Gå til innhold

Allergi er virkelig ikke gøy :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rennende øyner, vonde øyner, kløende ansikt, rennende nese og hodet verker :(:(

Noen gode råd??

Går på tabletter, spray og dråper. Men føler virkelig at virkningen kunne vært bedre !

Anonymous poster hash: d0fb6...5de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg :(

God bedring

Anonymous poster hash: 52e75...053

Skrevet

Huff, er det noen som føler med deg, så er det meg! Jeg er super allergisk mot bjørk, og da mener jeg i den grad at jeg sprengte målingsverdien på blodprøver hos legen :-( jeg er ikke menneskelig når det står på som verst, ser ut som at jeg er mishandlet i trynet, fordi jeg har kledd sånn på øynene! I tillegg så hveser det i pusten når. Jeg drar den inn, skikkelig ekkelt! MEN heldigvis er pollen forbigående, og det beste tipset mitt er og skylle øynene med kaldt vann når du klør, dekke til håret (som er oppsatt selvsagt) med et skjerf/caps når du er ute, solbriller, IKKE lufte på dagtid, skylle håret i vann før du legger deg, og sikker mange mange andre tips som jeg ikke har nevnt :-(

Ønsker deg riktig god bedring :-)

Anonymous poster hash: 9a50c...60f

Skrevet

Har du prøvd ulike medisiner? Det er bare kerstine som funker for meg (desverre. Dyr pollensesong)

Ellers kan du søke om vaksine. Kjenner flere som har fått god hjelp på den måten.

Skrevet

Har du prøvd ulike medisiner? Det er bare kerstine som funker for meg (desverre. Dyr pollensesong)

Ellers kan du søke om vaksine. Kjenner flere som har fått god hjelp på den måten.

Er ikke dyrt hvis du får på blå resept!

Skrevet

Hvis du ikke har så lang sesong (dvs reagerer bare på bjørk, ikke gress osv), så ville jeg vurdert kortisonsprøyte. Samboeren min har brukt det noen år og han har blitt en helt annen person på våren. Man kan få en del bivirkninger av kortisonsprøyte, men samboeren min har ikke merket noe til det. Hvis du reagerer på flere ting, så vil det jo ikke nødvendigvis holde med en sprøyte og da er jo sannsynligheten for bivirkninger større...

Anonymous poster hash: bc8c0...8c1
Skrevet

Hvis du ikke har så lang sesong (dvs reagerer bare på bjørk, ikke gress osv), så ville jeg vurdert kortisonsprøyte. Samboeren min har brukt det noen år og han har blitt en helt annen person på våren. Man kan få en del bivirkninger av kortisonsprøyte, men samboeren min har ikke merket noe til det. Hvis du reagerer på flere ting, så vil det jo ikke nødvendigvis holde med en sprøyte og da er jo sannsynligheten for bivirkninger større... Anonymous poster hash: bc8c0...8c1

En kortison sprøyte en gang i bland er ok, men ikke i lengden da dette har uheldige bivirkninger som bla annet kan gå ut over skjelettet! Fastlegen min sa at de går mer og mer bort i fra og gi kortison pga de langvarige bivirkninger i ettertid!

Skrevet

Allergisk mot mye rart men har kryssallergi så vet aldri når jeg hovner opp i halsen Pga noe jeg ikke tåler:(

Akkurat når d er Bjørk som sprer seg er jobben i bhg verst da vi selvfølgelig er mye ute når d er fint vær! Lyst til å stenge meg inne den kommende uken :(

Anonymous poster hash: d0fb6...5de

Skrevet

Er ikke dyrt hvis du får på blå resept!

jeg vet jo det, men siden jeg er flink pike og går på jobb hele pollensesongen blir min søknad avslått. Dermed er pollensesongen dyr for meg. Jeg er ikke villig til å la være å ta medisiner en sesong for.å bevise at jeg trenger kerstine.

Skrevet

Har du andre allergier? i tillegg til pollen og kryssallergi, siden du Hovner opp i halsen? kryssallergi og pollen gir svært sjelden slike symptomer der én Hovner opp slik som du nevner!

Skrevet

Har ikke allergi selv, men har en 6-åring som er plaget med det. Hun får røde, kløende, hovne øyne, rennende nese og eksem stakkars. Veldig plagsomt.

Anonymous poster hash: 085a2...570
Skrevet

Er ikke dyrt hvis du får på blå resept!Anonymous poster hash: 9a50c...60f

jeg vet jo det, men siden jeg er flink pike og går på jobb hele pollensesongen blir min søknad avslått. Dermed er pollensesongen dyr for meg. Jeg er ikke villig til å la være å ta medisiner en sesong for.å bevise at jeg trenger kerstine.

Hvilke lege er det som nekter og skrive ut blå resept når en pasient er svært allergisk? Jeg har aldri måtte søke om blå resept, det er noe legen avgjør!

