Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Fikk det noen konsekvenser for barnet i form av astma, adhd etc.? Hvis nei, hvor gammelt er barnet nå? Anonymous poster hash: 486db...34d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Nei. Barnet er 7 år Anonymous poster hash: 8843f...f0d
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #3 Skrevet 26. april 2014 Min mor røkte, jeg ble født med en lungeklaff feil som ikke ble oppdaget før jeg var 30, og sliter nå med oksygenopptak. Anonymous poster hash: e514e...913
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #4 Skrevet 26. april 2014 Mamma røykte med alle oss 5 søsken . Alle er friske og har alltid vært det. Min søster røykte med sine to. De er frisk. Svigerinnen min røykte ikke med sine tre, to har astma. Anonymous poster hash: e5b0a...557
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #5 Skrevet 26. april 2014 Mamma røyka med alle oss tre. Jeg har astma. Den ene søsteren min ble operert for hull i hjertet for to år siden. Både søsteren og broren har konsentrasjons, lære, og lesevansker. Og for meg virker dem bipolare. Ingen av oss røyker. Om noe av det skykders mors røyking vet jeg ikke. bestemor røyka med alle fem. Alle fem røyker sjøl nå, hvertfall tre av dem har astma, mye hjerte og lunge sykdommer. Om det skyldes egen eller deres mors røyking vet jeg ikke. Men vi tre har ihvertfall lært at røyking ikke er bra! Anonymous poster hash: 1bfc3...620
klg,2 boys now:) Skrevet 26. april 2014 #6 Skrevet 26. april 2014 En bekjent røykte under 4 svangerskap og alle 4 har kroniske sykdommer av forskjellig slag..
QueeenBeee Skrevet 26. april 2014 #7 Skrevet 26. april 2014 Var så "dum" at jeg røkte med nr 1, reduserte riktignok antall sigaretter og type røyk. Fikk en litt liten jente, ikke under normalen. Ammet henne i nesten 2 måneder. Hun har nesten aldri vært syk, nesten så vi blir skremt når hun blir syk. Hun va vokst seg lengre enn vennene og gått over tabellen. Meget frisk, rask og kjapp jentene. Slutte t å røyke da jeg gikk meg nummer 2, fikk en overvektig jente, ikke unomalt, innenfor tabellen, men helt i topp. Ammet henne litt over 3 måneder. Han har vært syk fra hun var 2 måneder, atsma og allergi. Vi er lykkelige de periodene hun slipper å bruke medisin. Hun er konstant tett på vinter (forkjølet) og sliter med allergien sin på vår, sommer, høst. Vi var overrasket vis det var en dag uten at hun var plaget, heldigivs har det rettet på seg i takt med at vi har lært oss når vi skal og ikke skal gi medisn og hun har blitt større. Er det noen her i huset som får feber er det hun. Da storesøster startet i barnahagen var det lillesøster som ble syk. Da lillesøster startet i barnahagen var det lillesøster som ble syk. Hun har vært så plaget at jeg nesten angrer på at jeg sluttet å røyke, men der igjenn så kunne det gjort plagene hennes værre istedet for.
QueeenBeee Skrevet 26. april 2014 #8 Skrevet 26. april 2014 Mamma røyka med alle oss tre. Jeg har astma. Den ene søsteren min ble operert for hull i hjertet for to år siden. Både søsteren og broren har konsentrasjons, lære, og lesevansker. Og for meg virker dem bipolare. Ingen av oss røyker. Om noe av det skykders mors røyking vet jeg ikke. bestemor røyka med alle fem. Alle fem røyker sjøl nå, hvertfall tre av dem har astma, mye hjerte og lunge sykdommer. Om det skyldes egen eller deres mors røyking vet jeg ikke. Men vi tre har ihvertfall lært at røyking ikke er bra! Anonymous poster hash: 1bfc3...620 Mamma har aldri røkt, men både jeg og min lillebror har dysleksi. Stor sansynlighet for at det ikke har noe med røyken å gjøre, mer med arv. =)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #9 Skrevet 26. april 2014 Jeg husker med gru en episode fra min ungdom hvor jeg var vitne til en eldre, høygravid kvinne som satt på en kafe (lenge før røykeloven kom) med bena på en stol og nirøyka på en rullings. Jeg fikk sjokk av synet, aldri sett noe så grusomt i hele mitt liv og det bare datt ut av meg: "Du sitter vel faen ikke her og røyker med en baby i magen, er du klar over at den kan dø?????" (Jeg kjente henne fra før.) Og, hold dere fast. Tør nesten ikke fortelle dette. Barnet døde under fødselen, en mnd før hun hadde termin. Anonymous poster hash: 48195...269
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #10 Skrevet 26. april 2014 Var dum nok til å røyke gjennom 3 svangerskap. Eldste på 14 har add. Mellomste har bare litt snur på våren. Yngste har dårlig syn, astma, add, kronisk jernmangel og allergi. Sier det bare:IKKE RØYK!! Anonymous poster hash: 6a7c5...570
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #11 Skrevet 26. april 2014 Problemet er jo hvordan man skal kunne leve med et barn som får en diagnose man VET er overrepresentert blant røykende mødre, hvis man faktisk har røyka selv under svangerskapet? Det går nok mange kvinner der ute med barn som har en ekstra ballast i livet, det være seg en liten pollenallergi til mer alvorlige diagnoser og som hver dag tenker på om det var noe de kunne gjort annerledes for og unngå det.. F.eks kuttet ut det vinglasset den dagen de visste, men ikke hadde testet seg positivt for graviditet, eller at de ikke greide og slutte helt med røyken, eller at de hadde spist sunnere osv osv... Det er jo aldri mulig og påvise at røyking eller drikking eller feil kosthold under svangerskap er skyld i at barnet får en diagnose, ikke så lenge disse også opptrer blant "perfekte" gravide, men jeg skjønner ikke at folk tar den risikoen! Jeg hadde aldri klart og tilgi meg selv om barnet fikk astma og jeg hadde røyka under svangerskapet. Bare for og ta et eksempel. På samme måte som at jeg nå bekymrer meg for om jeg har gjort noe galt med ene barnet vårt som er totalt forskjellig fra de to andre. Mens de andre er utadvendte, har mange venner og vil alltid ut og farte, sitter dette barnet mest sammen med oss, liker ikke aktivitet, har en venn vi hører denne leker med på skolen og er stille og tankefull....Veldig tungsindig og pessimistisk. Hver dag leter jeg etter ting jeg har sagt eller gjort i oppveksten til denne, som kan ha gjort denne så totalt forskjellig fra de andre..Er det min feil??? Synes det er merkelig at man kan unnskylde seg med at "det kunne ha skjedd om jeg IKKE hadde røyka også"....Det er mulig, men jeg hadde ALDRI greid og tenkt sånn.....Har for mye samvittighet til det........... Anonymous poster hash: cff6c...0f4
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #12 Skrevet 26. april 2014 Jeg røyket med nr 1 som nå er en frisk og rask 10 åringen. Veldig atletisk og flink faglig. Røykte ikke med nr 2 som nå er 7 år. Har vært en del syk ila livet litt, ikke så atletisk og sliter litt faglig enda. Anonymous poster hash: 16246...358
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #13 Skrevet 26. april 2014 Sånt kommer jo veldig ann på genetikk også da, spør du meg. Moren min røkte under alle sine svangerskap. Hverken jeg eller mine 2 søsken har astma, allergier, adhd, veksthemmelser eller dårlig immunforsvar. Vi er 29, 25 og 23 år. Men igjen det kan være flaks, genetikk og tilfeldigheter. Som regel går det jo bra, men vi vet jo bedre i dag og da er det vel det beste å slutte å røyke under graviditeten. Anonymous poster hash: 198dd...dcc
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #14 Skrevet 26. april 2014 Min mor røykte under alle sine fire svangerskap og tre av oss har diverse sykdommer. Jeg var kun 2300g til tross for overtid, min lillebror ble født 6 yker for tidlig. Er mye angst, depresjoner, lærevansker, feil på metabolismen/hormonsystemet, insulinresistens, syn og hørsel ++ Alle jeg vet av som har astmabarn har røykende mor. Anonymous poster hash: 58467...4bb
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #15 Skrevet 26. april 2014 Moren min sluttet å røyke når hun gikk gravid med meg. Jeg er frisk og rask og har ingen sykdommer. Med broren min så røkte hun. Han har altid hatt veldig dårlig syn, og kommer til å bli nesten helt blind etterhvert En lege spurte mamma rett ut om hun røkte da hun gikk med han. Og mente at dette var skylden. Så godt mulig. Anonymous poster hash: 021f3...848
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #16 Skrevet 26. april 2014 Jeg var så stokk tett at det røykte med de to første. Heldigvis har ikke barna noen men. Ingen sykdommer, to friske og glupe barn uten adferdsproblemer. Tredjemann røyket jeg ikke med verken under eller etter og hun har/hatt mange problemer/sykdommer. Jeg anbefaler ikke røyking under svangerskap av den grunn da. Hadde hatet meg selv om ungene hadde fått problemer, og tenker fortsatt på hvor ung og dum jeg var den gangen. Anonymous poster hash: ed54b...8d3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #17 Skrevet 26. april 2014 Min mor røykte med sine tre. Alle ble født for tidlig (leger sier det er på grunn av andre årsaker), 1 har en hudsykdom (ikke alvorlig) og to er helt friske. Anonymous poster hash: 7cc73...59a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #18 Skrevet 26. april 2014 Svigermor røykte, noe som førte til at samboeren min nesten døde før han var født pga noen alvorlige problemer med motmakt (som skyldes røyking hos mor). Han fikk rett og slett ikke i seg næring mer! De oppdaget det heldigvis og satte i gang hastekeisersnitt. Han ble derfor født nesten en måned for tidlig. Men det gikk bra. Men pga foreldrenes røyking og hans eksponering for passiv røyking var han veldig plaget med luftveissykdommer da han var liten. Og fikk også astma og eksem. Anonymous poster hash: b528c...15f
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #19 Skrevet 26. april 2014 Problemer med morkaka! Ikke motmakt... Auto correct Anonymous poster hash: b528c...15f
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #20 Skrevet 26. april 2014 Jeg tenker at det er sikkert noen som tåler at mor røyker under svangerskapet.. Enten tåler babyen det eller ikke, men det vet man ikke før det er født- Hvorfor ta sjansen?? Anonymous poster hash: c313a...ca9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå