Gå til innhold

Barn som spiser mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man begrense de, eller la de spise seg mette?

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: e5192...82f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på aktivitetsnivået og vekten til barnet.

Anonymous poster hash: 55777...a8e

Skrevet

Stor jenta vår har et utolig aktivitets nivå og er veldig slang, hun spiser som en hest. Har ingen planer om å begrense matintaket henne per dags dato. Lille jenta våre en mer lubben, og mye roligere, fær spise hun også veldig mye. da begrenset vi matintaket, bare for å oppdage at hun var jo mett, hun bare spiste for å spise. Like blid og fornøyd selv om hun spise mindre enn vanlig. Nå i dag spiser hun generellt mindre enn storesøster. Vet ikke om det var til hjelp, men slik var min erfaring. :)

Anonymous poster hash: da5e5...b89
Skrevet

Slank ikke slang :P

Anonymous poster hash: da5e5...b89
Skrevet

Greit å begrense, men må gjøres på en ok måte!

Anonymous poster hash: 9e6e5...a17

Skrevet

Det henger vel sammen med aktivitetsnivået? Sønnen min for eksempel, han får spise så mye wok og sunn mat han vil. Ville derimot begrenset det mindre sunne. Ofte ber jeg han vente noen minutter dersom han har spist to brødskiver og fortsatt ber om mer. Har han spist fort blir han ofte mett før jeg har rukket å lage ferdig den nye brødskiva.

Skrevet

Om barnet begynner å bli overvektig bør jo mengdene begrenses, så det ikke sklir helt ut. 

Eller dere bør tenke over HVA barnet spiser. Om h*n spiser 7 skiver feks så burde kanskje skivene byttes ut med noe som metter bedre feks havregrøt eller annen mat som metter.

Bytte ut all søt drikke med vann også juice og kun evt gi melk til måltidene. Passe på at barnet kun spiser til faste måltider og ikke spiser småting innimellom som feks yoghurt, kjeks osv.

Men om barnet er normalvektig og spiser relativt sunt hadde jeg ikke gjort noe med det.

Gjest Julia1984
Skrevet

Min 3,5 åring er slank og aktiv. Han spiser mye! Begrenser han ikke, skal få spise seg mett.

Skrevet

Jeg mener det kommer an på hva de spiser. Barn som spiser for mye får som regel for lite fett og proteiner og for mye karbohydrater. Viktig med mat som gjør at man føler seg mett og tilfreds. 

Skrevet

Så lenge de spiser riktig mat og faktisk bruker opp maten de spiser ser jeg ingen grunn til å begrense dem.

Eldste her (7.klasse så han begynner bli stor) kan spise enorme mengder mat, men han er veldig aktiv, trener 4-6 ganger i uken og bruker opp alt han spiser. Han er lang og tynn, har kropp som en mynde. Kan selvfølgelig ikke begrense han i matinntaket, han trenger jo den maten. Men jeg prøver jo fore han med mat som metter godt. Ingen vits å la han lange innpå 10 skiver loff med syltetøy liksom, da er det bedre med 4 skiver grovt brød med et næringsrikt og mettende pålegg. Samme med middag, får han velge kan han sikkert sluke 6 porsjoner med bare pasta og ketshup, men det får han ikke, han må spise kjøtt, grønnsaker og saus også.

Anonymous poster hash: afc02...fc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...