Skrevet

Jeg har en mann som er veldig allergisk, mot det meste. Han bruker tabletter, nesespray og øyendråper fra første spredning. Nå skal han straks ta kortisonsprøyte,noe som pleier å komme i slutten av mai setter han helt ut av spill, men med sprøyta blir han som en ny mann. Må bare ta den tidlig nok. Han må innimellom bruke litt vanlige medisiner, men ikke mye.

Han tar opptil to sprøyter i året. Nå fungerer han veldig bra, men vi tar endel andre grep også, så mye som spiller inn.

Sentralstøvsuger, vanlig støvsuger fungerte dårlig da mye av pollenet blir virvlet ut igjen. Støvsuger de fleste rom hver dag. Ikke i kjelleren der ungene har rom, men i oppholdsrom oppe og soverommet vårt. Der vi oftes lufter.

Soverommet støvsuger jeg vegger ca en gang i uka. Siden jeg må ha vindu oppe om natta for å klare å sove kommer det inn litt pollen, men med en rask fei over veggene en gang i uka så er han bedre enn om vi har vindu igjen også. Vasker ofte gardinene også.

Anonymous poster hash: bd08d...deb

Skrevet

Hvilke lege er det som nekter og skrive ut blå resept når en pasient er svært allergisk? Jeg har aldri måtte søke om blå resept, det er noe legen avgjør!

Herregud! Har ikke søkt siden 2011. Har fått flere avslag så da gadd jeg ikke. Skulle finne en link til deg og oppdaget at de er tilbake på blå resept! !! (De var for dyre, i følge norske myndigheter, frem til de senket prisen i 2012.)

Rart de ikke har sagt noe på apoteket. ..

Skrevet

Det er helt jævlig ute nå!

Jeg må bruke både flutide og ventoline i år ( i tillegg til zyrtec, nesepulver med kortison og øyedråper), og det trenger jeg veldig sjeldent, sikkert 6 år siden sist.

Har en sønn som også sliter veldig nå, men heldigvis går det ikke på pusten hans, kun nese og øyne.

Skrevet

Hvilke lege er det som nekter og skrive ut blå resept når en pasient er svært allergisk? Jeg har aldri måtte søke om blå resept, det er noe legen avgjør!Anonymous poster hash: 9a50c...60f

Herregud! Har ikke søkt siden 2011. Har fått flere avslag så da gadd jeg ikke. Skulle finne en link til deg og oppdaget at de er tilbake på blå resept! !! (De var for dyre, i følge norske myndigheter, frem til de senket prisen i 2012.)

Ja, det er veldig merkelig. Men jeg føler at nesten må mase og mase for og få den hjelpen man trenger av og til. Jeg har vært igjennom utallige piller siden jeg fikk pollen i voksen alder for 10 år siden, og det er absolutt ingenting som hjelper! Legen min vil at jeg tar vaksinen, men jeg er så skeptisk til at de skal sprøyte inn det jeg allerede er Sååå allergisk mot :-(. Har ikke prøvd kortisonsprøyte, siden legen sa at de går mer bort i fra den behandlingsformer nå ift pollenallergi :-)

Skrevet

Har aldri hatt allergi for, men fikk det for fullt denne uka. Er vel bjørk som 'går' nå? Jobber også mye ute og det er ikke lett nå :(

Anonymous poster hash: 7be19...a8c
Skrevet

Hvilke lege er det som nekter og skrive ut blå resept når en pasient er svært allergisk? Jeg har aldri måtte søke om blå resept, det er noe legen avgjør!Anonymous poster hash: 9a50c...60f

Ja, det er veldig merkelig. Men jeg føler at nesten må mase og mase for og få den hjelpen man trenger av og til. Jeg har vært igjennom utallige piller siden jeg fikk pollen i voksen alder for 10 år siden, og det er absolutt ingenting som hjelper! Legen min vil at jeg tar vaksinen, men jeg er så skeptisk til at de skal sprøyte inn det jeg allerede er Sååå allergisk mot :-(. Har ikke prøvd kortisonsprøyte, siden legen sa at de går mer bort i fra den behandlingsformer nå ift pollenallergi :-)

jeg får ikke kortison pga mild beinskjørhet. Vaksine får jeg heller ikke fordi jeg reagerer på noen komponenter i dem (har blitt veldig syk av vaksiner tidligere)

pollen er noe dritt rett og slett.

Skrevet

Jeg har vært plaget siden 7 årsalder, og har slitt hver sommer. De verste dagene som sengeliggende uten syn pga hevelse :P 

Var på vaksinen en periode, men det skar seg pga skole. 

Ble mamma igjen for tre år siden(33 år), hadde det ok ille under graviditeten. Legen sendte henvisning for nytt vaksineprogram når ammingen var over.

Hadde en fantastisk sommer(beste jeg kan huske!) tok maks 10-20 tabletter(Livostin), litt nesespray og øyedråper ved behov(ikke ukentlig engang). Tenkte hormoner/amming hadde skylden og at dette var kortvarig glede. 

