Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #26 Skrevet 26. april 2014 Har dere naboer som også er forstyrret av hans musikk midt på natta så få gjerne skriftlig klage fra de også. Greit å ha hvis han krangler på oppsigelsen. Anonymous poster hash: cf3cc...419
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #27 Skrevet 26. april 2014 Nei, vi har bare 1 mnd, da han har kun 1 mnd depositum. Dette ble vi enige om ved utleie. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #28 Skrevet 26. april 2014 Nei, vi har bare 1 mnd, da han har kun 1 mnd depositum. Dette ble vi enige om ved utleie. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7 Og dere har det skriftlig i kontrakten? Anonymous poster hash: a6b0c...ef3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #29 Skrevet 26. april 2014 Ja, det har vi skriftlig. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #30 Skrevet 26. april 2014 Da er vel den kontrakten deres ulovlig ? For i forholdt til norsk lov er det 3 mnd oppsigelse. Så om dere bare har 1 mnd oppsigelse så kan han klage på oppsigelsen pga av det. Så dermed er det plutselig 4 mnd oppsigelse som er det gjelende... Anonymous poster hash: 5f024...a62
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #31 Skrevet 26. april 2014 Da er vel den kontrakten deres ulovlig ? For i forholdt til norsk lov er det 3 mnd oppsigelse. Så om dere bare har 1 mnd oppsigelse så kan han klage på oppsigelsen pga av det. Så dermed er det plutselig 4 mnd oppsigelse som er det gjelende... Anonymous poster hash: 5f024...a62 Nei den er ikke ugyldig . Det er 3 mnd hvis ingenting annet er avklart . Men en kan selv velge hvor lang oppsigelse en vil ha. Det må bare være skrevet med før en signerer! Anonymous poster hash: 96428...b5a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #32 Skrevet 26. april 2014 Da er vel den kontrakten deres ulovlig ? For i forholdt til norsk lov er det 3 mnd oppsigelse. Så om dere bare har 1 mnd oppsigelse så kan han klage på oppsigelsen pga av det. Så dermed er det plutselig 4 mnd oppsigelse som er det gjelende... Anonymous poster hash: 5f024...a62 Det var det jeg også mente Hi vil nok få mye større problemer med å bli kvitt denne personen enn hun kan ane. Her har dere gjort en veldig dårlig jobb i forkant til at dere ble utleiere. Igjen. Advokat er tingen. Anonymous poster hash: a6b0c...ef3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #33 Skrevet 26. april 2014 Hvorfor er det ulovlig? Dette var jo klinkende klart når han flyttet inn og skrev under. Jeg mener også det som skjedde inatt, å bli truet på egen dør kl 03 om natten, er en grunn til direkte utkastelse. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #34 Skrevet 26. april 2014 Den er ikke ulovlig. Så ikke tenk på det hi de over her har ikke peiling . Når du leverer oppsigelsen bør du enten gjøre det rekomandert eller ha to eksemplarer med deg og få kvittering på at den er levert . Anonymous poster hash: 96428...b5a
Gjest ronja røverdatter Skrevet 26. april 2014 #35 Skrevet 26. april 2014 Ikke gjør noen ting uten at du er helt sikker på at du gjør dette riktig. Snakk med noen som har greie på dette sånn at du ikke risikerer å gjøre saken verre enn den er. Det er strenge regler for utkastelse og leietaker står veldig sterkt i mange saker. Det du bør gjøre, og som jeg er ganske sikker på at du også MÅ gjøre, er å gi leietaker en og kanskje flere skriftlige advarsler. Dersom han ikke har mottatt det, kan du ikke hive ham ut. Fortsett også å ringe politiet og be gjerne om dokumentasjon på at de har vært der og bedt ham om å roe seg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #36 Skrevet 26. april 2014 Sitter og fyller ut oppsigelse. Har skrevet at grunnen er brudd på punkt 12 som omhandler ro i leiligheten mellom 23.00 og 07.00. Er det nok? Og at oppsigelsen er gjeldende fra idag og at leiligheten må være ryddet for hans eiendeler og vasket ut innen den og den dato. Er dette ok? Aldri gjort dette før. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7 Det ser greit ut. Oppsigelse må ikke sendes rekomandert, men det anbefales at man gjør det slik at du vet at leietager har mottatt oppsigelsen. Husk at leietager har klagemulighet. Klagefristen er 1 mnd. innen leietager har mottatt oppsigelsen. Hører dere ikke noe innen klagefristen har utløpt så kan dere anse at leietager har godtatt oppsigelsen. Anonymous poster hash: ead18...188
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #37 Skrevet 26. april 2014 Grunnen til at det skal være rekomandert er at da har du bevis på at oppsigelsen er mottatt, legger du den bare i postkassen kan han si han aldri har fått den og det blir ord mot ord. Vil han ikke flytte kan han trenere dette i det uendelige, det tar tid å få kastet ut noen som nekter å flytte dessverre. Anonymous poster hash: c5551...290
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #38 Skrevet 26. april 2014 Skal ikke kaste han ut, sier han bare opp. Jeg orker ikke å ha en voksen mann truende på døren min 03 på natten for internetten hans falt ut! Der går mine grenser. Om barna hadde våknet av brølingen hans hadde de blitt livredde. Da han startet å spille musikk 02.30 så hele huset dirret hadde jeg akkurat gitt minste på 5 mnd mat og skulle endelig få meg litt søvn. Hva om vi skulle gått på jobb idag? Uten å fått sovet et sekund hele natten. Nei, når vi ikke kan slappe av i vårt eget hus, hvor kan vi da slappe av? HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #39 Skrevet 26. april 2014 Skal ikke kaste han ut, sier han bare opp. Jeg orker ikke å ha en voksen mann truende på døren min 03 på natten for internetten hans falt ut! Der går mine grenser. Om barna hadde våknet av brølingen hans hadde de blitt livredde. Da han startet å spille musikk 02.30 så hele huset dirret hadde jeg akkurat gitt minste på 5 mnd mat og skulle endelig få meg litt søvn. Hva om vi skulle gått på jobb idag? Uten å fått sovet et sekund hele natten. Nei, når vi ikke kan slappe av i vårt eget hus, hvor kan vi da slappe av? HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7 Det jeg mente er at om han nekter å flytte på tross av oppsigelsen, så kan det ta lang tid å bli kvitt han på lovlig vis. Han har klagerett på oppsigelsen, og klagefristen/klageretten skal du opplyse om i oppsigelsen. Vil han da klage på oppsigelsen kan det ta tid å bli kvitt han... Men forhåpentligvis flytter han frivillig da. Har hatt leieboere i mange år selv, og det er en grunn til at vi har valgt å ikke ha det lenger for å si det sånn. Det er ikke alltid bare bare å leie ut i egen bolig. Håper det ordner seg greit for dere. Anonymous poster hash: c5551...290
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #40 Skrevet 26. april 2014 Nei, vi gjorde det igrunnen for vi trengte pengene. I starten var han rolig og betalte i tide. Betaler fortsatt i tide, men som mor til tre små, deriblant en liten baby, orker jeg virkelig ikke å lide for dumskapen til en ungkar som tror han kan gjøre som han vil. Hvorfor kunne han ikke dempe seg etter vi sendte han en sms? Vi spurte ikke om han kunne skru av engang, bare dempe seg. Så komme rasende på døren pga internettet midt på natten. Blir kvalm! Og sint. Når jeg ringte og sa at dette er siste advarsel ellers ringer jeg politiet så reagerte han som en liten drittunge og sa jeg måtte bare ringe politiet og skrudde musikken enda høyere. Glad de var på plass innen 30 minutter. Kommer til å ringe de gjentatte ganger om dette fortsetter ut oppsigelsestiden også. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #41 Skrevet 26. april 2014 Reglene er ganske klare: Oppsigelse av tidsubestemt leieavtaleOppsigelsesfristen kan avtales fritt mellom partene. Det er viktig å merke seg at man også kan avtale hvordan fristen skal beregnes. For eksempel kan det avtales to måneders oppsigelsesfrist, og at fristen skal gjelde fra dato til dato. Har man ikke avtalt en særskilt oppsigelsesfrist, må man følge lovens regler, som sier at oppsigelsesfristen skal være tre måneder. For enkle beboelsesrom med adgang til annens bolig (hybel) er oppsigelsesfristen en måned, regnet fra dato til dato dersom ikke annet er avtalt. Fristens lengde vil derfor kunne variere mellom tre til fire måneder, avhengig av når i måneden oppsigelsen kom frem. Er oppsigelsen kommet frem 12. oktober, løper ikke fristen ut 12. januar, men 31. januar.For enkle beboelsesrom(hybler) er oppsigelsesfristen en måned, regnet fra dato til dato dersom ikke annet er avtalt. Er oppsigelsen kommet frem 7. januar løper fristen ut 7. februar. De lovbestemte fristene er de samme enten det er leietakeren eller utleieren som sier opp. Krav til leieboers oppsigelseLeieren kan si opp muntlig, men vi anbefaler å si opp skriftlig av bevishensyn. Oppsigelsen trenger ingen begrunnelse. Det er foreløpig ikke adgang til å sende skriftlig oppsigelse på e-post eller ved SMS-melding. Krav til utleiers oppsigelseUtleieren kan bare si opp en tidsubestemt(oppsigelig) leieavtale dersom• husrommet skal brukes av utleieren selv eller noen som hører til husstanden• riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fraflyttes• leieren misligholder leieavtalen• det foreligger annen saklig grunn til å si opp leieavtalenTidsubestemte leieavtaler om enkle beboelsesrom(hybler) der leietakeren har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleier uten at ovennevnte vilkår behøver å være oppfylt. Strenge formkrav til utleiers oppsigelseOppsigelsen skal være skriftlig og begrunnet. I oppsigelsen skal det stå at leietakeren kan protestere skriftlig til utleieren innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt. Det skal også stå at dersom leietakeren ikke protesterer innen fristen, taper han retten til å hevde at oppsigelsen er i strid med loven og at utleier i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2, 3. ledd bokstav c. Er dette ikke nevnt i oppsigelsen, er den ugyldig. Utleieren kan derfor ikke gå til namsmyndighetene for å få satt i gang tvangsutkastelse.Flytter leietakeren ut, anses oppsigelsen som godtatt. Flytter leietakeren ikke ut og har protestert mot oppsigelsen innen fristen på en måned, er det utleier som må gå til søksmål for å få kastet leietakeren ut.Selv om leieforholdet er oppsagt, er kontrakten bindene for begge parter ut oppsigelsestiden. Leieren plikter i utgangspunktet å betale husleie ut leietiden, selv om boligen forlates før tiden. Men utleieren har en lojalitetsplikt når det gjelder å forsøke å leie ut på nytt og begrense leierens økonomiske tap. Ved kortvarige leieforhold, og der leieren har oppgitt leieforholdet, rengjort og levert nøklene, kan utleieren disponere rommet på nytt. http://bolighjelpa-no.dev2.ramsalt.com/leieutleie-av-bolig-dine-rettigheter-og-plikter Anonymous poster hash: c5551...290
Gjest ronja røverdatter Skrevet 26. april 2014 #42 Skrevet 26. april 2014 Nå er det vel også forskjell på oppsigelse og utkastelse så vidt jeg har forstått, ved utkastelse kan det være kortere tidsfrister uavhengig av hva man ellers har avtalt.. Du står fritt til å avtale oppsigelsesfrist kortere enn husleieloven sier, så det er ikke noe problem. Men selv om oppsigelsen gjelder fra den er mottatt, trenger ikke leietaker å flytte før den siste dagen i måneden. Derfor har du det ikke så travelt HI, om du leverer oppsigelse i dag eller på onsdag, spiller ingen rolle for når leietaker må flytte. Det står forresten ingen steder at den må være rekommandert, men det er klart det er lettere å bevise tidspunkt