir de bare dårlig av- samme blir jeg. Håper barnet ditt vokser det av seg. Føler meg som en fjott sol selv i russetiden satt med musikk i ørene når vi dro på tur- snakk om å være sosial;-)) Anonymous poster hash: efce1...d11 Musikk på øret. Noterer det ned Tusen takk for tipset! HI Anonymous poster hash: e824d...6a7 Å se veien er også supert, men da rett ut av frontruten. Å sitte å se ut av sidevinduet gjør det bare verre. Anonymous poster hash: efce1...d11
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #13 Skrevet 27. april 2014 Jeg ville fått en sjekk hos kiropraktor også, jeg. Småproblem i nakke/rygg kan påvirke balansenervene, så kan være verdt å få sjekket. Ellers var jeg aldri bilsyk da jeg var lita - bortsett fra hver gang de insisterte på å gi meg de f...... sjøsykepillene... Tok flere år siden jeg ble trodd på det, at jeg ikke var bilsyk når de glemte å gi meg pille. Kom til å tenke på det siden du sier at datteren din blir mindre dårlig på vei hjem enn når dere skal dra. Gir dere henne ny pille til hjemveien? Hvis ikke så kanskje hun har litt av det samme som meg? Noen har en vevstype som gjør at man kan reagere unormalt på en del medisiner, bl.a. sjøsyketabletter. Jeg prøvde som voksen sjøsykeplaster og har vel aldri vært så dårlig. Tok av plasteret og da forsvant også kvalmen - og da tålte jeg sterk storm med orkan i kastene i Nordsjøen.... Anonymous poster hash: e21b2...2b7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #14 Skrevet 27. april 2014 Jeg ville fått en sjekk hos kiropraktor også, jeg. Småproblem i nakke/rygg kan påvirke balansenervene, så kan være verdt å få sjekket. Ellers var jeg aldri bilsyk da jeg var lita - bortsett fra hver gang de insisterte på å gi meg de f...... sjøsykepillene... Tok flere år siden jeg ble trodd på det, at jeg ikke var bilsyk når de glemte å gi meg pille. Kom til å tenke på det siden du sier at datteren din blir mindre dårlig på vei hjem enn når dere skal dra. Gir dere henne ny pille til hjemveien? Hvis ikke så kanskje hun har litt av det samme som meg? Noen har en vevstype som gjør at man kan reagere unormalt på en del medisiner, bl.a. sjøsyketabletter. Jeg prøvde som voksen sjøsykeplaster og har vel aldri vært så dårlig. Tok av plasteret og da forsvant også kvalmen - og da tålte jeg sterk storm med orkan i kastene i Nordsjøen.... Anonymous poster hash: e21b2...2b7 Hun var bilsyk og kastet opp flere ganger før jeg prøvde armbånd og Prostafen. Først snudde jeg bilstolen, så var det null melk, lufte godt, stoppe ofte osv., men ingenting fungerte. Skrev en tråd om dette her inne i fjor sommer og fikk da tips om armbånd og Prostafen. Prøvd det og det hjelper heller ikke. For meg virker det som om balansen tilpasser seg og derfor går det bedre på hjemturen. Om det bare er dagstur får hun ikke ny tablett, men er det med overnatting får hun en ny. Er det mange dager mellom kjøringene kaster hun også opp på hjemreisen, men ikke så mange ganger som når vi reiser til. Tror ikke det er tablettene som gjør henne dårlig. HI Anonymous poster hash: e824d...6a7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #15 Skrevet 27. april 2014 Har bilen sterk lukt? Noen biler lukter kvalmende Anonymous poster hash: 1c50f...2bd
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #16 Skrevet 27. april 2014 Har bilen sterk lukt? Noen biler lukter kvalmende Anonymous poster hash: 1c50f...2bd Ikke som jeg kan kjenne. Røyker ikke, bruker ikke parfyme, har ikke wonderbaum eller noe slikt i bilen, ligger ikke noe søppel og slenger rundt, lufter godt før turen og har vinduene på begge sidene på gløtt mens vi kjører. Men det kan være at det er noe som ikke jeg kjenner. Det kan være. Skal spørre henne om det neste gang vi kjører. HI Anonymous poster hash: e824d...6a7
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #17 Skrevet 27. april 2014 Jeg var ekstremt bilsyk da jeg var liten. En 5 min kjøretur var nok. Blir til og ned bilsyk når jeg kjører selv i dag. Den gang jeg var liten var det lett å sette meg foran. Det er ikke det nå. Jeg fikk risesyketabletter og skulle vi langt fikk jeg faktisk beroligende medisiner. Vet ikke om dette går an lenger. Jeg var jo dopa hver ferie. Men sjøsyktablettet hjelper i dag. Anonymous poster hash: c96ae...30c
QueeenBeee Skrevet 27. april 2014 #18 Skrevet 27. april 2014 Leste en plass at DVD-spiller i bilen kan være med på å minke for bilsjuka, på grunn av at ungen fokuserer fremover hele tiden. Vet ikke om det fungerer da, for det gjør ikke det til oss. Her er det kun reisesyketabletter som fungerer.
