Gå til innhold

Til dere som ammer :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på ut i fra tråden om å amme i søvn... Er det noe alle som ammer gjør?? Jeg fikk dessverre ikke ammet forrige gang, men skal snart ha nr 2 og skal jo da prøve igjen. Høres utrolig slitsomt ut å bruke puppen som smokk i opp til et år!! Forrige min hadde et voldsomt sugebehov og hvis jeg hadde ammet da, måtte jeg vel hatt han i puppen 24/7....

Merker at dette er ikke noe jeg ønsker... å være sutteklut/smokk for baby. Mat ja absolutt og litt kos... men ha baby i puppen hele natta osv, høres for meg helt forferdelig ut i forhold til søvn. Har en 4 åring nå som sov på eget rom fra 4 mnd gammel og er selv i dag utrolig makkete i senga, så har aldri klart å sove med han i senga...

Blir litt nervøs når alle ser ut til å bruke puppen som sovemedisin... min var en skrikerunge(låsninger+kollikk), men fikk ikke flaske/mat hver gang han skreik. Da lærer de vel aldri å sovne på egenhånd???

Sorry blei langt, men merker dette stresser meg merkbart.

Anonymous poster hash: abdac...a45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig mange ammende som bruker puppen til smokk, trøst, innsovning og alt det der. Det er klart at alle disse barna lærer å sovne selv til slutt; tror ikke det finnes mange treåringer som må puppes i søvn. :P

Har selv en på 10 mnd som driver på sånn. Men aldri vært snakk om å ligge med puppen i munnen hele natta, bortsett fra helt i begynnelsen pluss et par netter i påska der vi to delte seng,da våknet han med et par timers intervall - slitsomt! Til vanlig ligger han i egen seng ved siden av mi.

Tror en del helsesøstre lager mer stress blant folk enn hjelp med sitt mantra om "finne søvnen selv". Desverre.

Skrevet

Gjer det i den forstand at ho sovnar ved puppen når ho er trøtt. Men begge mine har brukt puppen kun som matstasjon, ingen av dei har kosesugd. Ho blir lagt utan pupp om ho ikkje er svolten.

Skrevet

Babyer kan ikke lære å finne søvnen selv før de er ganske store. Jeg samsovet og lar meg selv bruke som smokk med det resultat at jeg blir mast lite på og barna har gitt seg av seg selv med nattmat og slikt. Vent med å avgjøre til babyen er født og så kjenner du på hva som passer deg da... Mye mindre stress å sove med baby ved siden av seg og amme i søvne enn å måtte stå opp for å amme...

Anonymous poster hash: d214b...e22

Skrevet

Forstår at dette stresser deg, ble selv så stressa av å amme første at jeg ga opp etter tre mnd. Følte at jeg satt med puppen ute 24/7, og forsto ikke at det hadde en ende....

Det beste rådet jeg kan gi, deg, er at du må være både sta og tålmodig i begynnelsen. Sta slik at du ikke gir opp ammingen hvis du får problemer med såre brystvorter ol, og tålmodig i den forstand at du forbereder deg praktisk og mentalt på at det blir mye amming den første tida. Det blir bedre etterhvert og tror babyene blir både roligere og mer fornøyd på sikt hvis vi lar dem få suge så mye de vil de første mnd. :) Vi samsov til å begynne med og har nesten ikke hatt nattevåk med yngstemann :) Etter to mnd. var det over i egen seng etter amming, merket at han og vi sov bedre da.

Skrevet (endret)

Min yngste hang i puppen omtrent hele natten til hun var nesten 1.5 år. Slitsomt på slutten, men ellers gikk det greit. Jeg fikk mer søvn og ingen hyling fra barnet ;) Har hatt et flaskebarn også og syntes det var lettere å amme   ;)

Endret av Fru vims
Skrevet

Jeg har ammet fire barn og aldri ammet i søvn. Selvsagt har det skjedd at de har sovnet ved puppen, men da har de blitt fjernet fra puppen ganske raskt og heller fått sove på brystet eller i sengen.

Alle mine barn har hatt stort sugebehov, men heldigvis har de tatt smokk lett så jeg har sluppet den kampen.

Mitt råd er å senke skuldrene og ta det som det kommer. Som regel viser det seg at bekymringene våre er ganske grunnløse - og så kommer det problemer man aldri har tenkt på :P

Skrevet

Mi første bruke puppen som smokk og ved innsovning den første tiden, men etter en liten stund sluttet hun med det uten at jeg gjorde noe aktivt for det. Så her var jeg smokk og koseklut i ca 3mnd, men ammet i 11.

Skrevet

Man må også huske at puppen er naturlig og smokken er ikke det. Det er egentlig sånn at det er smokken som er erstatning for puppen og ikke omvendt;) Det er naturlig at babyer liker å ligge og sutte på puppen lenge, noe som også stimulerer melkeproduksjonen. Men det må være i orden for mor naturligvis, dersom hun ikke vil gjøre dette, så er det jo bare å koble fra når babyen er mett:)

Skrevet

Babyer kan ikke lære å finne søvnen selv før de er ganske store. Jeg samsovet og lar meg selv bruke som smokk med det resultat at jeg blir mast lite på og barna har gitt seg av seg selv med nattmat og slikt. Vent med å avgjøre til babyen er født og så kjenner du på hva som passer deg da... Mye mindre stress å sove med baby ved siden av seg og amme i søvne enn å måtte stå opp for å amme...

Anonymous poster hash: d214b...e22

Ok, hovedproblemet mitt er søvn her, ikke selve ammingen. Å gi ungen mat er en ting, men å måtte være en smokk i tillegg kommer til å bli vanskelig. Jeg klarte ikke å samsove med førstemann, klarer fortsatt ikke det.... Er nesten sykelig opptatt av søvn da min skreik mye de første 6 månedene(grunnet låsninger) og ungen da selvfølgelig hadde et voldsomt nærhetsbehov. Lot selvfølgelig ungen være i samme seng som oss ihvertfall de 3 første månedene og da sov jeg ikke. Det som var greit med flaske var jo at maten ikke ble innsovningsmiddelet og han tok heldigvis smokk. Nå stresser det meg når jeg hører folk si de fungerer som smokk. :huh:

Håper det blir mulig å bruke puppen til mat og heller gi vanlig smokk, hvis behovet blir stort. Men merker at jeg sitter å gruer, meg... Vet dette virker sytete altså, men blir bare stressa over at hvis søvnen blir totalt ødelagt pga en puppeavhengig baby, så vil jeg havne på samme plass jeg var sist gang... og denne gangen har jeg en 4 åring som trenger oppmerksomhet også. Kanskje jeg som er nervøs for at alt blir like grusomt slitsomt som forrige gang... Nærmer meg raskt fødsel også... Får vel bare forvente det verste og heller blir positivt overrasket ;)

Men takk for svar uansett :) HI

Anonymous poster hash: abdac...a45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...