Tok prikktest etter endt amming og fikk sjokk! Allergien for gress(Timotei) var plutselig "vanlig"(bare 12 mm diameter utslett mot 45-50 mm som 20 åring) Jeg hadde likevel mulighet til vaksineprogrammet, men la det på vent et år. Så et år til.. Har hatt to fantastiske somre siden! Har ingen plan om vaksinering lengre ;) 

Kryss fingrene for at en fremtidig graviditet endrer hormonene ;) Min andre gjorde underverker, nesten som å vinne i lotto!

Når det gjelder kortisonsprøyte.. Jeg har vært svært dårlig, og har møtt mange leger på 30 år. Jeg har aldri fått den pga bivirkningene. Og har da bestilt legetime spesifikt for å spørre om jeg kunne få den. Har ingen sykdommer, så ingen annen grunn for at jeg ikke skulle fått den. Ingen leger ville gi meg den rett og slett. Tenker det har en grunn da..?

Føler med dere alle, ille når det står på..

Anonymous poster hash: 520fd...444
Skrevet

Jeg er også skikkelig dårlig nå :( Bruker daglig tabletter året rundt (har støvallergi og middallergi i tillegg), men de holder ikke på våren og sommeren. Blir nesten sengeliggende av trykket i hodet. Kortisonsprøyte fungerer heller ikke. Så jeg må ha en sprøyte hver vår som egentlig ikke brukes i Norge. Og allerede 10min etter sprøyten er satt så letter hele tåken og jeg fungerer normalt igjen. Var overlykkelig da jeg fant noe som hjalp etter flere år med vanvittige plager.

Anonymous poster hash: 97829...665

Skrevet

Så kommer jeg og vil anbefale alternativer metoder ;) jeg var skikkelig dårlig av allergi da jeg var rundt 15 år. Så tok mamma meg med til en homøopat og etter det var jeg så og si kvitt allergien i ti år. Nå har jeg hatt allergi igjen i noen år og nå prøver jeg akupunktur. Jeg er usikker hvorvidt det fungerer enda, men det jeg kan si er at jeg ikke har merket noe på øynene etter at jeg begynte der. Ikke litt kløe engang. Bare rennende nese og den syns jeg også er på bedringens vei. Men det er først etter mai jeg kan være sikker på virkningen. Likevel - jeg syns det er verdt å prøve :)

Skrevet

Jeg har vært plaget siden 7 årsalder, og har slitt hver sommer. De verste dagene som sengeliggende uten syn pga hevelse :P Var på vaksinen en periode, men det skar seg pga skole.  Ble mamma igjen for tre år siden(33 år), hadde det ok ille under graviditeten. Legen sendte henvisning for nytt vaksineprogram når ammingen var over.Hadde en fantastisk sommer(beste jeg kan huske!) tok maks 10-20 tabletter(Livostin), litt nesespray og øyedråper ved behov(ikke ukentlig engang). Tenkte hormoner/amming hadde skylden og at dette var kortvarig glede.  Tok prikktest etter endt amming og fikk sjokk! Allergien for gress(Timotei) var plutselig "vanlig"(bare 12 mm diameter utslett mot 45-50 mm som 20 åring) Jeg hadde likevel mulighet til vaksineprogrammet, men la det på vent et år. Så et år til.. Har hatt to fantastiske somre siden! Har ingen plan om vaksinering lengre ;)  Kryss fingrene for at en fremtidig graviditet endrer hormonene ;) Min andre gjorde underverker, nesten som å vinne i lotto! Når det gjelder kortisonsprøyte.. Jeg har vært svært dårlig, og har møtt mange leger på 30 år. Jeg har aldri fått den pga bivirkningene. Og har da bestilt legetime spesifikt for å spørre om jeg kunne få den. Har ingen sykdommer, så ingen annen grunn for at jeg ikke skulle fått den. Ingen leger ville gi meg den rett og slett. Tenker det har en grunn da..? Føler med dere alle, ille når det står på.. Anonymous poster hash: 520fd...444

Hei hei.

Jeg håper at nå som jeg er gravid, at det skjer en endring i kroppen og hormonene, at plagene mine vil reduseres, for jeg har hørt flere si det som du nevner her! Jeg er også skikkelig dårlig når det står på som verst, det er helt grusomt rett og slett :-(

Kortisonsprøyter kan over tid gi beinskjørhet har jeg forstått, men syntes at vi som er plaget aller aller mest kan få 1 enkel sprøyte, når pollen er som verst :-(

Skrevet

Dere som er skikkelig plaget nå, holder dere til på østlandet???

Bjørken har sprunget godt ut her på Vestlandet også, og jeg som er ganske allergisk går og venter på å bli dårlig nærmest, men Forløpig går det bra (bank i bordet)!

Skrevet

Østlandet her ja.

Anonymous poster hash: 7be19...a8c

Skrevet

Østlandet her ja. Anonymous poster hash: 7be19...a8c

Husker jeg var en tur i Oslo rundt mai for len år siden, og det at helt grusomt! Det tettet seg helt til, og det var nesten som jeg kunne kjenne pollenstøvet på tungen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...