da. Et alternativ er å ta med et pålitelig vitne. Men for all del - ikke hør på oss her inne, jeg lover deg at det er de færreste her, meg inkludert, som vet 100% hvordan du bør gjøre dette. Og selv om noen kanskje er husleie-advokater og virkelig vet det, så kan ikke du vite hvem det ev. er. Blir det mer bråk denne helga, så dokumenter det, ring politiet, gi skriftlige advarsler - og bruk mandagen til å snakke med Huseiernes Landsforbund eller andre som har greie på det. Det kan til og med være verdt noen kroner hos advokat. IKKE lever noen oppsigelse i dag, kun en advarsel! Og for all del, oppfør dere saklig og rolig uansett hvor mye det koker i topplokket. Det kommer man mye lenger med og det virker bedre også, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #43 Skrevet 26. april 2014 Prøver å holde meg saklig og rolig, men grensen min ble nådd når han kommer å ringer på 6-8 ganger etter hverandre. Han kunne vekket hele huset. Når mannen åpner brøler han og virker truende, pga et jævla internett. Det er ikke en mann jeg vil ha i mitt hus eller utenfor mitt hus, der barna mine leker. Han har en stor dunk med hjemmebrent han får stadig påfyll av, så vi har vært i tenkeboksen lenge om å si han opp, så dette var egentlig siste dråpen. Dette oppdaget vi da vi hadde takstmann på besøk og måtte gjennom hele boligen. Han er også samme leietaker som ikke rengjør leiligheten i det hele tatt. Har skrevet om det tidligere her inne. Så dette var siste dråpe som sagt. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Gjest ronja røverdatter Skrevet 26. april 2014 #44 Skrevet 26. april 2014 Jeg skjønner at det er dråpen som får de hele til å tippe, og den dråpen er vel ikke akkurat liten heller. Men lov og rettigheter tar veldig lite hensyn til følelser, og følelser kan uansett hvor berettiget de er, ofte gjøre vondt verre i slike saker. I Norge er "brukere" ofte veldig beskytta og dermed er det viktig å gjøre ting så juridisk riktig som mulig, hvis ikke kan man selv bli bitt temmelig hardt i halen. Jeg føler virkelig med deg altså, bare så det er sagt. Jeg bare vet hvor galt ting kan bli om det gjøres på gal måte.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #45 Skrevet 26. april 2014 Ja, prøver å gjøre dette riktig. Vi kan egentlig bare si at vi skal bruke leiligheten selv også, er jo ingen som kan si noe på det. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #46 Skrevet 26. april 2014 Ja, prøver å gjøre dette riktig. Vi kan egentlig bare si at vi skal bruke leiligheten selv også, er jo ingen som kan si noe på det. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7 Det er helt klart smartest å bruke som argument!! Da kan han IKKE bestride oppsigelsen:-) Anonymous poster hash: 29188...d60
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 26. april 2014 #47 Skrevet 26. april 2014 Også skriver du i oppsigelsen han at dere er gjerne referanser hvis han trenger det hvis han skal leie til noen andre...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #48 Skrevet 26. april 2014 Haha Adelheid! Dere som har fulgt tråden, dere synes ikke vi overreagerer? Vi føler dette er det rette, orker ikke mer, håper bare det ikke er kun vår oppfattelse. HI Anonymous poster hash: b4a1b...4a7
Følelsesvims Skrevet 26. april 2014 #49 Skrevet 26. april 2014 Jeg synes virkelig ikke dere overreagerer! MEN, jeg håper dere ikke handler overilt! Heller bruk 2-3-4 dager, få det gjort riktig, fyll alle formkrav, ikke gi leieboeren noe som han kan klage på til senere. Litt tid brukt nå er veldig mye tid, styr og strev spart når han må flytte ut uten noen muligheter til å sette seg på bakbeina
Følelsesvims Skrevet 26. april 2014 #50 Skrevet 26. april 2014 http://www.bt.no/bolig/Slik-kaster-du-ut-leieboere-2951143.html#.U1ummfl_trs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå