Gå til innhold

Pengeplassering - hva lønner seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er gode på pengeplassering?

Jeg driver et firma som går veldig godt. Vi bor i et lite rekkehus og ønsker oss enebolig. Har ikke mye lån, ca 3 millioner. Vurderer å bygge nytt hus men må isåfall låne oss opp til kanskje 6 millioner for å kjøpe tomt og bygge nytt. (dyrt område).

Hadde et overskudd på ca 1 million i år men ser at det fremover vil øke til 2 millioner. Har derfor endel penger å plassere. Sparer nå ca 20 000 i mnd men kunne sikkert doblet dette.  Men er usikker:

- Bør jeg spare på sparekonto? Lav rente men veldig tilgjengelig til enhver tid og ser bra ut mtp egenkapital hvis vi skal låne mer.

- Fond? God avkastning, vanskeligere tilgjengelig (bør jo stå over mange år)

- Pensjonssparing? Jeg har jo ikke rettigheter gjennom staten når jeg er selvstendig.

- Spare til ungene?

- Betale ned lånet på kanskje 10 år istedet for 25 og så evt bygge hus og låne opp igjen?

(Vi har egentlig lyst til å bygge nytt om ikke så veldig lenge.)

Hvordan ville dere fordelt sparingen hvis det var deres penger?

Anonymous poster hash: d8cdf...f18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktigste er å ikke putte alt i et. Med store beløp hadde jeg fordelt en tredjedeldel hver på høyrentekonto, aksjer (fond har man ikke så mye kontroll over), og faktisk det gode gamle gull.

Anonymous poster hash: b08ef...c5b
Skrevet

Men hvorfor har dere såpass mye lån som 3 mill på et rekkehus hvis du har overskudd på 1mill og kan spare opp til 40 000 i mnd? Jeg ville betalt ned lånet så raskt som mulig og gått for selvbygg siden dere har lyst på det og råd til det.

Vi har husverdi på 9 mill og lån på 2 mill og kan ikke spare 40 000 i mnd. Vi har prioritert nedbetaling av lån og oppgradering fra leilighet, rekkehus og enebolig. Betal ned lån og gå for det hus dere ønsker når dere finner huset/ tomten. Etter det vurderer dere på nytt den økonomiske situasjonen og hva som lønner seg.

Anonymous poster hash: 3da6e...8a7

Skrevet

Og siden jeg selv har vært selvstendig næringsdrivende og erfart brutalt hvor lite rettigheter man har ved sykdom/ulykke når man er selvstendig, ville jeg sikret meg veldig økonomisk eller gjøre som meg, gå tilbake til jobber der man er ansatt

Skrevet

Jeg ville jo spart litt til pensjon samtidig. Start et fond med feks 70%aksjer og resten i bank, spar et fast beløp i måneden og lat som om pengene ikke er der.

Så ville jeg vel prioritert en buffer/egenkapital til hus. Antar at dere får igjen det dere har i lån på rekkehuset, og fa ville jeg heller spart maks til nytt hus.

Skrevet

Takk for svar, sånn som vi har det nå så sparer vi følgende:

1000 i fond

20 000 høyrente

6000 pensjon

6000 feriepenger

Betaler 15000 på lånet ca. (25 års nedbetaling)

Vurderer følgende:

10 000 i fond

20 000 høyrente

6000 pensjon

6000 feriepenger

24000 på lånet (13 års nedbetaling)

Jeg har jo et pittelite fond men det har hatt veldig høy avkastning, ca 15% årlig de siste årene. Det frister veldig å sette pengene der... Lever på mannens lønn og sparer stort sett min.

Skrevet

Eg ville nok kanskje satt endel av til pensjonssparing siden som du sier du ikke får noe av staten.

Så ville eg fortsatt å spare di 20000 som du gjør å betalt mer på lånet på huset, å eg meine personligt at enn bør ha lån så du slepp mye av formueskatten :) eg blei anbefalt i banken å spare i fond til barna :)

Ellers om enn blir syk som selstendig så er det en forsikring gjennom nav en kan ha som gjør at du får samme rettighetene. Den er litt dyr da :(

Anonymous poster hash: d949a...401

Skrevet

Formueskatt er langt lavere å betale enn låneprosent. Det vil aldri lønne seg å ha lån, hvis man ikke må for å skape verdiøkning.

Det nye budsjettet ditt tilsier 18000 mer til bruk, sum 66000. Jeg ville gjort slik:

Fond 0

Høyrente 0

Pensjon 6000, men gjøre noe om til sykeforsikring

Ferie 4000. Det holder for de fleste av oss = 48000 netto til ferie for deg

Lån 56000, gjør om lånet til flexilån, da har du buffer i lånet og trenger ikke spare ekstra

Skrevet

HI

Ja enig i at det høres mye ut i feriepenger, men de dekker også ca 20 000 i faste kostnader den mnd jeg er uvirksom i året.

Jeg har en ufør/sykeforsikring som er helt normal. NAV sin utvidede koster vel 10 000 i mnd og dekker kun inntekt opp til 6G som jeg har skjønt det? Men kunne nok økt på uførforsikringen min ja...

Vi har vel ca 600 000 stående på "høyrentekontoen" nå, til latterlig lav rente synes jeg (type 2,3%). Eneste grunn til å fore den kontoen ytterligere tenker jeg er at vi ganske snart starter bygging og trenger kontanter til det.

Skrevet

Gjør du om lånet ditt til flexilån, kan du hente ut ek der ved bygging, samt i mellomtiden spare rentekostnader på eksisterende lån siden lånet da minsker

Skrevet

Jeg ville gjort om boliglånet til flexilån og satt alle sparepengene inn der hver måned.

Vi har flexilån og sparer ingen andre steder enn på lånekontoen. Der kan man ta penger ut og inn som man vil. Flexilånet står som en vanlig konto i nettbanken, men med minusverdi. Vår flexikonto står med 2,3 mill i minus, det er det vi skylder banken, men alt vi setter inn på kontoen hver måned blir stående som disponibelt, det kan vi ta ut igjen og bruke av om vi ønsker det. Eneste banken tar rentene for lånet fra den kontoen hver måned da, men ellers styrer vi nedbetalingen som vi vil. Vi setter alle store summer inn der, bonuser, skattepenger osv, vi har ganske mye stående disponibelt der, så da vil måtte legge ny kloakk i fjor trengte ikke vi tenke å å låne penger i banken til det, vi bare brukte av de disponible pengene på flexien.

Men sørg nå for guds skyld for å ha forsikringer med tanke på sykdom i orden da.

Anonymous poster hash: 69cf4...8ab
Skrevet

Regner litt på fond; hvis jeg sparer 20 000 i mnd i fond med avkastning 10% årlig i 30 år, står fondet i 38 millioner når jeg pensjonerer meg...

HI

Skrevet

Regner litt på fond; hvis jeg sparer 20 000 i mnd i fond med avkastning 10% årlig i 30 år, står fondet i 38 millioner når jeg pensjonerer meg...

HI

Hehe, kan ikke annet enn å tenke på en av trådene som var her forrige dagen, med de som hadde sånn angst for tredje verdenskrig...

Så du får ta med i estimeringene dine at det kan bli verdenskrise og bankene gå konkurs, da er det bare gull som gjelder. Pengene blir kanskje ingenting verdt og bankene har ingenting å betale ut, da gjelder det å ha gull og diamanter i madrassen ;)

Skrevet

Hva skjer med flexilån og rente? Får jeg samme rente som på mitt vanlige lån?

Skrevet

HI

Hehe, kan ikke annet enn å tenke på en av trådene som var her forrige dagen, med de som hadde sånn angst for tredje verdenskrig...

Så du får ta med i estimeringene dine at det kan bli verdenskrise og bankene gå konkurs, da er det bare gull som gjelder. Pengene blir kanskje ingenting verdt og bankene har ingenting å betale ut, da gjelder det å ha gull og diamanter i madrassen ;)

Hehe...da tror jeg forøvrig vi har andre og verre problemer:)

Skrevet

Hvis det er garanti på at fondet holder 10 prosent de neste 30 år så kjør på. Jeg hadde aksjer som var veldig sikre, de datt 50% ned og jeg har brukt nesten 10 år for å komme tilbake til det jeg tapte. Nå går jeg for sikkerhet og sålangt har det vist seg meget lønnsomt med iherdig nedbetaling og investering i boliger.

Gjør lånet om til flexilån og putt sparepengene inn dit. Mener og huske man kun kan ha 60% av husverdi som lån for å få flexilån, men det tipper jeg du har siden du omtaler 3 mill som lite lån.

Skrevet

Hvis det er garanti på at fondet holder 10 prosent de neste 30 år så kjør på. Jeg hadde aksjer som var veldig sikre, de datt 50% ned og jeg har brukt nesten 10 år for å komme tilbake til det jeg tapte. Nå går jeg for sikkerhet og sålangt har det vist seg meget lønnsomt med iherdig nedbetaling og investering i boliger.

Gjør lånet om til flexilån og putt sparepengene inn dit. Mener og huske man kun kan ha 60% av husverdi som lån for å få flexilån, men det tipper jeg du har siden du omtaler 3 mill som lite lån.

Kanskje man heller skulle investert i en leilighet og leid den ut da? Så kan ungene overta når de blir voksne...

Skrevet

Nei, ikke investere i ny leilighet, betal ned på det dere har og sørg for at nytt hus har utleilighet.

Vi har hus vi bor i med utleilighet og dette er skattefritt. Vi har har bolig nr to, utleie her må skattes fra.

Skrevet

Nei, ikke investere i ny leilighet, betal ned på det dere har og sørg for at nytt hus har utleilighet.

Vi har hus vi bor i med utleilighet og dette er skattefritt. Vi har har bolig nr to, utleie her må skattes fra.

Det fungerer kun hvis man ønsker å ha andre boende i det samme huset med alle de ulempene det kan medfører. Jeg ville aldri bygget et hus med utleieleilighet, den eneste situasjonen jeg hadde vurdert det er hvis jeg hadde hatt dårlig råd og det var eneste muligheten for å kunne kjøpe hus. Takk og pris har jeg en god økonomi og betaler gladelig skatten på leilighetene jeg leier ut for å slippe å ha leieboere i samme hus.

Anonymous poster hash: 3437b...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...