Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #1 Skrevet 25. april 2014 Og som fikk ventolin. Var hos lege igår og vi måtte prøve ventolin litt til. Hun har i tillegg hatt feber siden tirsdag, men nok pga vaksine hun tok da. Om ikke pusten hennes og feberen var borte til over helga eller hun ble verre skulle vi komme igjen. Dette var en barnelege som er min fastlege, men syntes han virker litt usikker når han sendte oss hjem som siste mann den dagen. Jeg synes det er lenge om hun skal gå med feber til over helgen, det blir jo 6 dager i tilfelle. Hun ligger på 39, men paracet tar det ned. Tenker legevakt imorgen om hun har feber da også? Han målte ikke crp heller. Hun har gått fra å spise litt grøt to ganger daglig og drikke 180ml mme ellers til måltid, til å nå drikke ca 30-40 ml gjennomsnitt og ingenting grøt. Dette brydde han seg ikke om siden hun var fin og rolig og smilte til han. Hun sover masse nå på dagen, klarer å være våken maks en time i slengen før hun må hvile. Hoster og hoster, men han viste oss bedre hvordan gå utbytte av ventolin så er litt bedre i pusten da, men synes det er fælt hun skal ha det på denne måten. Lille blide babyjenta mi virker sliten. Trenger litt støtte kjenner jeg. Sikkert mange skrivefeil da jeg skriver fra telefonen. Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #2 Skrevet 25. april 2014 Nå vet jeg ikke "hvem du er" i forhold til at du henviser til er sikkert tidligere innlegg. Min baby fikk rs virus ganske tidlig og ble "bortvist" fra legesenteret. Måtte pushe på legevakten og nektet å gi meg før vi ble sendt til sykehus. Det var ganske alvorlig og han hadde lav o2 metning. Jeg har også flere erfaringer fra hvor vi ble sendt hjem fra legesenter to dager på rad og neste dag fra legevakt, enda det var alvorlig. Jeg tro at hvis du oppriktig føler at noe er galt så går du til legevakt og gir deg ikke! Har heller aldri hørt om baby med astma, ei heller at man skal gå mer enn tre dager med høy feber uten at man skal gjøre noe! Hvis du oppsøker legevakt spør om han er villig til å gi deg dokumentasjon på det han sier til deg (hvis han sier det "ikke er noe") og at han dermed er ansvarlig hvis det viser seg annerledes! Påpek at det et en BABY det er snakk om! Anonymous poster hash: 16755...945
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #3 Skrevet 25. april 2014 Ja hun er 5 mnd da. Trodde ikke de skulle gå med feber over lengre tid. Så om hun ikke er pigg til imorgen, dvs feberfri og spiser mer ringer jeg legevakt.. Da er det i tilfelle 3 ulike leger som har vurdert henne.. HI Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #4 Skrevet 25. april 2014 Siden hun får i seg såpass lite væske sammenlignet med normalt så risikerer hun jo å bli dehydrert også. Jeg hadde oppsøkt legevakten igjen i morgen og gjort akkurat som nr 2 sa - be om at du får dokumentasjon på at hun er sjekket og at hun ikke er alvorlig syk. De bruker jo å være veldig obs når de små får i seg langt mindre væske enn normalt, så på meg virker det som om legen tok litt lett på det. Understrek i morgen at hun greier å være våken maks en time - det tyder jo på at almentilstanden hennes er redusert også. Bedre å være litt "kranglete" mamma en gang for mye - så ta kontakt med legevakten i morgen. Håper vesla di kommer seg snart! Anonymous poster hash: 07b43...9d8
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #5 Skrevet 25. april 2014 Takk for svar og støtte. Hun har hostet i 2 mnd nå så synes dette begynner å bli slitsomt for henne. Ventolin hjelper som sagt litt på pusten, men hva med hosten? Synes legen tok så lett på det, samtidig som han virket litt usikker. Var rolig når jeg gikk derfra, men øser meg opp igjen.. Hun drakk 100ml med mme nettopp da.. Det er det meste hun har drukket på et måltid denne uka. Ellers er det mindre enn halvparten av det., Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #6 Skrevet 25. april 2014 Det var totalt 5 leger som mente det ikke var alvorlig da det var det. Det sier jo sitt! Han ble innlagt en uke på sykehus med infeksjon og virus i øyet. 5 leger påstod at det var "vanlig øyekatar". Det kunne kostet han øye og ført til hjernehinnebetennelse hvis jeg kun hadde fulgt deres råd. Med rs viruset fikk jeg beskjed om å gi lille på 1mnd hostesaft! Han hadde metning helt ned mot 75! Morsinstinktet har som regel rett forutsatt at man ikke er en som tar helt av for ingenting! Anonymous poster hash: 16755...945