It's all about me Skrevet 27. april 2014 #19 Skrevet 27. april 2014 Alle mine var også ekstremt bilsyke en periode. På to av dem fungerte ikke Prostafen, men Marzine gjorde susen. La også merke til at de ble lettere bilsyk i den ene bilen enn den andre. Takk Det skal jeg prøve. Er den reseptfri? HI Anonymous poster hash: e824d...6a7 Det er den. Brukes vanligvis til barn over 6 år, derfor er den ikke like kjent.
Himmel og hav Skrevet 27. april 2014 #20 Skrevet 27. april 2014 Jeg og det ene barnet mitt blir veldig lett bilsyke, og det er enda verre når vi er forkjøla og tette i bihuler og ører. Da kan jeg bli kvalm av å rygge bilen ut av garasjen. Vi synes begge at salt lakris hjelper, og suger på speiderhagl eller salte padder når det kommer svingete veier.
LilleMy- Skrevet 27. april 2014 #21 Skrevet 27. april 2014 Jeg ble alltid bilsyk når vi skulle kjøre over en mil ca. Det som funket på meg var faktisk å spise litt potetgull! Det var nok saltet som var poenget. Jeg begynte å spise før jeg normalt sett ville blitt kvalm, og det hjalp veldig. Etterhvert var det nok noe placeboeffekt inni bildet også, men det er jo greit nok! Men jeg var nok ikke like "angrepet" som datteren din.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #22 Skrevet 27. april 2014 Jeg var veldig plaget med bilsyke som liten, og det var veldig lite som hjalp. Postafen noen ganger men man blir jo så sløv av det... Er fortsatt plaget med det men ikke like mye, men kan ikke holde på med noe i bilen. Ikke telefon, bok, noe som helst egentlig som fjerner blikket mitt fra veien for lenge. Det som hjalp da og hjelper nå er å se LANGT fremover Vi fikk oss også en høyere bil der jeg hadde full oversikt ut på sidene og fremover og det hjalp veldig med meg som barn i baksetet og fremme også for den del Og lukter, det er veldig viktig å tenke på ikke noe fettholdig mat osv før dere drar eller underveis Potetskruer funker godt det også, og tyggis Sitter hun "langt nede" i stolen/høye dører slik at hun ikke har muligheter til å se ut av bilen og kun kjenner bevegelsene i tillegg til at sjåfør kanskje kjører litt brutalt eller rykkende, kan det også være noe som trigger balansenerven Slike bevegelser reagerer jeg på enda selv om jeg sitter fremme.. Har mange dårlige minner fra barndommen på grunn av den bilsyka altså, ufattelig kjedelig å kvi seg for å kjøre lange strekninger. Håper hun vokser det av seg! Lykke til Anonymous poster hash: dc59d...436
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #23 Skrevet 27. april 2014 Vår gutt kastet alltid opp på bilturer mer enn en halvtime. Vi satte han på setet bak passasjersetet i bilen. I en ganske høy bilstol, da fikk han oversikt over veien og har ikke vært bilsyk siden. Han satt bak førersetet før. Vi har alltid med tomme pepperkakebokser med pose i, sånn tilfellet han må kaste opp. Anonymous poster hash: ee4eb...7ed
elskerlivet Skrevet 27. april 2014 #24 Skrevet 27. april 2014 Jeg har alltid vært ekstremt bilsyk og nå er slnbrn min det samne..jeg har fått på resept til han nå..de heter polaramin og er suuupre, aldri syk lenger og best sv slt man blir ikke trøtt av de heller :') Fikk de uten o) prblem når jeg ss postafen ikke funkagog at vi hadde prøvd ALT. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2014 #25 Skrevet 27. april 2014 Her var det kommet inn mange tips. Tusen takk alle sammen! Bytte plass på bilstolen, potetskruer, salte pastiller, tyggis, tabl.på resept og alt dere har kommet med har jeg nå notert ned. HI Anonymous poster hash: e824d...6a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå