Gå til innhold

Oftere syke barn med prøverør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at disse barna som trenger "hjelp" for å bli til, oftere er syke/har misdannelser enn barn som kommer til verden via naturmetoden? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 86d5a...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet er det ikke det. Mente å lese en gang at statistisk sett er det ikke mer misdannelser eller sykdom på prøverørsbarn enn andre barn, de velger jo ut de beste eggene og sædcellene..

Tenkte en del på dette selv før vi ble gravide, at jeg ikke turde tukle med naturen på den måten og fremprovosere et barn naturen selv ikke mente var liv laga på en måte. Men nå som jeg har blitt litt eldre og både kjenner til prøverørsbarn og har lest litt om det tenker jeg at det er helt greit med litt hjelp, også for å bli gravid (jeg selv ble gravid på naturlig måte da, bare for å presisere det).

Anonymous poster hash: e4b5b...7d4
Skrevet

Mener dette nettopp ble tilbakevist i en undersøkelse. Hvis du googler så finner du sikkert noe om det, var i media for ikke for lenge siden, mener jeg.

Anonymous poster hash: 69b34...bdd
Skrevet

Leste i en undersøkelse at det var en litt økt risiko, men forskjellen var veldig liten. Ville ikke bekymret meg noe for det hvis jeg var deg. 

Anonymous poster hash: fd112...87d
  • 4 år senere...
Skrevet

Det er gjort mye forskning på prøverørsbarn og det er påvist 30% større sjangse for sykdommer av ulik art. De har også 67% sjangs til å få blodkreft. Mange prøverørsbarn sliter med helsen, noe som er ganske logisk mht det du sier selv. Hvis man ikke får barn på naturlig vis, så er det en grunn til det. I naturen kalles dette naturlig seleksjon, dvs bare de beste individene får avkom. Slik mennesker tukler med naturen nå, skal det bli spennende å se hvordan vi som art utvikler oss videre. Hadde det vært meg ville jeg adoptert eller tatt fosterbarn.

Skrevet
1 time siden, Rotunda skrev:

Det er gjort mye forskning på prøverørsbarn og det er påvist 30% større sjangse for sykdommer av ulik art. De har også 67% sjangs til å få blodkreft. Mange prøverørsbarn sliter med helsen, noe som er ganske logisk mht det du sier selv. Hvis man ikke får barn på naturlig vis, så er det en grunn til det. I naturen kalles dette naturlig seleksjon, dvs bare de beste individene får avkom. Slik mennesker tukler med naturen nå, skal det bli spennende å se hvordan vi som art utvikler oss videre. Hadde det vært meg ville jeg adoptert eller tatt fosterbarn.

Skjønner at du forsøker deg på litt propaganda her nå, men du burde kanskje moderere deg noe hvis du ønsker å oppnå noe. Hvis det hadde vært 67% sjanse for å få blodkrefte for prøverørsbarn hadde det neppe vært tillatt.

Anonymkode: d9fac...cb4

Skrevet

Dette skulle jeg gjerne likt å se dokumentasjon for. Hvilke sykdommer har de 30% større sjanse for å få? Og du mener altså at 2 av 3 prøverørsbarn får blodkreft?

Skrevet

Idiotisk at folk sprer skremselspropaganda.

det er absolutt ikke 67% sannsynlighet for blodkreft!!! Hvor tar du slikt fra?

Det går ganske bra med prøverørsbarna:

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2015/01/28/det-gar-bedre-med-proverorsbarna/

for all del, argumenter gjerne mot prøverør, men ikke ved å lyve eller spre falske «fakta». Er det fordi du ikk har bedr argumenter?

Anonymkode: d7c47...005

Skrevet
Akkurat nå, ostepop123 skrev:

Dette skulle jeg gjerne likt å se dokumentasjon for. Hvilke sykdommer har de 30% større sjanse for å få? Og du mener altså at 2 av 3 prøverørsbarn får blodkreft?

Ikke sant. Det bare beviser at de som er unnfanget på vanlig vis kan ha ganske lav IQ. Heldigvis har jeg truffet flere som er unnfanget via prøverør (en venninne av meg et en av de første prøverørsbarna i Norge) som er betydelig mer oppegående enn anonym over her (hun som hevder 2 av 3 får blodkreft)

Skrevet

Naturlig seleksjon gjør tydeligvis en del feil innimellom. :-/

Skrevet
2 timer siden, Rotunda skrev:

Dette er bare tull. 

Skrevet
3 timer siden, Rotunda skrev:

Jha right!!

Den forskningen skulle jeg gjerne ha sett, post en link så skal jeg plukke den fra hverandre og fortelle deg nøyaktig hvorfor siden som la den ut er useriøs.
Du vet selvfølgelig at ikke alt skrives på nett ikke er sant?

Dersom du tror al som skrives på nett er sant foreslår jeg du tar en liten titt innom denne siden

http://www.dhmo.org/facts.html

Anonymkode: 5aadd...142

Skrevet

Jeg kan forstå tanken rundt det å "tukle" med naturen. Men hadde det vært større risiko for syke barn, hadde nok ikke dette vært lov i Norge i alle fall. Jeg har selv et prøverørsbarn, som ligger et godt stykke foran barn på egen alder i forhold til språk og det kognitive. Vårt barn er så og si aldri syk, og er i følge leger og helsesøster helt som andre barn. Hva vi kan møte på i fremtiden er det ingen som vet, uavhengig av hvordan barna er unnfanget. 

Jeg har for øvrig blitt gravid på naturmåten flere ganger, alle disse har endt i spontanabort, samt et prøverørs svangerskap endte også med spontanabort. Grunnen til dette får vi nok aldri svar på. Men jeg tenker at dette var en måte naturen "ryddet opp" på, og at disse fostrene ikke ville ha vokst opp dersom de hadde blitt født.

Er nå gravid på nytt med prøverør, frem til nå ser alt svært bra ut med den lille i magen, men uansett hvordan en får barn så har man ingen garanti. Jeg tenker at det handler mer om utgangspunktet i genene hos foreldrene, og arvelige sykdommer, enn hvordan barnet blir unnfanget.

Anonymkode: 5d84e...cd9

Skrevet

Det er bare å Google ivf og leukemi.. 

Anonymkode: 0cd52...5f0

Skrevet

Det er litt forskjell på 67% sjanse og 67% større sjanse. 😛

Anonymkode: 78f6b...262

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...