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #7 Skrevet 25. april 2014 Fikk du ikke fluitid? Vi har babyer med noen lunde lik sykehistorikk. Baby på 4 måneder, har hostet i over 2,5 måned, mye slim og veldig stygg hoste. Fått ventolin og fluitid hos fastlege, og hatt hyppige kontroller (3 stk siste måneden) hos legen. Er nå henvist til barnelege på barneklinikken for videre oppfølging og utredning. Dette har jeg slått meg helt til ro med, nå er vi i gang. Min fikk også vaksine relativt nylig, men ikke reaksjon. Har ikke noe feber eller påvirket allmenntilstand. I ditt tilfelle hadde feberen og allmenntilstanden bekymret meg, uavhengig av hosten. Det virker jo som om barnet har fått en (virus?)infeksjon, og et så lite barn med langvarig feber bør muligens følges tettere opp av lege etter min mening. I tillegg er det skremmende lite som skal til før babyer blir dehydrert, så vær veldig oppmerksom. Jeg hadde oppsøkt legevakt ila helgen. Anonymous poster hash: 58a96...b98
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #8 Skrevet 26. april 2014 Hun trenger mer væske.. hun kommer til å bli dehydrert å miste vekt om det fortetter. Hå til legen igjen.. si at du ikke går hjem å føler deg så utrygg igjen. Anonymous poster hash: 7b82f...c3c
Mamma_til_2 Skrevet 26. april 2014 #9 Skrevet 26. april 2014 Ta henne med til legevakt og få astma med. i forstøverapparat, hjelper som gull!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #10 Skrevet 26. april 2014 Hun er feberfri idag, drakk 100ml inatt kl 02.30, men vil ikke ha noe nå.. Drakk to slurker så vil hun sove. Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #11 Skrevet 26. april 2014 Hun er feberfri idag, drakk 100ml inatt kl 02.30, men vil ikke ha noe nå.. Drakk to slurker så vil hun sove. Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: ab2d7f61562c02ce3ea338d284271271] ab2d7...271 [/acronym] Følg magefølelsen din! Jeg sto oppi det du er i nå med min første, 4 ganger var jeg til lege før jeg reiste ned til Volvat og satt meg i kø med lille på fanget. (Ventet i 4 timer siden vi ikke er medlem) Legen hørte alt jeg sa og oppdaget at lille var alvorlig syk med en gang! Både lungebetennelse og bronkitt +++ Vi fikk kraftige medisiner som tok knekken på det og beskjed om bk hvis han ble verre. Han rapporterte også til legeforreningen (eller hva det heter) at dette ikke var tatt tak i av fastlege. Volvat er veldig flinke, det koster litt men gud så verdt det når man endelig får hjelp! Anonymous poster hash: 5dccb...f7e
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #12 Skrevet 26. april 2014 Følg magefølelsen. Har blitt sendt hjem med begge mine to yngste, som da hadde RS virus. Krev forstøving om hun er tett. Anonymous poster hash: 30218...022
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #13 Skrevet 26. april 2014 Synes det var rart dere ikke fikk flutide. Min snuppe på 10 mnd fikk flutide da hun hostet og var slimete. Hostet til hun kastet opp. Hun hadde feber i 4-5 dager opp til 40 grader. Fikk svar på prøvene, og hun hadde hatt influensa Anonymous poster hash: 9113c...8e7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #14 Skrevet 26. april 2014 Vi skal til legevakten nå, de syntes det var rart at de ikke hadde tatt crp de gangene vi var hos legen. Håper på å få et svar. Mannen er ikke nådig nå, synes vesle jenta vår lider! HI Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #15 Skrevet 26. april 2014 Vi skal til legevakten nå, de syntes det var rart at de ikke hadde tatt crp de gangene vi var hos legen. Håper på å få et svar. Mannen er ikke nådig nå, synes vesle jenta vår lider! HI Anonymous poster hash: ab2d7...271 Lykket til! Håper de tar lille jenta på alvor nå - hvis ikke får dere bare nekte å gå før dere har fått ordentlig undersøkelser! Anonymous poster hash: 07b43...9d8
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #16 Skrevet 26. april 2014 Crp på 20, 39 i feber og ny diagnose, falskt krupp. Mente hun ikke var dehydrert og vi skulle bare prøve å få i henne det vi kunne. Og komme tilbake om vi følte for det :/ Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #17 Skrevet 26. april 2014 bra det bare var det, Astma er mye verre,men forstår dette var skremmende for dere, min fikk Astma nå han var 9mnd, sliter masse med Allergier og Astmaen blir mye verre så fort det er veldig kaldt eller varmt,så dere bør være glad for det,kun var det Anonymous poster hash: 69bda...ae2
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #18 Skrevet 26. april 2014 Men det står at krupp er en sykdom som går over etter 1 uke? Her har hun hostet i 2 mnd.. Føler jeg ikke blir helt klok. HI Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #19 Skrevet 26. april 2014 Falsk krupp? Synes jeg hørtes rart ut.. jeg ville dratt å tatt en ny crp i morgen for å se om den stiger. . 20 er jo høyere enn normalen.. kam jo være en infeksjon et sted. Anonymous poster hash: 9287b...693
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #20 Skrevet 26. april 2014 Ja vi skulle komme tilbake om feberen ikke er borte til mandag.. Da har hun hatt feber i en uke! Blir sprø. HI Anonymous poster hash: ab2d7...271
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 26. april 2014 #21 Skrevet 26. april 2014 Som jeg har sagt tidligere så virker Ventoline dårlig/ikke i det hele tatt på så små barn. Om det er astma hun har så må hun få noe annet enn Ventoline. Har de lyttet på hjertet hennes?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #22 Skrevet 26. april 2014 Jeg har en sønn som hadde barneastma, eller innfeksjonsutløst astmabronkitt som de kalte det, og han hadde falsk krupp mange ganger i året i tillegg. Vet derfor litt om hva dere strir med når det kommer til hoste, han hostet jo så hele huset var våkent i ukesvis bare naboen var forkjølet virket det som. Han plukket opp hver eneste smittsomme luftveisinfeksjon som fantes i mils omkrets, og hostet, hostet, hostet og hostet. I tillegg kom den falske kruppen og han hadde jo "smale kanaler" i hodet, som hovnet opp og tettet seg hver gang han var forkjølet og det førte jo til at nesten hver eneste infeksjon førte med seg ørebetennelse også... Vi ble heller aldri tatt skikkelig på alvor av legene, små barn er mye forkjølet, det er forskjell på immunforsvaret til barna og deres har tydeligvis et litt svakt et osv osv. Første da han nærmet seg 2 år kom vi til en skikkelig spesialist og fikk riktige astmamedisiner. Det var som å få en ny unge, plutselig kunne han være litt snørrete og småforkjølet uten å hoste i en måned, vi kunne gå rett fra kulden og inn i varmen uten å hoste i to timer osv. Han vokste det faktisk av seg, han brukte ikke medisiner siste vinteren i barnehagen, og var forkjølet flere ganger uten å hoste! Nå er han 13 år og har vel hatt omtrent ingen fravær på skolen, de to første leveårene hans ble han visst skikkelig herdet, for han er aldri syk lenger. Falsk krupp hadde han siste gangen da han var 6-7 år gammel, og vi hadde et par tilfeller hvor han pustet så dårlig at vi måtte inn på sykehuset og få hjelp (forstøver i tillegg til noen tabletter de løste opp i vann som åpnet luftveiene). Astma gir jo ikke feber da, så barnet deres har jo tydeligvis en infeksjon i kroppen akkurat nå, men om hosten ikke blir bedre så må dere stå på for å få en henvisning til spesialist. Det er umulig å ta pusteprøver for å sjekke lungekapasitet på små barn, så astmadiagnosen stilles på bakgrunn av foreldrenes observasjoner og hva legen selv kan lytte seg frem til. En dyktig astmalege hører forskjell på lungene til en astmaunge og en unge som bare er forkjølet.. Anonymous poster hash: c2db3...a2b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2014 #23 Skrevet 26. april 2014 Ja, de har lyttet på henne. Vært tre ganger nå, men ringer igjen mandag om det ikke feberen er borte til da. Og ringer selvfølgelig imorgen om hun blir verre. Legen sa han hadde vakt 24 timer i døgnet frem til mandag så vi måtte ikke være redde for å ringe. Men det var han samme som hadde legevakt som gav oss ventolin da. Så da trodde han det var astma, men nå trodde han det var falsk krupp. Pappaen hennes hadde astma som liten, men han var vel noen år og vel så det. Synes det er litt ekkelt jeg da, hun drikker 30 ml til hvert måltid. Det er jo ingenting! Kommer til å gå til helsestasjon og veie henne på mandag, se hva hun har gått ned siden kontroll på tirsdag. Men hun var ikke dehydrert sa legen, så vi måtte bare tilby henne mme når hun ville ha. Hun smilte selvfølgelig til han og var blid. HI Anonymous poster hash: ab2d7...271
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå