Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #1 Skrevet 26. april 2014 Skolen er veldig på oss for å få utredet sønnen vår for Tourettes syndrome pga diverse ting som er vanlige "tillegsvansker" for dem med Tourettes. Han har en i paralellklassen med Tourettes, så lærerne er visstnok veldig kjent med tilstanden...iflg dem selv. Men jeg sliter med å godta dette. Sønner vår er lydfølsom, liker ikke bråk/mye støy, kan bli sint og dytte vekk barn, liker å ha ting på sin måte o.l. Men saken er jo også at han har en far som han nesten aldri ser, og er lei seg for det. Jeg føler han sliter med andre ting, så å sette en diagnose på han pga da har de (skolen) det veldig enkelt med å få assistent til han/har krav på det. Som sakt har ikke sønnen vår noe slags tics her hjemme hvertfall, og det er jo et kriterie for å sette en tourettesdiagnose vel?? Anonymous poster hash: 23a47...1d7
*Miss Marple* Skrevet 26. april 2014 #2 Skrevet 26. april 2014 Det kan da aldri være feil å få ting utredet? De finner jo ikke ting som ikke er der, så om han ikke har touretts er det ingen skade skjedd? Og om han har det eller noe annet er det jo bra at det blir oppdaget? Og å få ekstra midler er jo også en fordel. Skjønner ikke helt motviljen din mot å følge lærerenes råd? De forslår jo dette for å gi gutten din en bedre hverdag. Og jeg mener å ha hørt at man kan ha Touretts selv om man ikke har ticks også, men det er jeg ikke helt sikker på. Det finner du sikkert ut om du googler litt.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #3 Skrevet 26. april 2014 Tourette's er så mye mer enn tics, men det er et kriterium for diagnose at man har både verbale og fysiske tics. Det er faktisk resten av Tourette's som kan skape de største vanskene for unger, og ikke ticsene, selv om tics nok er ubehagelige. Jeg har en sønn med nesten "usynlig" Tourette's, for der er lite tics. og de få han har er mer som litt sammensatte tics og kan minne om tvangshandlinger. Og så er der lite verbale tics.... Kun en type, egentlig. Og det ser vi kun hjemme. Men det jeg vil si til deg, er at uansett navnet på tilstanden så er det problemene barnet har i hverdagen som teller mest, og skal hjelpes. Skolen kan ikke lene seg på at barnet ikke er utredet, så da vet de ikke hva de skal gjøre. Om barnet bare har det vanskelig, eller har mange diagnoser, så er det likevel hvordan ting viser i hverdagen som må telle for hjelpen. PPT sier de ikke trenger diagnoser for å hjelpe. De må bare vite hvilke vansker som viser seg for å finne tiltak. En diagnoser er bare det. Og alle med samme diagnose er ulike, og vil dermed likevel trenge ulik hjelp. Vær ikke motstander av utredning, for det er faktisk ikke farlig å finne hjelp til ungene våre. At skolen mener det er Tourette's, er uten betydning i utredning. Det er vanskene som er poenget. Anonymous poster hash: 3198f...bae
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #4 Skrevet 26. april 2014 Ok, nei jeg er ikke imot en utredning, men er bare litt overrasket over lærerne som er så rettet mot Tourettes. Så PPT hjelper med å finne løsninger uten at man trenger å søke statped om utredning? Som tilsynelatende kan ta lang tid.. HI Anonymous poster hash: 23a47...1d7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #5 Skrevet 26. april 2014 Er han premature? Anonymous poster hash: 9f8a1...8b7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #6 Skrevet 26. april 2014 Ta kontakt med PPT. Jeg har hatt kontakt med dem i forbindelse med min datter. Barnehagen mente hun hadde ADHD. Jeg fikk det ikke til å stemme med hvordan hun er her hjemme så je kontaktet PPT for samtale og observasjon i barnehagen. Det PPT så var et barn som ofte ble ignorert av de voksne, som ikke ble tatt med i leken og som utagerte pga. frustrasjon over å ikke bli sett og hørt. Barnehagen fikk hjelp fra PPT vedr. det å se alle barna og å ikke ekskuldere barn de mente var uromomenter. Anonymous poster hash: 46b10...8f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå